تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کرونا، شورش و وضعیت مبهم ترامپ در انتخابات آمریکا

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا: همه انتخابات متأثر از رئیس جمهور مستقر یا حزب حاکم بر کاخ سفید نیست، عملکرد حزب مقابل هم بسیار مهم است. تا به امروز حزب دموکرات نتوانسته شور و هیجان گسترده انتخاباتی بوجود بیاورد. همچنین هنوز در داخل حزب دموکرات میان دو جناح مرکزگرا با رهبری بایدن و چپ گرا با رهبری سندرز اختلاف وجود دارد و به تفاهم نرسیدند. از این جهت فقط می‎توانم بگویم که این انتخابات یکی از غیر قابل پیشبینی‌ترین انتخابات چند دهه اخیر آمریکا است. ما با یک وضعیت منحصر به فرد به دلیل کرونا مواجه شدیم که هیچ نمونه‌ای در تاریخ آمریکا ندارد، که بتوانیم براساس مشابهت‌ها تحلیل دقیقی ارائه بدهیم.

کد خبر: ۶۲۴۵۸
۱۰:۵۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

انتخابات2020

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: ایالات متحده آمریکا روزهای پر آتشی را سپری می‎‌کند. در حالی که تعداد قربانیان کرونا در آمریکا از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته، شورش در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس در سراسر آمریکا به اوج خود رسیده است. قتل فلوید در شهر منیاپولیس ایالت منیه‌سوتا روی داد اما شورش‌ها حالا بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا را درگیر کرده است. به نظر می‌رسد کنترل این شورش‌ها از دست نیروهای پلیس خارج شده است و به سمت گسترده‌تر شدن می‌رود. اعتراضات در بسیاری از نقاط با آتش زدن خودروها و ساختمان‌ها به خشونت کشیده شد و پلیس برای کنترل اوضاع و متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شده است.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، در ۲۵ شهر ایالات متحده آمریکا مقررات منع آمد و شد همزمان با پنجمین شب ناآرامی‌ها اعلام شده است. جورج فلوید مرد سیاهپوستی که روز دوشنبه در جریان بازداشت زیر فشار زانوی یک مامور پلیس، درک شووین، جان باخت به مظهر تازه خشونت پلیس علیه سیاهان بدل شده است. عصر شنبه جمعیت معترضان به تدریج شروع به راهپیمایی در خیابان‌های مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و سایر شهرها کردند و شعار «زندگی سیاهان ارزش دارد» و «نمی توانم نفس بکشم» سر دادند. «نمی توانم نفس بکشم» یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان رانده بود.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مسببین اعتراضات را غارتگران، اغتشاشگر و رادیکال‌های چپگرا دانسته است. وی گفته است با خانواده آقای فلوید صحبت کرده است. ترامپ به نوشتن توئیت‌های خشونت‌آمیز نسبت به تظاهرات کنندگان ادامه می‎دهد. توئیتر نیز با قرار دادن برچسبی توئیت ترامپ در مورد اعتراضات مینیاپولیس را «تمجید از خشونت» ارزیابی کرد، همین امر شروع جنگ ترامپ با توئیتر شده است. بسیاری این توئیت‌های تند ترامپ را به این علت می‌دانند که وی فرد نژادپرستی است و با این نوشته‌ها می‌خواهد حمایت گروه‌های سفیدپوست افراطی و نژادپرست را بدست بیاورد. ترامپ می خواهد خود را نماینده واقعی مردم آمریکا معرفی کند که مهاجرین را مزاحمان آمریکا می‎دانند و به فکر اقتصاد و عظمت آمریکا است. به همین دلیل حرف‎هایش را علنی می‌زند تا نشان دهد رهبر سفیدپوستان آمریکایی هستم. البته در این بین رأی سیاهپوستان و مهاجرین را از دست می‎دهد.

 

دیدارنیوز رویکرد این ‌روزهای ترامپ که چندین ماه تا انتخابات ۲۰۲۰ مانده است در گفت‌وگو با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسایل بین‌الملل و آمریکا مورد بررسی قرار می‎دهد.

 

به نظر می‌رسد ترامپ با توئیت‌های خود، می‌خواهد بار دیگر نژادپرست‌های آمریکا را پای صندوق‌های رأی بیاورد، اما از سوی دیگر شکافی بین دولت و رنگین‌پوستان در اعتراضات این روزها شاهد هستیم. با این روش فکر می‌کنید ترامپ بتواند پیروز انتخابات ۲۰۲۰ شود؟ فکر می‌کنید بدست آوردن رأی نژادپرستان به از دست دادن رأی رنگین پوستان می‌ارزد؟

 

به طور سنتی سیاه‌پوستان به حزب دموکرات تمایل دارند. آمار و ارقام نشان می‌دهد ۸۰ الی ۸۵ درصد سیاهان به نامزد حزب دموکرات رأی می‎دهند. بیشترین مورد هم در سال ۲۰۰۸ به باراک اوباما اولین رئیس جمهور سیاه پوست در آمریکا بود؛ بنابراین تکلیف بسیاری از سیاهان یا رنگین پوستان (شامل سیاه پوستان آمریکایی- آفریقایی تبار و هیسپانیکا که لاتین تبار هستند) مشخص است. حتی اقلیت‌های دیگر مثل اقلیت‌های دینی (یهودیان یا مسلمانان) و اقلیت‌های جنسی نیز تمایلشان به سمت حزب دموکرات است. اما تعدادی از اقلیت‌های رنگین پوست و مذاهب مختلف به حزب جمهوری‌خواه رأی می‌دهند، ولی تعدادشان کم است، اما حائز اهمیت هستند. حفظ همان تعداد آرای سیاه پوستان یا هیسپانیکا که در ۲۰۱۶ به آقای ترامپ رأی دادند، حداقل کاری است که کمپین انتخابی ترامپ برای ۲۰۲۰ سعی می‎کند انجام دهد و تلاش می‎کند که سهم این بلوک رأی‎دهنده‌ها را در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. بیش از قضیه کرونا کمپین ترامپ این امید را داشت که به دلیل کاهش میزان بیکاری در بین رنگین‌پوستان، سیاهپوستان، زنان و که در بین بعضی از اقلیت‌ها، مثلاً در مورد سیاهپوستان به پایین‌ترین میزان بیکاری طی نیم قرن رسیده بود، در سال ۲۰۲۰ بتواند سهم بیشتری از این افراد را به سمت خود جلب بکند. اما موضوع کرونا بیکاری را به شدت افزایش داد و حدود ۴۰ میلیون بیکار شدند و درخواست بیمه بیکاری کردند و در این بین تعداد بیکاران رنگین پوست و اقلیت ملموس‌تر و مشخص‌تر است. حتی میزان سیاه‌پوستانی که در کرونا جان باختند و قربانی کرونا شدند بیشتر است. اتفاقی که برای آقای جورج فلوید افتاد و اتفاقات این ۵ الی ۶ روز باعث سرخوردگی آن تعداد از سیاه پوستان یا رنگین پوستان نسبت به عملکرد ترامپ می‎شود. برخورد پلیس آمریکا بسیار خشن بوده است. آقای ترامپ نه تنها دلجویی نکرده  بلکه دائم بنزین روی آتش می‌ریزد و حرف‎هایی می‌زند که برای خیلی از سیاهپوستان و رنگین پوستان یا فعالان عدالتخوهی در آمریکا برخورنده است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت هم موضوع کرونا و هم  این اتفاقات اخیر در آمریکا، امکان آقای ترامپ را برای بهره‌مندی از سبد آرای رنگین پوستان و اقلیت‎ها را کاهش دهد. البته ۶ ماه تا انتخابات مانده است و شاید به سرعت خسارت وارده از کرونا به اقتصاد آمریکا ترمیم شود. در ماه‌های آینده کمپینی که دموکرات‌ها راه اندازی کردند نقش مهمی دارد که آیا می‌توانند رأی‌دهنده‎ها را قانع بکند که از رئیس جمهور مستقر روی گردان بشوند یا خیر؟ الان با قاطعیت نمی‌توان وضعیت انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را تشریح کرد، ولی می‌توان گفت لطمه قابل توجهی به وضعیت آقای ترامپ وارد شده است.

 

در این برهه که نزدیک به انتخابات هستیم علت توئیت‌های تند ترامپ چیست؟

 

ما باید تحولات را از نگاه آقای ترامپ یا جریان راست در آمریکا ببینیم. فارغ از خصوصیات شخصی آقای ترامپ که اصولاً فردی (agressive) تهاجمی و پرخاشگر است؛ از نگاه جناح راست آمریکا توطئه‌ای در حال شکل‌گیری است که قبل از اینکه ترامپ در انتخابات پیروز شود شکل گرفته و تا امروز هم ادامه دارد. دولت ترامپ هر چند روز با بحران روبرو بوده است. همه این موارد را هم تحت عنوان دولت پنهان (Deep state) قلم داد می‌کنند که یک عبارت شناخته شده در ادبیات سیاسی آمریکا است و ارکان مشخصی مانند کهنه سیاستمداران‌ها، رسانه‌ها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نظامیان را اصطلاحاًدولت پنهان می‎گویند که هیات حاکمه آمریکا هستند و علیه افرادی که ساز ناکوک بزنند، توطئه می‌کنند. جناح راست و خیلی از آنها معتقد هستند که ترامپ آمده است تا اصلاحات انجام دهد و به همین دلیل هر روز برای وی پاپوش و بحران درست می‌کنند. این گروه معتقد هستند که در قضیه کرونا برای آسیب زدن به ترامپ و فلج کردن اقتصاد بزرگنمایی شده است و قضیه مربوط به جورج فلوید را هم به همین صورت می‌دانند. در خصوص برخورد پلیس با این قتل ترامپ توئیت و محکوم کرد و با خانواده جورج فلوید تماس گرفت و بارها گفت که این کار ناپسند بوده است و وی و دولتش اصلاً این کار را تائید نکردند. اما معتقد هستند که گسترش اعتراضات، تخریب‌ها و غارت و حمله به فروشگاه‌ها و... با سازماندهی صورت گرفته است. آقای ویلیام بار، دادستان کل فعلی ایالات متحده نیز گفت اعتراضات سازماندهی شده است و فعالین چپ افراطی و آنارشیست‌ها و آشوبگران می‌خواهند شب انتخابات آشوب به پا کنند و زمینه سرنگونی دولت راست را فراهم کنند. به همین دلیل است که آقای ترامپ درخواست اتخاذ مشت آهنین را می‌کند برای برخورد با گروهی که آشوبگر و اخلالگر هستند نه مردم عادی. مردم عادی مشکل ندارند و مبحث سیاسی شده است.

 

در آمریکا روسای جمهوری معمولا برای دو دوره 8 ساله بر سر کار می‌مانند، فکر می‌کنید با روندی که رخدادها در آمریکا پیش می‌رود ترامپ مجددا رأی خواهد آورد؟

 

 عرف است که ریاست جمهور آمریکا  دو دوره طول بکشد. یعنی اصل بر این است و استثنا هم در تعداد کمی بوده که تک دوره‌ای شدند. من نمی‌توانم پاسخی بدهم که انتخابات چه می‌شود، الان خیلی زود است و نمی‌توانیم ارزیابی کنیم. چون کرونا مقداری شرایط را متفاوت کرد. شواهد نشان می‌دهد که رئیس جمهوری با ۱۵ الی ۱۶ درصد بیکاری و اقتصادی که نیاز به ده تریلیون دلار کمک مالی دارد که سرپا بایستد شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد. جیمی کارتر و جورج بوش پدر با بحران‌های اقتصادی بسیار کوچکتر مواجهه شدند و در دور دوم انتخابات شکست خوردند. البته کمپین انتخاباتی رقیب هم بسیار مهم است؛ در سال ۱۹۸۰ رونالد ریگان کمپین بسیار موفقی را هدایت کرد و سال ۱۹۹۲ هم بیل کلینتون این کار را انجام داد. همه انتخابات متأثر از رئیس جمهور مستقر یا حزب حاکم بر کاخ سفید نیست، عملکرد حزب مقابل هم بسیار مهم است. تا به امروز حزب دموکرات نتوانسته شور و هیجان گسترده انتخاباتی بوجود بیاورد. همچنین هنوز در داخل حزب دموکرات میان دو جناح مرکزگرا با رهبری بایدن و چپ گرا با رهبری سندرز اختلاف وجود دارد و به تفاهم نرسیدند. ضمن اینکه کرونا هم زمینه شور و نشاط انتخاباتی را که همیشه به دلیل رقابت‎‎های انتخاباتی درون حزبی و کنوانسیون‎ها در بهار و تابستان به وجود می‌آمد، از بین برده است و فرصت برای نامزد‌ها که سوار بر هیجانات مردمی بشوند و بخواهد موجی را راه بیاندازند (کاری که آقای ترامپ سال ۲۰۱۶ انجام داد) از بین برده است.  کاراکتر خود آقای بایدن و کمپین وی هم نتوانسته به انتخابات هیجان بدهد و بر موج هیجانات سوار شود. از این جهت فقط می‎توانم بگویم که این انتخابات یکی از غیر قابل پیشبینی‌ترین انتخابات چند دهه اخیر آمریکا است. ما با یک وضعیت منحصر به فرد به دلیل کرونا مواجه شدیم که هیچ نمونه‌ای در تاریخ آمریکا ندارد، که بتوانیم براساس مشابهت‌ها تحلیل دقیقی ارائه بدهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی