تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

کمک هزینه پنتاگون به کمپین انتخاباتی ترامپ برای ساخت دیوار!

News Image Lead

پنتاگون رسماً به کنگره اعلام کرد می‌تواند ۳٬۸ میلیارد دلار به وزارت امنیت داخلی کمک کند تا حدود ۱۷۷ مایل حصارکشی در امتداد مرز مکزیک ایجاد کند. با اهدا این مبلغ، در کل وزارت دفاع چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار کمک برای ساخت این دیوار کرده است در حالی که بودجه تصویب شده توسط کنگره تنها ۱٬۳۷۵ میلیارد بوده است. جمعی از روزنامه‌نگاران در نیویورک‌تایمز رویکرد انتخاباتی ترامپ و کمک‌هایی که به کمپین‌های او می‌شود را بررسی کرده‌اند که دیدارنیوز این نظرات را ترجمه کرده است و در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

کد خبر: ۵۲۵۳۲
۱۴:۱۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ صدف بهرامی‌راد: وعده‌های عجیب و غریب ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ نیز ادامه دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا وجوه نژادپرستانه‌ای دارد که همین امر باعث شده نسبت به ورود خارجی‌ها به این کشور موضع سختی داشته باشد. از این رو شاهد دیوارکشی و اخراج خارجی‎ها از این کشور بوده‌ایم.

 

جمعی از روزنامه‌نگاران در نیویورک‌تایمز رویکرد انتخاباتی ترامپ و کمک‌هایی که به کمپین های او می‌شود را بررسی کرده‌اند که دیدارنیوز این نظرات را ترجمه کرده است و در ادامه می توانید مطالعه کنید.

 

«ترامپ برای تحقق وعده خود در انتخابات، از بودجه نظامی بیشتری برای ساخت دیوار مرزی استفاده می‌کند. دیوار "بزرگ و زیبا" که ترامپ حقیقتاً به آن عشق می‌ورزد و هیچ زمانی را برای صحبت از آن مضایقه نمی‌کند، تبدیل به گران‌ترین شیرین کاری انتخاباتی قرن شده است.

 

وزارت دفاع بدون توجه به نقض قانون اساسی، تاکنون میلیاردها دلار که توسط کنگره برای استفاده در انواع برنامه‌های تسلیحاتی تصویب شده است را برای فریب مردم در جهت انتخاب مجدد ترامپ خرج می‌کند.

 

روز پنجشنبه پنتاگون رسماً به کنگره اعلام کرد می‌تواند ۳٬۸ میلیارد دلار به وزارت امنیت داخلی کمک کند تا حدود ۱۷۷ مایل حصارکشی در امتداد مرز مکزیک ایجاد کند. با اهدا این مبلغ، در کل وزارت دفاع چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار کمک برای ساخت این دیوار کرده است در حالی که بودجه تصویب شده توسط کنگره تنها ۱٬۳۷۵ میلیارد بوده است.

 

قانونگذاران هر دو حزب به کاخ سفید معترض شده‌اند و این عمل ترامپ را نقض قانون قدرت کیفری کنگره نامیدند. نانسی پلوسی و سناتور چاک شومر، رهبران حزب دموکرات، در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «این عمل، تلاش برای دزدیدن بودجه نظامی متعلق به کنگره، امنیت ملی و تفکیک اختیارات مندرج در قانون اساسی است».

 

 پول اهدایی پنتاگون می‌توانست متعلق به جت‌های جنگنده، هواپیماهای جنگی، تجهیزات و گاردهای ملی باشد، اما از آن برای ساخت مانعی ۳۰ پایی در شش بخش از مرز استفاده خواهد شد تا آقای ترامپ بتواند به خود مباهات کند که علی‌رغم امتناع مکرر کنگره از اهدای بودجه کافی، وی موفق به تحقق وعده انتخاباتی خود شده است.

 

ترامپ سال گذشته اعلام وضعیت اضطراری برای استفاده متفرقه از بودجه نظامی کرد و به لطف حکم دیوان عالی کشور مبنی بر نادیده گرفتن حکم دادگاه بدوی که مانع از استفاده این پول می‌شد، عملاً راه را برای تحقق خواسته‌های خود باز کرد.

 

بازگو‌ کردن دلایلی که ساخت این دیوار تنها هدر دادن پول است تقریباً تکراری و‌ خسته کننده شده است. این ایده که در ابتدا توسط مشاوران انتخاباتی ترامپ مطرح شد، به عنوان راه‌حل دائمی برای مشکل ورود غیرقانونی اتباع خارجی نبود بلکه تنها شعار انتخاباتی بود. پس از انتخابات، این وعده انتخاباتی تبدیل به وسواس ذهنی ترامپ شد که با رد بودجه توسط کنگره، مجبور به تعطیل کردن جزئی دولت و اعلام وضعیت اضطراری شد.

 

"دیوار بساز" شعار دائمی و غالباً ضد انسانی و خشن طرفداران ترامپ برای بستن درهای آمریکا به روی مهاجران به ویژه مسلمانان و مهاجران رنگین‌پوست؛ چه قانونی و چه غیرقانونی بود که ترامپ را برای تحقق وعده‌اش مصمم تر کرد و منجر به جدایی کودکان از والدینشان، تعطیلی برنامه‌های تمدید ویزا و ممنوعیت سفر مردم از کشورهای عمدتاً مسلمان شد.

 

دولت ترامپ موفق به تصویب موقت عدم اهدای green card یا اقامت دائم به مهاجرانی که از برنامه‌های کمک‌های عمومی استفاده می‌کنند شد. پایه‌ریزی این پروژه که از ابتدا بر مبنای دروغ و توهم ریخته شده بود به نظر می رسد محور اصلی زندگی کینه توزانه ترامپ شده است. او معتقد است این دیوار، ورود مهاجران غیرقانونی را مسدود می‌کند، اما بیش از نیمی از مهاجرانی که بازخواست شده‌اند کاملاً قانونی وارد خاک ایالات متحده شده‌اند.

 

ترامپ ادعا می‌کند که مرز جنوبی، خط لوله‌ای برای ورود مواد مخدر غیرقانونی است؛ اما سازمان مبارزه با مواد مخدر، بیشتر قاچاق مواد مخدر را از طریق مرزهای قانونی و پست اعلام کرده است. شاید بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری برای بودجه نظامی در سال ۲۰۲۰ رقم بزرگی باشد و کم شدن چند میلیون دلار تاثیری در امنیت ملی آمریکا نداشته باشد اما این حقیقت که طبق قانون اساسی، قدرت در نظر گرفتن بودجه و استفاده از ثروت آمریکا متعلق به کنگره است زیر سوال می‌رود؛ مخصوصاً که کنگره بارها به این نتیجه رسیده است که ساخت این دیوار تنها اتلاف پول است.

 

مخالفت کنگره بدین معنا نیست که نباید محافظی بین مرز این دو کشور باشد، اتفاقاً مرز جنوبی با انواع مختلف گارد و سیم خاردار محافظت می‌شود، اما تصمیم عوض کردن این سیستم محافظتی با سیستم پیچیده و نوین دیواری که هزینه سرسام‌آوری را برای آمریکا متحمل می‌شود، تصمیم غیرمنطقی و خودخواهانه‌ای است که یک بار دیگر ترامپ به آمریکا تحمیل می‌کند که تنها برای ثابت کردن توانایی‌اش برای تحقق شعارهای انتخاباتی احمقانه‌اش است.

 

کنگره با دانش بر بی‌معنایی ساخت دیوار نباید از موضع خود پایین بیاید و باید با اعلام وضعیت اضطراری و  وتو کاخ سفید بجنگد و متعاقباً لایحه‌ای جامع برای مهاجرت طولانی مدت که بر اساس سنت‌های انسانی آمریکا است و شامل مرزی معقول و کاربردی است ارائه دهد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی