تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

ویدئو/ بهروز رضوی: گوینده نباید فرم ویژه‌ای از زبان را تداول دهد

این که می‌فرمایید در رسانه‌های مختلف، زبان گاهی تلخ است و گاهی لحن تندی با مخاطب دارد اشتباهی است که دوستان همکار ما در رسانه‌های مختلف انجام می‌دهند. اگر کسی گمان کند زمانی که پشت این صندلی و جلوی این دوربین نشست صاحب اختیار است و می‌تواند هر کاری که خواست انجام دهد، این حق را ندارد که به زبان ویژه‌ای یا فرم ویژه‌ای از زبان را بخواهد تداول دهد یا بخواهد برنامه را مشخص کند و متشخص کند و به این بهانه و با این فرمت زبانی برخورد کند.

کد خبر: ۵۴۲۳۱
۱۲:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ بهروز رضوی از پیشکسوتان عرصه هنر در گفتگوی تفصیلی با دیدارنیوز بر ضرورت توجه به لحن و فرمت زبانی در گفتار و همچنین گویندگی تاکید کرد و گفت: اجازه دهید از آقای دکتر رجایی خراسانی که استاد دانشگاه فردوسی مشهد بودند این خاطره را عرض کنم. ما هر سال در گروه ادب امروز، یک سمیناری با عنوان سمینار زبان معیار راه می‌انداختیم و در باغ فردوس برگزار می‌شد که اساتید مختلف در آنجا صحبت می‌کردند. آقای خراسانی می‌گفتند که می‌گویند زبان معیار، خب زبان معیار یعنی مثل آدم حرف بزنیم ـ خیلی آدم شوخ و طنازی بودند ـ یعنی به سادگی و خوبی و با ادا و اصول باشد. این که می‌فرمایید در رسانه‌های مختلف، زبان گاهی تلخ است و گاهی لحن تندی با مخاطب دارد اشتباهی است که دوستان همکار ما در رسانه‌های مختلف انجام می‌دهند. اگر کسی گمان کند زمانی که پشت این صندلی و جلوی این دوربین نشست صاحب اختیار است و می‌تواند هر کاری که خواست انجام دهد، این حق را ندارد که به زبان ویژه‌ای یا فرم ویژه‌ای از زبان را بخواهد تداول دهد یا بخواهد برنامه را مشخص کند و متشخص کند و به این بهانه و با این فرمت زبانی برخورد کند. دیده می‌شود که گاهی برنامه‌های ادبی، لحن و لهجه ویژه‌ای دارند. انگار مدام شعر می‌خوانند یا مدام متن‌های عاشقانه می‌خوانند؛ در حالی که باید این‌ها از هم تفکیک شود و حرف معمولی که آدم می‌زند به شکل معمولی باشد. حال اگر خواست شعری بخواند، در کنارش شعر هم بخواند. از آن شعر هم باید به راحتی صحبت کند. اگر می‌خواهد آن شعر را نقد کند و یا از آن تعریف کند به راحتی صحبت کند. اما حق ندارد به بهانه‌ای که شعر مطرح است دوباره زبانش کج و معوج شود و به آداب دانی و مغالطه کردن و به لفظ قلم حرف زدن بیخودی بپردازد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی