تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
«علی رودگرنژاد» مربی توسعه فردی و سازمانی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

ضرورت آموزش مهارت‌های فردی برای مواجهه با استرس و اضطراب/ سیستم ایمنی با هیجانات مخرب به هم می‌ریزد

News Image Lead

به نظر می‌رسد مشکلات بعدی پس از پایان دوران کرونا در جامعه نمایان خواهد شد که مبتلایان به بیماری‌های روحی و روانی را افزایش داده و آنان را درگیر معضلات خود خواهد کرد. اینکه در شرایط فعلی، چگونه باید استرس‌ها و اضطراب‌ها کنترل شود، قطعا نیازمند بررسی علمی است و هر چه سریع‌تر باید دستورات و توصیه‌های آن در جامعه مورد توجه قرار گیرد. برای ورود به مباحث مرتبط با مدیریت روان در دوران کرونا و نحوه تعادل بخشی به احساسات درونی دیدارنیوز با علی رودگرنژاد مربی توسعه فردی و سازمانی به گفتگو پرداخته است. وی می‌گوید: باید آموزش‌های لازم برای مدیریت استرس و هیجان از طریق رسانه‌ها به مردم داده شود، چون افراد تا آموزش نبینند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را مدیریت کنند. این موارد از مهارت‌های زندگی است که امروز در بعضی از کشور‌های جهان اول در مقطع ابتدایی به بچه‌ها آموزش می‎دهند. اما این آموزش‌ها در کشور ما در مدارس وجود ندارد. مدیریت استرس و هیجان یک مهارت است که باید آموزش داده شود.

کد خبر: ۵۵۳۷۳
۱۶:۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: شرایط کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا هر روز بحرانی‌تر از قبل می‌شود. در این شرایط باید به فکر چاره بود تا بیش از این جامعه دچار استرس و اضطراب نشود. به نظر می رسد مشکلات بعدی پس از پایان دوران کرونا در جامعه نمایان خواهد شد که مبتلایان به بیماری های روحی و روانی را افزایش داده و آنان را درگیر معضلات خود خواهد کرد. اینکه در شرایط فعلی، چگونه باید استرس‌ها و اضطراب‌ها کنترل شود، قطعا نیازمند بررسی علمی است و هر چه سریع‌تر باید دستورات و توصیه های آن در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

 

برای ورود به مباحث مرتبط با مدیریت روان در دوران کرونا و نحوه تعادل بخشی به احساسات درونی دیدارنیوز با علی رودگرنژاد مربی توسعه فردی و سازمانی به گفت‌وگو می‌پردازد.

 

علی رودگرنژاد در مورد مشکلات روحی و روانی بروز یافته در دوران شیوع کرونا می‌گوید: «ما در سه بعد زندگی می‌کنیم؛ بعد فکری، احساسی و مادی. وقتی در زندگی‌هایمان در بعد مادی دچار مشکل و استرس می‌شویم در نتیجه، زندگیِ دچار استرس نیز قطعاً روی ذهن و احساسات افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند. برای همین اعتقاد دارم مردم ما عمدتاً تمرکزشان روی دنیای بیرون است و غافل از ذهن و احساسشان هستند؛ اینکه چه نوع خوراکی به ذهنشان می‌دهند و روی مسائل و مشکلات چه احساسی دارند. مثلاً در مورد همین ویروس کرونا که فراگیر شده و در ایران هم یک مشکل بزرگی شده است، مردم باید ۸۰ درصد وقت خود را روی راه حل مشکل بگذارند و ۲۰ درصد به مشکل فکر کنند؛ آن هم برای اینکه نکات ایمنی و نکات بهداشتی را رعایت کنند، ولی عمدتاً برعکس شده، یعنی ۸۰ درصد دغدغه‌ها روی مشکل است و این باعث می‌شود افراد دچار استرس شوند و این استرس وقتی بیشتر شود، دچار هیجان می‌شود. همین برای افراد مسئله می‌شود و وقتی که آنان دچار هیجانات مخرب شوند، سیستم ایمنی به هم می‌ریزد و احتمال گرفتن بیماری را بیشتر می‌کند».

 

ضرورت آموزش مهارت‌های فردی برای مواجهه با استرس و اضطراب/ سیستم ایمنی با هیجانات مخرب به هم می‌ریزدرودگرنژاد در بیان اقدامات راهگشا برای شرایط امروز کشور می‎گوید: «به نظر من باید آموزش‌های لازم برای مدیریت استرس و هیجان از طریق رسانه‌ها به مردم داده شود، چون افراد تا آموزش نبینند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را مدیریت کنند. این موارد از مهارت‌های زندگی است که امروز در بعضی از کشورهای جهان اول در مقطع ابتدایی به بچه‌ها آموزش می‎دهند. اما این آموزش‌ها در کشور ما در مدارس وجود ندارد. مدیریت استرس و هیجان یک مهارت است که باید آموزش داده شود. حالا که سیستم دانشگاهی و آموزشی این مسئولیت را به عهده ندارد، به نظر من رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند و باید کارشناسان در حوزه مدیریت در مورد استرس و هیجان با مردم صحبت کنند که چطور می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند و چطور می‌توانند این استرس‌ها را مدیریت کنند و به عبارتی زندگی بهتری داشته باشند».

 

این مربی مدیریت فردی و سازمانی در مورد نقش روانشناسان و روانپزشکان در جریان کنترل هیجانات جامعه بیان می‌کند: «نقش روانشناسان و روانپزشکان در این دوران می‌تواند مفید باشد. روانشناسان و روانپزشکان عمدتاً مسئله‌ای که برای فرد پیش می‌آید را بررسی و آن را مرتفع می‌کنند اما به نظر من در این دوران به یکسری کوچ یا مربی نیاز داریم که آنها اول امید را در کشور مخصوصاً در میان قشر جوان تزریق کنند و به آنها یک چشم‌اندازی بدهند که مسائلی که در جامعه مطرح می‌شود ـ حالا بیماری یا هر مسئله دیگری ـ را چطوری باید با آن برخورد کنند و چطوری باید مسائل بیرونی را مدیریت کنند. چون ما در دو دنیا زندگی می‌کنیم؛ دنیای درون و دنیای بیرون. اگر در دنیای بیرونی ما دچار مسئله‌ای می‌شویم باید بتوانیم دنیای درونمان را کنترل کنیم، اگر کنترل نکنیم چه بسا ترس از بیماری، بزرگتر از خود بیماری می‌شود و افراد را از بین می‌برد. لذا همانطور که روانشناسان و روانپزشکان می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند، به نظر من مربی توسعه فردی و مهارت فردی هم می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد».

 

ضرورت آموزش مهارت‌های فردی برای مواجهه با استرس و اضطراب/ سیستم ایمنی با هیجانات مخرب به هم می‌ریزد

 

علی رودگرنژاد در پایان و در بیان نتیجه صحبت هایش اظهار می‌کند: «من اعتقاد دارم که یکسری مهارت‌ها هست که باید دولت روی آنها تمرکز کند و در جامعه، این فرهنگ سازی را ایجاد کند. متأسفانه خیلی کم روی این موضوعات پرداخته شده است و به مهارت‌های توسعه فردی که فرد را برای مواجهه شدن با چالش و مشکل آماده می کند نپرداخته است. مشکل و چالش همیشه وجود دارد و انسانی که دچار مشکل و چالش نباشد تقریباً وجود ندارد؛ مگر اینکه دیگر زنده نباشد. پس قرار است ما چالش‌ها و مشکلات زیادی داشته باشیم اما نحوه برخورد و پاسخگویی ما به مشکل و چالش خیلی مهم است، اینکه یک چالش و مشکل را چگونه ببینیم و چگونه آن را مدیریت کنیم. همه جای دنیا در زمان هایی مشکل و چالش پیش می‌آید و این موضوع، یک بخش لاینفک از زندگی ما است و نمی‌توانیم آن را منفک کنیم اما اینکه چگونه به آن مشکل پاسخ می‌دهیم، باعث می‌شود که ما در زندگی نتیجه بگیریم. فردی به مشکل دامن می زند و برای اطرافیان هم استرس ایجاد می‌کند و دیگری مدیریت می‌کند و در محیط خانواده و اطرافیانش امید ایجاد می‌کند و آنها را دعوت به آرامش می‌کند. من اعتقاد دارم رسانه‌های ما باید در حوزه مهارت‌های فردی که یکی همین مدیریت استرس و بحران است آموزش‌هایی را بدهند که افراد بتوانند سطح آگاهی خود را بالا ببرند. متأسفانه در جامعه ما عمدتاً سطح آگاهی افراد نسبت به استرس و بحران بالا نیست، آموزش باعث می‌شود افراد دید و نگاهشان نسبت به استرس عوض بشود و مطمئناً مدیریت کردن آنها راحت‌تر بشود».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی