تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

کرونا؛ حاشیه ترسناک‌تر از متن

دوره‌هایی که در ایران قحطی آمده، یکی از عوامل مرگ و میر، خود مردم بوده‌اند. اغنیا غلات را انبار می‌کردند و به قیمت بسیار گزافی به مردم بخت برگشته می‌فروختند و آنان که توانایی خرید نداشتند در اثر گرسنگی دار فانی را وداع می‌گفتند. ویروس کرونا ثابت کرد بعد از گذشت صد سال از دوره قحطی بزرگ و کشتار مردم، اخلاق بسیاری از ایرانیان بر همان منوالی است که سابق بر این بوده است. ماسک که تا یکی دو ماه گذشته با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌شد به محض انتشار ویروس کرونا با قیمت‌های ۲۰ ـ ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. دولت بار دیگر نشان داد در مواقع ضروری از مدیریت بحران بهره‌ای نبرده است. ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد؟ راه‌های درمان و پیشگیری از این ویروس کدام است؟ مطلب پیش رو در پی جواب به سوالاتی از این دست است.

کد خبر: ۵۳۱۱۰
۱۶:۳۵ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

آنچه درباره کرونا باید بدانیم

دیدارنیوز ـ منصوره جلادتی: چندی بود که جسته و گریخته اخباری مبنی بر وجود کرونا در ایران منتشر می‌شد، اما به سرعت مسئولان امر، این اخبار را تکذیب می‌کردند؛ انگار تکذیب وجود کرونا باعث محو شدن و نیستی این ویروس و حل مشکلات در این خصوص می‌شود. تا اینکه هفته گذشته خبر آمد که تعدادی در قم به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲ نفر نیز فوت کرده‌اند. خبر تأیید شد و موجی از نگرانی در مردم ایجاد شد.


مردم به سمت داروخانه‌ها هجوم بردند، قیمت ماسک و الکل و ژل‌های شستشو به صورت فزاینده‌ای بالا رفت و در بسیاری از نقاط کمیاب و نایاب شد.

 

دوره‌هایی که در ایران قحطی آمده، یکی از عوامل مرگ و میر، خود مردم بوده‌اند. اغنیا غلات را انبار می‌کردند و به قیمت بسیار گزافی به مردم بخت برگشته می‌فروختند و آنان که توانایی خرید نداشتند در اثر گرسنگی دار فانی را وداع می‌گفتند. ویروس کرونا ثابت کرد بعد از گذشت صد سال از دوره قحطی بزرگ و کشتار مردم، اخلاق بسیاری از ایرانیان بر همان منوالی است که سابق بر این بوده است. ماسک که تا یکی دو ماه گذشته با قیمت ۲ هزار تومان عرضه می‌شد به محض انتشار ویروس کرونا با قیمت‌های ۲۰ ـ ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. دولت بار دیگر نشان داد در مواقع ضروری از مدیریت بحران بهره‌ای نبرده است.


ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد؟ راه‌های درمان و پیشگیری از این ویروس کدام است؟ مطلب پیش رو در پی جواب به سوالاتی از این دست است.


علایم ویروس کرونا چیست؟

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود، اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، و تنگی نفس شدید است.


تب، خستگی و سرفه خشک، متداول ترین علایم در بین بیمارانی است که در بیمارستان بستری شده اند.
 

استفاده از ماسک فایده‌ای ندارد

شواهد نشان می‌دهد استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد. ویروس شناسان اعتقادی به موثر بودن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس‌های هوازی ندارند. دکتر دیوید کاینگتون استاد دانشگاه لندن می‌گوید: استفاده مرتب از ماسک صورت توسط مردم راه موثری برای جلوگیری از انتقال ویروس و باکتری‌های موجود در هوا نیست. فیلتر هوا ندارند و با پوشیدن آنها، چشم‌ها همچنان در معرض هوا قرار می‌گیرند. البته پوشیدن ماسک می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق عطسه یا سرفه را کاهش دهد و نوعی محافظت در مقابل انتقال دست به دهان فراهم آورد.
 
یکی از دلایل موثر واقع نشدن ماسک، منهای اینکه چشم‌ها را نمی‌پوشاند این است که ماسک‌ها معمولا اطراف‌شان باز است و برای مدت طولانی هم نمی‌توان آن‌ها را روی صورت داشت. دیگر آنکه ویروس کرونا در سایز نانومتر است و از ماسک عبور می‌کند. اگر هم قرار باشد که اثر محافظتی داشته باشند، ماسک‌های صورت را باید به طور مرتب عوض کرد، چون بر اثر عرق کردن مرطوب می‌شوند و محیط مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری است. برای اکثریت مردم، این امکان وجود ندارد که هر یکی ـ دو ساعت ماسک را تعویض کنند، بدین منظور می‌توان دستمال کاغذی درون ماسک قرار داد و دستمال را نیم ساعت یک بار عوض کرد.
 

آنتی بیوتیک‌ها و کرونا

بیماری ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. ویروس موجود زنده نیست و آنتی بیوتیک همانطور که از اسمش مشخص است ماده ضد حیات هست و ویروس از آن تاثیر نمی‌گیرد. افراد زمان سرماخوردگی به این علت آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند که با باکتری‌های فرصت‌طلب مقابله کنند و این امر ربطی به خود ویروس ندارد. ویروس کرونا نیز داروی خاصی ندارد و افرادی که مبتلا شده‌اند درمان حمایتی می‌شوند و از دارو‌های ایدز و مالاریا برای معالجه آن‌ها استفاده می‌شود.


آنچه تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد

این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی نسخه‌های متفاوتی برای پیشگیری از ویروس کرونا منتشر می‌شود و هر کسی به زعم خود نسخه‌ای می‌پیچد که تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد. ذیلا بدان‌ها اشاره می‌شود:


ـ خوردن سیر، پیاز، پیازچه و دود کردن اسفند کاملا بی‌فایده است؛


ـ نمک روی این ویروس بی‌تاثیر است، به وسیله نمک می‌توان باکتری‌ها را از بین برد، اما در برابر ویروس کارایی ندارد؛


ـ زیر بینی‌تان ویکس و نعناع و روغن کنجد نزنید و تصور نکنید بدین وسیله می‌توانید مجاری تنفسی را ضد عفونی کنید؛ باید بدانید با این کار حتی فضای تنفسی‌تان را بازتر و پذیرا برای دریافت ویروس واگیردار می‌کنید؛


ـ غرغره کردن دهان شویه و شستشوی بینی با محلول نمک هیچ کمکی نمی‌کند.


برای مقابله با کرونا چه کنیم؟

از کرونا بیش از حد نترسید؛ این ویروس از ویروس آنفلوانزا کشنده‌تر نیست. هر سال تعدادی در اثر سرماخوردگی فوت می‌کنند. در واقع این ویروس برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از جمله دیابت، آسم، خود ایمنی‌ها مثل MS، سرطانی‌ها و افرادی که مشکلات قلبی ـ عروقی دارند مقداری خطرناک است.


امکان دارد افراد کرونا بگیرند و علائم‌شان کاملا در حد سرماخوردگی باشد؛ اما جهت اینکه به دیگران انتقال ندهند باید چند روزی در خانه قرنطینه شوند و تا بهبودی کامل استراحت کنند. این دسته افراد باید به سیستم ایمنی بدن اعتماد کنند. سیستم ایمنی انسان ۱۰ به توان ۱۰ سلول ایمنی حرفه‌ای دارد که هر کدام فقط به یک ویروس یا باکتری حمله می‌کنند. سیستم ایمنی بعد از کشف ویروس به آن حمله می‌کند و با مشکل حادی مواجه نخواهد شد.


به اعتقاد دکتر «کانر بامفورد» از موسسه پزشکی تجربی ولکام ـ ولفسون رعایت اصول ساده بهداشتی بسیار موثرتر است. پوشاندن دهان هنگام عطسه، شستن دست‌ها و عدم تماس دست شسته نشده با دهان می‌تواند خطر انتقال ویروس‌های تنفسی را کاهش دهد.


سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای محافظت از خودتان مهم این است که:


ـ وقتی عطسه و سرفه می‌کنید، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بگیرید؛


ـ فوری دستمال را در سطل زباله دربسته بیاندازید؛


ـ دست‌های خود را به طور مرتب با صابون و مواد بهداشتی بشویید؛ ویروس کرونا از جنس لیپید (چربی طبیعی) است و با مواد شوینده از بین می‌رود؛


ـ از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند (حداقل یک متر) فاصله بگیرید.
 
در وبسایت سازمان خدمات درمانی بریتانیا آمده است که بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا نشدن به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا اینهاست:


ـ شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون؛


ـ عدم تماس دست با چشم‌ها و بینی تا حد ممکن؛


ـ داشتن سبک زندگی سالم.

 

در پایان بد نیست به این نکته نیز توجه کنیم که ترس و استرس از بیماری، تأثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند. افرادی که استرس بیشتری دارند بیش از دیگران در معرض انواع بیماری‌ها قرار می گیرند. در شرایط فعلی بی‌خیال بیماری نباشیم، اما باید استرس را از خود و اطرافیان‌مان دور کنیم و تنها با رعایت نکات بهداشتی از خود مراقبت کنیم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
صبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
0
3
ممنون کامل و جامع بود
زهرا
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
4
بابت آگاهى بخشيتون سپاسگزارم
ناشناس
|
France
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
سپاس عالی بود
بی نوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
2
خدائیش خودش هم ترسناکه؛ خدا به همه رحم کنه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی