تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

رمضان، کلام وحی و کمک‌های نرم‌افزاری

کد خبر: ۶۱۸۵۷
۱۸:۵۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

بهیار سلیمانی*: نگاهى موشكافانه به گوشه‌هايى ازكلام وحى، ما را به اين مسير هدايت مى‌كند كه كمك‌هايى كه به همنوعان خويش مى‌نماييم، اگرنرم‌افزارى باشد، ماندگارتر و بهتر از كمك‌هاى سخت‌افزارى است.


روش خداوند نيز بر همين سياق استوار است، آيات نخستين سوره الرحمن را ملاحظه كنيد. مى فرمايد:
«خدای مهربان و هستى بخش، انسان را آفرید، 
قرآن را به او ياد داد و انديشه و بيان را به او تعليم داد.»


يعنى ما اگر مى‌خواهيم به تكامل برسيم، بايد از طريق «انديشه» برسيم. بياموزيم تا مهندس، پزشك، فقيه ،فيلسوف، عارف، سياستمدار، جامعه شناس يا هرحرفه و مهارت ديگری بياييم. اصلا ابزار خداوند نيز براى اداره هستى بيكران «نرم افزار» است.

 
ارسال رسل همراه با كتب آسمانى براى هدايت مخلوقات، از همين سنخ است. انسان‌هایی كه اين راز خالق هستى را درك كردند، به موفقيت رسيده‌اند. 


به رمضان نگاه كنيد، رمضان و ادعيه و تلاوت قرآن و تفكر و عبادت از نوع نرم‌افزار است. اكربه كسى يك کتاب بدهيد و به اصلاح انديشه و بينش او كمك كنيد، بسيارگره گشادتر از آن است تا يك وعده غذا در يك غذاخورى مجلل به او هديه دهيد.

به نظام‌هاى موفق نظرى بيندازيد. دولت‌هايى كه بودجه بيشترى را صرف نظام‌هاى مدرن و موفق آموزشى مى‌نمايند، جوامع برتر دنيا را تشكيل داده‌اند.

 
بنيادهايى كه فرهنگ را بهينه مى‌سازند، آموزش راگسترش مى‌دهند، راه‌هاى تامين معيشت را سهل‌تر مى‌نمايند، موفق‌ترند.

 
آدم اموزش ديده قادربه حل مشكلات سخت‌افزارى خويش هست. اگر زمينه اموزش كودك محرومى فراهم شود، او خواهد آموخت كه مشكل معيشت خويشتن را نيز چاره سازد.


رمضان درسى دارد كه تفكر و تعقل و نرم افزار را جدى بگيريم. در كنار هر بسته سخت‌افزار، يك وسيله نرم‌افزارى داشته باشيم. اين سخن بر جان آنها مى‌نشيند كه هزينه تحصيل و معاش يك كودك نيازمند را بر عهده گرفته باشند، و امروز پزشكى حاذق، يا خلبانى ماهر يا قاضي عادل و شريف شده باشد. 


از امروز شروع كنيم، بسيارلذت بخش است، لحظه‌اى كه دندانپزشك شما همان تربيت‌يافته تدبير شما باشد، و صداى خلبان پروازتان آشناى ديرين شما باشد! تجربه كنيد هيچوقت دير نیست. 

باقيمانده رمضان را پاس داريم، انديشه را  جدى بگيريم تا حظ بيشترى ازماه رحمت نصيبمان گردد. 

*نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی