تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای وارد نشد/ لحظه هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده در اصفهان +ویدیو

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
آریان رضایی:

از احساس‌های نوستالژیک خود دل بکنیم

آریان رضایی که دو هفته اخیر دو نمایش «آقای شادی» و «خانم آنلاین» را به صورت آنلاین اجرا کرده است، با اعتقاد برای اینکه لازم است از احساس‌های نوستالژیک خود دل بکنیم، افزود: نمی‌توانیم در برابر توسعه‌یافتگی‌های جدید مقاومت کنیم بلکه بهتر است سبک جدید زندگی‌مان را بپذیریم.

کد خبر: ۶۱۱۶۹
۱۲:۰۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

از احساس‌های نوستالژیک خود دل بکنیم

 

دیدارنیوز ـ این کارگردان تئاتر که یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه برای دومین بار نمایش «خانم آنلاین» را به صورت آنلاین اجرا می‌کند، در گفتگو با ایسنا ضمن تشریح دو تجربه اجرای آنلاین خود بر این نکته تایکد کرد که نمی‌توانیم در برابر سبک جدید زندگی مقاومت کنیم.

 

او که تجربیاتی در حوزه تئاتر مشارکتی و تعاملی دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای آنلاین می‌تواند به عنوان فضایی تازه در تئاتر تعریف شود، گفت: پیش از این هم سراغ چنین ایده‌هایی رفته بودم. یکی از تجربه‌های من بهره‌گیری از لایو اینستاگرام در نمایش «دیور» بود که چند سال پیش در تئاتر شهر اجرا شد و دارم از این فرصت برای تکمیل این ایده‌ها استفاده می‌کنم، ولی واقعیت این است که باید کمی از احساس‌های نوستالژیک خود دل بکنیم و در برخورد با توسعه‌یافتگی‌های جدید گارد نداشته باشیم. چه خوش‌مان بیاید چه بدمان بیاید، سبک زندگی‌مان تغییرات عمده‌ای کرده است.

 

رضایی یادآور شد: ده پانزده سال پیش نسبت به استفاده از ویدیو پروجکشن در تئاتر گارد وجود داشت، چون آن را جزو سینما می‌دانستند یا به برخی از بازیگران که برای بهتر شنیده شدن صدایشان از میکروفن استفاده می‌کردند، انتقاد می‌شد. حتی خیلی از هنرمندان در برابر شبکه‌های اجتماعی گارد داشتند و می‌گفتند صفحه‌ای در این شبکه‌ها نخواهند داشت و حال آنکه امروز همین هنرمندان از شبکه‌های اجتماعی برای کارهایشان استفاده می‌کنند.

 

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: پیشنهادم این است که سبک جدید زندگی‌مان را بپذیریم و از امکانتش استفاده کنیم. طبیعتا در این میان هر کس برای خود راهکاری را انتخاب می‌کند، ولی مقاومت در برابر آن کاری از پیش نمی‌برد.

 

رضایی در ارزیابی دو تجربه اجرایی خود گنیز توضیح داد: وارد یک مدیوم تازه شده‌ایم هم من به عنوان کارگردان و هم بازیگران نمایش در فضای اجرایی قرار گرفتیم که تا به حال آزموده نشده بود.

 

او با تشریح چالش‌هایی که در این دو اجرا داشته است، افزود: تلاش‌مان این بود که در این دو اجرا، چند چالش را بیازماییم؛ اول اینکه در این پلتفرم اجرایی چه امکانات و مشکلاتی داریم و دیگر اینکه شکل ارتباط با مخاطب هم از نظر طراحی اجرا و هم در برخورد با او چگونه خواهد بود.

 

رضایی که پیش‌تر نمایش «آقای شادی» نوشته دیوید ممت را با بازی افشین هاشمی به صورت آنلاین اجرا کرده است، ادامه داد: تلاش کردم به سمت جریان مستقلی برویم نه اینکه چیزی را جایگزین تئاتر کنیم یا این اجرا را با تئاتر صحنه‌ای و فیزیکی مقایسه کنیم.

 

او این تجربه را مفید و جالب دانست و توضیح داد: تلاش کردیم مشکلات فنی را شناسایی کنیم. خوشبختانه درصد زیادی از تماشاگران با این شکل اجرا ارتباط برقرار کردند و معتقدم چنین تجربه‌ای فارغ از وضعیت کرونا می‌تواند به صورت یک امکان مستقل در تئاتر ادامه پیدا کند.

 

این کارگردان که هفته گذشته اولین اجرای نمایش «خانم انلاین» را با بازی نسیم ادبی تجربه کرده است، درباره جایگاه متن در اجرای آنلاین تئاتر نیز گفت: ازآنجاکه این شکل اجرا مدیوم دیگری است، باید نمایش‌نامه بر اساس این ساختار و مدیوم نوشته شود. برای اجرای «خانم آنلاین» در آغاز متنی از آقای محمد چرم‌شیر انتخاب کردم، اما بعد متوجه شدم این متن برای صحنه نوشته شده است؛ بنابراین با تغییراتی در آن، متن را متناسب با این پلتفرم بازنویسی کردم. البته این بازنویسی مناسب پلتفرم اجرایی سایت تیوال است و اگر فضا اجرای‌مان عوض شود، قطعا باید تغییر کند.

 

رضایی خاطرنشان کرد: در این وضعیت باید نمایشنامه را مستقل ببینیم چه زمانی که قرار است نمایشنامه‌ای برای اجرای آنلاین نوشته شود و چه زمانی که قرار است متنی از پیش نوشته شده برای چنین اجرایی، بازنویسی شود.

 

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارد اجرای آنلاین را ادامه دهد، توضیح داد: خوشبختانه هفته گذشته از اجرای «خانم آنلاین» استقبال خوبی شد و به همین دلیل برای یکشنبه آینده اجرایی ویژه از همین نمایش گذاشتیم، ولی این روز‌ها مشغول نوشتن متنی هستم که چند پرسوناژ دارد و مانند دو تجربه قبلی، تک بازیگر نیست. طبیعتا این شکل، ریسکی دارد، ولی دوست دارم آن را تجربه کنیم.

 

آریان رضایی درباره شیوه تمرین نمایش تازه خود که چند پرسوناژ دارد، گفت: همچنان طرفدار ادامه قرنطینه هستم بنابراین در متن و نیز اجرا معقتدم که نباید ساختار قرنطینه را بشکنیم. البته این یک قاعده نیست، ولی ترجیح من چنین است. البته فعلا در حال نگارش متن هستم و به دلیل تغییرات احتمالی، بهتر است جزییات بیشتری درباره آن نگویم.

 

نمایش «خانم آنلاین» نوشته و کار آریان رضایی است که با بازی نسیم ادبی اجرا می‌شود. او متن این نمایش را بر اساس نمایشنامه «روز عزیز مرده» نوشته محمد چرم‌شیر به نگارش درآورده است. داستان این نمایش درباره زنی است که در لایو اینستاگرام مشغول آموزش آشپزی است، ولی ناگهان تغییراتی در درون او رخ می‌دهد.

 

این نمایش ساعت ۱۰ شب یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه از طریق سایت تیوال به صورت آنلاین اجرا دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی