تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...

آیا تب تند بازار خودرو فروکش خواهد کرد؟

قیمت خودرو آنچنان بالا رفته که می‌توان ادعا کرد برخی از محصولات ساخت داخل که اساسا برای طبقه متوسط رو به پایین ساخته می‌شدند همین حالا در زمره آرزو‌های متمولان قرار دارند. این روز‌ها سوال اساسی این است که بازار خودرو بر چه اساسی چنین بی ترمز و لجام گسیخته دچار افزایش قیمت شده است؟ باید گفت بازار خودرو هم مثل هر ماجرای صنعتی و اقتصادی دیگر تابعی است از عرضه و تقاضا و قیمت هر کالا معمولا در نقطه تعادل این دو مفهوم مشخص می‌شود. اما از نگاه مصرف کنندگان خودرو، قیمت‌های امروز واقعا هیچ توجیهی ندارند خاصه آنکه قیمت خودرو‌های ساخت داخل در هنگام تحویل درب کارخانه، فاصله‌ای نجومی با قیمت بازار آزاد دارند و این موضوع، هجوم حیرت آور خریداران را هنگام ثبت نام برای خرید خودرو توجیه می‌کند.

کد خبر: ۵۳۶۹۶
۱۱:۰۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: این روز‌ها اگر به طور اتفاقی آدرس یکی از سایت‌ها یا گروه‌های فضای مجازی را باز کنید که آخرین قیمت خودرو‌های موجود در بازار ایران را منتشر می‌کنند ممکن است تصور کنید که چند سالی با اصحاب کهف در غار زمان خواب بوده اید یا احیانا به سال ۲۰۳۰ پرتاب شده اید. حتی برخی از قیمت‌ها از فرط افزایش، ناخودآگاه آدم را به قهقهه می‌اندازد، مثلا ام وی ام ۳۱۵ که صاحبش را به سرطان تعمیرگاه مبتلا می‌کند شده ۱۶۵ میلیون تومان...!
 
 
به امید کاهش تقاضا در بهار

قیمت خودرو آنچنان بالا رفته که می‌توان ادعا کرد برخی از محصولات ساخت داخل که اساسا برای طبقه متوسط رو به پایین ساخته می‌شدند همین حالا در زمره آرزو‌های متمولان قرار دارند، مثلا قیمت دنا پلاس توربو ۲۰۰ میلیون تومان! باور می‌کنید؟

این روز‌ها سوال اساسی این است که بازار خودرو بر چه اساسی چنین بی ترمز و لجام گسیخته دچار افزایش قیمت شده است؟ برخی معتقدند که بازار شب عید است و از سال‌های دور همیشه ماشین را در شب عید گران‌تر باید خرید. عده‌ای می‌گویند که قطع شدن واردات خودرو باعث چنین ماجرایی شده و گروه دیگری نیز اعتقاد دارند که کاهش تیراژ تولید در داخل منجر به این اتفاق شده است. بعضی هم بالا رفتن مجدد قیمت دلار و طلا را بهانه‌ای برای این موضوع می‌دانند و معتقدند مگر پراید چی کمتر از سکه بهار آزادی دارد؟

بازار خودرو هم مثل هر ماجرای صنعتی و اقتصادی دیگر تابعی است از عرضه و تقاضا و قیمت هر کالا معمولا در نقطه تعادل این دو مفهوم مشخص می‌شود. اما از نگاه مصرف کنندگان خودرو، قیمت‌های امروز واقعا هیچ توجیهی ندارند؛ خاصه آنکه قیمت خودرو‌های ساخت داخل در هنگام تحویل درب کارخانه، فاصله‌ای نجومی با قیمت بازار آزاد دارند و این موضوع، هجوم حیرت آور خریداران را هنگام ثبت نام برای خرید خودرو توجیه می‌کند.

اما واقعا در بازار خودرو چه خبر است و آیا پس از بازار شب عید نیز این قیمت‌ها باقی می‌مانند؟ بررسی اجمالی بازار خودرو نشان می‌دهد که ظاهرا افزایش قیمت عجیب و غریب خودرو در بازار آزاد، ناشی از فعالیت‌های مافیایی عده‌ای است که توان خرید خودرو به تعداد زیاد را دارند و تنها آن‌ها هستند که از این افزایش قیمت، سود‌های کلان می‌برند. بررسی تیراژ تولید دو کارخانه سایپا و ایران خودرو نشان می‌دهد که آن‌ها توانسته اند تا حد قابل توجهی به دوران اوج بازگردند و دست کم خودرو‌های دارای نقص قطعه را کامل کرده و به بازار برسانند، اما با وجود تعداد قابل توجه تولید، بازار همچنان عطش دیوانه واری از خود بروز می‌دهد و به این ترتیب قیمت‌ها بالا می‌رود.

از طرف دیگر شنیده می‌شود که خودرو‌های صفر کیلومتر چندان در حال حرکت نیستند و بیشتر آن‌ها در پارکینگ‌ها خاک می‌خورند تا بازار از قیمت‌های فعلی هم بالاتر برود و به مرز انفجار برسد. البته یکی از مقامات انجمن قطعه سازان نیز اخیرا گفته که به دلیل شیوع کرونا در چین، اختلالاتی در واردات برخی قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی پیش آمده و ظاهرا فقط تا آخر اسفند، قطعه برای تولید موجود است. هر چه هست اما به نظر می‌آید که اگر تقاضا در بازار خودرو به دلیل این افزایش قیمت عجیب و غریب، کاهش پیدا کند احتمال آن هست که نرخ‌ها بشکنند و گراف قیمت‌ها نزولی شود.

از دوران عصر حجر تاکنون، این فرمول در داد و ستد وجود داشته که با کاهش تقاضا، قیمت نیز کاهش می‌یابد. به هر حال میزان تقاضا در بازار آزاد خودرو در کشور مشخص است و اگر تقاضای کاذب به وجود آمده، به زودی به تعادل خواهد رسید. بالاخره کرونا هم در چین مهار می‌شود، شاید اوائل همین بهار آینده...
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی