تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حامیان نیکزاد بیشتر می‌شوند؛ شانس قالیباف در حال آب رفتن است

هر چه به افتتاح مجلس نزدیک می‌شویم جو حاکم بر منتخبان مجلس یازدهم برای انتخاب رییس آن شکل جدیدتری پیدا می‌کند، سایه قالیباف به آرامی کنار می‌رود و دوگانه قالیباف-نیکزاد برای ریاست مجلس یازدهم این روز‌ها نُقل و نقل محافل است.

کد خبر: ۶۱۲۵۴
۱۸:۳۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شانس قالیباف کم شد
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: هرچه به افتتاح مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های متنوع‌تر و عریان‌تری از سوی منتخبان مجلس یازدهم هستیم. بعد از پایان انتخابات در اسفند ۹۸ بخصوص در ابتدای سال ۹۹ جو عمومی به شکلی بود که ریاست قطعی محمدباقر قالیباف را به ذهن متبادر می‌کرد. این تصور تا اواسط اردیبهشت هم تصویر غالب در جامعه بود. به نظر بعد از سفر‌های استانی قالیباف و واکنش‌های مختلف  در جهت تقبیح آن بود که آرام آرام نام‌های دیگری که پیشتر هم در گمانه‌ها از کاندیدا شدنشان یاد می‌شد، پیدا شدند و سایه سنگین قالیباف را مقداری کنار زدند.

طیف‌های موجود درون اصولگرایی شامل؛ سنتی‌هایی مانند جامعه روحانیت مبارز، جامعه اسلامی مهندسین و موتلفه اسلامی، جبهه پایداری، عدالتخواهان و مدیران نزدیک به محمود احمدی‌نژاد و طیفی از جوانان گام دومی هستند. هر کدام از این گروه‌ها ضمن اینکه در پایه‌های رفتاری و جهت‌گیری‌های کلان حاکمیتی با هم وهمراه هستند، ولی منافع و خاستگاه مستقل خود را هم دارند. به نظر نمی‌توان انتظار داشت که سه گانه یا چهارگانه درون اصوالگرایی بتوانند همه جا و همواره یکی و همدل باشند.

قالیباف به تنهایی مرکز تحولات آینده نیست
این وسط محمدباقر قالیباف به عنوان تک ستاره‌ای که خود مدعی جریانی به نام نواصولگرایی است (البته بدنه منسجم، جبهه سیاسی و ارگان شناخته شده‌ای ندارند)، خود را بالاتر از طیف‌های ذکر شده می‌داند و به نظر انتظار دارد همه از او حمایت کنند، اما شواهد روز‌های آخر نشان می‌دهد او مرکز تحولات آینده نخواهد بود. آخرین خبری که منتشر شد، تشکیل کمیته‌ای ۷ نفره از اکثر طیف‌های درون اصولگرایی برای تعیین تکلیف مقوله ریاست مجلس بود که خود این کمیته خروجی جلسه بزرگتری از منتخبان مجلس یازدهم نفره است. قابل تامل اینکه محمدباقر قالیباف غائب بزرگ این جلسه بوده در حالی که از مصطفی میرسلیم و مرتضی آقاتهرانی گرفته تا شمس‌الدین حسینی، علی خضریان تا علی نیکزاد در این جلسه حاضر بوده‌اند.

نیکزاد در مقابل قالیباف
غیبت قالیباف در این جمع موضوع قابل توجهی به نظر می‌رسد، زیرا آن چه از تلاش‌های طیف نزدیک به احمدی‌نژاد دریافت می‌شود، متفاوت از اتمسفری است که پیش از این بر آرایش سیاسی جناح پیروز مجلس یازدهم حاکم بود. به نظر تلاش‌هایی در حال انجام است که علی نیکزاد را با حمایت پایداری‌ها، احمدی‌نژادی‌ها، ترک‌زبانان و حتی عده‌ای از جوانان انقلابی در مقابل محمدباقر قالیباف قرار دهند، لذا ادعا‌های سیداحمد رسولی‌نژاد منتخب فیروزکوه و مهدی چمران مبنی به اینکه همه منتخبان ائتلاف نیرو‌های انقلاب در خصوص ریاست مجلس یازدهم متفق و یک‌رای هستند به نظر با واقعیت فاصله دارد.

سرویس سیاسی دیدارنیوز برای بررسی بیشتر و کسب اطلاع دقیق‌تر و اینکه در این روز‌های پایانی اردیبهشت و در آستانه افتتاح مجلس یازدهم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، با «سیدغنی نظری‌خانقاه» منتخب جوان مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم و از نزدیکان علی نیکزاد گفتگویی انجام داده است.

نظری‌خانقاه در رابطه با آخرین تحولات حول مجلس یازدهم و به تبع آن آخرین شرایط داوطلبان ریاست مجلس یازدهم گفت: «در روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت جلسه‌ای با حضور تعداد زیادی از منتخبان مجلس یازدهم برگزار شد. در آن جلسه علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی بابایی، شمس الدین حسینی، علی خضریان، مرتضی آقاتهرانی، نظام‌الدین موسوی و مصطفی میرسلیم در کمیته‌ای ۷ نفره قرار گرفتند. هر کدام از این آقایان دو نفر را به عنوان کاندیدای ریاست و هیات رییسه معرفی کردند که مقرر شد نهایتا با بررسی‌های بیشتر همه به یک نفر برسند.»

وی با بیان اینکه محمدباقر قالیباف هم در این جلسه دعوت شده بود، ولی حضور نیافت، خاطرنشان کرد: «در این جلسه که من هم حضور داشتم مقرر شد از نمایندگان استمزاج و نظرسنجی صورت گیرد که یک نفر از طیف نیرو‌های انقلاب به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شود. جمع‌بندی میدانی من این است که شانس علی نیکزاد برای ریاست مجلس خیلی بالاست. ولی اگر از این طیف دو نفر کاندیدا شوند قطعا آقای قالیباف برنده می‌شود. باید گفت که دوستان از جبهه پایداری، سنتی‌ها و عدالتخواهان (طیف احمدی‌نژادی‌ها) به سمت نیکزاد آمده‌اند.»

منتخب مردم خلخال و کوثر افزود: «کمیته ۷ نفره تصمیمی از طرف تعدادی زیادی از منتخبان بود. در این کمیته ۳ نفر مرضی‌الطرفین و ۴ نفر کاندیدای ریاست مجلس هستند که باید به جمع‌بندی برسند و نتیجه را اعلام کنند. در این روند تنها پست ریاست مجلس مورد نظر نیست بلکه مقرر شد تکلیف هیات رییسه و نواب هم روشن شود.»

قالیباف پایگاه رای سیاسی و تشکیلاتی ندارد
نظری‌خانقاه تاکید کرد: «پایداری‌ها به طرف قالیباف نخواهند رفت، از طرفی پایداری‌ها به هر سمتی بروند، اصلاح‌طلبان به سمت دیگری می‌روند، لذا موضوع مقداری پیچیده است.»

وی ادامه داد: «پایگاه رای آقای قالیباف خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و تعدادی از نمایندگان تهران است، او پایگاه رای منسجم جبهه‌ای ندارد و بیشتر بر پایه ارتباطات شخصی عمل می‌کند. حتی نمایندگان تهران مانند نظام الدین موسوی، علی خضریان، مرتضی آقاتهرانی و تعدادی دیگری از منتخبان تهران هم با او نیستند و افراد نامبرده در جلسه روز سه شنبه با علی نیکزاد حضور داشتند؛ بنابراین رقابت برای ریاست مجلس در این دوره بسیار نزدیک و متفاوت خواهد بود، به نظرم در این دوره از انتخابات آرا سیال و ژله‌ای عمل می‌کنند.»

این منتخب اصولگرای مجلس یازدهم در جمع بندی خود از جلسه منتخبان مجلس یازدهم گفت: «حاجی‌بابایی، شمس الدین حسینی، میرسلیم و دیگر مدعیان ریاست شانسی برای جذب آرا اکثریت را ندارند، ولی اگر ائتلاف این طیف بر روی نیکزاد باشد رای می‌آورد. با این وجود حوزه سیاسی حوزه‌ای ژله‌ای است و نمی‌شود با قطعیت نتیجه را پیش بینی کرد و همه چیز در روند کار ممکن است تغییر کند. ممکن است در صحن علنی مجلس اتفاقاتی بیفتد و تأثیرگذاری‌هایی صورت بگیرد که همه پیش‌بینی‌های قبلی را باطل کند. حتی ممکن است که به دلایل دیگری یک فرد مورد استقبال نمایندگان قرار نگیرد؛ بنابراین نباید توان شخصی و تاثیرگذاری شخص کاندیدا را در صحن علنی و قدرت اقناع او را فراموش کنیم، که خود این عامل و ظرفیت، تا حدود زیادی رای و نظر تعدادی از نمایندگان را جهت خواهد داد.»

مجلس اولی‌ها از هاله رعب و اطاعت خارج شده‌اند
وی با بیان اینکه بر خلاف اوایل فرودین، منتخبان مجلس یازدهم بخصوص مجلس اولی‌ها جرات بیشتری پیدا کرده اند، اظهار کرد: «اتمسفر حاکم در دعوت‌ها و جلسات افطاری روز‌های گذشته طوری بود که بوی تهدید و گاه تطمیع از آن به مشام می‌رسید، منتخبان جرات بیان نظرات خود را نداشتند و نمایندگان شهرستان‌ها را در هاله‌ای از رعب و اطاعت قرار داده بودند، اما هر چه به افتتاح مجلس نزدیکتر می‌شویم، استقلال رای و نظر آن‌ها بیشتر آشکار می‌شود. به عنوان مثال جوانان گام دومی متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ که بیش از ۶۰ نفرند و من هم عضو آن‌ها هستم، مسیر مستقلی برای خود در نظر دارند که بر پایه منافع ملی و دستورات و فرامین مقام معظم رهبری و چارچوب بیانیه گام دوم استوار است و شاید در جا‌هایی نظر و رویکرد شان با دیگر طیف‌ها متفاوت باشد.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی