تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ایالات‌های سرنوشت‌ساز در انتخابات آمریکا: سرنوشت ترامپ در کجا رقم می‌خورد؟

ایالات مردد تأثیر شگرفی بر انتخابات آمریکا دارند. بر همین اساس بررسی این ایالات می‎تواند نقشه راه درستی برای پیش‌بینی انتخابات پرتلاطم ۲۰۲۰ به دست دهد. دونالد ترامپ و جو بایدن هر دو به دنبال بدست آوردن رأی این ایالت‎ها هستند. سرنوشت انتخابات آمریکا را عملا این ایالت‌ها رقم می‌زنند که گاه جمهوری‌خواهند و گاه دموکرات!

کد خبر: ۶۵۲۷۶
۱۰:۳۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: شرایط نظرسنجی در ایالات بنفش رنگ، دونالد ترامپ را نگران کرده است. هر چه به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، شرایط نظرسنجی‌ها در هر ایالت اهمیت بیشتری پیدا می‎کند. عبدالله شهبازی، کارشناس علوم سیاسی در کانال تلگرامی خود در مورد انتخابات پیش روی آمریکا نوشته است: «نظام انتخاباتی ایالات متحده آمریکا، برخلاف ظاهر ساده و مردم گرایانه آن، بسیار بغرنج، نخبه‌سالار و بی‌اعتماد به مشارکت مستقیم توده مردم است. چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۳ نوامبر ۲۰۲۰/ ۱۳ آبان ۱۳۹۹) باقی مانده و در این فاصله معلوم نیست چه حوادثی رخ دهد و بر افکار عمومی آمریکائیان چه تأثیراتی گذاشته شود».  

 

در میانه بحران‌های ناشی از کرونا در ایالات آمریکا و اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی، آخرین نظرسنجی سراسری نشان می‌دهد که جو بایدن، در سطح عمومی و سراسری از ترامپ بالاتر است. این خبر بدی برای رئیس جمهور آمریکا است، زیرا بخشی از این کاهش آراء، مربوط به ایالات بنفش است که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری را در ایالات متحده روشن می‌کنند. ایالات سرنوشت‌ساز در تمام انتخابات‎های آمریکا که به رنگ بنفش نشان داده می‌شوند در اصل تکلیف انتخابات آمریکا را مشخص می‌کنند.

 

ایالات سرنوشت‌ساز انتخابات ۲۰۲۰

ایالت‌های مردد که به رنگ بنفش هستند به ایالت هایی گفته می‌شوند که در طی سال‌ها رأی حزبی ثابتی نداشته‌اند و گاهی به نفع حزب دموکرات و گاهی به نفع حزب جمهوری‌خواه رأی می‌دهد. بنابراین این ایالت‌ها برای نامزدهای احزاب دموکرات و جمهوری خواه اهمیت بسیاری دارند، چون سرنوشت انتخابات را آنها مشخص می‎کنند. ایالت‌های سرنوشت‌ساز مهم این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فلوریدا، ویرجینیا، پنسلوانیا و اوهایو هستند که سه مورد از این ایالات در بیشتر انتخابات جزء ایالات سرنوشت ساز بوده‌اند؛ اما آرای ایالت‌های ویسکانسین، نیوهمشایر، مینه‌سوتا، نوادا، کارولینای شمالی، آیوا و میشیگان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت به دلیل شرایط کرونایی و اعتراضات مردمی شکل گرفته است و به احتمال زیاد شاهد تغییرات فراوانی در رأی این ایالات در انتخابات ۲۰۲۰ با ادامه این شرایط باشیم.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

فلوریدا

فلوریدا ایالتی آفتابی و گرمی است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی آمریکا قرار دارد. این ایالت بیست و دومین ایالت آمریکا از لحاظ وسعت، سومین از لحاظ تعداد جمعیت است و یکی از ثروتمندترین ایالت‌های آمریکا و چهارمین اقتصاد بزرگ در ایالات متحده محسوب می‌شود. همین موضوعات باعث شده است که این ایالت از اهمیت خاصی برخورد باشد.  این ایالت به تنهایی دارای ۲۹ امتیاز الکترال است و میزان رأی این ایالت در انتخاب رئیس‌جمهور تأثیر به سزایی دارد. نکته حائز اهمیت در مورد این ایالت در این است که مردم با نژاد لاتین بسیار فراوان هستند تا جایی که ربع جمعیت این ایالت را در بر می‎گیرند. در شرایط امروز آمریکا که ترامپ به یک نژادپرست معروف شده است و بسیاری علیه سیاست‎های وی اعتراض می‎کنند قطعاً این موضوع نقش مهمی در انتخابات نوامبر خواهد داشت. در آخرین نظرسنجی‌های اخیر در ایالت فلوریدا ترامپ برتری مطلق قبلی خود بر نامزد‌های حزب دموکرات را از دست داده است. در نه دوره از ده انتخابات گذشته، هر نامزدی که در فلوریدا رأی آورده، برنده انتخابات آمریکا شده است. تنها در یک دوره، یعنی در سال ۱۹۹۲ بود که فلوریدا به جرج بوش رأی داد، اما بیل کلینتون رئیس جمهوری آمریکا شد. جالب است که تبلیغات بایدن در ایالات فلوریدا به زبان اسپانیایی پخش می‌شود. حال باید دید در چند ماه آینده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ایالتی که اقامتگاه لوکسی در مار-ئه-لاگو واقع در پالم بیچ فلوریدا دارد و در سال ۲۰۰۵ ازدواج با ملانیا، سومین همسر خود را در آنجا جشن گرفت، می‌تواند نتیجه نظرسنجی‌ها را برگرداند یا خیر.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا ایالتی است در شرق آمریکا و یکی از ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس آمریکا که از سال ۱۹۹۲ تا کنون همواره به نامزدهای دموکرات رأی داده است؛ اما جمهوری‌خواهان نیز هنوز  برای بدست آوردن رأی در این ایالت تلاش می‎کنند. این ایالت در چند سال اخیر رشد جمعیت بالایی داشته است و ایالت مهاجرپذیری نیز هست. از سوی دیگر ایالت فقیری است و آمار مبتلایان کرونا در این ایالت حیرت‌انگیز است. پیروزی جمهوری‌خواه‌ها در این ایالت می‎تواند سرنوشت این حزب را تغییر دهد، اما به دلیل شرایط ترامپ و نقش رأی رنگین پوستان که در این انتخابات پررنگ‌تر خواهد بود بعید است که ترامپ در این ایالت پیروز میدان باشد. رای الکترال این ایالت، ۲۰ امتیاز است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ به ترامپ تعلق گرفته بود.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

کارولینای شمالی

کارولینای شمالی یکی از ایالت‌های آمریکا است که همیشه به جمهوری‌خواهان رأی داده‌اند. نهمین ایالت پرجمعیت آمریکا است و در دهه گذشته گام های بلندی در زمینه اقتصادی و اجتماعی برداشته به طوری که به چهارمین قدرت صنعتی در میان ایالت های آمریکا بدل شده است. به همین دلیل نیز جمعیت های متفاوتی از تحصیل کردگان و یقه سفیدها تا هیسپانیک ها و لاتینی ها در خود جای داده است. اما جمعیت سفیدپوستان محافظه کار در این ایالت بیشتر به چشم می‌خورد. با این حال به دلیل وجود تنوع آراء در انتخابات ۲۰۲۰ باید منتظر شرایط ویژه در این ایالت باشیم. طبق نظرسنجی‎ها در ایالت کارولینای شمالی با ۱۵ امتیاز الکترال نیز رئیس جمهوری آمریکا از بایدن عقب افتاده است. این ایالت جزء اولین ایالت‌های آمریکا است که روزنامه در آن منتشر می‌شده است.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

ویسکانسین

نظرسنجی جدید در ایالت ویسکانسین باعث حیرت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شده است. این ایالت از گزینه‌هایی بود که در انتخابات ۲۰۱۶ باعث پیروزی ترامپ شد و این اولین باری بود که ویسکانسین از سال ۱۹۸۴ به کاندیدای ریاست جمهوری جمهوری‌خواه رأی داده بود. این ایالت در غرب میانه آمریکا قرار دارد و یکی از دلایل کاهش آرای ترامپ در نظرسنجی این ایالت اقبال رای دهندگان مستقل در این ایالت به حزب دموکرات و نامزدهای آن است. این ایالت اكثريتی سفيدپوست دارد، اما بر اساس نظرسنجی‌ها تا امروز رأیشان به سمت بایدن سوق پیدا کرده‌ است. جزئیات نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در ميان رای‌دهندگان جوان، زنان و اقليت‌ها، بايدن برتری محسوسی دارد، اما ترامپ همچنان به پايگاه رای ثابت خود يعنی افراد مسن و سفيدپوستان اتكا كرده است. ایالت ویسکانسین ملقب به «سرزمین لبنیات آمریکا» است در تولید پنیر شهرت فراوان دارد. علاوه بر تولید پنیر این ایالت به تولید مشروبات الکلی و به خصوص آب جو مشهور است و جزو ایالات ثروتمند آمریکا به حساب می‎آید. در نیمه اول قرن بیستم ، سیاست ویسکانسین تحت سلطه رابرت لا فولت و پسران وی بود که جمهوری‌خواه به شمار می‌رفتند، اما از سال ۱۹۴۵، به یک ایالت بنفش که تعادل میان جمهوریخواهان و دموکرات ها شکل گرفت و در انتخابات به ایالت مردد تبدیل شد.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

میشیگان

میشیگان در غرب میانه آمریکا قرار دارد و سرمای سوزانی که از کشور کانادا می‎آید را می‌توان در این ایالت حس کرد. میشیگان نهمین ایالت پرجمعیت ایالات متحده، و یازدهمین ایالت بزرگ این کشور است. اگرچه میشیگان در حوزه‌های مختلف اقتصادی متنوع را توسعه داده است، اما به عنوان مرکز صنعت اتومبیل سازی ایالات متحده شناخته می‌شود. میشیگان مقر جنرال موتورز، فورد، و دیگر شرکت‌های خودروسازی بزرگ آمریکایی است که سال‌ها پیشران اقتصاد آمریکا بوده‌اند؛ شرکت کرایسلر نیز در این ایالت مستقر است. رأی ‌دهندگان میشیگان معمولاً ممکن است نامزدهای هر دو حزب اصلی را انتخاب كنند و به همین دلیل میشیگان جز ایالت‌های چرخشی یا مردد نام گرفته است. آخرین نظرسنجی‌هایی که طی یکماه اخیر در ایالت میشیگان صورت گرفته است، حکایت از پیروزی بایدن در این ایالت حساس و سرنوشت ساز دارد. میشیگان نیز از ایالات مهمی محسوب می‌شود که ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی در آن با اختلاف بسیار اندکی هیلاری کلینتون را شکست داده بود.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

ویرجینیا

ویرجینیا به نام رسمی مشترک‌المنافع ویرجینیا شناخته می‌شود. این ایالت در  منطقه آتلانتیک جنوبیِ ایالات متحده واقع شده‌ است. یکی قدیمی‎ترین از مستعمرات سیزده گانه بریتانیا در آمریکا و زادگاه چهار تن از پنج رئیس جمهوری نخست این کشور پس از استقلال بوده است.  بر روی پرچم و نشان ایالت ویرجینیا یک زن شجاع در لباس گلادیاتوری دیده می‌شود که مردی ریش دار را شکست داده و در حالی که تاج مرد از سرش افتاده زن پایش را بر روی سینه مرد گذاشته است . در این نشان زن که لباس گلادیاتور بر تن دارد نماد نظام سیاسی جمهوری بوده و مرد تاج‌دار کشته شده نماد حکومت پادشاهی و شکست او از زن نشانه شکست پادشاهی بریتانیا از ایالات متحده آمریکا و مردم استقلال طلب آنجا است. بیشتر جمعیت ایالت ویرجینیا را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند که نیاکانشان از شمال اروپا مهاجرت کرده بودند؛ اما یک پنجم جمعیت ایالت سیاه‌پوست هستند و جمعیت قابل توجهی از مهاجرین آمریکای لاتین و آسیایی-آمریکایی نیز در این ایالت زندگی می‌کنند. همین تنوع قومیت‎ها احتمالا تأثیر خاصی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد گذاشت. ویرجینیا به جز یک مورد استثنا، از ۱۹۵۲ تا ۲۰۰۴ همواره به جمهوریخواهان گرایش داشته است. در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ باراک اوباما برنده انتخابات این منطقه بود.انتخاب مردم ویرجینیا برای ریاست جمهوری معمولا انتخاب نهایی مردم آمریکا بوده است.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

اوهایو

ایالت شاه بلوط آمریکا در شرق این کشور واقع است. اوهایو ایالتی صنعتی است و دفاتر اصلی صنایعی چون تایرسازی گودیر و فست‌فود زنجیره‌ای وندیز در این ایالت واقع است. با این حال این ایالت پر جمعیت آمریکا پس از بروز بحران‌های اقتصادی در جهان، با افزایش نرخ بیکاری روبه‌رو شده‌است. کمپین تبلیغاتی ترامپ اکنون بر ایالت اوهایو تمرکز ویژه‌ای کرده است، چون در جریان انتخابات ۲۰۱۶ این ایالت حامی وی بود. این ایالت از سال‌ها پیش به عنوان سنجشی قابل اعتماد برای انتخابات در سراسر کشور پذیرفته شده است. از ۱۹۴۴ تاکنون تنها باری که مردم اوهایو به بازنده نهایی انتخابات رأی دادند در سال ۱۹۶۰ بود که منتخب آنها ریچارد نیکسون در برابر جان اف کندی شکست خورد. از این رو در این ایالت شعاری معروف است که «اوهایو را ببر تا ریاست جمهوری را ببری».  در این ایالت سفیدپوستان در اکثریت و تحصیل کرده‌ها و دانشگاهیان در اقلیتند و میانگین خانواده‌هایی که کارکنان عادی یا به اصطلاح «یقه آبی» هستند از میانگین کلی آمریکا بالاتر است. این ایالت در شرایط کرونایی شرایط اقتصادی بدتری پیدا کرده است و ممکن است آراء در این ایالت تغییراتی پیدا کند. ترامپ حساب ویژه‌ای بر این ایالت باز کرده است و با این حال در نظرسنجی دانشگاه «کوئینی پیاک» در ایالت اوهایو، بایدن ۴۶ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

آیووا

بیشتر ساکنین ایالت ذرت آمریکا سفیدپوست هستند و فقط سه درصد از جمعیت این ایالت را سیاه‌پوست‌ تشکیل می‎دهند. آیووا را کشتزارها پوشانده و قسمتی از کمربند عظیم ذرت آمریکا است. در حقیقت بیشتر ساکنین این ایالت را روستانشینان دربرمی‌گیرند که امروز به دموکرات‌ها تمایل بیشتری دارد، اما سابقه رأی به جمهوری خواهان را نیز داشته‌اند. در ایالت آیووا هنوز رقابت‌های انتخاباتی به‌طور جدی آغاز نشده، با این حال رقابت تنگاتنگی ميان بايدن و ترامپ برای کسب رأی این ایالت شکل گرفته است. در تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده گویای آن است که  ترامپ تنها یک درصد از بایدن جلوتر است، در حالی که در دور قبل ترامپ کلینتون را ب با ۹ درصد اختلاف در این ایالت برده بود.

ایالت‌های بنفش در انتخابات 2020 چه نقشی دارند؟

نوادا، نیوهمپشایر و مینه‌سوتا

-نوادا: بزرگ‌ترین شهر این ایالت لاس وگاس است، که سالانه درآمد عجیب و غریبی از امکانات تفریحی این شهر دارد. نوادا اقلیمی بیابانی دارد و در ایالات متحده به ایالت نقره معروف است. رأی نوادا از آن جهت تأثیرگذار است که این ایالت به دلیل درآمد بالایی که دارد رشد چشمگیری در جمعیت داشته است. قطعاً به دلیل تعطیلی مراکز تفریحی و میزان بیکاران فراوان به دلیل کرونا شرایط این ایالت خاص خواهد بود و شرایط بد اقتصادی تأثیر مستقیمی بر انتخابات ۲۰۲۰ خواهد داشت.

 

-نیوهمپشایر: این ایالت دارای پیست‌های اسکی و مراکز تفریحی بسیاری است. نیوهمپشایر از اولین مستعمرات بریتانیایی آمریکای شمالی بود که برای تشکیل دولت مستقل از استعمار بریتانیا قیام کرد. این ایالت نه در سطح ایالتی و نه در سطوح پایین‌تر نه مالیات فروش دارد و نه مالیات بر در آمدهای شخصی. این ایالت در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هر چهار سال یک بار حائز اهمیت ویژه‌ای ا‌ست، زیرا جزء ایالات بنفشی هست که میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در رفت و آمد است. در گذشته، نیوهمپشایر غالباً رأی به جمهوری خواهان می‎داد، اما از سال 1992 حمایت این ایالت از بعضی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شروع شد.

 

-مینه‌سوتا: استاندارد زندگی مینه‌سوتا در بالاترین سطح در ایالات قرار دارد و این ایالت جزء تحصیلکرده‌ترین و ثروتمندترین ایالات آمریکا است. این ایالت جایی است که جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس ایالت متحده کشته شد و اولین تظاهرات‌ها علیه نژادپرستی در آمریکا از این ایالت بعد از قتل جورج فلوید آغاز شد. اعتراضاتی که به تمام کشور رسیده است. قبل از این جریانات ستاد انتخاباتی ترامپ به این ایالت چشم امید داشت که نظرسنجی‌ها شرایط جدید را نشان می‌دهند. مینه‌سوتا به گرایش‌های مترقی سیاسی و به میزان بالای مشارکت مدنی و حضور رأی‌دهندگان معروف است. غالب جمعیت این ایالت سفیدپوست و از نژادهای اروپای غربی هستند، حال باید دید که انتخابات در این ایالت تا چند ماه آینده چه سرانجامی خواهد داشت.

 

كمپين انتخاباتي دونالد ترامپ از مدت‌ها پيش در تلاش است كه بتواند آرای مردمی در ايالت‌هايی مثل مينه‌سوتا، نيوهمپشاير که کلینتون را در آنها شکست داده از آن خود كند، اما شواهد حاكی از آن است كه وضعيت در اين ايالت‌ها چندان رقابتی نيست و در حال حاضر بايدن با اختلاف در نظرسنجی‎ها پیشتاز است.

 

چرا ایالات‌های بنفش رنگ مهم هستند؟

ايالت‌های بنفش رنگ در حقیقت خواستگاه نبرد اصلی دو حزب جمهوری‎خواه و دموکرات هستند. بر همین اساس اصولاً نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری کمپین‎های پرهزینه‌تری در این ایالات ترتیب می‌دهند. رأی در ايالت‌هاي بيش از باقی ايالت‌ها ميان دموكرات‌ها و جمهوری‌خواهان در رفت و آمد است و نامزدها برای تبليغات در آنجا سرمايه‌گذاری بيشتری می‌كنند. درحقیقت واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات این ایالت‌ها‌، هم طرفدار جمهوری‌خواهان و هم هوادار حزب دموکرات هستند. این ترکیب وقتی کامل می‌شود که یک گروه بزرگ دیگر را هم به آن بیافزائیم؛ گروهی که مستقل است و بر حسب برنامه‌ها یا موضوع‌هایی که این و آن کاندیدا ارائه یا مطرح می‌کنند، تصمیم می‌گیرند. طی ۲ ماه گذشته جمع آوری کمک‌های مالی بایدن از ترامپ بیشتر بوده است ، بنابراین می‌توان گفت که امروز پول و ثروت ترامپ که پیش‌تر نقطه عطف او بود هم تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفته است؛ زیرا بایدن قدرت مانور مالی بیشتری در ایالت‌های بنفش و مردد زین پس خواهد داشت.

 

پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا روز‌های منتهی به برگزاری انتخابات ماه آسان نیست، اما نگرانی ترامپ نسبت به نظرسنجی‌های کاملاً مشهود است. ناکامی ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها معتقدند او نتوانسته بر دو بحران اصلی ایالات متحده یعنی کرونا و اعتراضات مردمی فائق آید. رئیس جمهوری آمریکا به دلیل شرایط اقتصادی که قبل از کرونا ایجاد کرده بود تصور می‌کرد پیروزی بسیار آسانی را در مقابل نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد داشت؛ اما امروز رقابت پرچالشی را با رقیب دموکرات خود در ایالت سرنوشت ساز و کلیدی خواهد داشت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی