تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

عید فطر جلوه‌ای از قیامت

آنچه باعث شده این عید از جمله بزرگترین اعیاد مسلمانان شود بر مبنای روایات بسیاری است که در مورد این روز وارد شده است. بررسی بسیاری از روایاتی که در باب این روز از حضرات معصومین علیهم‌السلام وارد شده است روز قیامت را تداعی می‌کند. امیرالمومنین علیه‌السلام در یکی از اعیاد فطر خطبه‌ای خوانده‌اند و در آن مومنان را بشارت و مبطلان را بیم داده‌اند.

کد خبر: ۶۱۹۸۳
۰۸:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹

عید فطر جلوه‌ای از قیامت

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: عید فطر در اول ماه شوال از جمله بزرگترین اعیاد مسلمین است. در حقیقت اعیاد مذهبی روز‌هایی هستند که پس از امتثال دستورات الهی و انجام کار‌های خیر از سوی مسلمانان واقع می‌شوند. پس از اعمال عبادی حج، زائران بیت‌الله الحرام عید قربان را جشن می‌گیرند و در عید غدیر نیز به شکرانه اینکه پیامبر، ولی خدا را معرفی کرد و مردم توفیق شناخت و بیعت با ولی‌الله را پیدا کردند جشن می‌گیرند. عید فطر نیز پس از یک ماه عبادت در ماه مبارک رمضان واقع شده است؛ اما آنچه باعث شده این عید از جمله بزرگترین اعیاد مسلمانان شود بر مبنای روایات بسیاری است که در مورد این روز وارد شده است. بررسی بسیاری از روایاتی که در باب این روز از حضرات معصومین علیهم‌السلام وارد شده است روز قیامت را تداعی می‌کند. امیرالمومنین علیه‌السلام در یکی از اعیاد فطر خطبه‌ای خوانده‌اند و در آن مومنان را بشارت و مبطلان را بیم داده‌اند. حضرت می‌فرمایند: «ایها‌ الناس، ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو یوم اشبه بیوم قیامکم...»


«ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپاری به سوی جایگاه نماز عید، خروج‌تان را از قبر و رفتن‌تان را به سوی پروردگار به یاد آورید، و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد کنید، و با بازگشت به سوی منازل خود، بازگشت‌تان به سوی منازل‌تان در بهشت برین را متذکر شوید. ‌ای بندگان خدا کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می‌شود، این است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گوید: هان! بشارتتان باد،‌ ای بندگان خدا که گناهان گذشته‌تان آمرزیده شد! پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید؟»


در کتاب شریف من لایحضره الفقیه نیز روایتی از امام مجتبی علیه‌السلام نقل شده که اشاره دارد به شباهت عید فطر و روز قیامت؛ نقل شده است امام حسن علیه‌السلام در روز عید فطر گروهی را دید که مشغول بازی و خنده بودند، امام علیه السلام ضمن نکوهش عمل آن‌ها در این روز فرمود: «و قسم به خدا که اگر حجاب از میان برخیزد و پرده کنار رود بی تردید و حتما نیکوکار مشغول نیکوکاری خود شود و بدکردار گرفتار زشت کاری خود باشد». همچنان که در روز قیامت نیکوکار و بدکردار با اعمال‌شان محشور می‌شوند.


در روز قیامت نیکوکاران برعکس حال گنهکاران خشنود و مسرور هستند. امام سجاد علیه‌السلام با اشاره به این نکته در صحیفه سجادیه در مورد عید فطر فرموده امروز روز سرور و خشنودی مومنین است که با توفیقاتی که پیدا کردند خشنودند که توانستند اعمال خوبی را در همه زمینه‌ها انجام دهند.


آن حضرت در دعای وداع اشاره می‌کند که در این روز «اللهم ارزقنا خوف عقاب الوعید و شوق ثواب الموعود» یعنی روزی ما کن که نسبت به معاد توجه کنیم.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی