تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

نامه «شبکه کمک» به رئیس جمهور درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور

شبکه های ملی و تخصصی سازمان های غیردولتی – کارگروه مهار کرونا (شبکه کمک)بار دیگر در نامه ای به رئیس جمهور نکاتی را درباره موقعیت اقتصادی و اجتماعی کشور و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر یادآور شده اند.

کد خبر: ۶۶۸۹۱
۱۵:۳۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
نامه «شبکه کمک» به رئیس رجمهور درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور
 
دیدارنیوز - متن کامل این نامه در ادامه می آید: 

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
و رئیس ستاد ملی مدیریت بحران کرونا
با سلام و احترام

 پیرو چهار بیانیه شبکه های ملی و تخصصی سازمان های غیردولتی – کارگروه مهار کرونا (شبکه کمک) – که پیش از این و در تاریخ‌های 4 اسفند 98، 20 اسفند 98، 5 فروردین 99 و 14 فروردین 99 با تأکید بر رعایت قواعد مدیریت بحران در کشور و بیان انتظارات تشکل های مردم‌نهاد کشور از آن مقام محترم، تقدیم گردیده، بدینوسیله ضمن تشکر از خدمات شبانه روزی و انسان دوستانه جامعه پزشکی، پرستاری، خدمه بیمارستانی و بخش خدمات عمومی و با توجه به اینکه با گذشت بیش از پنج ماه از اعلام رسمی بروز و شیوع بیماری کووید 19، متاسفانه مجدداً سیر بیماری و تلفات انسانی رو به صعود بوده و علاوه بر آن، موقعیت اقتصادی و اجتماعی کشور، جامعه و به خصوص اقشار آسیب‌پذیر را با شرایط سخت تری مواجه ساخته است، نکاتی چند را به عرض می‌رسانیم و امیدواریم توجه به آنها در این شرایط ویژه، با نگاه تعاملی و از منظر کمک به دست‌اندکاران مسؤول، در کانون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار گیرد: 

یکم: سازمان های غیردولتی و مردم‌نهاد و موسسات نیکوکاری که در این بحران نیز همچون گذشته در خدمت به مردم کوشا بوده و متناسب با مأموریت سازمانی خود، به صورت مداوم ارتباط نزدیکتری با بخش های مختلف جامعه داشته‌اند و دارند، شاهد شرایط پرالتهابی، از جهت معیشت زندگی حتی در اقشار با درآمد متوسط هستند. سرگردانی میان حفظ جان و به دست آوردن نان در این شرایط، به عنوان یکی از شاخص های اصلی مدیریت اقتصاد و سلامت خانوار، به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده و از این نظر، انتظار اخذ تصمیمات متناسب با این وضعیت از سوی مسؤولان، خواسته‌ای طبیعی و فراگیر است.

دوم: با آنکه تعطیلی موقت می تواند در کاهش بیماری بسیار تأثیرگذار باشد، اما چنانچه مدیریت در اجرا و اطلاع رسانی شفاف، نظارت بر پروتکل های بهداشتی و کمک به تغییر رفتار اجتماعی در بحران انجام نشود، موثر نخواهد افتاد. از این رو شایسته است سازمان یافتگی در فراهم ساختن امکانات مورد تاکید در پروتکل های بهداشتی در ادارات، واحدهای کسب و کار و کلیه مراکز و معابر عمومی و نیز نظارت بر اجرای آن توسط دولت و از طریق مدیران محلی (استان داری ها، فرمانداری‌ها، شهرداری ها و دهیاری‌ها) لازم الاجرا شود.

سوم: برنامه ریزی و اجرای کار توسط شاغلین نهادهای دولتی و بخش های عمومی بهصورت حضوری، نوبتی(شیفتی) و کار از راه دور برای فعالیت های امکان پذیر بهمدت شش ماه اجباری شود.

چهارم: به منظور بقای کسب و کارهای خصوصی و پرهیز از افزایش نرخ بیکاری و حفظ معیشت شاغلین در این بخش، نسبت به تأمین امکانات لازم برای کار از راه دور به ویژه توسعه پهنای باند اینترنت، حذف فیلترینگ و کاهش هزینه‌های مخابرات به ویژه در مناطق محروم اقدام عاجل شود.

پنجم: تأمین اقلام بهداشتی در راستای پیشگیری از بیماری کووید 19، برای مناطق محروم و اقشار آسیب پذیر اقتصادی و اجتماعی و نیز کمک‌هزینه دوران بحران کرونا با مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با استفاده از همه ظرفیت های بخش های دولتی، عمومی و خصوصی، به طور مستمر و طی حداقل یکسال توسط دولت اجرایی شود.

ششم: با عنایت به اینکه ارائه اطلاعات در مورد تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و تلفات انسانی ناشی از آن و نیز تعریف و تفسیر آن، متفاوت و گاه دارای تناقضاتی جدی است که جامعه را با سرگردانی و ابهام مواجه ساخته و همین امر، بستر ارائه آمار گوناگون را از سوی افراد مسؤول و غیرمسؤول فراهم کرده و به زمینه‌ای برای ایجاد بی‌اعتمادی، شایعه‌سازی و تهدید آرامش روانی جامعه تبدیل شده است، لازم است که برای پرهیز از آسیب به اعتماد اجتماعی و کمک به همکاری مردم با ستاد بحران، سیاست و چارچوب اطلاع‌رسانی شفاف و یک‌صدایی مسؤولین در این خصوص، به عنوان الزام ستاد ملی بحران، رسما اعلام شده و عمل به آن مورد تاکید قرار گیرد.

هفتم: استفاده از ظرفیت شبکه های ملی و تخصصی سازمان های غیردولتی و کلیه تشکل های صنفی و علمی و نیز نهادهای محلی مردمی که هریک می توانند متناسب با تخصص و تجربه زیستی خود در کاهش آسیب های بحران اثرگذار باشند، به طور شفاف و روشن در دستور کار کلیه نهادهای دولتی مرتبط با بحران قرار گیرد. بهره‌مندی از مشارکت این ظرفیت‌ها، در اجرای دقیق و گسترده پروتکل‌های بهداشتی، کاهش آسیب ها و نظارت بر فرآیندهای اجرایی، نقشی تعیین کننده خواهد داشت.

ضمن سپاس از توجه حضرتعالی، بدینوسیله شبکه‌های ملی و تخصصی سازمانهای مردم‌نهاد کشور، آمادگی خود را جهت هرگونه همفکری و تعامل و همکاری با مسئولین ستاد بحران با همه امکانات اعضای خود که غالب آنان در این بحران تلاش شبانه روزی داشته اند، اعلام می‌دارند.
 
 توفیق جنابعالی و کلیه دست‌اندرکاران و مسؤولین را در مدیریت بیماری کووید 19 از خداوند متعال خواهانیم.

امضاءکنندگان (شبکه کمک):

شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه
شبکه یاری کودکان کار
گروه کاری سازمان‌های غیردولتی حامی گردشگری و توسعه پایدار کشور
حامیان جامعه مدنی(حجم)
شبکه سمن های میراثی استان تهران
شورای هماهنگی همایش های سازمان های غیردولتی
شبکه تشکلهای نابینایان و کم بینایان کشور(چاووش)
شبکه ملی تشکلهای غیردولتی معلولین جسمی حرکتی کشور
شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی کشور
شبکه ملی توانبخشی ایران
شبکه ملی اتیسم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی