تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول

بارسلونا یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال دنیا، بعد از شکست فاجعه‌بار از بایرن مونیخ فینالیست این فصل لیگ قهرمانان اروپا، حالا با یک زلزله مدیریتی و فنی خود مواجه شده است.

کد خبر: ۶۹۲۳۸
۲۲:۵۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
 
دیدارنیوز - بابک مجیدی: اولین ترکش شکست مقابل بایرن اخراج مربی کمتر شناخته شده خود یعنی کیکه ستین بود. شب گذشته به طور رسمی رونالد کومان مدافع پیشین این باشگاه و سرمربی تیم ملی هلند سکان هدایت آبی اناری‌ها را به مدت دو فصل در اختیار گرفت. همچنین اریک آبیدال مدیر داخلی باشگاه هم از سمت خود اخراج شد. حالا بعد از این اتفاقات عجیب غریب در داخل باشگاه بارسلونا، مروری داریم بر آنچه در طول این چند سال گذشته بر این باشگاه اتفاق افتاده و اینکه پرافتخارترین نسل فوتبال اسپانیا و بارسلونا چگونه به این سردرگمی عجیب رسید.

تغییرات بعد از سه گانه
آخرین سه گانه و قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا با لوئیز انریکه و در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. بعد از آن بارسلونا تا این فصل حتی به فینال هم نرسیده است. دو فصل بعد از کسب سه گانه، مقابل اتلتیکو مادرید و یوونتوس حذف شد و به مراحل بالاتر نرسید، اما یکی از درخشان‌ترین نتایج بارسلونا تحت هدایت لوئیز انریکه مقابل پاری سن ژرمن بود که موفق شد با کامبکی تاریخی در نوکمپ با نتیجه ۶-۱ به پیروزی برسد و راهی بازی با یوونتوس شود. البته پایان کار انریکه با بارسلونا در مرحله بعد و حذف مقابل یوونتوس بود و بعد از آن راهی نیمکت لاروخا یعنی تیم ملی کشورش شد. بعد از رفتن انریکه از باشگاه بارسلونا، مدیران این باشگاه هدایت تیم را به ارنستو والورده سپردند.
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
 
رفتن نیمار و شروع ناکامی بارسلونا در اروپا
زمانی که ارنستو والورده بازیکن پیشین این باشگاه و سرمربی پیشین اتلتیک بیلبائو به جای لوئیز انریکه به صندلی اول این باشگاه تکیه زد، یکی از جنجالی‌ترین اتفاقات نقل و انتقالاتی تاریخ دنیای فوتبال در حال رخ دادن بود. نیمار ستاره برزیلی این باشگاه با پیشنهاد سرسام آور ۲۲۲ میلیون یورویی پاری سن ژرمن مواجه شد و به بهانه کسب توپ طلا و این که از زیر سایه کاپیتان مسی خارج شود چمدان‌هایش را بست و راهی پارک دو پرنس شد. بعد از رفتن نیمار همگان منتظر نابودی بارسلونای بی روحیه بودند، اما والورده بعد از شکست مقابل رقیب دیرینه یعنی رئال مادرید در سوپرکاپ اسپانیا، با تاکتیک جدید و نظم دادن به تیم، موفق شد بارسلونا را در فصل اول با یک باخت در هفته آخر، قهرمان لالیگا کرده و در جام حذفی قهرمان کند. اما نکته منفی کارنامه والورده حذف عجیب  مقابل رم ایتالیا در پی یک کامبک تاریخی بود که باعث انتقادات تند از نحوه هدایت او در تیم شد. در فصل دوم والورده تیم پرقدرت و پر مهره و آماده‌ای در اختیار داشت و بعد از خروج رونالدو از رئال مادرید بعد از نه فصل، قهرمانی در سه جام در دسترس والورده بود. بارسلونا در این فصل با ارائه فوتبال تماشایی در حال رسیدن به سومین سه گانه تاریخ باشگاه خود بود. در همین فصل ۴ بار مقابل رقیب خود رئال مادرید قرار گرفت که با سه پیروزی و یک تساوی توانست برای اولین بار از رئال در تعداد پیروزی جلو بیافتد. بارسلونا در لیگ قهرمان اروپا، همه رقبای خود را یکی بعد از دیگری له کرده و راهی مرحله بعد می‌شد تا اینکه به نیمه نهایی لیگ قهرمانان و بازی مقابل لیورپول آماده قرار گرفت. بعد از برد لذتبخش مقابل قرمزپوشان آنفیلد در نوکمپ، اما بار دیگر شکست عجیب و کامبک مقابل لیورپول در آنفیلد، کار بارسلونا را تمام و بار دیگر انتقادات تندی را متوجه ارنستو والورده کرد. والورده در این فصل با توجه به فینالیست شدن بارسلونا در جام حذفی با تبعات شکست مقابل لیورپول مقابل والنسیا در کوپادل‌ری شکست خورد و تنها جام والورده با بارسلونا لالیگا بود که خیلی مورد توجه هواداران قرار نگرفت.
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
 
از اخراج والورده تا آمدن گاوچران
در فصل سوم والورده با آبی اناری‌ها و با توجه به از دست دادن لیگ قهرمانان اروپا و همچنین جام حذفی، او در آخرین فصل فقط به گرفتن لیگ قهرمانان اروپا راضی بودند، اما بارسلونا نسبت به دو فصل اخیر هر روز ضغیف‌تر و شکننده‌تر ظاهر می‌شد و نشانی از بارسلونا در زمان گواردیولا و انریکه را نداشت. انتهای کار والورده در تیم نخست ایالت کاتالان شکست مقابل اتلتیکو مادرید در سوپرکاپ اسپانیا در عربستان بود. بارسلونا در فرمت جدید سوپرکاپ اسپانیا که به صورت چهارجانبه در جده و ریاض برگزار می‌شد مقابل تیم دیگو سیمئونه شکست خورد و این جام را از دست داد. والورده بعد از پایان این مسابقات اخراج و کیکه ستین فردی که در حال چراندن گاوهایش بود به نیمکت بارسلونا رسید.

وعده پوچ بازگشت به عصر کرایف
کیکه ستین با وعده رساندن بارسلونا به دوران باشکوه یوهان کرایف فقید در تلاش برای قهرمان کردن بارسلونا در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا بود اما با یک ناکامی محض مواجه شد. بعد از تعطیلی لالیگا و دیگر مسابقات ورزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، بارسلونا در لیگ با وجود صدرنشینی، قافیه را به رئال مادرید تحت هدایت زیدان باخت و در لیگ قهرمانان اروپا بعد از پیروزی مقابل ناپولی، در یک چهارم نهایی مقابل بایرن مونیخ تحقیر شد. بارسلونا در این مسابقه با ۸ گل شکست خورد و سرانجام آن اخراج کیکه ستین از باشگاه بارسلونا بعد از یک نیم فصل بود.
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول

خرج هنگفت بعد از خروج نیمار و تلاش برای برگرداندن او
بعد از خروج نیمار از بارسلونا به سمت پاریس و سود هنگفت بارسلونا بعد از گرفتن پول انتقال، بارسلونا برای جبران خروج نیمار، دست به خرید‌های بسیار زد، اما هیچ کدام جای نیمار را نپر نکردند. بعد از خروج نیمار، مدیران بارسلونا با حدود ۲۵۰ میلیون یورو در همان فصل برای خرید عثمان دمبله ستاره جوان فرانسوی دورتموند و فیلیپه کوتینیو اقدام کرد که از اولی فقط مصدومیت و از دومی بعد از یک سال و نیم حضور در بارسا و عملکرد ضعیف، اتفاق مثبتی نصیب آبی اناری‌ها نشد. پائولینیو، مالکوم، آرتور، آرتورو ویدال، برایتویث، نلسون سمدو، تویبو، فیرپو همگی بازیکنانی بودند که در طی این مدت به نیوکمپ آمدند، اما نتوانستند اثری قابل توجه بر کیفیت تیم بگذارند. در طول دو فصل گذشته هم بارسلونا بعد از به بن بست رسیدن در یک خرید موفق، در فاز هجومی بار‌ها تلاش کرد نیمار را دوباره به بارسلونا بازگرداند، اما تا به امروز موفق به این کار نشده است. بارسلونا بعد از خروج انریکه تا به امروز کمتر پیش آمده از آکادمی خود یعنی لاماسیا استفاده کند و چیزی شبیه نسل طلایی گواردیولا که با ۱۴ بازیکن لاماسیا شکل داده بود، بسازد.
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول

ورود گلزن‌ترین مدافع تاریخ بارسلونا در قامت سرمربی
رونالد کومان مدافع هلندی پیشین باشگاه بارسلونا که اکنون گردپیری بر روی صورتش نشسته است در سن ۵۷ سالگی بعد از هدایت تیم‌های مختلف که در راس آن هدایت تیم ملی هلند بود با پیشنهاد جدی بارسلونا به این باشگاه بازگشته است. رونالد کومان در دوران بازیگری در بارسلونا ۴ لالیگا، یک کوپا دل‌ری، یک لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۲ به دست آورد و برای هواداران قدیمی این باشگاه به مثابه یک اسطوره است. رونالد کومان در دوران مربی‌گری قبل از رسیدن به نیمکت اصلی بارسلونا، از شروع قرن جدید یعنی سال ۲۰۰۰ شروع به کار کرد. او در ابتدا به ویتسه هلند رفت، سپس از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در آژاکس آمستردام کار کرد، یک سال در بنفیکا بود، یک سال و نیم در آیندهوون، یک سال و نیم در والنسیا، ۵ ماه در آلکمار هلند، دو سال در ساوتهمپتون، یک سال و نیم در اورتون کار کرد و در نهایت سرمربی هلند شد. او روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خودش، حرف از تغییر و استفاده از بازیکنان با انگیزه که دارای اشتیاق فراوان باشند حرف زد که نکته مهم در صحبت‌های اوست و باید دید دوران باشکوه بارسلونا مثل دوران گواردیولا و انریکه بار دیگر باز می‌گردد؟
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
 
مسی رهبر بارسلونا می‌ماند
لیونل مسی ستاره آرژانتینی و کاپیتان اول باشگاه بارسلونا بعد از اتمام دوران بازیگری ژاوی، اینیستا و سایر بازیکنان دوران جوانی خود حالا تنها شده است، ولی او همیشه در راستای موفقیت باشگاه در تمام عرصه‌ها قدم برداشته و موفق شده عناوین فردی و تیمی خود را کسب کند. اما بارسلونا در طول ۵ سال گذشته بعد از کسب سه گانه دیگر موفق به تکرار این عنوان نشده است. بعد از شکست تحقیر آمیز مقابل بایرن حالا او به فکر ترک باشگاه است. آنچه که مشخص است مسی به دوران بازنشستگی نزدیک شده و احتمالا دو سه سال دیگر می‌تواند در بالاترین سطح بدنی توپ بزند. اما در عین حال مدیران باشگاه بارسلونا باید به فکر مسی بعد از بارسلونا باشند. پیدا کردن کسی به عنوان جانشین برای مسی کار بسیار سختی است چرا که در فوتبال کمتر پیش می‌آید بازیکنی همانند مسی ظهور کند تا افتخارات فردی و تیمی او را در بارسلونا تکرار کند.
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
 
مدیریت باشگاه بارسلونا از آبادگری تا تکمیل یک ویرانه
جوزپ ماریا بارتمئو مدیری که حدود ۶ سال است که سکان مدیریت باشگاه را به دست گرفته است و در دوران او اتفاقات زیاد مثبت و منفی اتفاق افتاده است، ولی حالا دوران او طبق گفته هواداران به سر آمده است و باشگاه به مدیر و نیروی جدیدی نیاز دارد تا قبل از اینکه باشگاه مثل تیم‌های پرطرفدار دنیا مثل منچستر یونایتد و میلان به دوران افول نرسیده‌اند به دوران اوج بازگرداند. بارسلونا در فصلی که گذشت بعد از ۱۶ سال موفق به کسب هیچ جامی نشد تا کارنامه منفی در دوران مدیریت بارتمئو ثبت شود. نکته مهم در انتخاب مدیریت باشگاه این است که مدیر باشگاه بعد از طی مراحل نام نویسی و کسب مجوز برای حضور در انتخابات، ابتدا چند کاندیدا مناظره کرده و مستقیما با رای مردم انتخاب خواهند شد. اتفاقی کم نظیر در باشگاه بارسلونا که مدیریت باشگاه توسط مردم و هواداران به رای گذاشته می‌شود. هواداران بارسلونا نیاز به مدیری دارند که بتواند دوران خوان لاپورتا را تکرار کند تا بارسا بیش از این سقوط نکند.  
 
بارسلونا با کومان و مسی: بازگشت به اوج یا ادامه روند افول
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی