تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

اعتراض معلمان به دستمزدشان: روایت فَرق و فقر

سخنی در افواه در مورد حقوق معلمان تکرار می‌شود. اینکه میزان حقوقی که به معلمان پرداخت می‌شود بر اساس کار آن‌ها منطقی است و اعتراضات معلمان بیجا است. برخی حتی سیستم نابسامان تعلیم و تربیت را هم گردن معلم‌ها می‌اندازند و می‌گویند با چنین وضعیتی مبلغی که معلم‌ها می‌گیرند زیاد هم هست.  در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا  مبالغ دریافتی معلمان در کشورمان واقعا اندک است و تجربه جهان در این راستا به ما چه می‌گوید.

کد خبر: ۶۰۱۵۵
۱۸:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

دیدارنیوز – رسول شکوهی: ماجرای حقوق و مزایای معلمان آنقدر تکرار شده که دیگر برای همه عادی شده است؛ و آنقدر گفته‌اند و گفته‌ایم و نتیجه‌ای حاصل نشده که تکرار آن ملال‌آور شده است. اما این تکرار ملال‌آور بخش مهمی‌ از جامعه ما است.

 

جامعه بزرگ فرهنگیان کشور حتی در این روز‌ها هم از اقدامات عجیب و غریب مجموعه آموزش و پرورش در امان نیست. باید در تاریخ ثبت کرد که دولت در شرایط کرونایی و برای فراهم کردن فرصت برای آموزش از راه دور، با اعمال فشار به معلمان و دانش آموزان آن‌ها را وادار می‌کند تا در اپلیکیشن شاد حضور داشته باشند.

 

تعداد معلمان در کشورمان قابل توجه است – بر اساس آخرین آمار حدود ۵۵۰ هزار نفر- آن‌ها به دلیل جایگاهی که در فرآیند تعلیم و تربیت نسل‌ها دارند به عنوان یکی از گروه‌های مرجع اجتماعی شناخته می‌شوند. اما منهای آن دسته‌ای که از باتلاق کنکور کسب سود می‌کنند، عموم معلمان روزگار خود را با سختی معیشتی می‌گذرانند. در همین وضعیت است که میل و رغبت نیروی انسانی توانمند به حضور در مدارس و بودن در این جایگاه کم شده است. آموزش و پرورش با سونامی بازنشستگی روبرو است و با این وضعیت ناامیدکننده در پرداختها می‌توان گفت که مدارس به تدریج از نیرو‌های توانمند خالی می‌شود.

در این میان سخنی در افواه در مورد حقوق معلمان تکرار می‌شود. اینکه میزان حقوقی که به معلمان پرداخت می‌شود بر اساس کار آن‌ها منطقی است و اعتراضات معلمان بیجا است. برخی حتی سیستم نابسامان تعلیم و تربیت را هم گردن معلم‌ها می‌اندازند و می‌گویند با چنین وضعیتی مبلغی که معلم‌ها می‌گیرند زیاد هم هست.  در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا  مبالغ دریافتی معلمان در کشورمان واقعا اندک است و تجربه جهان در این راستا به ما چه می‌گوید.

اینجا سوئیس نیست!

بعضا شنیده می‌شود وقتی از حقوق کم معلم‌ها صحبت می‌شود این عبارت را در جواب می‌گویند که اینجا سوئیس نیست و باید متناسب با شرایط و امکانات با این مسائل روبرو شد. این حرف درستکاملا  است و باید متناسب با شرایط و امکاناتی که در کشور داریم صحبت کنیم و اگر مطالبه‌ای هم وجود دارد باید متناسب با واقعیت‌ها پیش رفت. به همین خاطر به هیچ وجه قصد مقایسه درآمد معلم‌ها در کشور‌هایی نظیر سوئیس و فنلاند و آلمان و سوئد و لوکزامبورگ و ... با درآمد معلم‌ها در ایران را نداریم.

 

اما حتما باید به این نکته اشاره کرد که حداقل درآمد معلم‌ها در لوکزامبورگ در سال ۷۹۹۲۰ دلار است. این عدد در آلمان ۴۶۴۳۶ دلار، در کانادا ۴۳۳۱۰ دلار و در فنلاند بین ۳۲ تا ۴۱ هزار دلار است. همین نکته به ما می‌گوید که کشور‌هایی که از لحاظ نظام تعلیم و تربیت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند چه میزانی از دستمزد را به معلم‌ها می‌دهند.

 

حال به سراغ کشور‌هایی برویم که تا حدودی هم ردیف با کشور ما بوده و حتی ودر برخی موارد در شرایط سختی‌تری نیز هستند. ترکیه، مکزیک، عربستان سعودی، یونان، هند و ... موارد خوبی برای بررسی هستند. معلم‌ها در همسایگی ما یعنی در کشور ترکیه حداقل در سال ۲۶ هزار دلار دریافت می‌کنند که این عدد با توجه به سابقه افزایش پیدا کرده و تا ۳۶ هزار دلار نیز بالا می‌رود. این رقم در کشوری مانند مکزیک به ۱۹ هزار دلار می‌رسد. خیلی دور نشویم و به همین نزدیکی‌ها برگردیم. عربستان سعودی در سال ۲۰۹۴۷ دلار و بحرین ۱۱۷۷۹ دلار به معلمان خود پرداخت می‌کنند. این وضعیت درباره کشور بحران زده‌ای مانند یونان هم ادامه دارد. در یونان معلم‌ها بین ۱۸ تا ۳۴ هزار دلار دریافت می‌کنند. این عدد برای فیلیپین و هند کاهش پیدا می‌کند و به عدد ۴۱۲۳ و ۴۰۸۹ دلار می‌رسد.

اگر بخواهیم این عدد را به ایران حساب کنیم به نکات ناراحت کننده‌ای می‌رسیم. اگر میانگین حقوق معلمان در ایران را ۳ میلیون تومان در ماه حساب کنیم این عدد در سال به ۳۶ میلیون تومان می‌رسد. اگر بخواهیم با دلار ۱۵ هزار تومان هم به دلار درآمد معلم‌ها را در سال حساب کنیم به عدد ۲۴۰۰ دلار می‌رسیم.

 

این در حالی است که معلمان حق التدریس، معلمان خرید خدمات و برخی معلمان مدارس غیردولتی در ماه حتی دو میلیون تومان هم دریافتی ندارند.

 

فقر و فرق با هم

مشکلات معلم‌ها فقط شامل وضعیت حقوق آن‌ها نمی‌شود و تبعیض نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که فرهنگیان کشور با آن درگیر هستند. در سال ۱۳۹۸ هر کارمند شرکت ملی نفت ایران به‌طور میانگین ۱۷ میلیون و ۸۸۸ هزار تومان حقوق و مزایا دریافت می‌کند.  هر پزشک عمومی در ماه حدود ۵ میلیون تومان درآمد دارد و پزشک متخصص ده برابر این رقم درآمد دارد.

 

این وضعیت در رابطه با استادان دانشگاه نیز به این صورت است که یک عضو هیات علمی دانشگاه دریافتی بین ۳.۶ تا ۲۲میلیون تومان دریافتی خواهد داشت. مشکل اصلی در این حوزه نبود آمار مناسب دقیق است. روشن نیست که حقوق‌های کارکنان نهادهای مختلف دولت چگونه پرداخت می‌شود و چرا کمتر هماهنگی‌ای در این زمینه وجود دارد.

به صورت کلی می توان گفت که هیچ آمار مشخصی از وضعیت حقوق سایر دستگاه های دولتی وجود ندارد و هر آنچه که تا به اینجا به آن رسیده ایم همین اعداد و ارقام محدودی است که در اخبار و گزارش های رسمی و غیر رسمی وجود دارد. اما به خوبی روشن است که وضعیت حقوق و مزایای دریافتی باقی کارکنان دولت چگونه است و معلمان هم به عنوان بخشی از کارمندان دولت در چه وضعیتی قرار دارند.

 

آیا این تبعیض عجیب و غریب که به صورت ساختاری در حق معلمان صورت می‌گیرد، به آن‌ها حق نمی‌دهد که همواره معترض باشند؟ معلم‌هایی که وظیفه تربیت نسل را برعهده دارند و این روزها با معضلات معیشتی بسیار زیادی دارند. بسیاری از معلم‌ها امروز در وقت‌های خالی خود به سراغ مشاغلی رفته‌اند که در شان یک معلم نیست. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
1
شما ببخش که فقط حقوق معلم ها کمه. طرف نفر اول کنکوره توی بهترین دانشگاه ایران درس می خونه الان بیکاره یا حقوقش کمه ولی دانش آموزان متوسط رفتن معلم شدند و از همون ترم اول حقوق می گیرند و بعد از اینکه یه لیسانس گرفتند تضمینی میرن سر کار. بعد وضع آموزش کشور به این صورته.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی