تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل: واشینگتن برای محدودسازی تهران با چالش‌های زیادی روبه‌روست

مهدی مطهرنیا گفت: توفیق نسبی ایالات متحده آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ایران موجب شده است صادرات ایران به کمترین حالت ممکن برسد و همچنین احتمال درگیری نظامی بین ۲ کشور بیش از پیش شود.

کد خبر: ۶۵۰۴۷
۱۱:۱۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ پرونده هسته‌ای ایران دوباره چالش‌برانگیز شده است. در واقع ایالات متحده آمریکا، یا بهتر است گفته شود دونالد ترامپ، آستین‌ها را بالا زده تا با استفاده از ابزار‌هایی مانند پرونده هسته‌ای ایران تحریم‌ها علیه ایران را بیشتر و ضربه زننده‌تر کند، آن هم در شرایطی که باید نظر مثبت اروپا را هم جلب نماید. نکته روشن چیزی جز این نیست که پرونده هسته‌ای ایران در روز‌های آینده دوباره دچار تغییر و تحول‌هایی جدی خواهد شد.
 
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با اعتماد‌آنلاین در این باره اظهار داشت: قبل از اینکه درباره موفق شدن یا نشدن آمریکا در تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی حرفی بزنم، لازم می‌دانم تاکید کنم که موفقیت یا ناکامی در سیاست امری نسبی است و نمی‌توان نظری صریح داد و هیچ فرد، گروه، ملت یا سازمانی نمی‌تواند موفقیت را امری مطلق و صد درصدی قلمداد کند.
 
او در ادامه گفت: ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت به‌جامانده از گذشته تاریخی هم از قاعده مطلق نبودن موفقیت مستثنی نیست؛ لذا باید این پرسش را مطرح کرد که آمریکایی‌ها تا چه اندازه در زمینه فشار بر ایران به آنچه می‌خواستند و پیگیری می‌کردند به موفقیت نسبی رسیده‌اند. در واقع نظامیان آمریکایی اکنون به رغم همه تهدید‌هایی که از جانب ایران و رقبای خاورمیانه‌ای آمریکا برای حضور این کشور در خلیج‌فارس وجود دارد، در آنجا حاضرند.
 
او همچنین توضیح داد: ایالات متحده آمریکا همچنین سال‌های پیش تهدید به خروج از برجام را به میان آورد که با اتخاذ این تصمیم حیاتی، ایران را به سما جنگی ابهتی و حیثیتی برد. به هر حال ایران با وجود تهدید به آتش کشیدن برجام، هنوز در برجام باقی مانده است. آن هم در شرایطی که منتخبان مجلس یازدهم علیه برجام صحبت می‌کردند و آتش زدن این قرارداد را بر خود لازم می‌دیدند. اما ایران حتی با وجود تحرکات آ‍‍‍ژانس انرژی هسته‌ای و تحریک‌های اسرائیل و همچنین تهدید‌های مستمر نظامی آمریکا که اخیراً به طور مستقیم رخ می‌دهد، هنوز در برجام مانده است و احتمال خروج از NPT هم از متن به حاشیه رفته و حتی خروج پلکانی ایران توسط دولت ایران کنار گذاشته شده است.
 
مطهرنیا ادامه داد: قبل از نشست اخیر شورای حکام بار‌ها گفته شده بود که کشور‌های اروپایی از ایران حمایت خواهند کرد و چین و روسیه هم وارد فعالیت دیپلماتیک خواهند شد تا رأی دیگر کشور‌ها را به نفع ایران جلب کنند. اما اتفاقی که رخ داد این بود که فقط چین و روسیه به نفع ایران رأی دادند که نشان می‌دهد، اگر چین و روسیه در شورای امنیت حق وتو نداشته بودند، پیش‌نویس آمریکا علیه ایران در آنجا رأی مثبت می‌آورد.
 
او اضافه کرد: توفیق نسبی ایالات متحده آمریکا برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ایران موجب شده است صادرات ایران به کمترین حالت ممکن برسد و همچنین احتمال درگیری نظامی بین ۲ کشور بیش از پیش شود.
 
مهدی مطهرنیا در پایان گفت‌: با همه این اوصاف، واشینگتن برای محدودسازی تهران با چالش‌های زیادی روبه‌روست، هر چند که تلاش می‌کند تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند.
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی