تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

ماجرای مصاحبه امیر سیاری و دشواری کار رسانه‌ها

چندی پیش ایرنا با هماهنگی عقیدتی ارتش گفت و گویی با امیر دریادار حبیب الله سیاری انجام دادند. در این مصاحبه سیاری تلویحا انتقاداتی را متوجه سپاه و صداوسیما وارد ساخت. کمتر از ۱۴ دقیقه مصاحبه منتشر شد، اما پس از گذشت چند دقیقه از وبسایت ایرنا برداشته شد. ماجرا به همین جا ختم نشد و اخیرا شایعاتی در این زمینه مطرح شده است. دیدار خط سیر داستان را پیگیری کرده است.

کد خبر: ۶۵۸۰۵
۱۰:۴۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۹

مصاحبه دریادار سیاری با ایرنا و ادامه حواشی

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: چندی پیش ایرنا با هماهنگی عقیدتی ارتش گفت و گویی با امیر دریادار حبیب الله سیاری انجام دادند. در این مصاحبه سیاری تلویحا انتقاداتی را متوجه سپاه و صداوسیما وارد ساخت. کمتر از ۱۴ دقیقه مصاحبه منتشر شد، اما پس از گذشت چند دقیقه از وبسایت ایرنا برداشته شد. ماجرا به همین جا ختم نشد و اخیرا شایعاتی در این زمینه مطرح شده است. دیدار خط سیر داستان را پیگیری کرده است.


امیر حبیب‌الله سیاری کیست؟
 پیش از اینکه نگاهی به گفته‌های امیر سیاری با خبرنگاران ایرنا بیندازیم به اختصار اشاره می‌کنیم به زندگی دریادار سیاری تا شناخت بیشتری حاصل شود.


دریادار و تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دی ماه ۱۳۳۴ در نوبندگان فسا به دنیا آمد وی از ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ تا ۱۴ آبان ۱۳۹۶ فرمانده نیروی دریایی ارتش بود و هم اکنون به عنوان نفر سوم ارتش، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.


سیاری سال ۱۳۵۳ به استخدام ارتش درآمد و پس از طی دوره مقدماتی در رسته تکاوری در نیروی دریایی ارتش مشغول شد. او دوره‌های کلاه سبزی، دافوس و علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذرانده است. ۹۴ ماه حضور در جنگ و بالغ بر ۳۳ مأموریت جنگی در سوابقش ثبت شده است وی در خلال عملیات ثامن الائمه بر اثر ترکش خمپاره از ناحیه روده، معده، اثنی عشر و کبد آسیب جدی دیده است و به درجه جانبازی نائل آمده است.


ساخت اولین ناوشکن ایرانی با نام «جماران» در دوران فرماندهی امیر سیاری در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.


همچنین حضور گسترده ناو‌های ایرانی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ به منظور تامین امنیت کشتیرانی در این مناطق و جلوگیری از ضربه خوردن به اقتصاد منطقه، از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش در زمان فرماندهی امیر سیاری بود.


خدمات سیاری در آبادانی سواحل مکران نیز بر کسی پوشیده نیست. وی با توجه به تاکید فرماندهی کل قوا بر اهمیت این سواحل که از شرق تنگه هرمز تا نقطه صفر مرزی پاکستان را شامل می‌شود، تلاش بسزایی در جهت عمران و آبادانی این مناطق کرده است.

 

مصاحبه دریادار سیاری با ایرنا و ادامه حواشی


سرانجام حبیب‌الله سیاری به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرز‌های آبی کشور و دریای عمان، حفظ منافع ملی و اهتزاز پرچم ایران در آب‌های آزاد، اهتمام به نوسازی تجهیزات و آبادانی سواحل مکران در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نشان درجه یک فتح را دریافت کرد. این نشان در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ در مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش، در دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی، با حضور آیت‌الله خامنه‌ای بر سینه دریادار سیاری نصب شد.
 
مصاحبه با ایرنا
مصاحبه‌ای با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» در وبسایت خبرگزاری ایرنا پخش شد. دریادار سیاری در برابر ۳ خبرنگار قرار گرفته بود و به سوالات آن‌ها پاسخ می‌داد تنها کمتر از ۱۴ دقیقه گفتگو پخش شده بود و بنا بود بقیه مصاحبه نیز منتشر شود، اما به ناگاه این مصاحبه، دقایقی پس از انتشار از روی وبسایت ایرنا حذف شد. سیاری در این مصاحبه به طور غیرمستقیم سخنانی مطرح کرد که می‌تواند انتقاد از برخی نهادهای دیگر تلقی شود و از صدا و سیما هم به خاطر بی اهمیت نشان دادن نقش ارتش در جنگ انتقاد کرده است. سیاری در سخنانش حضور نیرو‌های مسلح را در فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی نفی کرد.


«ما در سیاست دخالت نمی‌کنیم. سیاست زدگی برای نیرو‌های مسلح آسیب است. او درباره فعالیت‌های اقتصادی نظامیان هم گفت: به صلاح نیرو‌های مسلح نیست که وارد بخش اقتصادی شوند، چون از اصل قضیه خود دور می‌شوند».


دریادار سیاری در بخش دیگری از سخنانش از بی‌توجهی به نقش ارتش در جنگ هشت ساله انتقاد کرد. امیر سیاری با اشاره به فعالیت‌های توپخانه ارتش، هوانیروز و نیروی هوایی گفت: «دریا که کلا در اختیار ارتش بود. نیروی دریایی سپاه سال ۶۵ شکل گرفت... کجا می‌توانید بگویید که ارتش نبوده؟... شما البته فیلم می‌سازید که یک سیدی، یک حاجی با یک تیربار ژ ـ ۳ و یک دستی یک لشکر را ظرف ۲۴ ساعت از بین می‌برد. اگر اینطور است ظرف ۱۲ شبانه روز ۱۲ لشکر عراق از بین می‌رفت دیگر! هشت سال (جنگ) برای چی بود؟»

 

مصاحبه دریادار سیاری با ایرنا و ادامه حواشی


سیاری از اینکه در یک برنامه تلویزیونی گفته شده بود ناو‌های آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران بدون اجازه تردد دارند به شدت ناراحت بود و گفت: «من قانونی شکایت کردم. برای رییس صداوسیما هم نامه نوشتم. پیگیری هم کردیم... هیچ کس هم جواب ما را نداد... معلوم است که یک چیزی پشت پرده هست، تو خود سیستم صداوسیما».


وی همچنین از تصویری که از ولی الله فلاحی در فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ارائه می‌شود نیز به شدت انتقاد کرد و گفت شخصا به کارگردان گفته است این تصویر فرمانده او نیست و این موضوع او را به گریه انداخته است.


دریادار سیاری از سریال کیمیا نیز انتقاد کرد و آن را نوعی توهین به ایرانی‌ها دانست. کیمیا در این سریال در خرمشهر با نیرو‌های عراقی می‌جنگید و این در حالی است که سیاری در نخستین روز‌های حمله ارتش عراق به خرمشهر و آغاز رسمی جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از افسران گردان تکاوران دریایی بوشهر، در منطقه عملیاتی آبادان ـ خرمشهر حضور داشت.


دریادار سیاری معتقد است مگر غیرت ایرانی‌ها اجازه می‌دهد یک دختر در خط مقدم بجنگد او گفت ما حتی برای اینکه جنازه یک زن ایرانی به دست عراقی‌ها نیفتد شهید داده‌ایم.


سرهنگ احمد خدادادی از نیرو‌های مخصوص ارتش جمهوری اسلامی در تأیید و توضیح سخنان دریادار سیاری به دیدار گفت: ارتش طبق وظیفه‌ای که برعهده دارد همواره از حدود و ثغور جغرافیایی ایران و کیان نظام اسلامی دفاع می‌کند. عملکرد تحسین برانگیز نیرو‌های ارتش نیز در طول جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست؛ اما اگر ارتش بنابر قوانین خود اجازه عکاسی و فیلمبرداری نداده و در پی تبلیغ عملکرد خود نبوده نباید دیگران از جاده انصاف خارج شوند و رشادت‌های نیرو‌های خدوم ارتش را  کمرنگ جلوه بدهند.


سرهنگ خدادادی حضور نیرو‌های نظامی در حوزه سیاسی و اقتصادی را همچون سم دانست و معتقد است حضور در این عرصه‌ها باعث می‌شود نیرو‌های نظامی از وظیفه اصلی‌شان باز بمانند. خدادادی همچون دریادار سیاری کارگردان فیلم «چ» را مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر حاتمی‌کیا مقداری در مورد امیر فلاحی تحقیق کرده بود هیچگاه همچین تصویری از آن افسر شجاع و بی‌باک ارائه نمی‌کرد.


علت حذف مصاحبه
خبرگزاری ایرنا در توییتر نوشت که این حذف به خاطر درخواست روابط عمومی ارتش انجام شده است و گفت: «مصاحبه با امیر دریادار سیاری در همکاری مشترک ایرنا و روابط عمومی ارتش انجام و نهایی شد. اما پس از مدت زمانی بسیار کوتاه، به دلیل اعلام روابط عمومی ارتش مبنی بر ضرورت اعمال برخی اصلاحات فنی و محتوایی مصاحبه موقتا از دسترس خارج شد.»

 

مصاحبه دریادار سیاری با ایرنا و ادامه حواشی


توییت ایرنا به اندازه حذف مصاحبه عجیب بود؛ چرا که گفته می‌شود مصاحبه با هماهنگی عقیدتی ارتش انجام شده بود و ابتدا از سوی سازمان عقیدتی ارتش ادیت و تدوین شده بود سپس در اختیار ایرنا قرار گرفته بود و صدالبته پس از حذف مصاحبه علی‌رغم ادعای ایرنا هنوز در دسترس قرار نگرفته است.

 

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در اطلاعیه‌ای نسبت به حواشی پدید آمده در این مصاحبه واکنش نشان داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «مصاحبه اخیر امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در قالب گفت و گوی تصویری با خبرگزاری ایرنا یک مصاحبه تفصیلی به مدت ۹۰ دقیقه بوده که فرازهایی از عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در برهه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب را تشریح و تبیین کرده و این خبرگزاری در بخش اول تنها ۱۳ دقیقه از آن را منتشر کرده است.

 

متأسفانه دشمنان حسود و عنود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تقطیع و سوءاستفاده، این گفت‌وگوی انجام شده را مغرضانه و مزورانه تفسیر، تحلیل و منتشر نموده‌اند.

 

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام ریاکارانه و کینه‌ورزانه رسانه‌های معاند و ضد انقلاب اعلام می‌دارد اتحاد و انسجام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ارتش و سپاه بنیادین و ناگسستنی است و دشمنان نظام از این حربه‌ها و نقشه‌ها طرفی نبسته و مطمئناً مردم شریف و هوشیار ایران اسلامی به خوبی به این شیطنت‌ها واقف بوده و با بصیرت انقلابی، امید واهی دشمنان را به یأس و ناکامی تبدیل خواهند کرد.»


تکذیب شکایت سپاه
حذف سوال‌برانگیز مصاحبه امیر سیاری حاشیه‌ها و شایعاتی به دنبال داشت. مهدی محمودیان روزنامه نگار ایرانی در توییتر خبر داد با شکایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران ایرنا به خاطر انتشار مصاحبه با حبیب‌الله سیاری پرونده تشکیل شده و برخی وسایل آن‌ها توقیف شده است. او در ادامه نوشت تشکیل پرونده قضایی علیه این پنج نفر در حالی صورت گرفته که این مصاحبه به درخواست ارتش و در استودیو ارتش و با حضور مدیران روابط عمومی ارتش ضبط شد و مسئولان ارتش قبل و بعد از مصاحبه در تمامی مراحل نظارت داشتند. ادعای مزبور به سرعت از سوی سپاه پاسداران تکذیب شد. رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران روز یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ گفت: «شکایتی از ایرنا نداشته‌ایم و اخبار کذب منتشره مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و اینگونه خبرسازی‌ها تاثیری در وحدت و اخوت تزلزل ناپذیر سپاه و ارتش ندارد».


داستان مصاحبه امیر سیاری و دشواری‌های کار رسانه‌ها

اتفاقات مربوط به مصاحبه امیر سیاری تقریبا با تحولات مدیریتی در ایرنا همزمان شد. خبرگزاری ایرنا مدتی بود که با سرمایه‌گذاری گسترده بر بخش تصویری، تولید محتوای صوتی و تصویری را در دستور کار خود قرار داده بود. گفته می‌شود که تحولات مدیریتی ایرنا و تغییر مدیرعامل این رسانه تا حدودی با این سیاست‌ها، مرتبط می‌شود. 

 

مصاحبه تصویری امیر سیاری و حذف زودهنگام آن از خروجی رسانه‌ای که رسانه رسمی دولت جمهوری اسلامی است و طبعا از حمایت کامل بزرگترین دستگاه اجرایی کشور برخوردار است، به خوبی کار دشوار و حساس رسانه‌ها را در روزگار حاضر نشان می‌دهد. زمانه‌ای که مصاحبه یکی از شناخته شده‌ترین امرای ارتش، با هماهنگی روابط عمومی این نهاد و آن هم توسط رسانه دولت با حساسیت‌هایی مواجه و در نهایت از خروجی حذف می‌شود! 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی