تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

رای نیاوردن وزیر پیشنهادی صمت: روزگار سخت دولت روحانی

حسین مدرسی خیابانی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت صمت برنامه‌ها و اهدافی برای جلب اعتماد نمایندگان به مجلس برده بود که کارگر نیافتاد و به رغم عزم روحانی برای همراهی با مجلس و با توجه به آخرین اظهار نظر محمدباقر قالیباف مبنی بر همکاری و هماهنگی کامل بین دولت و مجلس، با رای عدم اعتمادی که نمایندگان مجلس به این وزیر پیشنهادی دولت روحانی دادند، او از تصدی سمت وزارت صمت بازماند.

کد خبر: ۶۸۴۷۸
۱۵:۰۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

رای نیاوردن وزیر پیشنهادی صمت: روزگار سخت دولت روحانی

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد قرار بود تنها وزارت‌خانه بدون وزیر تکلیفش بعد از مدت‌ها  روشن شود. حسن روحانی حسین مدرس‌خیابانی را برای اخذ رای اعتماد به مجلس یازدهم معرفی کرد، مدرسی خیابانی موفق نشد رای اعتماد نمایندگان را کسب کند و با ۱۴۰ رای مخالف از تصدی وزارت صمت بازماند. مدرسی‌خیابانی پس از برکناری رضا رحمانی طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت صمت گمارده شد. او پیش از سرپرستی وزارت صمت حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌های مختلفی حضور داشته‌است  .
 
حسین مدرس خیابانی متولد تهران، با اصالتی آذری و دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیر کل دفتر تنظیم بازار، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به ۱۰ سال بعنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران) ، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات صنعت سیمان را در کارنامه خود دارد.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز-چهارشنبه- مجلس شورای اسلامی با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در مجلس با انتصاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند. مخالفان تصدی مدرس خیابانی بر وزارت صنعت معدن و تجارت، غلبه بخش بازرگانی و وارد کنندگان بر بخش تولید، معرفی وزیر پیشنهادی در دقیقه آخر، عدم مبارزه جدی با قاچاق کالا ابهام در رزومه کاری را از مهمترین دلایل مخالفت خود با وی عنوان کردند، این در حالی است که موافقان تلاش‌های مدرس خیابانی در مدت سرپرستی  بر این وزارتخانه و نقش آفرینی وی در شرایط تحریم و کرونا را از نقاط قوت وی عنوان می‌کردند.
 
حسن روحانی در این روز حساس برای دفاع و معرفی وزیر پیشنهادی خود به بهارستان نرفت و شاید عدم حضور رییس جمهوری در مجلس در عدم توفیق مدرسی خیابانی تاثیر گذاشته باشد. البته محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پیش از رای گیری درباره رای اعتماد به مدرس خیابانی درخصوص عدم حضور رییس جمهوری در این جلسه اظهار گفت: «رییس جمهوری بر اساس  استعلام از ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه امروز حضور نیافت».
 
به رغم اینکه مقام معظم رهبری در اولین دیدار و سخنرانی مجازی با نمایندگان مجلس یازدهم آنها را به همکاری با دولت ترغیب و تشویق کردند، ولی گویا نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم، قرار است از حق قانونی خود نهایت استفاده را بکنند. جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، صبح  روز چهارشنبه در مجلس در شرایطی برگزار شد که پیش‌بینی‌ها حاکی از وضعیت نه چندان بد وزیر پیشنهادی در مجلس بود و به نظر می‌رسید او با رأی حداقلی می‌تواند به کرسی وزارت دست پیدا کند. از طرفی طی روزهای  گذشته اعلام شده بود که رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صنعت حضور نمی‌یابد بر همین اساس اسحاق جهانگیری به همراه وزیر پیشنهادی صنعت و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافتند.
 
در این جلسه محسن زنگنه، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی‌اصغر عنابستانی و عباس گودرزی به عنوان مخالف و سیدسلمان ذاکر،‌ علی بابایی کارنامی، محمد خدابخشی و سیداحمد رسولی‌نژاد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی کردند. عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که در نطق نمایندگان مخالف مورد انتقاد قرار گرفت. همچنین جمعی از نمایندگان در جریان استماع سخنان مخالفان مدرس خیابانی «احسنت احسنت» می‌گفتند. 15 ماه مسئولیت مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت در این وزارتخانه نیز از دیگر موضوعاتی بود که مورد اشاره مخالفان قرار داشت. آن‌ها معتقد بودند او فرصت لازم را داشته و اقدام خاصی انجام نداده است.
 
وزیر پیشنهادی نیز به مدت نیم ساعت از خود دفاع کرد و با توجه به آنکه آیین‌نامه فرصت یک ساعته برای دفاع رئیس جمهور پیش‌بینی کرده بود و او در جلسه حضور نداشت فرصتی برای دفاع معاون اول رئیس جمهور وجود نداشت. بنابراین معاون اول رئیس جمهور به همراه معاون پارلمانی و وزیر پیشنهادی با آغاز رأی‌گیری جلسه علنی مجلس را ترک کردند.
 
پیش از آغاز رأی‌گیری در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه تذکری درمورد عدم حضور رئیس جمهور داد که به نظر می‌رسد توانست تا حدودی بر فضای جلسه رأی اعتماد تأثیر بگذارد.د او در این تذکر گفت: چطور گفته می‌شود رئیس جمهور به توصیه ستاد ملی کرونا در مجلس حضور پیدا نکرده در حالی که به یک میلیون دانش‌آموز می‌گوید در کنکور شرکت کنید؟ مگر خون شما رنگین‌تر است؟ به نظر می‌رسد عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد موضوعی بود که توانست در نهایت بر رأی نمایندگان تأثیر بگذارد. آن‌ها با ۱۴۰ رأی مخالف به مدرس خیابانی رأی عدم اعتماد دادند.

  مدرسی‌خیابانی هم در نیم ساعت برنامه‌های خود برای اداره وزارت صمت به سمع نمایندگان رساند و از جمله به نقاط قوت عملکرد خود در دوران سرپرستی پرداخت، او گفت: سال گذشته با وجود شرایط تحریم سیستم بانکی، بنادر، کشتیرانی و انتقال پول و همچنین شیوع کرونا، ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به میزان ۱۳۵ میلیون تن به ۱۰۰ کشور جهان انجام و فقط در زنجیره فلزات و فولاد، ۵۷ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد دلار صادر شد، این در حالی است که در دو ماهه نخست امسال مرزهای کشور بسته بود و از خرداد ماه مجدد بازگشایی شد و امروز روند صادرات دوباره به شرایط گذشته برگشته است.
 
وی با بیان اینکه از مجلس انقلابی انصاف انتظار می‌رود، زیرا ستاد تنظیم بازار در سال ۹۸ اجازه نداد کوچکترین خللی در تامین کالاهای اساسی ایجاد شود، به خلاصه‌ای از اهداف و برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: در این راستا، تضمین فراوانی کالا، احیا واحدهای خالی صنعتی و معدنی و اشتغال‌زایی به عنوان یکی از مطالبات مردم توجه ویژه داریم و به این منظور ۴۰ برنامه و ۱۷۰ پروژه عملیاتی در هفت محور طراحی شده و بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های مرزی در آنها دیده شده است. معتقدیم تحریم‌ها یک فرصت بی‌بدیل برای اتکا به داخل است که افزایش تاب‌آوری و رفع وابستگی به صادرات نفتی را به دنبال دارد.
 
مدرس خیابانی با بیان اینکه نمایندگان مردم در قضاوت‌های خود انصاف داشته باشند اظهار داشت: در زمان شیوع ویروس کرونا فراوانی کالا در کشور وجود داشت و بر همین اساس کوچکترین کمبودی در تامین کالاهای اساسی در سال جاری نداشتیم.  امروز به توان تولیدی ۱۱ میلیون عدد ماسک در روز دست یافته‌ایم به طوری که بعد از کاهش موج اول مجوز صادرات دادیم و توانستیم ماسک، دستگاه اکسیژن و لباس پرستاری را صادر کنیم. اکنون ایران به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات مقابله با بیماری کرونا شناخته می‌شود که ظرفیتی معادل تولید ۲۲ میلیون ماسک را دارد.
 
 
افزایش ۴۰ درصدی تحویل خودرو به مشتریان/ ۲۸ میلیون تن افزایش تولید فولاد
وی با اشاره به تحریم شدن صنعت خودروسازی در دو سال گذشته و خروج غول‌های کره و فرانسه این صنعت از ایران اظهار داشت: نه تنها برخلاف تصور دشمنان خودروسازی تعطیل نشد بلکه در چهارماه اول سال جاری نزدیک ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد و  بعد از دو سال روند کاهشی با ۲۰ درصد رشد مواجه شده‌ایم که البته رشد در ایران خودرو ۳۰ درصد بوده است.  در صنعت فولاد به ۲۸ میلیون تن افزایش تولید رسیده‌ایم و زنجیره فولاد ۳۰ میلیون تن به تولید اضافه شده است.
 
 این بخشی از توضیحات، برنامه‌ها و اهدافی بود که مدرسی خیابانی با خود به مجلس برده بود اما کارگر نیافتاد و به رغم عزم روحانی برای همراهی با مجلس و با توجه به آخرین اظهار نظر محمدباقر قالیباف مبنی بر همکاری و هماهنگی کامل بین دولت و مجلس، با رای عدم اعتمادی که نمایندگان مجلس به این وزیر پیشنهادی دولت روحانی دادند، دوران سرپرستی  حسین مدرسی خیابانی بر وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پایان یافت و باید منتظر وزیر پیشنهادی بعدی از طرف رییس جمهور باشیم.

 روزگار سخت دولت روحانی
 حسن روحانی و دولتمردانش از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم کوشیدند رویکردی همراه با این مجلس داشته باشند. روحانی و همکارانش که مدت‌هاست به طور کامل از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته‌اند، به نظر در پی برقراری یک رابطه کاری و به دور از تنش‌های سیاسی با مجلس بودند. 

 

بحران کرونا و وضعیت بحرانی اقتصاد کشور که محصول مشترک تحریم و واگیر ویروس است هم به نظر در این کوشش موثر بود. با این حال رای امروز مجلس اصولگرا احتمالا نشانه آن است که این مجلس موضع سیاسی جدید دولت را چندان جدی نمی‌انگارد و بر مخالفت کلی خود با دولت هنوز پابرجاست. این مجلس هنوز در ابتدای راه است به نظر روزگار سخت‌تری برای دولت حسن روحانی آغاز شده است. 
 
 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی