تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.

فقدان مهارت برنامه ریزی؛ عامل افزایش سه برابری اختلافات خانوادگی

به‌دنبال اعلام آمار افزایش سه برابری اختلافات زوجین و تماس‌های متعدد با صدای مشاور سازمان بهزیستی در دوران کرونا ـ که توسط مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور اعلام شده است ـ بهروز بی‌رشک روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با دیدارنیوز به این معضل پرداخت و گفت:مشکل ما اینجاست که در برنامه‌ریزی، خیلی مهارت نداریم، علایق و نگرانی خود را نمی‌شناسیم و از آن استفاده نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که این نگرانی‌ها و بحران‌ها (مثل کرونا) ممکن است ایجاد شود، اما هریک از ما نقشی برای حمایت از خانواده خود داریم و این مساله کمک می‌کند که به یکدیگر نزدیک‌تر شویم و زمان زیادتری را به هم اختصاص دهیم. در این شرایط زوجین باید علاقه‌مندی‌های مشترک خود را شناسایی کنند و به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند و برای آن برنامه‌ریزی کرده و بپذیرند که بحران وجود دارد.

کد خبر: ۵۷۵۷۳
۱۳:۵۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ اکرم جدیدی‌ممتاز: واقعیت زندگی در این روزهای آغشته به کرونا در تمام دنیا، بودن تمام‌وقت در کنار خانواده است. در چنین شرایطی در کنار کم‌رنگ‌شدن تعاملات اجتماعی، در سبک زندگی خانوادگی، تغییرات محسوسی ایجاد شده است و افراد خانواده علاوه بر تحمل استرس و اضطراب‌های موجود، ناگزیرند با سلیقه‌های مختلف اعضاء در زیر یک سقف، هم‌سوئی داشته باشند.

 

بدیهی است نمی‌توان انکار کرد که اختلافات خانوادگی از دیرباز در جامعه بوده است، اما در خانه‌نشینی و خودقرنطینگی فعلی، اختلافات‌نظر و سلیقه، بیشتر بروز داده شده و نارضایتی اعضا را به‌وجود آورده است.

 

به‌دنبال اعلام آمار افزایش سه برابری اختلافات زوجین و تماس های متعدد با صدای مشاور سازمان بهزیستی در دوران کرونا ـ که توسط مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی بهزیستی کشور اعلام شده است ـ بهروز بی‌رشک روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با دیدارنیوز به این معضل پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که در قرنطینه خانگی، پیش‌بینی می‌شد به وقوع بپیوندد، این بود که شرایط قرنطینه و در کنار هم بودن اعضای خانواده، ممکن است میزان تنش را در خانواده‌ها بیشتر کند.

 

وی افزود: عوامل مختلفی در ایجاد اختلافات خانوادگی تاثیرگذار هستند، از جمله تغییر برنامه روزانه زندگی. افراد شاغل معمولاً زمان زیادی را در بیرون از خانه فعالیت داشتند و زمان محدودتری را در کنار همسر می‌گذراندند و طبیعتاً بسیاری از مسائل، مجال بروز پیدا نمی‌کرد. اکنون با وجود این قرنطینه، اختلافات برخی خانواده‌ها بیشتر شد، زیرا زمان زیادی را در کنار هم هستند و اگر این خانواده، فرزندانی هم دارند ممکن است بی‌برنامگی در این ایام، موجب مشکلات افزون‌تری شود، مگر خانواده‌هایی که خلاقیت به‌کار برده و برنامه و سرگرمی‌های مختلفی برای خود و اعضای خانواده ایجاد کردند.

 

فقدان مهارت برنامه ریزی؛ عامل افزایش سه برابری اختلافات خانوادگی

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: باید در نظر گرفت که ممکن است افراد به‌ علت قرار نداشتن در شرایط روحی و روانی مناسب، متاثر از نگرانی‌ها و مسائلی که از بحران به‌ وجود آمده مانند بیکاری، فشار معیشتی، انزوا و... حساس‌تر شده و تحمل و حوصله گذشته را ندارند، به همین دلایل ممکن است نسبت به رفتار و واکنش‌های یکدیگر حساس شوند.

 

موسس نخستین دوره دکتراى روان‌شناسى بالینى در ایران با تاکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های سریع و دقیق، زمینه ذهنی را برای خانواده‌ها و تاب‌آوری آن‌ها آماده می‌کردیم بیان کرد: اگر ما به محض اطلاع از شیوع ویروس کرونا برای اوقات در خانه ماندن خانواده‌ها برنامه‌ریزی می‌کردیم و یا خود خانواده‌ها خلاقیت و برنامه‌ریزی‌های مناسبی در زندگی خود ترتیب می‌دادند که میزان حساسیت به یکدیگر را بکاهند شاید امروز شاهد این آمار نگران‌کننده در اختلافات و پرخاشگری‌های خانواده با هم نبودیم. اختصاص ساعاتی به فعالیت‌های مورد علاقه اعضا می‌تواند در تحمل این شرایط، کمک‌کننده باشد تا خانواده‌ها بتوانند در کنار هم و در طول روز بدون مشکلی به زندگی بپردازند.

 

عضو هیات موسس انجمن روان‌شناسی ایران افزود: مشکل ما اینجاست که در برنامه‌ریزی، خیلی مهارت نداریم، علایق و نگرانی خود را نمی‌شناسیم و از آن استفاده نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که این نگرانی‌ها و بحران‌ها (مثل کرونا) ممکن است ایجاد شود، اما هریک از ما نقشی برای حمایت از خانواده خود داریم و این مساله کمک می‌کند که به یکدیگر نزدیک‌تر شویم و زمان زیادتری را به هم اختصاص دهیم.

 

این عضو هیات موسس بورد تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در اين شرايط زوجين بايد علاقه‌مندي‌هاي مشترك خود را شناسايي كنند و به حريم خصوصي يكديگر احترام بگذارند و براي آن برنامه‌ريزي كرده و بپذيرند كه بحران وجود دارد. سپس تصميم بگيرند كه چه چيزي مي‌تواند به آن‌ها در چنين شرايطي كمك كند و چه برنامه‌هايي براي اوقات فراغت خود در طول روز مي‌توانند داشته باشند.

 

بی‌رشک به اهمیت مديريت زندگي و زمان به‌عنوان ساز و کاری مهم در گذر از مشکلات و بحران‌ها تاکید کرد و گفت: مسئولان و رسانه‌ها نيز مي‌توانند در اين شرايط، كمك‌هاي مفيدي برای ایجاد شرایط مناسب در تاب‌آوری زیر یک سقف انجام دهند.

 

وی بیان کرد: بخشي از نگراني‌هاي فعلی موجود براي افرادي است كه اكنون از نظر درآمد دچار مشكل شده‌اند. اين‌ها همه دغدغه‌هايي است كه مي‌تواند آستانه تحمل افراد را در زندگي پايين ببرد. اين‌جا است كه مسئولان مي‌توانند با كمك‌هايي به مردم اين نگراني‌ها را برطرف كنند، مانند بسياري از كشورهاي ديگر كه بودجه‌اي را به اين منظور براي مردم اختصاص داده‌اند دولت ایران نیز می‌تواند با حمایت‌های بلاعوض به‌ویژه برای قشر آسیب‌پذیر از تبعات هزینه‌هایی که ممکن است در پساکرونا گریبان دولت را برای ایجاد آرامش و حفظ سلامت روانی جامعه بگیرد، ممانعت به عمل آورد.

 

عضو انجمن بین‌المللى درمان‌هاى شناختى و رفتارى در پایان تصریح کرد: برای رسیدن به  اين منظور مسئولان بايد قوانيني براي كاستن از اين نگراني‌ها وضع كنند. رسانه‌ها نيز به سهم خود مي‌توانند به‌عنوان یک صدای ملی، علاوه بر ايجاد محتوا و برنامه‌هاي متنوع با كمك‌های روحی و روانی، وظیفه خود را به افراد جامعه ادا کنند تا آن‌ها بتوانند با نیروی مشارکت مردمی درباره حل مسائل مختلف فكر و اظهارنظر كنند تا این احساس در آن‌ها ایجاد شود كه در سرنوشت ملی خود نقش دارند. از طرفی، میزان صحت اخباري هم كه منتشر مي‌شود در اعتماد و همکاری مردم در بحران نباید نادیده گرفته شود. اگر اطلاعات ضد و نقيض به مردم بدهیم اعتماد مردم از بين خواهد رفت. مردم به حمايت‌هاي اجتماعي نياز دارند. مردم نياز به صداقت مسئولان دارند و اگر اين‌گونه نباشد هر اقدامي كه از طرف تصمیم‌گیران صورت بگيرد با پذيرش مردم روبرو نخواهد بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی