تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: دعوای ریاست؛ از خانه احزاب تا مجلس یازدهم

در هفته‌ای که گذشت، رییس جمهوری در یک ضیافت افطاری، میزبان سران احزاب بود، در خانه احزاب بر سر انتخاب رییس آن سازمان اختلاف افتاد، علی مطهری و شورای نگهبان همچنان بگو مگو داشتند تا جایی که مطهری برای رهبری نامه‌ای نوشت. همچنین در این هفته آیت‌الله خامنه‌ای از طریق ویدئو کنفرانس با نمایندگان دانشجویان گفتگو کردند، دعوای اصولگرایان برای ریاست مجلس یازدهم ادامه پیدا کرد و مجلس دهم پایان یافت.

کد خبر: ۶۱۸۵۸
۱۰:۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
خبرخوانی هفتگی دیدارنیوز: دعوای ریاست؛ از خانه احزاب تا مجلس یازدهم
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در هفته پایانی اردبیهشت شاهد اتفاقات مختلف خبری بودیم که مهمترین آن ضیافت افطاری رییس جمهوری با فعالان سیاسی و سران احزاب بود. سنتی که در ۷ سال گذشته در هر ماه رمضان وجود داشته است. حسن روحانی که در ماه مبارک رمضان معمولا به گروه‌ها و اصنافی، چون هنرمندان، ورزشکاران، اصحاب رسانه و سران احزاب سیاسی افطاری می‌داد، امسال هم این سنت ۷ ساله خود را به جا آورد و از معدود فعالان سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی برای یک ضیافت افطاری دعوت به عمل آورد.
 
در این نشست روحانی اظهاراتی داشت که بخشی از آن مورد توجه کارشناسان قرار گرفت. او گفته بود؛ «معتقدم که برای آینده کشور باید به دنبال حزب باشیم و اگر بخواهیم نظام پایدار بماند و تقویت شود، باید دو سه حزب اصلی در کشور ایجاد شود تا به تناوب کشور را اداره کنند». این سخنان در حالی عنوان شد که احزاب کشور در رکود کامل هستند و هیچ نقشی در اداره کشور ندارند. حتی این رکود در کیفیت مهمانی رییس جمهوری هم نمود داشت. در حالی که بیش از ۱۱۸ حزب دارای پروانه فعالیت داریم، فقط  ۹ نفر از  ۷ حزب در این جلسه حضور داشتند. فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در حالی در این ضیافت حاضر شدند که به تازگی اصلاح‌طلبان شکستی سنگین و تلخ را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تجربه کرده‌اند. در انتخاباتی که شورای نگهبان اکثر اعضای شاخص و شناخته شده احزاب اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و بعد از آن‌ها خواسته شد با نیرو‌های درجه سه و چهار خود وارد انتخابات شوند که دقیقا در منافات با تعریف و اهداف تشکیل احزاب بود. روشن نیست که روحانی که این چنین بر اهمیت احزاب تاکید می‌ورزد آیا در انتخاب اعضای کابینه خود فعالان سیاسی حزبی را ترجیح می‌دهد یا بوروکرات‌های بی‌خطر را؟!!! 
 
دعوای خانه احزاب!
داستان و حواشی احزاب در این هفته تنها مختص مهمانی رییس جمهوری نبود. روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت قرار بود شورای مرکزی خانه احزاب تشکیل جلسه دهد و اعضای هیات رییسه خود را انتخاب کنند. ریاست دوره‌ای این سازمان فعلا بر عهده عبدالحسین روح‎‎‌الامینی است که از فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب است و طبق آیین نامه خانه احزاب، سال ۹۹ ریاست خانه احزاب به جریان و فراکسیون مستقلین می‌رسد. اما جلسه شورای مرکزی برای انتخاب رییس این نهاد به خوبی سال‌های گذشته پیش نرفت و بین رییس فعلی خانه احزاب و فراکسیون مستقلین اختلاف پیش آمد. داستان از این قرار است که ابتدا جلسه با حضور اکثریت رسمیت یافت، دستور جلسه نوشته شد، ولی چون فراکسیون مستقلین نتوانستند گزینه نهایی خود را برای ریاست معرفی کنند، حاضران در جلسه، دیگر اعضای هیات رییسه و ارکان خانه احزاب را انتخاب کردند.
این تمام ماجرا نبود، مستقلین اعتراض دارند که دو جریان دیگر یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اصرار دارند گزینه مورد نظر خودشان (البته از داخل همین فراکسیون مستقلین) را رییس کنند. ضمن اینکه در خود فراکسیون مستقلین بین قدرتعلی حشمتیان (دبیرکل حزب مستقل و اعتدال) و مهدی پورنامدار (دبیرکل حزب مهستان) برای ریاست خانه احزاب رقابت وجود دارد، ولی دعوای اصلی این فراکسیون با رییس و دیگر جریانات بر سر شهاب الدین صدر است. صدر که خود عضو فراکسیون مستقلین (اعتدالگرایان) است، ظاهرا حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای ریاست بر این دوره از خانه احزاب را دارد.
 
حشمتیان به روح‌الامینی: اجازه نمی‌دهم شهاب‌الدین صدر را به جای من رییس کنید
 در این جلسه نایب رییس اول و دوم، خزانه‌دار و منشی هیات رییسه و روسای کمیته‌های بین الملل، مطالعات آموزش و زنان انتخاب شدند. انتخاباتی که مورد اعتراض فراکسیون مستقلین قرار گرفت. آن‌ها معتقدند اول باید رییس مشخص شود و بعد از آن وارد پروسه انتخاب دیگر ارکان شوند. هنگام خروج رییس خانه احزاب از جلسه، قدرتعلی حشمتیان و همراهانش نسبت به عملکرد روح‌الامینی شدیدا اعتراض کردند. حشمتیان خطاب به رییس خانه احزاب گفت؛ اجازه نمی‌دهم شهاب‌الدین صدر را به جای من انتخاب کنید. شهاب‌الدین صدر هم از فراکسیون موسوم به مستقلین (اعتدالگرایان) است، ولی تعدادی از اعضای این فراکسیون معتقدند خاستگاه او اصولگرایی است و او را به فراکسیون مستقلین تحمیل کرده اند. بگو مگوی رییس و نایب رییس خانه احزاب البته بدون نتیجه پایان یافت و خانه احزاب بدون رئیس باقی ماند.
 
نامه علی مطهری به رهبری
بگومگوی نمایندگان رد صلاحیت شده با نهاد نظارتی شورای نگهبان همچنان در این هفته هم ادامه یافت و تعدادی از نمایندگان مانند قاسم میرزایی‌نکو، علیرضا تابش و علی مطهری در نطق‌های پایانی خود در صحن علنی مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند.  از جمله علی مطهری در پی اظهارات متعدد سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه سخنان و مواضع مطهری در رد صلاحیت او تاثیر داشته، نامه‌ای به رهبری نوشت.

در بخشی از نامه علی مطهری به آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: «اساساً ضرورتی برای این رویه خلاف آزادی بیان و توأم با سوءظن نسبت به نامزد‌ها وجود ندارد و می‌بینیم که در طول این ده دوره هم نتیجه نداده است. باید بخش اعظم انتخاب را به عهده مردم بگذاریم نه به عهده شورای نگهبان. همین که کسی قانون اساسی را قبول دارد و فساد مالی و اخلاقی ندارد و شرایط عمومی انتخاب‌شوندگان را نیز داراست باید بتواند کاندیدا شود. مردم خودشان به افراد ناصالح رأی نمی‌دهند. اجازه دهیم مردم با انتخاب آزاد رشد اجتماعی پیدا کنند. این که افراد زیادی به دلیل عدم احراز صلاحیت به خاطر نقص اطلاعات یا کمبود زمان بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شوند موجب راه نیافتن ده‌ها فرد اصلح به مجلس و از سوی دیگر موجب رواج تظاهر و ریا و تملق و چاپلوسی برای تأیید صلاحیت در آینده شده و می‌شود.»
 
 مطهری در این نامه اضافه کرده است: «پیشنهاد می‌کنم حضرت عالی هیئتی را مأمور نمایید تا عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزد‌های مجلس یازدهم را بررسی کنند و مشخص نمایند چه تعدادی از نامزد‌ها صرفاً به خاطر اظهارنظر رد صلاحیت شده‌اند و چه تعدادی براساس اسناد و مدارک غیرمعتبر و چه تعدادی به دلیل عدم احراز صلاحیت اگرچه افراد صالحی بوده‌اند، و نتیجه را به جناب‌عالی و در صورت صلاحدید به ملت اعلام نمایند. قطعاً این امر باعث خواهد شد که این رویه اصلاح و حداقل از آسیب‌های آن کاسته شود».
 
رهبری: کشور دولتی جوان و انقلابی می‌خواهد
 در بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، یکشنبه ۲۸ اردیبهشت، مقام معظم رهبری در یک جلسه تصویری با تعدادی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دانشکده‌ صداوسیما از طریق ارتباط ویدئویی نظرات خود را بیان کردند. در این نشست همچنین تعدادی از دانشجویان نقطه نظرات خود به استحضار رهبری رساندند. رهبری در این جلسه ضمن اینکه به دانشجویان توصیه کرد: مطالبه‌گر باشند، ولی طوری هم انتقاد نکنند که انقلاب و آرمان‌های آن آسیب ببیند. همچنین در بخشی از سخنانش راه‌حل و علاج مشکلات کشور را در روی  کار آمدن دولتی جوان و انقلابی عنوان کردند.
 
کلید ریاست سردار در دستان پایداری
در هفته‌ای که گذشت رایزنی‌های اصولگرایان برای رسیدن به گزینه واحدی برای ریاست مجلس یازدهم ادامه یافت. به نظر جلسات وفاق که با محوریت جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها شکل گرفته است همچنان ادامه دارد و هر چه به روز موعود افتتاح مجلس یازدهم نزدیکتر می‌شویم، تلاش برای مدیریت اختلافات اصولگرایان در مورد کرسی ریاست جدی‌تر می‌شود. به رغم این که کمیته ۷ نفره از سوی طیف‌های مذکور شکل گرفته است و پیشتر اعلام کرده اند محمدباقر قالیباف هم دعوت شده، اما نزدیکان قالیباف موضوع دعوت از او را کذب خوانده‌اند. در همین رابطه شاید صریح‌ترین واکنش را رهبر پایداری‌ها داشته است. مرتضی آقا تهرانی گفت: «برخی اتحاد را به معنی اجماع بر روی خودشان تعبیر کرده اند. جبهه پایداری برای دوری از شبهات و پرهیز از تفرق گزینه‌ای برای ریاست مجلس معرفی نکرده است، ولی با این وجود ما را به پیمان شکنی در مسیر اتحاد متهم می‌کنند.»
دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه عده‌ای تحت لوای "وحدت" شروع به تخریب و تخطئه وفاق منتخبان مردم کردند، گفت: وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر "وحدت باهم" باشد، متکی به "وحدت با یک نفر" است.
 
وداع لاریجانی با پارلمان
اتفاق مهم دیگر که آن هم بی ارتباط با موضوع قبلی نیست، برگزاری آخرین جلسه علنی مجلس دهم بود. روز چهارشنبه آخرین جلسه علنی مجلس دهم برگزار شد، علی لاریجانی در پایان آخرین جلسه مجلس دهم ضمن تشکر از نمایندگان و معاونان پارلمانی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری، خبرنگاران، دست اندرکاران ضمن و گرامیداشت یاد نمایندگان فقید این دوره گفت: «مجلس تمام گشت، ولی باید گفت در تو پایان نیست آغازی دگر باید تو را؛ ختم جلسه را اعلام می‌کنم». مجلس دهم از ۸ خردادماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و امروز پس از چهار سال به کار خود خاتمه داد.
درپایان آخرین جلسه مجلس دهم، ۲۵ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از تلاش‌ها، مدیریت و همکاری علی لاریجانی تشکر کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی