تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

وضعیت منطقه بعد از تنبیه اسرائیل تغییر کرد/ بیش از ۳۴ هزار فلسطینی قربانی جنگ غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

چرایی مخالفت دوست داران طبیعت خراسان شمالی با انتقال کوشکی به منطقه توران

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم یکی از مناطق مستعد و زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ آسیایی در ایران و منطقه خاورمیانه است که همیشه بعد از گذشت مدتی خبر ثبت یوزپلنگ آسیایی به گوش می‌رسد.

کد خبر: ۵۸۹۰۸
۱۷:۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹

چرایی مخالفت دوست داران طبیعت خراسان شمالی با انتقال کوشکی به منطقه توران

دیدارنیوز ـ کوشکی یکی از یوزپلنگ‌های نر بوده که در منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم برای مدتی زندگی کرد و بعد از گذشت مدتی به همراه یکی دیگر از یوزپلنگ‌ها که ماده بوده از منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان به تهران برای انجام لقاح در محیط بسته و اسارت منتقل شد.

 

بررسی و آزمایش‌های لازم انجام، اما پروژه با شکست مواجه شد و دوباره سه یوزپلنگ دلبر، کوشکی و ایران به استان سمنان منتقل شدند، ولی فعالان محیط زیست خراسان شمالی نسبت به انتقال کوشکی به منطقه توران در استان سمنان گلایه‌مند هستند.

 

سایت میاندشت جاجرم یکی از مهمترین مراکز زادآوری و زنده یوزپلنگ آسیایی

دکتر محسن شهریاری مدیر کل پیشین حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و یکی از فعالان محیط زیست گفت: منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم حداقل طی ۱۰ سال گذشته یکی از مراکزی بوده که به عنوان مرکز زادآوری و زنده یوزپلنگ محسوب می‌شود.

 

وی افزود: حدود ۱۰ سال گذشته در منطقه میاندشت جاجرم سایتی برای یوزپلنگ ساخته شد و یک قلاده یوز با نام"کوشکی" به این منطقه منتقل شد که هنوز این سایت می‌تواند بهترین مکان برای امر تولید مثل یوزپلنگ در شرایط نیمه اسارت باشد.

 

شهریاری ادامه داد: مساحت این سایت ۲۵۰ هکتار است که در آن امکانات بسیار خوب همچون آبشخور، منبع آب و ... نیز در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر این منطقه به لحاظ فراوانی طعمه همچون موش، خرگوش و آهو از وضعیت بسیار خوبی نسبت به منطقه توران در استان سمنان برخوردار است.

 

قابلیت بسیار بالای میاندشت جاجرم نسبت به منطقه توران برای پرورش یوزپلنگ

کشمیری مدیر عامل جمعیت دوستداران طبیعت سبز کره زمین در خراسان شمالی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه خراسان شمالی یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ آسیایی است و تاکنون تعدادی از این گونه حیوانی در حال انقراض نیز در منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم مشاهده شده است، گفت: بطوریکه منطقه حفاظت شده جاجرم زیستگاه یوزپلنگ کوشکی بوده که برای انجام تکثیر در فضای اسارت به تهران منتقل شد.

 

وی با اشاره به چندین سال گذشته و رهاسازی این گونه حیوانی با حضور دکتر جوادی رئیس سازمان وقت محیط زیست، اظهارکرد: در آن زمان هزینه‌های خیلی زیادی برای آماده سازی زیستگاه این قلاده یوز در منطقه مذکور انجام و سطح زیادی فنس کشی شد تا این گونه حیوانی در فضای نیمه اسارت بتواند زندگی کند.

 

کشمیری افزود: علاوه بر آن نیرو‌های انسانی نیز در این زمینه پرورش پیدا کرد، بنابراین هزینه‌های زیادی برای ایجاد این سایت در حدود ۱۰ سال گذشته در استان انجام و از سوی دیگر منطقه حفاظت شده جاجرم قابلیت بسیار بالایی نسبت به منطقه توران جاجرم هم به لحاظ مساحت و هم طعمه‌های موجود دارد.

 

وی تاکید کرد: هزینه‌های بسیار زیادی برای ایجاد سایت یوزپلنگ در میاندشت انجام شده است و باید مسئولان به هزینه‌های انجام شده در این مکان نیز توجه ویژه داشته باشند.

 

خراسان شمالی بهترین فرصت خود برای جذب گردشگر را از دست داد

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز تاکیدکرد: خراسان شمالی متاسفانه یکی از بهترین فرصت‌های خود را برای جذب گردشگر از دست داد.

 

وی افزود: مساحتی از زمین در منطقه میاندشت جاجرم برای زندگی یوز به صورت نیمه اسارت آماده و فنس کشی شد و این قابلیت می‌تواند یکی از پتانسیل‌های خوب برای جذب گردشگر باشد.

 

اقوامی ادامه داد:، اما متاسفانه سه قلاده یوز با نام‌های کوشکی، دلبر و ایران به منطقه توران در استان سمنان منتقل شد با این استدلال که به استان تهران نزدیک است.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان با انتقال کوشکی به منطقه توران در استان سمنان موافق نیستیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی