تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

محکم شدن جای پای قالیباف در میان زمزمه‌های نارضایتی

«سیدغنی نظری‌خانقاه» در گفتگو با دیدارنیوز : اگر آقای نیکزاد به عنوان رقیب آقای قالیباف قرار می‌گرفت شرایط بهتری داشت و رقیب سرسختی برای قالیباف بود. در حال حاضر حاجی‌بابایی این شرایط را ندارد و قالیباف با رقیب سختی مواجه نیست. در خصوص مصطفی میرسلیم هم به نظر می‌رسد تا پایان ادامه نمی‌دهد و جز نامزد‌های نهایی ریاست مجلس نیست، چون اساسا رای ندارد.

کد خبر: ۶۱۹۶۹
۱۹:۲۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: از همان روز‌های نخست اعلام نامزدی قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم  بسیاری شانس ریاست او بر مجلس را بیش از دیگر نامزد‌ها اعلام کردند. این روزها و با نزدیک شدن به زمان افتتاح مجلس یازدهم همچنان  تحلیلگران میان سه گزینه ریاست، شانس قالیباف را بیشتر ارزیابی می‌کنند. «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به رقابت قالیباف  بر سر کرسی ریاست قوه مقننه گفته است: «به هر حال این مساله که هر کدام از چهره‌های شاخص به فکر رییس شدن بیفتند امری طبیعی است و به همین دلیل چالشی جدی پیش خواهد آمد. اما تصورم این است که آقای قالیباف رأی بیشتری برای ریاست دارد و به احتمال زیاد رییس مجلس یازدهم می‌شود.»
 
«جواد آرین منش» عضو حزب موتلفه هم  با اشاره به اینکه شانس قالیباف بیشتر از دیگر نامزدهاست، گفت: «البته همانطور که اشاره کردم اگر طیف دولتمردان احمدی نژاد با پایداری‌ها ائتلاف کنند و با آقای قالیباف تقابل کنند شانس او کاهش پیدا می‌کند، اما بازهم شانس اول اوست».
 
 
قالیباف در ۱۴۰۰ نامزد می‌شود؟
 
قالیباف، اما در مجلس مانع سختی، چون جبهه پایداری را در مسیر رسیدن به ریاست پیش رو دارد که «مرتضی آقا تهرانی» دبیرکل این جبهه ضمن اعلام دلیل عدم حضور قالیباف در جلسات موسوم به وفاق گفته است: «باید دوستان از آقای قالیباف بپرسند بعد از اعلام پذیرش شرایط جلسه مبنی بر پایبندی و حضور نداشتن به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری، علت شرکت نکردن ایشان در جلسات وفاق دقیقا چیست و چرا بعضی از طرفدارانشان برای فرافکنی موضوع کذب دعوت نکردن از ایشان را مطرح می‌کنند؟»
 
آقاتهرانی  همچنین افزود: «وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر "وحدت باهم" باشد، متکی به "وحدت با یک نفر" است. به این معنا که وحدت چیزی است که فلان محفل و بهمان قبیله می‌گوید و تصمیم می‌گیرد و هر جریانی که خلاف مسیر مورد تایید آنان به دنبال وحدت حداکثری باشد، وحدت‌شکن است و باید آمادگی روبرو شدن با انواع تهمت و تخریب مانند پدر خواندگی و تروریست و ائتلاف با چپ را داشته باشد.
 
میرسلیم چرا؟
مصطفی میرسلیم دیگر ضلع رقابت بر سر ریاست مجلس است که تحلیلگران گرچه شانس چندانی برای پیروزی وی قائل نیستند، اما او دست از تلاش برنداشته است. خبر‌ها از ائتلاف این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با وزرای دولت احمدی‌نژاد دارد. میرسلیم از منتقدان سرسخت نحوه انتخاب رییس مجلس در توییت‌هایی گفته است: «هر فردی را نمایندگان محترم برای ریاست انتخاب می‌کنند، به منظور فرماندهی و آقایی‌کردن بر آن‌ها نیست؛ بلکه برای خدمت‌کردن به نمایندگان است تا بتوانند وظایف مقدس خود را به بهترین وجه ایفا کنند. مجلس در درجه اول نیازمند سخنگویی صادق و مدیری خدوم، باتجربه، پاک و لایق است و نه آقابالاسر». وی پیش از این هم تاکید کرده بود: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، به‌ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد.»
 
پنج کاندیدای ریاست مجلس یازدهم که همه از ائتلاف اصولگرایان بودند، عصر پنجشنبه دور هم گرد آمده و هر کدام برنامه‌های خود را به سمع و نظر حدود ۶۲ نفر از منتخبان رساندند. «سید غنی نظری خانقاه» نماینده منتخب مجلس یازدهم همان روز و پس از پایان جلسه در توضیح برنامه‌های هر یک از نامزد‌ها که در دومین جلسه شورای موقت مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب اعلام شده، گفته است: شمس الدین حسینی به مسائل و مشکلات اقتصادی از سال ۹۲ به این سو پرداخت و ساختار مجلس را معیوب معرفی کرد و معتقد بود باید اصلاح ساختار مجلس در دوره یازدهم در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد. علی نیکزاد هم در فرصتی که داشت نظرات خود را مطرح و تاکید کرد دستگاه‌های اداری باید کوچک و چابک شوند و مجلس اجازه ندهد دولت بیش از این بزرگ شود.
 
به گفته نظری خانقاه، قالیباف در این نشست حول محور در راس قرار گرفتن مجلس، ارتقا شان نمایندگان و تقویت بعد نظارتی مجلس مباحثی را مطرح کرد. میرسلیم هم بودجه نویسی در کشور را دارای اشکال دانست به این معنی که مجلس فقط ۲ درصد می‌تواند در بودجه تغییرات ایجاد کند و در نهایت حاجی بابایی هم مباحثی را مطرح کرد از جمله اینکه مجلس باید نسبت به نامگذاری و شعار سال اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد، به نمایندگان شهرستان‌ها توجه شود و در پیشبرد طرح‌ها و نظرات به آن‌ها کمک شود.» این اظهارات خلاصه‌ای از برنامه‌های نامزد‌های ریاست مجلس یازدهم است که تکلیف آن قطعا هفته آینده مشخص می‌شود و جامعه و افکار عمومی چشم انتظار عمل به آن برنامه‌ها برای بهبود شرایط کشور است.
 
توافقی در نیمه‌های شب!
پس از آن بود حاجی‌بابایی، نیکزاد و شمس‌الدین حسینی با هم نشستی داشتند و در حدود نیمه شب پنجشبه نیکزاد و حسینی به نفع حاجی بابایی انصراف دادند. میرسلیم و قالیباف در جلسه خصوصی غایب بودند. تکلیف قالیباف به عنوان یکی از نامزد‌های جدی کرسی ریاست که معلوم است، ولی این وسط میرسلیم که از ابتدا با این سه نفر جلساتی را برگزار می‌کرد، چرا غایب بود و شریک این توافق نشد؟  اکنون در کنار دو ضلعی قالیباف-حاجی‌بابایی، ضلع میرسلیم را هم در نظر گفت، زیرا اگر چه رقیب جدی به حساب نمی‌آید، ولی می‌تواند سبد رای هر کدام از این دو نفر را تهدید کند، گرچه ممکن است هرچه به روز افتتاح مجلس نزدیکتر می‌شویم، اوضاع به سمت شفاف‌تر شدن پیش می‌رود، ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند هرآن ممکن است از سوی جبهه پایداری و مدیران احمدی‌نژادی ورق برگردد و نقطه بر سر خط برود.
 
برنده رقابت، قالیباف است
دیدارنیوز برای بررسی آخرین اتفاقات در این عرصه از  «سیدغنی نظری خانقا» منتخب مردم خلخال پرسید، قالیباف و حاجی‌بابایی در چه شرایطی از حیث پشتیبانی منتخبان برخوردارند؟ گفت: در شرایط کنونی دیگر ائتلاف تاثیرگذار نیست، به عنوان مثال اگر آقای نیکزاد می‌آمد با توجه به اینکه از آذربایجان بود ما به او رای می‌دادیم، ولی در حال حاضر معلوم نیست که آرای او به سمت آقای حاجی‌بابایی برود، بنابراین شرایط آقای قالیباف بسیار بهتر شده است. در شورای موقت مرکزی اخیر که توسط حدود ۶۲ نفر از منتخبان ایجاد شده بود، آرا قومی، قبیله‌ای، احمدی‌نژادی برای نیکزاد قوی بود بود، ولی حالا که رقابت بین قالیباف و حاجی‌بابایی است، مشخص نیست آرای قومی و قبیله‌ای به کدام سمت و سوی می‌رود. در حال حاضر محمدباقر قالیباف شرایط محکم‌تر و بهتری دارد.
وی افزود: کسانی که با علی نیکزاد و شمس‌الدین حسینی بودند اکنون که این دو نفر انصراف داده اند، نباید انتظار داشت به سمت حاجی بابایی بروند. در شرایط پیش آمده اکثر افراد به دنبال شخصی می‌روند که احتمال برنده بودن او بالاست و به نوعی منتخبان بر پایه و محور برد-برد تصمیم می‌گیرند.
 
پشت پرده توافق سه ضلعی در پرده‌ای از ابهام
منتخب مردم خلخال در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاد که نیکزاد انصراف داد: گفت لحظه آخری که ما حضور داشتیم و حتی تا دو ساعت بعد از جلسه، نیکزاد خیلی محکم خود را کاندیدا می‌دانست و برنامه‌های خود ارائه داده بود.  در بعد از ظهر پنجشنبه آقایان حمیدرضا حاجی بابایی، شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد جلسه‌ای تشکیل دادند و اینجانب در مسیر متوجه شدم که نیکزاد و حسینی از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف دادند؛ لذا کسی از پشت پرده این توافق خبر ندارد. این که توافقی صورت گرفته، تحت فشار بودند و یا اتفاق دیگری افتاده است را کسی خبر ندارد، ولی احساس می‌کنم نیکزاد برای نایب رئیسی فعالیت خواهد کرد. اگر آقای نیکزاد به عنوان رقیب آقای قالیباف قرار می‌گرفت شرایط بهتری داشت و رقیب سرسختی برای قالیباف بود. در حال حاضر حاجی‌بابایی این شرایط را ندارد و قالیباف با رقیب سختی مواجه نیست. در خصوص مصطفی میرسلیم هم به نظر می‌رسد تا پایان ادامه نمی‌دهد و جز نامزد‌های نهایی ریاست مجلس نیست، چون اساسا رای ندارد.
  
وی اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند همه منتخبانی که در محافل مختلف آن‌ها می‌روند یا به افطاری دعوت می‌شوند طرفداران کاندیدای خاصی هستند و این را مبنای معادلات و محاسبات خود قرار می‌دهند، ولی اینگونه نیست و صِرف رفتن من در یک مهمانی بیانگر نظر مثبت به میزبان نیست، لذا حضور یافتن اغلب منتخبان برای مطالعه شرایط است و گاهی هم جنبه کنجکاوی دارد تا تبعیت.
 
اصلاح‌طلبان "سنگ‌ریزه را به آتش ترجیح می‌دهند"
نظری‌خانقاه با بیان اینکه هر سَمتی که پایداری‌ها باشند اصلاح طلبان جهت مخالف را انتخاب می‌کنند، افزود: "آن‌ها بین سنگ‌ریزه و آتش، سنگ‌ریزه را انتخاب می‌کنند و شک نکنید که اصلاح طلبان آقای قالیباف را انتخاب خواهند کرد. قالیباف دارای انعطاف و شخصی تکنوکرات، اجرایی و عملیاتی است و مشترکات بیشتری با اصلاح‌طلبان دارد.   
وی افزود: او پرستیژ، کاریزما و وجهه ریاست مجلس را دارد، فاکتور‌هایی که حاجی‌بابایی از همه آن‌ها برخوردار نیست. ضمن اینکه بعضی از همین اصلاح‌طلبان مستقیماً نمی‌گویند اصلاح‌طلبند و برخی خود را مستقل معرفی می‌کنند. دو نفر از دوستان اصلاح‌طلب خودم، گفتند ما مستقلیم و به قالیباف رای می‌دهیم.
 
منتخب مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح طلبان در حال حاضر لیدر و مجموعه منسجمی ندارند، گفت: چهره شاخص آن‌ها آقای پزشکیان است. اکثر آن‌هایی که از شهرستان‌های مختلف آمده‌اند هم سعی می‌کنند به سمت برنده احتمالی بروند و، چون تعدادشان کم است تلاش می‌کند به طرف وزنه سنگین‌تر برود، لذا مستقلین و اصلاح‌طلبان آرام آرام به سمت نیرو‌های سنتی اصولگرا متمایل می‌شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی