تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

الحاق کرانه باختری به اسرائیل: امروز انجام نشد!

نخست وزیر اسرائیل وعده داده بود که طرح الحاق کرانه باختری را امروز نهایی کند. عدم همراهی جامعه جهانی، اختلافات داخلی در اسرائیل، چراغ سبز ندادن ایالات متحده و شیوع کرونا همگی دست به دست هم دارد که اجرایی شدن این طرح به تعویق بیوفتد. از سوی فلسطینیان نیز امروز روز خشم نامگذاری شده و در مناطق تحت کنترل خود به تظاهرات دست زدند.

کد خبر: ۶۴۶۸۶
۱۶:۵۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۹

ناکامی اسرائیل برای الحاق کرانه باختری در زمان موعود


دیدار نیوزـ سرویس جهان: امروز اول جولای، روزی است که بنیامین نتانیاهو وعده داده بود که طرح الحاق کرانه باختری را اجرایی کند. مقاومت فلسطین قبل از سحر یکم جولای، موشک‌های هشدار به سمت دریا شلیک کرد. در نهایت نیز وزیر دفاع اسرائیل از اجرایی نشدن این طرح در امروز خبر داد.


شبکه تلویزیونی «کان» اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلویحا به اعضای حزب لیکود اعلام کرده که طرح الحاق کرانه باختری اول ماه جولای اجرا نخواهد شد. این شبکه عبری زبان تاکید کرد که ظاهرا اظهارات «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس مانع از اجرای طرح الحاق کرانه باختری در موعد مقرر شده است. ابوعبیده اخیرا طی سخنانی این طرح را اعلان جنگ علیه ملت فلسطین دانسته و از آمادگی مقاومت برای پاسخ قاطع به آن خبر داد.


بیشتر بخوانید: الحاق کرانه باختری به اسرائیل: تا پایان هفته



از سوی دیگر «فرانس پرس» خبر از طرحی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف احیای روند مذاکرات صلح با اسرائیل داد. این خبرگزاری مدعی است که تشکیلات خودگردان، موافق ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل از همان جایی است که متوقف شده بود. تشکیلات خودگردان همچنین برای پذیرش یک کشور عاری از سلاح با نیروی پلیس قوی به منظور حفظ و برقراری قانون نیز موافقت کرده است. این خبرگزاری تاکید کرد که تشکیلات خودگردان خواستار وجود یک طرف سوم تحت نظارت سازمان ملل همچون نیرو‌های ناتو یا نیرو‌های بین‌المللی به منظور تضمین اجرای توافق صلح و تامین امنیت مرز‌ها شده است.

 

ناکامی اسرائیل برای الحاق کرانه باختری در زمان موعود


این در حالی است که بر شمار مخالفان جامعه جهانی بر طرح الحاق کرانه باختری افزوده می‌شود. امروز نیز بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفت که به عنوان دوست اسرائیل به شما پیشنهاد می‌کنم این طرح را اجرا نکنید. «جروزالیم پست» نبود توافق در کابینه دولت نتانیاهو را از اصلی‌ترین دلایل تعویق این طرح دانست. این خبرگزاری همچنین تاکید کرد چراغ سبز نشان ندادن قطعی ایالات متحده به این طرح، سبب تضعیف توان نتانیاهو برای اجرایی کردن این طرح شده است.


بیشتر بخوانید: الحاق کرانه باختری: مخالفت همه؛ لجاجت نتانیاهو!

 

واکنش گروه‌های فلسطینی
گروه‌های فلسطینی اجرایی شدن طرح نتانیاهو را اعلام جنگ تعبیر کردند و هم از درگاه دیپلماسی و هم با زبان تهدید، به اسرائیل هشدار دادند. این مسئله همگام با عدم استقبال جهانی از طرح اسرائیل، نتانیاهو را بر آن داشت که در همایش مسیحیان حامی رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه از آمادگی برای بازگشت به میز مذاکرات با فلسطینیان تحت لوای توافق صلح ترامپ سخن گوید. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نیز در این همایش، معامله قرن را فرصتی تاریخی دانست و از طرف فلسطینی خواست در موضع خود در این باره تجدیدنظر کند.

 

ناکامی اسرائیل برای الحاق کرانه باختری در زمان موعود

 

فلسطینیان که روز یک جولای را «روز خشم» نامیده بودند، در غزه و کرانه باختری بار دیگر اقدامات اسرائیل را محکوم کردند. عبداللطیف قانوع، سخنگوی حماس امروز گفت «تمامی گزینه‌ها برای مقابله با این طرح روی میز است. تشکیلات خودگردان نیز باید همسو با تحرکات مردمی و متناسب با خطراتی که اکنون پیش‌روی ملت و مساله فلسطین قرار دارد، موضع سیاسی قاطعی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند.» موسی دودین، عضو دفتر سیاسی حماس نیز گفت «واکنش ما به طرح الحاق کرانه باختری، پایبندی به سراسر این سرزمین از رود اردن تا دریای مدیترانه است.» احمد مدلل از رهبران جهاد اسلامی تاکید کرد که نباید اجازه داد چنین طرح جنایتکارانه‌ای اجرا شود. ماهر مزهر از رهبران جبهه خلق همچنین در این راستا افزود که معاهده اسلو باید به درک واصل شود و همه علیه رژیم اشغالگر متحد شوند. حرف آخر را ملت فلسطین خواهد زد و خیل عظیم تظاهرات کنندگان در غزه حاکی از مخالفت قاطع این ملت با طرح الحاق است. رئیس جبهه مبارزات مردمی فلسطین، احمد مجدلانی نیز تاکید کرد اگر طرح الحاق کرانه باختری امروز اجرا نشود، این دستاوردی بزرگ برای ملت فلسطین و نتیجه تلاش‌های رهبران فلسطینی است و می‌تواند به اهرم فشاری بر جهانیان جهت مقابله با توسعه‌طلبی‌های دشمن تبدیل شود.

 

ناکامی اسرائیل برای الحاق کرانه باختری در زمان موعود


نخستین نقشه از طرح الحاق
امروز، مصادف با زمان موعود نتانیاهو، شبکه عبری زبان «کان» نقشه اولیه طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن را منتشر کرد. این نقشه شامل تغییراتی در طرح صلح ترامپ موسوم به «معامله قرن» و مبادله اراضی با تشکیلات خودگردان فلسطین است. تغییرات اصلی و اساسی بیشتر در مورد کانون‌های شهرک‌نشینی در مرکز کرانه باختری و توسعه مناطق پیرامون آن و الحاق بیش از ۲۰ تجمع شهرک‌نشینی است که در معامله قرن اشاره‌ای به آن نشده است. اسرائیل در این نقشه به منظور حفظ نسبت اراضی ذکر شده در معامله قرن، مساله مبادله اراضی با تشکیلات خودگردان را مطرح کرده است و بر این اساس قرار است در مقابل این ۲۰ مجتمع شهرک‌نشینی، زمین‌هایی در مناطق بیابانی در شرق بحر المیت به فلسطینیان داده شود. به موجب این نقشه، بخش عمده خیابان‌ها و جاده‌ها در کرانه باختری تحت سیطره اسرائیل خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی