دیدارنیوز ـ علیرضا قاری قرآن با اعلام این خبر، اظهار کرد: ادامه عملیات اجرایی تونل خوانسار، با پیگیریهای انجام شده و تامین اعتبار از دو محل «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای» و «شرکت ساخت و توسعه راهها» روز گذشته ۱۷ فروردین ماه رسماً آغاز شد.
وی با بیان اینکه پروژه حفاری و احداث تونل خوانسار یکی از پروژههای راهسازی این اداره کل است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود، تسهیل میبخشد، افزود: این منطقه به دلیل وجود گردنه با شیبهای طولانی بسیار زیاد، نبود مشخصات فنی منطبق با طبقهبندی و شرایط هندسی راه، لغزندگی شدید مسیر، یکی از طرحهای شاخص این اداره کل است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این تونل به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی میشود، گفت: این پروژه سه استان اراک- اصفهان- خوزستان را متصل میکند و با اتمام تونل میزان تردد از گردنه و زمان سفر کاهش یافته و ایمنی در تردد افزایش مییابد.
وی افزود: قرارداد اولیه تونل خوانسار، به طول ۴۰۲۰ متر شامل ۱۲۰۰ متر تونل و ۲۸۲۰ متر راههای طرفین بود که بیش از ۹۰ درصد عملیات خاکی و پل سازی انجام شد و از عملیات تونل، حفاری طاق تونل اتمام گشت و حدود ۲۰۰ متر لاینینگ (پوشش یکپارچه بتنی سقف و دیواره ها) اجرا شده است. اما به علت تامین نشدن منابع مالی و مطالبات پیمانکار این پروژه نزدیک به دو سال متوقف شد.
به گزارش ایسنا و به نقل از راه و شهرسازی استان اصفهان، به گفته قاری قرآن، احجام عملیات خاکی، شامل ۲۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۱۴۰ هزار مترمکعب خاکریزی بوده و تعداد ۹ دستگاه ابروی دهانه تا ۵ متر در کل مسیر وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه تاکنون ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و قرارداد جدید که به مبلغ حدود ۲۳۰ میلیارد ریال است که شامل حفاری و تحکیم اولیه پاطاق به طول ۸۰۰ متر و انجام باقیمانده لاینینگ به طول ۱۰۰۰ متر است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص راههای دسترسی به تونل، گفت: از حدود ۱۸ کیلومتر راههای دسترسی به تونل، ۱۴ کیلومتر در شهرستان خوانسار و ۴ کیلومتر در شهرستان بوئین و میاندشت است و برای اتصال تونل به محور خوانسار-گلپایگان حدود ۱۶ کیلومتر مسیر لازم است که در فازهای بعدی باید اجرا شود و به عنوان کمربندی خوانسار عمل خواهد کرد.
وی گفت: برای اجرای مرحله تکمیل راهها و اتصال به جاده گلپایگان حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین منابع مالی در قالب یک قرارداد مجزا و انتخاب پیمانکار فرآیند عملیات آن هم نیز اجرا میشود.