تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
«پژمان ظفرمند» فعال مدنی در گیلان در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

گورستان‌های گیلان پر از فوتی کرونایی است/ مردم برای مقابله با کرونا از آتش استفاده می‌کنند/ باید کروناهراسی کرد تا جامعه متوجه عمق حادثه شود

News Image Lead

روند فزاینده ابتلا به کرونا اکثر شهر‌های کشور و به ویژه استان‌های شمالی را با مشکل فضا برای بستری و فقدان پرستار، پزشک و بهیار مواجه کرده است. بیمارستان‌ها در اغلب شهر‌ها دیگر فضایی برای پذیرش بیمار ندارند. بنابر خبر‌های دریافتی، در رشت کار به جایی رسیده که در حیاط مدارس، چادر‌هایی برای بستری کردن بیماران غیر اورژانسی برپا شده است. پژمان ظفرمند فعال مدنی در گیلان در خصوص وضعیت این استان به دیدارنیوز گفت: شرایط استان گیلان به خصوص شهرستان‌های رشت، لاهیجان و فومن، قرمز است و متاسفانه با بی‌توجهی مسافران، این شرایط رو به وخامت می‌رود. متاسفانه کارخانجات گیلان هنوز در حال کار کردن هستند؛ آن هم با میانگین سیصد نفر کارگر که از امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. شما در نظر بگیرید اگر هر نفر از این افراد در یک خانواده پنج نفره باشند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

کد خبر: ۵۵۳۲۰
۱۴:۳۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

شمار زیاد فوت شدگان کرونا در گیلان

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: روزی که خبر‌ها حکایت از آن داشت که در قم، دو نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند، به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد که روزی ایران به طور کامل تعطیل شود. سرعت گسترش شیوع ویروس کرونا به حدی زیاد بود که به فاصله چند روز شهر به شهر و استان به استان سر زبان‌ها افتادند و در این میان البته چند استان بیشترین آسیب را دیدند که هنوز هم این قائله ادامه دارد و حتی نمی‌شود پیش‌بینی کرد که بعد از قم، تهران، اصفهان و مازندران، توجهات به سوی کدامین شهر و استان متوجه خواهد شد. 

 

در گیلان چه خبر است؟

 

در این میان اما استان گیلان، به واسطه وقوع رخدادهایی، افکار و توجهات را بیش از دیگر مناطق کشور در رابطه با ابتلای مردم آن استان به کووید ۱۹ در رسانه‌ها به خود جلب کرد. دلیل اصلی آن هم این بود که با توجه به میانگین فوت‌شدگان کشور نسبت به جمعیت، این استان در برخی از روز‌ها در رتبه اول مبتلایان و تعداد فوت‌شدگان قرار گرفت. دلیل مهمتر هم اینکه بیشترین تعداد فوت‌شدگان در گروه پزشکان و کادر درمانی را در گیلان شاهد بودیم.
 
طبق آخرین گزارش‌های ارسالی به دیدارنیوز در ۲۴ ساعت گذشته فقط در شهر فومن، بیش از ۱۰ نفر فوت شده اند که این آمار برای یک شبانه روز شهر نسبتا کوچکی همچون فومن به نسبت آمار کل کشور، عدد نگران‌کننده‌ای است. این روند اگر ادامه پیدا کند با توجه به نزدیکی شهر‌ها در استان‌های شمالی به یکدیگر، سرعت همه‌گیری ویروس کرونا وحشتناک خواهد شد. از طرفی طی روز‌های گذشته، گزارش‌های رسمی و غیر رسمی خبر از کمبود فضا در قبرستان‌های شهرستان رشت برای دفن فوت شدگان را حکایت می کند.
 
به هر روی، روند فزاینده ابتلا به کرونا اکثر شهر‌های کشور و به ویژه استان‌های شمالی را با مشکل فضا برای بستری و فقدان پرستار، پزشک و بهیار مواجه کرده است. بیمارستان‌ها در اغلب شهر‌ها دیگر فضایی برای پذیرش بیمار ندارند. بنابر خبرهای دریافتی، در رشت کار به جایی رسیده که در حیاط مدارس، چادر‌هایی برای بستری کردن بیماران غیر اورژانسی برپا شده است.

 

در خصوص کمبود نیرو در کادر درمان نیز اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس، طی نامه‌ای به علی لاریجانی و سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشته اند که وضعیت گیلان اضطراری است. درحالی که از همان ابتدا بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه بودند، در چند روز اخیر و با افزایش مرگ و میر‌ها در میان بیماران و کادر درمان، بسیاری از پرستاران و پزشکان به دلیل نبود امکانات و تجهیزات و در معرض خطر بودن جانشان، کار خود را ترک کرده‌اند و در بعضی از شهرستان‌ها، حتی یک پزشک هم وجود ندارد. از طرفی نیز نسبت به متوسط کشور، میزان فوتی‌ها در میان کادر درمانی استان گیلان بالاترین رده را به خود اختصاص داده است و این خود موجب ایجاد وحشت در این صنف کوشا شده است.

 

می‌گویند حرف نزنید!

 

پژمان ظفرمند فعال مدنی در گیلان در خصوص وضعیت این استان به دیدارنیوز گفت: شرایط استان گیلان به خصوص شهرستان‌های رشت، لاهیجان و فومن، قرمز است و متاسفانه با بی‌توجهی مسافران، این شرایط رو به وخامت می‌رود. متاسفانه کارخانجات گیلان هنوز  در حال کار کردن هستند؛ آن هم با میانگین سیصد نفر کارگر که از امکانات اولیه هم برخوردار نیستند. شما در نظر بگیرید اگر هر نفر از این افراد در یک خانواده پنج نفره باشند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 

شمار زیاد فوت شدگان کرونا در گیلانوی افزود: بعد از روز‌ها که صدای فعالان مدنی و بهداشتی استان در رابطه با قرنطینه کردن و بستن ورودی‌ها به گیلان، گوش فلک را کر کرد، طی دوسه روز اخیر شنیده شده که نیرو‌های نظامی، انتظامی و بسیج در حال کنترل جاده‌ها هستند. اکنون مسافران حق ورود به استان گیلان را ندارند. البته در روز‌های قبل برخی از مسافران با دست‌کاری پلاک خودروی خود و حیله‌های دیگر، خود را اهل گیلان معرفی می‌کردند و وارد می‌شدند ولی در حال حاضر کنترل‌ها جدی‌تر شده است.
 
ظفرمند با بیان اینکه پس از همه گیر شدن و شیوع کرونا در کشور، اکنون می‌گویند ورود افراد و اتباع خارجی به قم ممنوع است، خاطرنشان کرد: مسئولان نمی‌گویند پس از شیوع این ویروس در قم، چرا این شهر قرنطینه نشد؟ چه کسی پاسخگوی ملتی خواهد بود که شیوع ویروس کرونا اقتصاد بیمارش را فلج کرد و حال باید التماس کند که کمک‌مان کنید؟

 

این فعال مدنی در مورد وضعیت زندانی‌ها هم ابراز نگرانی کرد و گفت: نمی‌توانیم چشمانمان را ببندیم و به خودمان دروغ بگوییم. شیوع ویروس کرونا قطعا در زندان‌ها بیشتر است؛ هر چند باید از قوه قضایه بابت مرخصی زندانیان سیاسی تشکر کرد، اما باید برای تمام زندانیان، تمهیداتی اندیشید. منکر تلاش‌های مسؤلان نیستیم اما تلاش‌ها نه تنها کافی نیست بلکه بسیار کم است.
 
ظفرمند با بیان اینکه ما می‌خواهیم جلوی آنارشیسم را بگیریم اما متاسفانه با اشتباهات متعدد، بحران بدتر خواهد شد، اظهار کرد:  این‌ها به خاطر سوء مدیریت است، اگر امروز کارخانجات را تعطیل و شهر‌ها را از اول قرنطینه می‌کردیم، شاید دو ماه اقتصاد دچار چالش می‌شد، ولی در عوض از اپیدمی جلوگیری می‌شد، اکنون هم اقتصاد آسیب دید و هم جان مردم به خطر افتاده است. در شرایط کنونی هیچ زمانی نمی‌توانیم برای پایان کرونا در نظر بگیریم. باید به کرونا به چشم دشمن نگاه کنیم و برای از بین بردنش چاره‌ای بیاندیشیم.
 

مسافران حق ورود به استان گیلان را ندارند


وی افزود: متاسفانه هر روز پرستاران و پزشکان در استان گیلان فوت می‌کنند و با کمبود نیرو مواجه هستیم. باید با اعلام یک فراخوان، از داوطلبان متخصص درخواست کمک کنیم تا به کمک سیستم درمانی گیلان بشتابند. از طرفی هم با این حجم از بیمار، بیمارستان‌ها قدرت پذیرش ندارند. البته برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و موقتی اقداماتی در حال انجام است، ولی خیلی دیر انجام شده است.


ظفرمند یادآور شد: در شرایطی که باید کل ادارات تعطیل شوند یک‌باره اعلام می‌کنند ساعات اداری به روال عادی خود برمی‌گردد، آیا این خنده دار نیست که گورستان‌های گیلان پر از فوتی کرونایی است، بعد ساعات کار اداری به روال عادی برگردد؟ اگر هیات دولت فکر می‌کند شرایط در گیلان عادی است، چرا به این استان نمی‌آیند تا شرایط را از نزدیک لمس کنند؟
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌گویند حرف نزنید و اطلاع رسانی نکنید که مبادا ایجاد رعب و وحشت کند. اتفاقا معتقدم باید کروناهراسی کرد، زیرا جامعه باید متوجه عمق حادثه شود، زیرا  هنوز خیلی‌ها از خطرات این بیماری آگاه نیستند. گفتند ویتامین C و D  خوب است، مردم هجوم بردند به داروخانه‌ها، سپس بدون بررسی کارشناسی کافی گفتند گرمای زیاد ویروس را از بین می‌برد که در موارد زیادی دیده شده مردم برای از بین بردن ویروس از آتش استفاده می‌کنند، مردم را در انتظار گرما گذاشتند، بعد تکذیب کردند. هرچه می‌گوییم قرنطینه کنید، این اتفاق رخ نمی‌دهد و از طرفی مسافران به گیلان هجوم می‌آورند، چون عادت کرده‌اند تعطیلات را در شمال باشند، ولی تفاوتی میان این تعطیلی با دیگر ایام قائل نیستند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
0
1
این ملتی که من میبینم .... هستند که فقط باید بستشون به گاری. از اینها هیچوقت توقع نداشته باشید که در این ایام که وضعیت سلامت قرمزه شمال نرن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی