تیتر امروز

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت
«دیدارنیوز» آخرین اختلافات پساانتخاباتی اصولگرا‌ها را بررسی می‌کند:

شهرنویی‌ها! واژه‌ای که در «جدال قالیبافی‌ها و صبح‌ ایرانی‌ها» به کار رفت

جدال اصولگراها در فضای پساانتخاباتی همچنان ادامه دارد و بنا به گفته دبیرکل صبح ایران، قالیبافی‌‎ها از هر فرصتی استفاده می‌‎کنند تا آنها را تخریب کنند.
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
تلاش های احمدی نژادی‌ها علیه ریاست سردارِ شهردار

سایه سرنوشت عارف بر سر قالیباف

News Image Lead

احمد خورشیدی فعال سیاسی نزدیک به احمدی نژاد: «محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، فریدون عباسی و مصطفی میرسلیم خود را آماده کارزار  برای کرسی ریاست مجلس می‌کنند. اما از این جهت که رقابت در چه شرایطی قرار دارد، به صورت اسمی آقای قالیباف از دیگران جلوتر است، ولی رای او ریشه ندارد، به این معنی که افرادی به او قول همکاری و همراهی می‌دهند، ولی ممکن است در روز واقعه به سمت دیگری بروند،به اصطلاح افرادی که "جا‌های مختلفی زنبیل می‌گذارند". احتمال اینکه قالیباف در شرایط محمدرضا عارف قرار گیرد دور از ذهن نیست.»

کد خبر: ۵۹۱۷۵
۱۴:۳۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

دیدارنیوز - اسفندیار عبداللهی: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و اصولگرایان حالا بار دیگر اکثریت را در مجلس در اختیار دارند. با کنار زده شدن کامل رقیب اصلاح‌طلب حالا طبیعی است که شکاف‌های درونی جریان اصولگرا بیش از پیش هویدا خواهد شد. شکاف‌هایی که چندان هم سطحی نیستند و اختلافات عمیقی بین گرایش‌های گوناگون این اردوگاه سیاسی قابل مشاهده است.   آن چنان که فرآیند وحدت میان اصولگرایان از اواخر تابستان ۹۷ تا آخرین ساعات نزدیک به انتخابات در اسفند ماه ۹۸ ادامه داشت. اصولگرایان از شهریور سال ۹۷  به طور مرتب با محوریت آقای حدادعادل، ابراهیم رییسی، محمدرضا باهنر و جامعه روحانیت مبارز در خصوص اتحاد انتخاباتی جلساتی برگزار کردند و این پروسه تا ساعاتی مانده به روز جمعه ۲ اسفند ۹۸ ادامه داشت که منتج به یک اتحاد و ائتلاف تاکتیکی در دقیقه ۹۰ مهلت تبلیغات شد.

 

لیست اصولگرایان در تهران و کاندیدا‌های آن‌ها در سطح کشور، در میدانی که عمدتا از حضور جدی رقیب اصلاح‌طلب خالی بود به پیروزی‌ای قاطع دست یافتند. با این حال شیوع ویروس کرونا فرصت چندانی برای جشن پیروزی باقی نگذاشت و کشور به سرعت بعد از انتخابات وارد فضایی از رکود و رخوت سیاسی شد.  
 
با این حال این روز‌ها و علی‌رغم تداوم بحران ناشی از ویروس کرونا، رقابت‌های درونی اصولگرایان برای تکیه زدن بر کرسی ریاست مجلس یازدهم بالا گرفته است.   فاتحان حرم سه گوش بهارستان بر عکس ظاهر لیست "ایران سربلند"، یکدست نیستند و در ترکیب آن‌ها از اصولگرایان سنتی و جناح بازار مانند موتلفه و جامعه مهندسین گرفته تا یاران قالیباف قالیبافی، جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها که خود را عدالتگرا می‌خوانند، حضور دارند. بدیهی است اولین و مهترین رویارویی نمایندگان مجلس یازدهم بعد از تایید اعتبارنامه‌ها، انتخاب رییس مجلس باشد. مدعیان کنونی ریاست مجلس یازدهم افرادی، چون محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی، علی نیکزاد و مصطفی میرسلیم هستند. در واقع باید شاهد اولین رویارویی جبهه پایداری با قالیبافی‌ها و شاید اصولگرایان سنتی همچون تیم میرسلیم و علی نیکزاد گزینه احمدی نژادی‌ها باشیم.
 

میرسلیم مخالف عملکرد قالیباف و گزینه ریاست

هر چه به روز موعود نزدیک‌تر می‌شویم تب و تاب تصاحب ارکان و مراکز اصلی مجلس برای فاتحان اصولگرا جدی‌تر می‌شود و طی روز‌های منتهی به اردیبهشت شاهد گعده‌ها، نشست‌ها، یارگیری‌ها و به تبع آن گمانه‌های مختلفی هستیم. روی کاغذ و ظاهرا قالیباف گزینه اصلی ریاست مجلس یازدهم است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که مصطفی میرسلیم هم به شکل جدی خود را برای کارزار رقابت برای ریاست مجلس آماده می‌کند به طوری که در گفتگو با شرق ضمن اینکه اعلام کرده با مخالف عملکرد قالیباف است، ریاست مجلس را جایگاهی در سطح دیگر نمایندگان دانسته و تطمیع نمایندگان توسط برخی از گزینه‌های ریاست مجلس را کار غلطی عنوان کرده است. به نظر می‌رسد منظور میرسلیم از طرح موضوع تطمیع دید و بازدید‌ها و قول و قرار‌هایی است که این  روز‌ها دو تیم قالیباف و نیکزاد با منتخبان مجلس انجام داده‌اند.
 
میرسلیم  در مورد عملکرد قالیباف گفته است: «آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار کلان‌شهر تهران بوده و قطعا خدمات ارزنده‌ای داشته؛ ولی مگر می‌توان ساده‌لوحانه پنداشت که هیچ خدشه‌ای به اقدامات ۱۲‌ساله ایشان وارد نیست. اصل برادری ایمانی حکم می‌کند که پس از بررسی بی‌طرفانه و منصفانه و کارشناسانه نواقص و اشکالات تذکر داده شود و در این تذکر هم ضمن کنارگذاشتن خویشاوندی و سوابق همکاری و هم‌گروهی سیاسی و منافع احتمالی مشترک، مراحل تدریجی آن در نظر گرفته شود، نامه محرمانه، تذکر شفاهی دوستانه، نامه سرگشاده و... همه و همه درباره نوع عملکرد و تخلفات است. اصلا اگر چنان برخوردی درباره مسئولان انجام نشود، امر بر آن‌ها مشتبه می‌شود و به خودکامگی گرفتار می‌شوند همان‌طور که بنی‌صدر گرفتار و ساقط شد».
 


امیدواری احمدی نژادی‎‌ها به رقابت با قالیباف؟

از ۷ گزینه ریاست در ۳ ضلعی اصولگرایان؛ چه کسی رییس مجلس می‌شود؟
در همین رابطه با احمد خورشیدی‌آزاد از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در خصوص آخرین آرایش طیف‌های درون اصولگرایی و گزینه‌ها و رقبای اصلی کرسی ریاست مجلس یازدهم به دیدارنیوز گفت: «سه طیف اصلی در این رقابت وجود دارد، نواصولگرایان قالیبافی، طیف پایداری که علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی آن را هدایت می‌کنند و ضلع سوم، عدالتخواهان با مدیریت علی نیکزاد است. ولی ۷ نفر خود را گزینه مناسب ریاست مجلس می‌دانند.»

 

وی تشریح کرد: «محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، فریدون عباسی و مصطفی میرسلیم خود را آماده کارزار  برای کرسی ریاست مجلس می‌کنند. اما از این جهت که رقابت در چه شرایطی قرار دارد، به صورت اسمی آقای قالیباف از دیگران جلوتر است، ولی رای او ریشه ندارد، به این معنی که افرادی به او قول همکاری و همراهی می‌دهند، ولی ممکن است در روز واقعه به سمت دیگری بروند،به اصطلاح افرادی که "جا‌های مختلفی زنبیل می‌گذارند". احتمال اینکه قالیباف در شرایط محمدرضا عارف قرار گیرد دور از ذهن نیست.»
 
خورشیدی با بیان اینکه علی نیکزاد با ۸ نفر حامی شروع کرده، ولی سرعت جذب بالایی دارد، خاطرنشان کرد: «هر روز به تعداد حامیان او افزوده می‌شود. چون معتقدند آقای نیکزاد با جناح‌های مختلف تعامل می‌کند و پر کار است. علی نیکزاد جلساتی هم با اصلاح‌طلبان  داشته و به نظر می‌رسد با هم به توافقاتی رسیده‌اند لذا از این حیث ممکن است بر خلاف پیشبینی‌ها شخصی غیر از قالیباف ریاست مجلس را به دست آورد.»

 

باهنر برای تشکیل فراکسیون اکثریت اصولگرا تلاش می‌کند

 

از ۷ گزینه ریاست در ۳ ضلعی اصولگرایان؛ چه کسی رییس مجلس می‌شود؟

بخش سنتی جریان اصولگرا هم بیکار ننشسته و تلاش دارند تاثیر خود را بر مجلس یازدهم بگذارند از جمله محمدرضا باهنر که از متنفذترین و مجرب‌ترین سیاستمداران اصولگراست که تجربه طولانی هم در سیاست ورزی پارلمانی و لابی دارد. ظاهرا هر چه به خرداد ماه نزدیکتر می‌شویم حساسیت همه طرف های ذی‌نفع و منتفع اصولگرا، نسبت به این موضوع هم بیشتر می‌شود و شاید به همین دلیل بود که با وجود نگرانی و خطر ابتلا به ویروس کرونا، شورای مرکزی تشکل اصولگرای جامعه اسلامی مهندسین به دبیرکلی محمدرضا با هنر روز یکشنبه ۳۱ فروردین تشکیل جلسه داد.
 
قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در مورد این جلسه به ایرنا گفته است: «در این جلسه محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین بایدها و نبایدهایی برای دستور کار و نحوه ورود به موضوعات مختلف مجلس یازدهم مبنی بر اینکه رویکرد مجلس یازدهم باید ملی، فرامحلی و در چارچوب اسناد بالادستی و سیاست‌ ابلاغی رهبر معظم انقلاب باشد را مطرح کرد. مقرر شد مواضع جامعه اسلامی مهندسین درباره مجلس یازدهم به شکل شفاف و به روشهایی چون بیانیه و مصاحبه به اطلاع مردم برسد.»
 

 این فعال اصولگرا در این‌باره که دو فراکسیون مجلس یازدهم  احمدی‌نژادی-قالیبافی خواهند بود یا عناوینی دیگر خواهد داشت، گفت: «نمی‌توان از اکنون ائتلاف نیروهای انقلاب را که وارد مجلس شده‌اند را در دو فراکسیون خلاصه کرد. گعده‌ها، رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها طبیعتا تا خردادماه که مجلس شروع به کار می‌کند، وجود دارد، آنچه که مهم است و از جمله نقاط ضعف مجلس دهم بود فقدان وجود یک فراکسیون اکثریت قوی بود، امید زیادی وجود دارد که فارغ از بحث‌های مانند اینکه رییس مجلس، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌ها چه کسانی هستند، سکان هدایت مجلس یازدهم در اختیار فراکسیونی با اکثریت قدرتمند قرار گیرد. تلاش‌ها در حال انجام است و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین سعی وافر دارد رویکردی اتخاذ کند که فراکسیون اکثریت قدرتمند اصولگرا یا نیروهای انقلاب در مجلس شکل گیرد که البته اسم فراکسیون اولویت نیست، بلکه اصل شکل‌گیری آن مهم است.»

 

این سخنان نشان می‌دهد که چهره‌های با تجربه اصولگرایان به خوبی خطر شکاف‌های درونی و شکل‌گیری فراکسیون‌های متعدد اصولگرا را در مجلس دریافته‌اند. چنین رخدادی می‌توان پیروزی اصولگرایان و برنامه‌های آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را تحت الشعاع قرار دهد. باید منتظر ماند و دید آیا تلاش‌های این سیاستمداران مجرب به جایی می‌رسد یا مانند همیشه منطق واگرایی بعد از پیروزی بر جناح‌های سیاسی در ایران سایه می‌افکند. در میدانی خالی از رقیب اصلاح‌طلب حالا توپ در زمین اصوگرایان است. زمین سخت و ناهموار اداره کشور در دوران بحران‌های بسیار که اگر با شکاف‌های درونی همراه باشد، ممکن است گل به خودی‌های متعددی را برای اصولگرایان به ارمغان خواهد آورد.  

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی