تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

دیدار آدینه ۹: تست کرونا در منزل: ممنوعه‌ای که ممنوع نیست!

کد خبر: ۶۸۶۱۰
۰۸:۰۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ بهناز جلالی‌پور: بوی مرگ و ترس ویروس کرونا، برای همه نیست، حداقل حالا که دیگر تبدیل به شوخی شده و هیچ کس عدد‌ها را جدی نمی‌گیرد. از دو رقمی تا سه رقمی، به اندازه دو تا تعطیلات و چند سفر و چند دورهمی فاصله داشت؛ اما همین سایه سیاه، برای خیلی‌ها که به اندازه کافی تیز هستند و نبض بازار کف دست‌شان است، خوب نان روغنی داشته و هنوز هم روغن می‌گیرند. قصه احتکار و ماسک و الکل نیست، آزمایش‌هایی است که در منزل انجام می‌شود؛ هر چند ممنوع شده و حق تبلیغ نیز ندارند، اما هم تبلیغ می‌کنند و هم آزمایش انجام می‌دهند. هنوز دغدغه وزارت بهداشت و بیانیه و خط و نشانش را ندارند.


وزارت بهداشت این بار با اسم و رسم مراکز را خطاب قرار داده و هرگونه تبلیغ در مورد نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس را به دلیل اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی، غیرمجاز اعلام کرد.

 

دیدار آدینه ۹: تست کرونا در منزل: ممنوعه‌ای که ممنوع نیست!


این دستورالعمل روز چهارم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ صادر شده است و در ادامه آن تاکید شده: «بنا بر این دستورالعمل شرکت‌های ذیربط موظفند ظرف مدت ۴۸ ساعت، خدمت انجام آزمایش کرونا را از تمامی سامانه‌های خود برداشته و تمامی تبلیغات مرتبط را حذف کنند. فعالیت تبلیغاتی کسب و کار‌ها به جهت نمونه‌گیری در منزل و هر محلی خارج از مراکز منتخب و آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در خصوص کروناویروس جدید و پیشنهاد مستقیم آزمایش به بیماران و مردم مصادیق ایجاد اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی است که در شرایط خاص و بحرانی فعلی و با توجه به سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مجاز نیست.»


با تمام این خط و نشان‌ها، کافی است که سرچ ساده‌ای انجام دهید و چند شرکت و آزمایشگاه را پیدا کنید. آزمایشگاه اول «مندل» است روبه روی بیمارستان دی. خانم منشی با خوشرویی پذیرش می‌کند و دو نوع آزمایش را پیشنهاد می‌دهد آزمایش خون و PCR. آزمایش خون بیشتر نمایانگر پیشینه فرد است و اگر بیمار شده باشد، اعلام می‌کند و PCR نیز تست حلق و بینی است . خانم منشی می‌گوید کلا ۴ ثانیه طول می‌کشد. باور کردنی نیست، هر کس انجام داده زمانی بیشتر را اعلام می‌کند، اما هر چه است، وضعیت حال را با این نوع آزمایش تعیین می‌کند. قسمت مهم ماجرا، هزینه‌های آن است. ۲۲۰ هزار تومان هزینه آزمایش خون است و ۶۰۰ هزار تومان هزینه آزمایش PCR در منزل و اگر هر دو گزینه را انتخاب کنید، تخفیف ویژه آزمایش گاه شامل حالتان می‌شود و فقط ۷۵۰ هزار تومان باید پرداخت کنید. جواب هم برایتان واتس آپ می‌شود. خانم پذیرش می‌گوید: «اگر همین الان ثبت نام کنید، برای فردا کارشناس وقت خالی داره که هر لحظه امکان داره پر بشه. سریع باید انتخاب کنید.» توضیح می‌دهم که بیمار در شرایط خطرناکی نبوده و با هیچ بیماری نیز در ارتباط نبوده و او پیشنهاد می‌دهد که برای اطمینان هر دو آزمایش را می‌توانید انجام دهید.

 

با وجود ممنوعیت نشان می‌دهد که سر شلوغ هستند و به سختی وقت می‌دهند. ممنوعیت‌ها بر آن‌ها اثر نداشته، خانم پذیرش از این حرف هم خوشش نمی‌آید و سریع لحن و صدایش عوض می‌شود و می‌گوید: «ما مجوز رسمی داریم و زیر نظر انجمن هموفیلی‌ها فعالیت می‌کنیم. اتفاقا تست در منزل خیلی هم ایمن است و همه باید از آن حمایت و استقبال کنند.»


در اطلاعیه‌ای که وزارت بهداشت منتشر کرده، به صورت خاص اسامی برخی از سامانه‌ها را که تبلیغ تست کرونا در منزل را داشتند، ذکر کرده از جمله موسسه «انی آزما». این شرکت همچنان پاسخگو به مراجعانی است که می‌خواهند در منزل از آن‌ها تست انجام شود، حتی اگر شرایط خطرناک و حاد نداشته باشند. خانم مسول هزینه تست خون را ۲۲۰ هزار تومان و تست PRC را ۶۹۰ هزار تومان اعلام می‌کند. شیوه ثبت درخواست می‌تواند به صورت تلفنی یا آنلاین باشد. بعد از ثبت، از طرف شرکت که با آزمایشگاه‌ها طرف قرار داد هستند، کارشناسان خود را اعزام می‌کنند تا تست شما انجام شود، بعد از آن از طریق واتس آپ شما اطلاعات را تایید می‌کنید و بعد از پرداخت وجه، جواب ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت به صورت فایل pdf برایتان ارسال می‌شود.


موضوع ممنوعیت تست در منزل که پیش می‌آید، خانم اول می‌رود و مذاکره‌ای با یکی از همکارانش می‌کند که به نظر مطلع‌تر است و ادامه گفتگو توسط او انجام می‌شود. او هر نوع ممنوعیتی را تکذیب می‌کند و گناه و تقصیر را به گردن اسنپ می‌اندازد. اسنپ از دیگر موسساتی بوده که نامش در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است. او می‌گوید: «این ممنوعیت برای اسنپ بوده، اما آن‌ها طوری نمایش دادند که گویی شامل حال همه می‌شود. در حالی که این موضوع صحت ندارد و در آخرین رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم این مشکل حل شده و ما همچنان مجوز انجام این کار را داریم.»


اخبار رسمی و اطلاعیه‌ها خط و نشان‌هایی خلاف تبلیغات و عمل آزمایشگاه‌ها را دارند و آزمایشگاه‌ها نیز همچنان این آمادگی را دارند تا تست هر شخصی که تمایل دارد از صحت و سلامت خود مطمن شود را در منزل انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی