دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: امروز بیش از یک ساعت و نیم طول کشید تا به محل کار برسم؛ زیرا مجبور شدم حدود ۴۰ دقیقه برای آمدن اتوبوس شهری منتظر بمانم. ایستگاه شلوغ بود و مسافرها در حالی که بسیار عصبانی بودند مدام به ساعتشان نگاه میکردند. بعد از آن که اتوبوس رسید، جای سوزن انداختن نبود و در طول مسیر، بر حجم جمعیت مدام افزوده میشد. کارمندان مراکز مختلف آموزشی وابسته به دانشگاه تهران، بخش اداری خوابگاه ها، موسسه ژئوفیزیک، کارکنان بیمارستانهای شریعتی و بیمارستان قلب و کارمندان بخش اداری دانشکده دندانپزشکی، اغلب با این اتوبوس به محل کار خود میروند، بنابراین اتوبوسهای این خط، حجم زیادی از کارمندان و سایر کارکنان مشاغل گوناگون را جابه جا میکنند.
وضعیت سایر خطوط نیز به همین ترتیب است. در هفته جاری، وجود سرفاصله زیاد در حرکت اتوبوسها موجب تلف شدن اوقات فراوانی از شهروندان شده است. با توجه به اینکه دولت اعلام کرده، هفته آینده شرایط عادی است و همه باید بر سر کار خود برگردند، این موضوع و ازدحام حاصل از آن، میتواند به شیوع کرونا کمک کند.
شیوع کرونا و افزایش سرفاصله حرکت مترو و اتوبوس
در شرایط عادی و پیش از تعطیلات نوروز، سر فاصله حرکت اتوبوسها بین ۷ تا ۱۰ دقیقه بود، این شرایط و این فاصله در تعطیلات نوروز و همزمان با شیوع کرونا که میزان مسافران کاهش یافت، طولانیتر شد و به نیم ساعت و بیش از آن افزایش یافت. این طرح در متروها و اتوبوسهای کندرو، مبتنی بر عزم دولت مبنی بر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی انجام شد، البته در خصوص بی آرتیهای تندرو اجرایی نشد.
یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این خصوص گفته است: سرفاصلههای زمانی قطار و اتوبوس، بر اساس تقاضای سفر تنظیم میشود تا از تجمع مسافرین در ایستگاهها و در قطارها و اتوبوسها جلوگیری شود. در روز ۹ فرودین تنها ۵ هزار نفر با متروی تهران جابه جا شدند؛ درحالی که در حالت عادی، متروی تهران بیش از یک میلیون نفر را جابه جا میکند. بر این اساس تصمیم گرفته شد زمان آمدن یک قطار تا قطار بعدی افزایش یابد. در خصوص حرکت اتوبوسها هم وضعیت به همین شکل بود.
سازمان اتوبوسرانی و متروی تهران، سیاستهای فوق در خصوص حرکت قطارها و اتوبوسها را متأثر از خط مشی ستاد مبارزه با کرونا اعمال کرده است.
با پایان تعطیلات نوروزی، دولت و شخص رئیس جمهور در اظهاراتی تامل برانگیز اعلام کردند که از شنبه ۲۳ فروردین، روال عادی کار پیگیری خواهد شد و کارمندان باید بر طبق مقررات و ضوابط اعلامی، بر سر کارهای خود حاضر شوند. این در حالی است که به گفته رسانههای دولتی و صداسیما، در ۲ روز ابتدایی هفته جاری و با بازگشت بخشی از کارمندان به محل کار، ۲۵ درصد بر تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستانها اضافه شده است، هرچند در تحلیل نهایی، تقصیر این افزایش شیوع و ابتلا بر عهده مردمی قرار میگیرد که از خانه بیرون میآیند.
اما سوال اینجاست که در شرایطی که دولت اعلام وضعیت عادی کرده و مردم را ملزم نموده تا از خانه بیرون بیایند و بر سر کار حاضر شوند، تکلیف وضعیت سلامت مردم چه میشود؟ این بازگشت به محل کار که مصادف با شلوغی خیابانها و ازدحام مردم در ایستگاهها میشود، در شرایطی است که ناوگان حمل و نقل عمومی؛ اعم از مترو و اتوبوس، همچنان بر منوال ایام تعطیلات نوروز کار میکنند و سرفاصلههای حرکت، طولانی است. این موضوع در حالی است که برخی از رانندهها نیز از حضور در محل کار ابا دارند و بسیاری از آنان نیز مبتلا به بیماری کرونا شده اند.
ایستگاههای شلوغ مترو و اتوبوسهایی که نمیآیند...
در حالی که یوسف حجت، تعداد مسافرین مترو در روز ۹ فروردین را ۵ هزار نفر اعلام کرده است، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو می گوید: در روز ۱۶ فروردین، مترو ۲۸۸ هزار مسافر را جابجا کرده است.
مقایسه این دو عدد نشان میدهد که با اعلام وضعیت عادی از طرف دولت، بر حجم مسافران مترو و اتوبوس اضافه شده و بنابراین لازم است شرکت اتوبوسرانی و مترو تهران، متناسب با وضعیت جدید، سیاست خود در قبال سرفاصله حرکت وسایل حمل و نقل عمومی را تغییر دهند.
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در گفتگو با دیدارنیوز در این خصوص گفت: «زمان مشخصی برای سر فاصله حرکت مترو در نظر نداریم، این عدد بسته به حجم مسافر متغیر است؛ به این معنی که در زمان پیک مسافر، تعداد قطارها بیشتر و در زمانهای غیر از آن کمتر است»
این اظهارات در حالی است که در طی روزهای اخیر، افرادی که در یکی از زمانهای پیک مسافر مانند صبح در مترو حضور داشته اند، نسبت به دیر آمدن قطار در خطوط مختلف ابراز نارضایتی کرده و گفته اند این وضعیت آشفته، ریتم زندگی و کارشان را به هم ریخته است، زیرا مجبورند مدت زمان زیادی را منتظر آمدن اتوبوس یا مترو بمانند و پس از آن نیز به ناچار و به دلیل کم بودن مترو و اتوبوس، به صورت فشرده در بین جمعیتی که مشخص نیست ناقل یا مبتلا باشند قرار بگیرند. لازم است دولت و ستاد مبارزه با کرونا نسبت به مساله سر فاصله حرکت متروها و اتوبوسها تجدید نظر کنند.