تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ادامه بحران فاضلاب اهواز، با وجود اختصاص اعتبارات ویژه!

سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آب‌های سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهر‌ها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم استان تبدیل شده است. این در حالی است که هم بانک جهانی وام داده و هم اعتباری ویژه از صندوق توسعه ملی به طرح اصلاح سیستم فاضلاب اهواز و بازآفرینی کارون اختصاص داده شده است.

کد خبر: ۶۵۸۸۴
۱۹:۰۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ مجتبی حاجتی*: سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آب‌های سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهر‌ها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم استان تبدیل شده است. معضلی که بالاخص در فصل‌های بارانی با تداخل حجم بالای آب‌های سطحی با شبکه ناقص و فرسوده فاضلاب در سطح شهر‌ها و کانال‌های فاضلاب روباز به اوج می‌رسد و با بارش بین ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر باگرفتگی و سرریز فاضلاب در مناطق مختلف اهواز مواجه می‌شویم و مشکلات بهداشتی و سلامت جامعه در خطری مضاعف قرار می‌گیرد. معضلی که با توجه به تفاوت بافت شهر‌ها و توپوگرافی آن نسخه مختص خود را میطلبد. به طور مثال جنس زمین در مناطق جنوبی استان خوزستان باتلاقی و ماسه‌ای است و سطح آب‌های زیر زمینی و شورزار بودن زمین هزینه‌های حفاظتی خط لوله و استحکام سازی بستر و سپرکوبی را در بر دارد و در شمال خوزستان پستی بلندی و شیب زمین هزینه‌ها و طرح‌های متفاوت نیاز دارد.
 

شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان باتوجه به وجود رودخانه کارون از یک سو، بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی و نوع پراکندگی جمعیتی نیاز به یک طرح جامع و متناسب با این شهر دارد؛ از سویی نیمی از شبکه موجود فاضلاب شهر عمری بیش از نیم قرن دارد و باعنایت به جنس لوله‌های آزبست و بتن و عدم وجود پوشش داخلی متناسب با حجم عوامل خورندگی لوله امکان لایه روبی مناسب را ندارد.
 
در اهواز با توجه به ضرورت تفکیک شبکه فاضلاب از آب‌های سطحی به دو شبکه مجزا با ساختار متفاوت نیاز است که در دو بعد "هدایت ودفع آب‌های سطحی" و "شبکه جمع آوری فاضلاب شهری به سمت تصفیه خانه‌های مدرن و مجهز" عمل شود در حالی که بهرمندی از شبکه فاضلاب در استان نسبت به کشور هم بسیار پایین است و ساختار قدیمی فاضلاب از نظر جنس و کیفیت و فرسودگی لوله از یک سو و حجم و قطر شبکه از سوی دیگر متناسب با تراکم جمعیت جدید در مناطق نمی‌باشد و امکانات و ظرفیت نامتناسب تصفیه خانه‌های موجود از معضلات فاضلاب استان است.
 
همچنین احداث تصفیه خانه‌های مجهز و متناسب نوع فاضلاب هر صنعت بزرگ به صورت مجزا توسط متولیان آن صنعت با توجه به حجم ورود فاضلاب به ساختار‌های آبی استان شامل رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی آبی و تالاب‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. بخصوص اینکه سطح دبی آب رودخانه کارون به شدت کاهش یافته و ورود فاضلاب به آن معضلات بهداشتی و سلامتی زیادی در پی دارد، اقدامی که سال‌ها به‌رغم طرح شدن آن، برنامه‌ریزی مشخص، مدون و اراده لازم برای اجرای آن دیده نمی‌شود؛ بنابراین لازم و ضروری است دولت پس از بازنگری و اصلاح طرح جامع احداث شبکه فاضلاب شهری با توجه به گذشت طولانی تصویب آن و تغییرات عمده‌ای که تاکنون به خود دیده، نتیجه وام بانک جهانی، اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی و میزان پیشرفت اجرای طرح جامع را به جامعه به صورت شفاف گزارش کند و ضمن آن نسبت به مشخص نمودن یک ستاد ویژه در این خصوص و تعیین بودجه متناسب با برآورد هزینه لازم پروژه در انجام این مورد اراده خود را نشان دهد.
 
*فعال اجتماعی
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی