تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
گفت‌وگوی "دیدارنیوز" با فرشاد مقیمی/ بخش پایانی

مدیرعامل ایران خودرو: مدیریت بازار بر عهده ایران‌خودرو نیست/ تمام تعهدات معوقه در سه ماه آینده تحویل می‎شود

در بخش اول گفتگو با فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو به اتفاقات و مسائلی که در دوران مدیریت وی رخ داده و همچنین به دلایل مشکلاتی که در خرید و قیمت خودرو‌ها ایجاد می‌شود، پرداخته شد. در بخش دوم گفتگو با وی به کیفیت خودر‌وهای ایران‌خودرو، مدیریت بازار و آینده پیش‌روی این شرکت خودروساز می‌پردازیم. در ادامه می‌توانید فیلم کامل و متن بخش دوم و پایانی گفتگوی دیدارنیوز با فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو را ببینید.

کد خبر: ۵۴۷۵۱
۱۲:۰۴ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

نوروز / مدیریت بازار بر عهده ایران خودرو نیست

دیدارنیوز ـ آرش راهبر/ پرستو بهرامی‌راد: در بخش اول گفت‌وگو با فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو به اتفاقات و مسائلی که در دوران مدیریت وی رخ داده و همچنین به دلایل مشکلاتی که در خرید و قیمت خودرو‌ها ایجاد می‌شود، پرداخته شد. در بخش دوم گفت‌وگو با وی به کیفیت خودر‌وهای ایران‌خودرو، مدیریت بازار و آینده پیش‌روی این شرکت خودروساز می‌پردازیم.
 
در ادامه می توانید بخش دوم و پایانی گفتگوی دیدارنیوز با فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو را مطالعه کنید.
 
دیدارنیوز: یک باور پرتکرار در ذهن مردم این است که مثلا پژو ۲۰۶ محصول سال ۱۳۸۷ از نظر کیفیت بهتر از ۲۰۶ سال ۱۳۹۲ است. می‌گویند قطعات ۱۳۸۸ شاید فرانسوی بوده و الان نیست و این کیفیت را پایین آورده و ترجیح می‎دهند که ماشین قدیمی‌تر بخرند. آیا واقعاً این طور است و قطعات ضعیف شده است؟
فرشاد مقیمی: ما نشست‌های مداومی با همه همکاران‌مان در حوزه کیفیت؛ چه در خود مجموعه و چه در سایر شرکت‌هایی که با ما در حال همکاری هستند، داریم. اگر قطعه‌ای وارد کارخانه شود و کیفیت و استاندارد ایران‌خودرو را نداشته باشد، اصلاً داخل خط نمی‌آید. فیلتر‌های مختلفی داریم که اجازه نمی‌دهند که این قطعات درون خط بیایند، علت هم دارد، چون اگر این اتفاق رخ دهد، فردا قطعه معیوب وارد چرخه خدمات پس از فروش می‌شود و باید آنجا هزینه‌اش را سه برابر پرداخت کنیم. چون مردم در قالب خدمات پس از فروش بر می‌گردند و دوباره من باید آنجا سرویس رایگان ارائه دهم، چه دلیلی دارد که هم دوباره کاری کنیم و هم نارضایتی ایجاد کنیم.

امروز برای ما سلیقه و رفاه مردم و عدم نارضایتی مردم اهمیت دارد. نسبت به نارضایتی بی‌تفاوت نیستیم، منتهی یک قدم‌هایی را شروع کردیم و جلو می‌رویم. اینکه فکر کنیم مثلاً ما امروز باید خودمان را با تراز شرکت‌های بزرگ دنیا مقایسه کنیم، ممکن نیست. اما اگر برنامه، همت و همراهی همه جانبه داشته باشیم ممکن است. مثلاً ما الان داریم یک تعدادی خودرو در بازار عرضه می‌کنیم که واقعاً از نظر کیفی خودرو‌های بسیار خوبی هم هستند. شما مطمئن باشید ما قدمی در حوزه مربوط به کیفیت به عقب بر نمی‌گردیم. یک ایامی به مسئله تحریم برخوردیم. این نارضایتی بیشتر از جنبه این بود که برخی از آپشن‌های روی خودرو حذف شد. به دلیل مسئله تحریم، برخی از اِلِمان‌ها حذف شد. الان ما این موارد را باز گرداندیم. برخی نقص‌ها هنوز باقی است که به تدریج برطرف می شود. مثلاً فرض کنید که اگر ورود سانروف به کشور با مسئله مواجه شد، همین امر باعث شد که سانروف در داخل کشور تولید شود. یک ایامی مصیبتش را کشیدیم، اما نتیجه‌اش این شد که الان تکنولوژی سانروف توسط یکی از سازنده‌ها قرار است در کشور شروع به ساخت کند. اما هر جایی هم اگر در حوزه کیفیت مشکل داشته باشند وظیفه بنده است و با علاقه خیلی فراوان حرف‌ها و بحث‌ها را می‌شنوم. اگر نقد سازنده به سیستم ما بکنند، می‌شنویم و عمل هم می‌کنیم و در برنامه می‌گذاریم. چه بسا که یک بخش‌هایی از آن را در برنامه گذاشته‌ایم. منتهی توان ما برای اجرا هم یک حدی است. دانش بنیان‌ها را دعوت کردیم و همچنین قطعه‌ساز‌ها دعوت شدند. کسانی بودند که سال‌ها در این حوزه کار نمی‌کردند و بی‌انگیزه شده بودند، اما امروز همه به میدان آمده‌اند. یکی از ارکان مهم در توفیقات این ایام اخیر هم به همین قطعه‌ساز‌ها باز می‌گردد. این همدلی و همکاری که کنار هم انجام دادند منجر به این اتفاقات شد.
 
دیدارنیوز: به نظر می رسد مردم دچار یک اشتباه هستند و تصور می‌کنند مدیریت بازار خودرو در ایران بر عهده ایران‌خودرو است. مدیریت بازار، مأموریت شما است؟
مقیمی: مدیریت بازار ماموریت ایران‌خودرو نیست. در اساسنامه ایران‌خودرو نکته‌هایی تحت عنوان مأموریت‌های اصلی نوشته شده که عبارت است از تولید و نوآوری، بهره‌وری تولید و شبکه ترمیم و آموزش و ارتقاء و فروش. اما در تنظیم‌گری در حوزه بازار، من باید مجری یک‌سری سیاست‌ها و تصمیمات دیگر باشم و به من بگویند که چگونه بفروش. اینکه در آن فرایند، تمام خروجی‌های ما را تحویل بگیرند و با هر مکانیسمی که فکر می‌کنند درست است، ببرند و بفروشند، برای من یعنی کارخانه ایران‌خودرو چه فرقی می‌کند که امروز این خودرو تحویل چه کسی شود؟ ما باید خودرو تحویل دهیم. ما به مردم تعهد داریم که خودرو را تحویل دهیم و این کار را انجام می‎دهیم. مطمئن هم باشید که حتی ما در ایام نوروز هم پیش‌بینی کردیم که در آن تعطیلات هم بتوانیم خودرو به مردم تحویل دهیم. از الان داریم زیر ساختش را فراهم می‌کنیم که حتی آنجا یک نفر از این هموطنان‌مان را بیشتر بتوانیم راضی کنیم که قطعاً بیشتر راضی می‌کنیم.
 
مدیریت بازار بر عهده ایران خودرو نیست

دیدارنیوز: از این جهت پرسیدم که بخش فروش همچنان جزء قسمت‌هایی است که نارضایتی در مورد آن زیاد است. حال ممکن است مردم هم اطلاعات‌شان ضعیف باشد. آیا شما برنامه‌ای دارید که تحقیقی در این زمینه کنید؟ چون به نظر می رسد چیزی که شما تولید می‌کنید احتمالاً بهتر از بقیه هم می‌توانید بفروشید. تلاش شما این است که دست مصرف کننده برسد نه به دست دلال‌ها. آیا برنامه‌ای برای فروش بی‌واسطه خودرو وجود دارد؟
مقیمی: بله، ما یک اتفاقاتی را رقم زدیم. دیروز هم با یکی از دوستان صحبت می‌کردیم که ما یک دگردیسی در این فرآیند رقم بزنیم. این هم البته ادبیات خاص خودش را دارد. نمی‌شود که به هر چیزی یکباره ورود پیدا کرد و البته زمانش هم خیلی مهم است. یعنی مثلاً الان اگر یک قدری بازار به خاطر یک‌سری مسائل که تغییرات در متغیر‌های کلان اقتصادی باعث شده که رغبت در خرید خودرو زیاد شود اما در مجموع، بازار خودرو در کشور یک بازار تقریباً ثابتی است. افزایش یکباره تقاضا در بازار نشان می‌دهد که این بازار، بازار متلاطمی است و بازار مصرف نیست. بازار این است که مردم می‌خواهند آرامش پیدا کنند از بابت اینکه دارایی‌هایشان را در جا‌هایی بگذارند که کمتر دچار آسیب در کاهش ارزش نقدینگی‌شان شود. نکته دیگری که می‌خواهم خدمت شما عرض کنم این است امروز که با هم صحبت می‌کنیم من آمار را نگاه کردم به ۱۰۶ هزار خودروی معوق رسیدیم. من زمانی که آمدم در این کارخانه بیش از دویست هزار خودروی معوق داشتیم. اما تولید ما به ماهی ۵۰ هزار خودرو رسیده است. ما با این آهنگ، ظرف دو الی سه ماه آینده داریم تمام تعهدات معوقه‌مان را پوشش می‌دهیم. از الان هم برنامه‌ریزی کردیم برای آینده به گونه‌ای تعهد ایجاد کنیم که یک روز و یک ساعت از آن لحظه‌ای که می‌خواهیم به مردم خودرو تحویل دهیم، دیر کرد نداشته باشیم. این یکی از اهدافی است که برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم ایران‌خودرو را به جایگاه واقعی‎اش باز گردانیم.

دیدارنیوز: شما یکی از مدیران جوان دولت هستید. می‌خواهم بدانم اهداف شما برای ایران‌خودرو در آینده چیست؟ فکر می‌کنید ایران خودرو به شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا می‌رسد و برنامه‌ریزی برای این موضوع هست یا خیر؟ فکر می‌کنید حالا که در دوران تحریم هستیم ایران‌خودرو اینگونه حرکت می‌کند و بعد که دوباره ورود خودرو‌های خارجی به ایران راحت‌تر شود، ایران‌خودرو به روال قبل باز می‌گردد؟
مقیمی: من وقتی که آمدم نقشه راه محصول، نقشه راه موتور، نقشه راه گیربکس و نقشه راه پلتفرم را دادم و پایه‌گذاری کردم. این نشان می‌دهد که برنامه برای حداقل سه تا پنج سال آینده وجود دارد. دلیل هم این است که تمام قطعه‌سازان، دانش‌بنیان‌ها و محققان و مهندسان ما از الان افق‌شان را برای خودشان روشن می‌کنند. این افق را من باید به عنوان خودروساز روشن کنم. وقتی که هدف‌گذاری می‌کنیم و می‌گوییم گیربکس پنج سرعته باید تبدیل به گیربکس شش سرعته شود که به زودی رونمایی می‌کنیم، باید انجام شود. یا مثلا قدم بعدی رفتن به سمت ساخت گیربکس «ای ام تی» و قدم بعدی به سمت گیربکس اتوماتیک است. این یک رویکرد بلند مدت است برای اینکه خودمان را به آن جایگاه برسانیم. اعتقاد دارم باید به این نکته برسیم که «ما می‌توانیم».

قبل از اینکه داخلی‎سازی کنیم فکرمان داخلی‌سازی شود. زمانی که فکر و مغز داخلی‌سازی شد، آن زمان هر قطعه‌ای را هم بگذاریم می‌توانیم به آن برسیم. حال یک جا‌هایی دانش لازم را نداریم، خب کمک می‌گیریم. در اقتصاد مقاومتی هم مقام معظم رهبری اشاره کردند که توجه به درون داشته باشید، اما نگاه‌هایی هم به بیرون داشته باشید. اگر یک جا‌هایی هم ضرورت دارد بر حسب آن ضرورت که توانمندی شود به بیرون مراجعه شود. راحت‌ترین راه این است که بلافاصله خودتان را برسانید به اینکه مثلاً این را تولید کنید. من می‎گویم ما باید طراحی‌اش را انجام دهیم. یک جایی واقعاً امروز امکانش نیست که تولید کنیم و از توان بیرون استفاده می‌کنیم، منتهی با این نگاه که آن را بومی‌سازی کنیم. این نگاه روی آن سوار شود و شما ممکن است دو یا پنج سال بسته به نوع موضوع از بیرون کمک بگیرید، اما می‌دانید که بعد از سه سال این مال شما است و با توان فنی و مهندسی و طراحی داخل کشور، نمونه‌سازی شده است. این را ما باید به هم وصل کنیم. دانش‌بنیان‌هایمان هم خدا را شکر در این مدت نشان دادند چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کردند شدنی نیست انجام دادند. بسیاری فکر می‌کردند خیلی از کار‌ها را نمی‌توانیم انجام دهیم، اما شد. تحریم برای کشور مسئله و مشکلات درست کرده و حتماً باید کسانی که این تحریم را رقم زدند پای میز محاکمه بیایند و جواب دهند بابت این خسارت‌‏هایی که به کشور وارد کردند؛ اما از آن طرف باید بگویم دستاورد‌های این گونه هم برای ما داشت که من در بحث‎هایمان به آن اشاره کردم. درست است که مدتی به ما آسیب زد و عذاب کشیدیم و مردم‌مان دچار آسیب شدند و از این بابت نارضایتی ایجاد شد، اما اتفاق مثبت این بود که بسیاری از موارد را به داخل آوردیم و در داخل کشور تولید کردیم.

دیدارنیوز: در آستانه سال جدید اگر خبر خوشایندی وجود دارد، به مردم بدهید.
مقیمی: خبر خوب اینکه ما امروز یک محصول جدید را رونمایی کردیم. این محصول ظرف دو یا سه ماه گذشته توسط مهندسان داخلی کشور به این شرایط رسید. امروز هم توسط ریاست محترم جمهور رونمایی شد. به زودی هم بحث‌های مربوط به پیش فروش و مشارکت در تولیدش انجام خواهد گرفت. این خودرو یک خودروی سواری صندوق‌دار با شرایط روز دنیا است، در تمام مسائل این عملکرد و آهنگ را ادامه می‌دهیم، حتماً ما روی این پلتفرم، یک خودروی جدید دیگری را در یک بازه زمانی خیلی کوتاه مجدد رونمایی می‌کنیم که آن خودرو هم به نظرم می‌رسد بتواند نگاه‌های مردم را نسبت به یک سرمایه ملی به نام گروه صنعتی ایران‌خودرو به جایگاه اصلی آن باز گرداند. مردم هم واقعاً این انتظار را از مجموعه ایران‌خودرو دارند و ما بر این هدف استواریم و قدم بر می‌داریم و ان‌شاءالله با حمایت‌ حاکمیت و مردم عزیز و همکاران و کارگران زحمت‌کش این گروه صنعتی به تمام اهداف‌مان می‌رسیم و جهت رسیدن به اهداف گروه صنعتی ایران خودرو تا اطلاع ثانوی تعطیلی ندارد!

این اطلاع ثانوی کجا است؟ جایی که ما بتوانیم به همه تعهدات‌مان به مردم عمل کنیم و ان‌شاءالله یک قدری، آن فضای منفی که در یک سال گذشته پیرامون صنعت خودروی کشور شکل گرفته از بین ببریم و از آنجا به سمت نوآوری در محصولات برویم که نقطه نهایی هدف ما است تا مردم آن را لمس کنند. ما در زیر پوست خودرو در پلتفرمش و در حوزه موتوری همه سعی‌مان این است که رضایت کامل را برای مردم عزیزمان فراهم کنیم.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
رضا طهماسبی کد ملی 0321398386
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
0
باسلام : باعنایت به ارسال کامنت ودستورات قاطع مقامات محترم نظام در رسیدگی و نهایتا پرونده تشکیل شده از هاشم یکه زارع مدیریت عامل سابق شرکت ایران خودرو ودستگیری ایشان ، مدیریت عامل کنونی شرکت ایران خودرو اقای" فرشاد مقیمی " باانتساب حامیان وعوامل ... هاشم یکه زارع ازجمله محسن ن.ب و.....اشکارا برخلاف اصول نظام الهی ومقدس جمهوری اسلامی ایران قدم بر داشته اند وازعوامل وحامیان هاشم یکه زارع حمایت کامل نموداند ، و وفق اصول نظام در پرونده تشکیل شده ازهاشم یکه زارع کلیه احکام صادره ایشان می بایست باطل شده وبکارگیری دوباره این منسوبان وعوامل ایشان حتی در پایین ترین سطح (کارگر خدمات) نباید اقدام ومورد تایید قرارمیگرفت وبا قطع رابطه وپاکسازی اینان ازشرکت ایران خودرو میبایست اقدامی قاطع درمبارزه با حامیان فتنه انجام میگرفت ، انتساب دوباره وعدم عزل وبرکناری کامل منسوبان وعوامل هاشم یکه زارع به مصابح تمسخر گرفتن اصول نظام و...... ، وعامدا حمایت از حامیان فتنه سال ٨ ٨ می باشد .اینجانب ضمن ارسال کامنت در مبارزه با عوامل وحامیان فتنه سال٨ ٨ در وزارتخانه صمت وشرکت ایرانخودرو به جمیع مقامات محترم نظام ودرخواست رسیدگی، مورد خصومت مدیران وزارتخانه صنعت، معدن ،تجارت ومدیریت ومدیران شرکت ایران خودرو ( حامیان هاشم یکه زارع) واقع شده ام که انشاالاه در این خصوص با ارسال گزارش وگزارشات درخواست مساعدت نیز از مقامات محترم نظام انجام خواهد شد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی