تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

انجیل در دست سیاستمداران جمهوری‌خواه: اونجلیست‌ها چه نقشه‌ای برای ایران دارند؟

وقتی دونالد ترامپ با انجیلی در دستان خود روبروی کلیسای سنت جان ایستاد و عکس یادگاری گرفت، چهره جدیدی از ایالات متحده آمریکا را برای جهانیان به نمایش گذاشت. چهره‌ای که مذهب در آن پر رنگ‌تر از هر زمانی به نشان داده شد.

کد خبر: ۶۷۰۱۰
۱۱:۲۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۹

 

انجیل در دست سیاستمداران جمهوری‌خواه: اونجلیست‌ها چه نقشه‌ای برای ایران دارند؟

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: سایمون تیسدال، معاون سردبیر گاردین  چند روز پیش در مقاله‌ای از خطر اونجلیست‌های کاخ سفید نوشت. وی خطر آنها را  برای آمریکا بیشتر از پوتین دانست. تیسدال سر دسته این تفکر در کاخ سفید را مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ معرفی می‌کند که دشمنی خاصی با ایران دارد.

 

تیسدال در مقاله گاردین نوشت: «دولت ایالات متحده دو چهره از خودش به جهان نشان می‌دهد؛ اولی چهره خیرخواه، باز و کاملا سخاوتمند است. دومی اما چهره‌ای تحت تسلط محاسبه‌گری خودخواهانه و در نهایت متکی به توسل به زور بی‌رحمانه است. پمپئو که تاثیرگذارترین مشاور ترامپ و جانشین احتمالی او است، چهره بی‌پرده و عصبانی از شکل دوم قدرت مخل، مزاحم و دروغگوی آمریکا است و پمپئو و دیگر دوستان ستیزه‌جوی او همه آنچه در توانشان بوده انجام داده‌اند تا از باز بودن خطوط ارتباطی بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با ایران بعد از اقدام ترامپ در دبه کردن توافق هسته‌ای سال (برجام) ۲۰۱۵ ممانعت کنند. اکنون به نظر می‌رسد پمپئو و دوستانش همراه با اسرائیل شروع به یک جنگ مخفیانه خرابکاری علیه تهران کرده باشند».

 

از زمانی که دونالد ترامپ بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا نشسته است، افراد زیادی به همکاری با دولت وی درآمده‌اند و  بسیاری هم برکنار یا با استعفای همراه با ناخشنودی کاخ سفید را ترک کرده‌اند. اما در میان همکاران ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ جزء معدود مقاماتی است که همچنان با ترامپ مانده و از وفادارترین افراد نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا به حساب می‌آید.

 

مایک پمپئو، مسیح انجیلی یا اونجلیست معتقدی است که کتاب انجیل همیشه بر روی میز کارش باز است و دائم آن را مطالعه می‎کند. بسیاری از رسانه‌ها در این سال‌ها در مقالاتی از نقش و جایگاه مذهب اونجلیست در سیاست‌های «مایک پمپئو» علیه ایران سخن گفته بودند. 

 

انجیل بر روی میزهای سیاستمداران کاخ سفید

پمپئو و به اعتقاد برخی حتی دونالد ترامپ از فرقه اونجلیست‌ها هستند. مایک پمپئو چندی پیش به صراحت گفته است که خدا به شدت در روندهای خاورمیانه درگیر است. چند روز پیش هم در یک سخنرانی دیگر او گفت: «انجیل از من می‌خواهد تا من خدمتکار خوب برای آن باشم. ما به دنبال صلحی هستیم که حقیقت انجیل را بازتاب می‌دهد». حال این اونجلیست‌ها چه می‌خواهند؟

 

وقتی صحبت از علت حمایت‌های آمریکا از اسرائیل می‌شود همه به یاد لابی پر قدرت یهودیان در آمریکا می‌افتیم و این مسئله که برای یهودیان برپایی و استحکام اسرائیل موضوعی بسیار مهم است، در نظرها می‌آید. اما قدرت لابی یهودیان در آمریکا و خواست یهودیان برای تقویت اسرائیل همه واقعیت نیست.

 

طبق نظرسنجی AJC,Brookings در حالی که ۴۶ درصد یهودیان آمریکا از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس حمایت کردند،  ۵۶ درصد از مسیحیان اونجلیست حامیان اصلی این انتقال بودند. ایالات متحده آمریکا خانه حدود ۱۰ میلیون یهودی است، اما نزدیک به ۷۰ میلیون مسیحی اونجلیست در این کشور زندگی می‌کنند. مسیحیانی که در خصوص موضوع اسرائیل و ایران از یهودیان افراطی‌تر هستند.

 

مسیحیان اونجلیست از جمله وزیرخارجه آمریکا معتقد هستند خداوند به شدت در روندهای خاورمیانه درگیر است و می‌گویند خداوند ترامپ را برای حمایت از اسرائیل علیه شر ایران برگزیده است. وقتی دونالد ترامپ طرح معامله قرن را  ارائه داد، اونجلیست‌ها از یهودیان خوشحال‌تر بودند. سفیر آمریکا در اسرائیل بعد از ارائه طرح معامله قرن گفت: «خبر خوب در خصوص این معامله صلح این خواهد بود که اسرائیل مالک بخش‌های عمده تاریخی انجیلی خواهد بود». منظورش مکان‌هایی یود که نام آنها در انجیل و تورات ذکر شده است.

 

در سال ۲۰۱۰ اوباما نقل کرده بود که مذهبش (مسیحیت) او را در سیاست خارجی راهنمایی و هدایت می‌کند با این وجود اوباما از فرقه مسیحی انجیلی نبود. اوباما در جمع یهودیان آمریکا در زمان ریاست جمهوری خود گفته بود که به سود اسرائیل است که یک فلسطین مستقل را به رسمیت بشناسد. یک کشیش مطرح مسیحیان اونجلیستی در جواب او گفته بود:«یهودیان باید به اوباما بگویند این سرزمین وعده داده شده به ماست. خدا به ما گفته است این زمین‎ها را رها نکنید، پس ما رها نمی‌کنیم».

 

با این حال بخش عمده فعالیت این فرقه مذهبی که در دولت ترامپ حضور گسترده دارند، گرفتن سرزمین‌های فلسطینان، حمایت از اسرائیل، تامین امنیت اسرائیل و اسکان یهودیان در آن سرزمین است. که همه با هدف تعجیل در ظهور عیسی مسیح صورت می‌گیرد. امروز لابی آنها، CUFI (لابی بزرگ اتحاد مسیحیان برای اسرائیل که بخشی از جامعه مسیحیان انجیلی است که خود پمپئو بخشی از آنها است) از لابی یهودیان فعال‌تر است.

 

اونجلیست‌ها چرا از یهودیان افراطی‌تر هستند؟

دو الی سه قرن پیش اونجلیستان گروه کوچکی در انگلیس بودند، اما امروز جمعیتی ۷۰ میلیونی فقط در آمریکا دارند و برای مثال طبق گزارش تلویزیون فرانسه در ۶۰ سال اخیر تعداد افراد این فرقه از ۵۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر رسیده و هر ده روز به خاطر کمک‌های گسترده مالی یک کلیسا در فرانسه راه اندازی می‌کنند.

 

اما چرا این گروه از مسیحیان بسیار ثروتمند و قدرتمند، باید در حمایت از اسرائیل از خود یهودیان افراطی‌تر باشند؟ در حقیقت هدف بازگشت عیسی مسیح است. اونجلیست‌ها اعتقاد دارند که عیسی مسیح زمانی دوباره به زمین بازمی‌گردد که یهودیان مالک سرزمین مقدس باشند.

 

جان هاگه یکی از معروفترین کشیش‌های مسیحیان انجیلی چندی قبل با ترامپ در دفتر کار رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده است. او یکی از بزرگترین کمک کننده‌ها به ساختن خانه برای یهودیان در اسرائیل است. هاگه در کنار مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز عکس دارد. هاگه و دیگر کشیشان اونجلیست هر ساله هزاران مسیحی انجیلی را با اهداف کمک اقتصادی به اسرائیل و البته تبلیغ ایدئولوژی آخرالزمانی به اسرائیل می‌برند و گفته شده است که تا ۴۰ درصد توریست‌های اسرائیل را همین افراد تشکیل می‌دهند.

 

هاگه در سخنرانی خود درجمع توریست‌های آمریکایی در اسرائیل می‌گوید: «انجیل به ما یاد می‌دهد که روسیه، ایران، اتیوپی، لیبی، ترکیه و کشورهای دیگر زیر پرچم سازمان ملل به اسرائیل حمله می‌کنند».

 

نقشه اونجلیست‌ها برای ایران

در مقاله گاردین نوشته شده است: «پمپئو ترور قاسم سلیمانی را اینطور توجیه کرده که او یک تهدید «قریب‌الوقوع» برای منافع ایالات متحده بوده است. اما «اگنس کالامارد»،گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی خوانده و اعلام کرده که شواهدی مبنی بر حمایت از ایده پمپئو وجود نداشته است. طبق گزارش‌ها، پمپئو یک شخصیت تندرو و ایران‌ستیز دارد و او ماه‌ها خواستار هدف قرار گرفتن (قاسم سلیمانی) بود و در نهایت پمپئو ترامپ را به صدور فرمان این قتل متقاعد کرده است». یکی از مهمترین دلایلی خروج آمریکا از برجام، ترور قاسم سلیمانی، تحریم‌ها و... دقیقا به مسئله مذهب، نگاه آخرالزمانی تفسیر انجیل اونجلیست‌ها مربوط می‌شود.

 

بخش مهمی از باور اونجلیست‌ها در داستان «استر و مرد خای» نهفته است. دو چهره معروف در باورهای یهودی که این گروه از مسیحیان شیفته این بخش از کتاب مقدس هستند. براساس این داستان ایرانیان باستان قصد نابودی قوم یهود را داشتند. آمریکایی‌ها فیلم‌های زیادی در خصوص استر ساخته‌اند تا دشمنی ایران امروز و اسرائیل را در بستری مذهبی توجیه کنند.

 

پمپئو در مصاحبه‌ای درباره داستان استر و اینکه ترامپ مثل استر برای نجات یهودیان از تهدید ایرانیان آمده، گفته است: «به عنوان یک مسیحی قطعاً چنین اعتقادی دارم و اطمینان دارم که خدا در این موضوع دست دارد».

 

پمپئو به دلایل مختلف نقشی محوری در طراحی سیاست کاخ سفید در برابر اسرائیل و ایران دارد وقتی از دخالت خدا در روندهای خاورمیانه صحبت به میان می‌آید یعنی باید ردپای فرقه اونجلیست را دنبال کرد. حالا دلیل وجود انجیل روی میز پمپئو و یا در دستان ترامپ را به خوبی می‌توان درک کرد. دونالد ترامپ قطعاً به میزان پمپئو مذهبی نیست، اما شکی نیست عکس تاریخی‌اش با انجیل در انتخابات آمریکا تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. دولت ترامپ رأی یهودیان و مسحیان افراطی را دارد و این افراد  تعداد قابل توجه‌ای از آمریکایی‌ها را شامل می‌شوند. از سوی دیگر چه ترامپ رأی بیاورد و چه نیاورد پمپئو جزء سیاستمداران کلیدی جمهوری‌خواهان هست و باقی خواهند ماند و در جریان سیاست خارجی آمریکا برای تامین منافع اسرائیل زین پس نقش مهمی بازی خواهد کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی