تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

بلاتکلیفی داوطلبان ادامه دارد؛ گره کور «کنکورونا»!

ماجراهای کنکور و کرونا تمامی ندارد. گروهی به درستی نگران وضعیت سلامتی خود هستند و گروهی از این وضعیت بلاتکلیف خسته شده اند. سیاست های دولت در مقابله با کرونا هم اعتماد افکار عمومی را جلب نکرده و این نگرانی وجود دارد که افراد بیشتری درگیر این ویروس شوند و مشکلات ویژه ای برای کشور به وجود بیاید. در شرایطی که دولت قصدی برای تعطیلی و محدودیت های جدی ندارد و تقریبا اکثر مسائل در کشور روال عادی خود را طی می کند در مواجهه با کرونا چه باید کرد؟ آیا می توان کنکور را باز هم به تعویق انداخت؟ در رابطه با سال آینده تحصیلی باید چه کرد؟ کنکور تا چه سلامت داوطلبان را در خطر می اندازد و چه کارهایی برای حفظ سلامتی آنها می توان انجام داد؟

کد خبر: ۶۶۷۵۰
۱۳:۳۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
بلاتکلیفی داوطبلان ادامه دارد؛ کنکور برگزار می‌شود یا خیر؟!
 
دیدارنیوز – رسول شکوهی: ماجرا‌های کنکور و برگزاری یا عدم برگزاری آن همچنان ادامه دارد. با موج دوم کرونا نگرانی‌های زیادی در رابطه برگزاری کنکور و به صورت کلی هر برنامه‌ای که تجمع افراد در آن بالا است به وجود آمد. بخش زیادی از داوطلبان کنکور‌های سراسری، ارشد و دکتری این دغدغه را نسبت به سلامتی خود و خانواده خود داشته و دارند و در مقابل عده‌ای دیگر از این وضعیت بلاتکلیف خسته شده اند و می‌خواهند هر طور که شده از شر کنکور خلاص شوند.

دیدارنیوز در تاریخ ۲۳ تیرماه در گزارشی با عنوان «تفرقه بیانداز و کنکور برگزار کن: وقتی دولت داوطلبان را مقابل هم می‌گذارد!» به نقد سیاست‌های دولت در مدیریت بحران کرونا و مخصوصا در مواجهه با پدیده کنکور پرداخت. در آن گزارش گفتیم که دولت به جای آنکه به صورت مشخص تکلیف داوطلبان را روشن کند که کنکور برگزار می‌شود یا نه و در صورت برگزاری چه اقداماتی برای حفظ سلامتی آن‌ها در دستور کار دارد، به سراغ سیاست کهنه برخی دولت‌ها رفته و با مقابل هم قرار دادن داوطلبان مسئولیت اصلی خود را از توجهات دور کرده است.

در آن گزارش گفته شد که از شواهد و قرائن بر می‌آید که دولت عزمی برای محدودیت‌های جدی در سطح کشور ندارد و تقریبا همه کافه‌ها و رستوران‌ها و سینما‌ها و آرایشگاه‌ها و ... باز هستند و حتی مراسم‌های افتتاح پروژه‌های دولتی با ازدحام بالا برگزار می‌شود پس قصدی برای تعویق بلند مدت کنکور تا بهتر کردن شرایط وجود ندارد. همچنین گفته شد که سازمان سنجش فقط مبلغی که برای ثبت نام از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دریافت کرده است عدد ۵۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و با این مبلغ بعلاوه بودجه‌ای که این سازمان دارد می‌توان شرایطی را برای داوطلبان فراهم کرد که با کمترین مشکل آزمون خود را به پایان برسانند. در همین راستا پیشنهاداتی مانند افزایش تعداد مراکز برگزاری آزمون، استفاده از سالن‌های بزرگ، استفاده از فضای باز در استان‌هایی که شرایط لازم را دارند، تجهیز مراکز برگزاری آزمون به ماسک و دستکش و مواد شوینده و ... ارائه شد.

هر چند که مسئولیت اصلی با دولت است و باید برای این مشکل تصمیم جدی بگیرد، ولی گروهی از جامعه هم هستند که با اینکه فهم و توان رعایت مسائل بهداشتی این دوره خاص را دارند، اما اهل رعایت کردن نیستند و همچنان در کافه و رستوران حضور دارند و سفر و مهمانی هایشان ترک نمی‌شود. تا زمانی که دولت برنامه عادی سازی را ادامه می‌دهد هم نمی‌توان توقعی از این بخش جامعه داشت که اهل رعایت باشند. بار‌ها شده در سطح جامعه از آدم‌هایی که در اماکن عمومی ماسک ندارند این پرسش را شنیده ایم که اگر شرایط بحرانی است چرا دولت جایی را تعطیل نمی‌کند و همه چیز روال عادی خودش را دارد؟

بعد از این گزارش این سوال به وجود آمد که آیا دیدارنیوز به دنبال برگزاری کنکور است؟ برخی حتی پا را فراتر گذاشتند و گفتند کسانی که از تعویق کنکور حرف نمی‌زنند به مافیای کنکور ربط دارند! باید به صراحت اعلام کرد که سلامت جامعه برای همه ما مهم است و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد. اما واقعیت‌های موجود نکاتی دیگری را به ما می‌گوید. دولت قصدی برای محدودیت‌های جدی ندارد و حتی لیگ فوتبال و امتحانات نهایی را هم برگزار کرده است. در حال حاضر هم اکثر مراکز غیرضروری هم مشغول فعالیت هستند. این یعنی برنامه‌ای برای محدودیت‌های بهداشتی وجود ندارد و وقتی اظهارات مسئولین مختلف را می‌بینیم این ایده کلان که با رعایت مسائل بهداشتی همه چیز باید ادامه پیدا کند به خوبی دیده می‌شود. پس وقتی با سیستمی طرف هستیم که می‌خواهد همه چیز روال عادی خود را طی کند بهتر است برای همین وضعیت فعلی راهکاری داشته باشیم. بهتر است که نه تنها کنکور به تعویق بیافتد بلکه تمام مراکز غیر ضروری نیز بسته شوند و محدودیت‌های جدی اعمال شود تا روزانه ۲۰۰ نفر جان خود را از دست ندهند و دولت از اقشار آسیب پذیر حمایت کند، ولی وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد و دولت برنامه‌ای برای این حوزه ندارد باید به فکر این بود که در وضعیت فعلی چه کار‌هایی می‌توان کرد.

کمیسیون آموزش مجلس تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا است
برای روشن شدن مسائل به سراغ دو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفتیم تا نظرات آن‌ها را بشنویم. احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ماجرا‌های کنکور به این مساله اشاره کرد که اظهار نظر نمایندگان عضو کمیسیون در رابطه با کنکور شخصی بوده و هیچ ربطی نظر کمیسیون ندارد. او درباره موضع رسمی کمیسیون نیز گفت: «بعد از بحث‌ها و جلسات مختلف و بررسی نظرات داوطلبان که برخی به دنبال تعویق و برخی دیگر به دنبال تسریع در برگزاری کنکور بودند و نظر واحدی وجود نداشت کمیسیون نظرش بر این شد که کمیسیون ورودی به این موضوع نکند و تصمیم گیری اصلی بر اساس نظر ستاد ملی کرونا خواهد بود. ممکن است این ستاد این مساله را با توجه به شرایط کشور تسریع کند یا به تعویق بیاندازد. واقعیت هم این است که همه باید از نظر ستاد تبعیت کنیم. کمیسیون هیچ نظر مستقلی از نظر ستاد ملی کرونا ندارد».

او در پاسخ به سوالی درباره توییت نادری یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که وعده داده بود اقداماتی درباره تعویق کنکور از طرف مجلس انجام خواهد گرفت گفت که این صحبت‌ها شخصی بوده و شاید در فراکسیون‌ها مشغول کاری هستند، ولی این مباحث هیچ ربطی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ندارد.

فلاحی با تاکید بر این نکته که باید ورود به دانشگاه‌ها را به سمت معدل محوری ببریم تا درگیر مسائلی از این دست نباشیم گفت:  نظر من این است که اگر تدابیر بهداشتی به مانند دیگر کشور‌هایی که در مسائل آموزشی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند رعایت شود، می‌توان کنکور را برگزار کرد.
 
بلاتکلیفی داوطبلان ادامه دارد؛ کنکور برگزار می‌شود یا خیر؟!

محمد وحیدی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با دیدارنیوز به این نکته اشاره کرد که اگر نظرات مختلفی را در کمیسیون آموزش درباره مساله کنکور می‌بینیم باید به چند نکته توجه کرد: «طیف موافق و مخالف در جایگاه تصمیم سازی نیست. اولا این نکته را عرض کنم که کمیسیون آموزش و تحقیقات در مقام پاسخگویی برای تعویق کنکور نیست مگر اینکه مجلس بخواهد در صحن علنی کاری کند. این کمیسیون متولی برگزاری کنکور‌ها نیست و در قانون اختیارات این حوزه مشخص شده است و سازمان سنجش وظیفه برگزاری و زمان بندی را بر عهده دارد. ثانیا نسبت به اعلام نظر شرایط سال ۹۹ هم ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیم بگیرد. این ستاد هم جایگاه مشخصی دارد و تصمیمات آن متناسب با تمام شرایط کشور گرفته می‌شود».

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مساله که نظر واحدی در میان داوطلبان درباره برگزاری یا عدم برگزاری کنکور وجود ندارد گفت: «مدت زمان قابل توجه ۴۰ روزه برای تعویق کنکور سراسری با توجه به شرایط بیماری کرونا در نظر گرفته شد. سایر آزمون‌ها نیز مانند ارشد و دکتری تعویق دو هفته‌ای داشتند. برای برگزاری شرایط سخت تری باید در نظر گرفت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم با توجه به این شرایط تصمیم می‌گیرد. تا به امروز هم این شرایط وجود داشته است، اما چون در موج دوم کرونا قرار داریم نگرانی‌ها نسبت به این پدیده بیشتر شده است».

او به مسائل مربوط به کنکور در نظام آموزشی ما اشاره کرد و گفت: «آن‌هایی که می‌گویند تعویق منظورشان تا کی هست؟ آن‌ها می‌توانند پیش بینی کنند که تا چه زمانی این تعویق رخ دهد و آیا این تضمین وجود دارد که کرونا کاهشی شود؟ آیا در پاییز شرایط بهتر یا بدتر می‌شود؟ برخی می‌گویند کنکور نباشد و هیچ دانشگاه ورودی نداشته باشد. یعنی زندگی افرادی که در کنکور سراسری هستند و بیش از یک میلیون نفر را شامل می‌شوند بلاتکلیف باقی می‌ماند. وضعیت سربازی پسران چه می‌شود؟ داوطلبان جدیدی که در سال بعدی به این گروه اضافه می‌شوند چطور؟ سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد و باید همه شرایط را برای تصمیم گیری در نظر گرفت».

وحیدی به این نکته اشاره کرد که نمایندگان نباید تابع موج آفرینی‌ها شوند و باید یک تصمیم شدنی و منطقی گرفته شود. او در این باره گفت: «برخی می‌خواهند اعلام نظر کنند و نظر آن‌ها محترم است و دغدغه‌هایی دارند. باید دغدغه آن‌ها را برطرف کرد بجای آنکه به صورت کلی صورت مساله را پاک کرد».

محمد وحیدی به سراغ افرادی که اتهاماتی نظیر وابستگی به مافیای کنکور را مطرح می‌کنند رفت و گفت: «برخی می‌گویند که آن‌هایی که از برگزاری کنکور صحبت می‌کنند یا به دنبال تعویق نیستند متاثر از مافیای کنکور هستند. من اولین کسی هستم که گفتم هزینه‌های برگزاری کنکور باید بر دوش موسساتی باشد که در حوزه کنکور خدمات ارائه می‌کنند درآمد دارند باشد. ضمن اینکه وقتی کنکور به تعویق بیافتد بازار همین جریانات هم داغ می‌شود و ربطی به تعویق یا برگزاری ندارد. مشکل در خود کنکور است».
 
بلاتکلیفی داوطبلان ادامه دارد؛ کنکور برگزار می‌شود یا خیر؟!

درباره کنکور و کرونا صحبت‌های مختلفی مطرح شده است، ولی باید به دو نکته دیگر هم اشاره کنیم. یک موضع دولت نسبت به کرونا است. در شرایط بحرانی باید تمامی جوانب یک مساله را مورد بررسی قرار داد. چند وقت دیگر ماه محرم و عزاداری‌های این ماه شروع می‌شود. همانطور که عده‌ای امروز نگران سلامت جامعه در برگزاری کنکور هستند این نگرانی درباره عزاداری‌های محرم هم وجود دارد. هر چند باید منتظر ماند و دید که افرادی که امروز به دنبال تعویق کنکور هستند درباره این مساله چه موضعی می‌گیرند، ولی از الان باید فکری به حال آن دوره کرد، چون با توجه به اظهارنظر مسئولین و برخی گروه‌های خاص بعید است که این مراسم‌ها هم برگزار نشود و همانطور که عده‌ای به مهمانی و سفر می‌روند باید منتظر این باشیم که عده‌ای هم در آن دوره مشغول عزاداری خواهند بود و اگر دولت فکر جدی در این زمینه نکند شاهد مشکلات مختلفی خواهیم بود.

نکته دیگر هم در رابطه با کنکور است. پدیده‌ای که تمام نظام آموزش و پرورش ما را متاثر کرده و عده‌ای سودجو از آن استفاده می‌کنند. سازوکار‌های سنتی مانند کنکور اگر در دوره‌ای جوابگو بودند امروز نشان داده اند که باید تجدید نظری جدی در آن‌ها صورت بگیرد. معدل محوری، توجه به رزومه علمی و انجام مصاحبه‌های علمی فارغ از پارتی بازی‌های مرسوم و تمرکززدایی از امکانات آموزشی و زیستی می‌تواند بخشی از مشکلات مربوط به کنکور را برطرف کرد.

داوطلبان همچنان در بلاتکلیفی هستند و استرس بیماری و کنکور فشار زیادی را بر آن‌ها ایجاد کرده است. به جای موج سواری‌های دوره‌ای در برگزاری یا عدم برگزاری کنکور بهتر است مسئولین اقدامات جدی تری را پیش ببرند تا هر چند وقت یکبار کشور و جامعه درگیر مساله مانند کنکور نباشند.
 
*در طرح نمایه از عکس خانم تهمینه رحمانی استفاده شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی