تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

جاهلان افسارگسیخته

هر چند بسیاری از مراجع شیعه بار‌ها مخالفت خود را با باور‌ها و رفتار‌های غالیانه و افراطی اعلام کرده اند، اما به نظر می‌رسد، تبیین صریح اسلام نبوی به ویژه اصل توحید در جامعه امروز، ضرورتی انکارناپذیر است. تبیین توحید سبب میشود این نکته بیش از پیش آشکار شود که همان گونه که اهل بیت وسیله و منادی شناخت خدا بودند حرم آن‌ها نیز فضا و محفل انس با خداست.

کد خبر: ۵۵۷۲۳
۱۳:۴۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ حسن بختیاری زاده: مسئولان استان در پی تشدید شیوع ویروس کرونا‌و برای مهار  آن، حرم مطهر فاطمه معصومه را بستند تا از تجمع مردم جلوگیری کنند. اما عده‌ای حتی با کاربست خشونت تلاش کردند در حرم را بازکنند. این رفتار‌ها چه زمینه‌هایی دارد؟ چه پیامد‌هایی خواهد داشت  و‌چگونه قابل اصلاح است؟ این نوشتار پاسخ‌هایی اجمالی مطرح میکند.

۱- یکی از مهمترین عوامل چنین رفتارهایی، باور‌های غلوآمیز افراد درباره معصومان است. هر چند اهل بیت از جمله  امام علی با صراحت غلوکنندگان را سرزنش کردند، اما گرایش‌های غالیانه در طول تاریخ تشیع تداوم یافته است. مهم‌ترین مولفه فکری غالیان آن است که آنان بدون فهم اصل توحید، صفاتی خداگونه به اهل بیت-سلام الله علیهم-نسبت میدهند و از این نکته غافلند که رسول الله و معصومان منادیان توحید بودند. هرچند بسیاری از علما و روحانیون، با سخنرانی‌ها و خطابه‌های خود، معارف اصیل اسلامی را تبیین‌می کنند، اما برخی منبری‌ها و البته  بعضی مداحان کم سواد، غلو را بازتولید می‌کنند. باور‌های غالیانه عده‌ای کم شمار، در شرایطی که مسئولان برای مهار ویروسی منحوس، تلاش می‌کنند بروز می‌یابد.

۲- یکی از دلایلی که عده‌ای به تصمیمات خردآمیز و مربوط به جان مردم این گونه جسورانه اعتراض می‌کنند، چسبندگی آن‌ها با بخش افراطی یک جناح سیاسی است. این عده به خوبی می‌دانند حتی اگر با آن‌ها برخورد شود، این برخورد به لطف حمایت بعضی افراد و جریان‌های سیاسی، به عنوان مثال با برخوردی که با عوامل برخی حوادث میشود، متفاوت است. به علاوه افراطی‌های یک جریان سیاسی در قم، در سال‌های گذشته چنان مرز‌های قانون شکنی را جابه جا کرده اند، که دیگران از رفتار‌های بی قاعده خود هراسی ندارند. وقتی در حرم فاطمه معصومه از مهر به عنوان وسیله پرتابی استفاده و سخنرانی رییس مجلس به مناسبت گرامی داشت پیروزی سالگرد پیروزی انقلاب مختل میشود، توسل به زور برای گشودن در حرم در اوج بحران کرونا آسان می‌شود.

۳- هر چند بسیاری از مراجع شیعه بار‌ها مخالفت خود را با  باور‌ها و رفتار‌های غالیانه و افراطی اعلام کرده اند، اما به نظر می‌رسد، تبیین صریح اسلام نبوی به ویژه اصل توحید در جامعه امروز، ضرورتی انکارناپذیر است. تبیین توحید سبب میشود این نکته بیش از پیش آشکار شود که همان گونه که اهل بیت وسیله و منادی شناخت خدا بودند حرم  آن‌ها نیز فضا و محفل انس با خداست. فهم توحید موجب میشود به یاد داشته باشیم همان گونه که خدا در پی آشفتگی مسلمانان به سبب شایعه شهادت رسول خدا در جنگ احد آنان را سرزنش و به آنان یادآوری کرد که محمد رسولی مانند پیامبر پیشین بود (سوره آل عمران آیه۱۴۴) و اصالت خود را به مسلمانان تذکر داد، بسته شدن چند روزی حرم دختر رسول خدا، به حکم عقل و برای حفظ جان شیعیان، به اسلامی که بنیادش توحید است، خللی ولرد نمی‌کند.

رفتار‌های افراط گرایان، چهره تشیع را تخریب میکند، به اعتبار قم آسیب می‌زند و آرامش مردم را بر هم می‌ریزد. تبیین اسلام راستین، آموزش بیش از پیش منبری‌ها و‌جلوگیری از اشاغه باور‌های غالیانه  در محافل رسمی، فاصله گیری جریان‌های سیاسی از غالیان و احترام همه جریان‌های سیاسی به قانون و‌خودداری آن‌ها از قانون گریزی، می‌تواند رفتار‌های افراطی مذهبی را کاهش دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی