تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
عزت‌الله یوسفیان ملا و حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

ادغام یارانه و کمک معیشتی برای پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی؟

News Image Lead

طرح نمایندگان مجلس برای ادغام یارانه نقدی و کمک معیشت حمایتی و پرداخت آن به همه یارانه‌بگیران، مورد نقدهای فراوانی قرار گرفته است، زیرا در صورت یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی و تبدیل آن به یارانه ۷۲ هزار تومانی، ۶۰ میلیون نفری که اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه می‌شوند، در حالی که ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، منتفع خواهند شد.عزت‌الله یوسفیان ملا و حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح ادغام یارانه نقدی و کمک معیشتی درگفت‌وگو با دیدارنیوز به تبیین طرح مجلس و بیان نظرات خود پرداختند. یوسفیان ملا هدف از اجرای طرح را یک کاسه کردن پرداخت ها از سوی دولت می داند و حاجی دلیگانی از پرداخت صد هزار تومان برای هر نفر در طرح جدید مجلس خبر می دهد.

کد خبر: ۵۱۲۵۰
۱۱:۳۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ طرح نمایندگان مجلس برای ادغام یارانه نقدی و کمک معیشت حمایتی و پرداخت آن به همه یارانه‌بگیران، مورد نقدهای فراوانی قرار گرفته است، زیرا در صورت یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی و تبدیل آن به یارانه ۷۲ هزار تومانی، ۶۰ میلیون نفری که اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه می‌شوند، در حالی که ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، منتفع خواهند شد.

 

براساس گزارش اقتصاد برتر، این در حالی است که به عنوان نمونه، اکنون به حساب سرپرست یک خانواده سه نفره که فقط یارانه نقدی می‌گیرد، در هر ماه ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود و در صورت پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی، دریافتی این خانوار به ۲۱۶ هزار تومان افزایش می‌یابد و همچنین برای خانواده پنج نفره مبلغ یارانه از ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

 

اما در مورد افرادی که یارانه نقدی و کمک معیشتی می‌گیرند، روند معکوس می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به عنوان مثال خانواده دو نفره‌ای که اکنون در مجموع ماهانه ۱۹۴ هزار تومان دریافتی دارد، با اختصاص یارانه ۷۲ هزار تومانی رقم آن به ۱۴۴ هزار تومان می‌رسد که ۵۰ هزار تومان کمتر از حالت فعلی است. همچنین در یک خانواده چهار نفره که اکنون از محل یارانه نقدی و کمک معیشتی ۳۵۴ هزار تومان دریافت می‌کند، این مبلغ با مصوبه جدید مجلس به ۲۸۸ هزار تومان کاهش می‌یابد.

 

این در حالی است که اگر در طرح یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی، ۱۸ میلیون پردرآمد مشارکت داده نمی‌شدند، دولت می‌توانست از منابع قابل صرفه جویی از این محل، رقم پرداختی به ۶۰ میلیون نفر گزینش شده را افزایش دهد؛ در حالی که اکنون منابع باید بین پردرآمد‌ها نیز توزیع شود.

 

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه در این خصوص مطرح کرده است که در طرح جدید اگر یک خانواده پنج نفره در شرایط فعلی ۴۳۲ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی می‌گیرد در طرح مزبور ۳۶۰ هزار تومان خواهد گرفت که ۷۰ هزار تومان از حق آن به نفع کسانی که در سه دهک بالای در آمدی هستند تضییع می‌شود.

 

پرداخت‌ها از سوی دولت یک کاسه می‌شود

 

کمک معیشتی و یارانه ادغام می‌شود؟

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح ادغام یارانه نقدی و کمک معیشتی درگفت‌وگو با دیدارنیوز گفت: طرح ادغام یارانه نقدی و کمک معیشتی در کمیسیون تلفیق به تصویب درآمده و براساس آن مبلغ ۷۲ هزار تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها و درآمد فروش بنزین، جایگزین یارانه نقدی و کمک معیشتی خواهد شد.

 

وی در رابطه با امکان‌پذیر بودن طرح فوق ابراز کرد: علت بیان طرح از این رو بود که وقتی دولت درصدد است تا به فردی پولی پراخت کند، چرا با دو جریان، بخش و نیرو، این کار را انجام دهد؟ مجلس درصدد است تا این کار را به صورت یک کاسه کند، زیرا تمام این پرداختی‌ها توسط یک دولت صورت می‌گیرد.

 

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این خصوص که برخی کمک معیشتی دریافت نمی‌کنند، ولی یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، آیا شامل این افراد هم می‌شود، توضیح داد: تشخیص این مسئله برعهده دولت قرار دارد، زیرا تمامی اختیارات در این زمینه به او واگذار شده است، با این حال در قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان مبلغ و افرادی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، مشخص هستند.

 

یوسفیان ملا در این خصوص که دریافتی مشمولان براساس طرح فوق کاهش خواهد یافت، ابراز کرد: رقم را دولت تعیین می‌کند و مجلس درآن نقشی ندارد، اکنون این احتمال وجود دارد که رقم مشخص شده، دچار نوسان شود.

 

وی در این خصوص که برتعداد یارانه بگیران با این حساب اضافه خواهد شد، اظهارداشت: به هر حال اختیار پرداخت‌ها با دولت است و در صورت تشخیص حتی می‌تواند یارانه برخی را قطع کند.

 

حداقل باید ۱۰۰ هزارتومان پرداخت شود

 

کمک معیشتی و یارانه ادغام می‌شود؟

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درخصوص امکان‌پذیر بودن طرح ادغام یارانه نقدی و کمک معیشتی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: اجرایی شدن این طرح امکان‌پذیر است، اما رقم تعیین شده برای آن باید یکصد هزارتومان باشد، البته دولت با آن مخالفت کرده، چنانچه درصدد نباشد که برمبلغ ۷۲ هزارتومان اضافه کند، حداقل از آن نکاهد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: برابر قانون هدفمندی یارانه‌ها همانطور که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند، نصف درآمد حاصل از آن باید مستقیما به حساب مردم واریز شود. با مراجعه به تبصره ۱۴ در سال ۹۸ (امسال) ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه به دست آمد که نصف آن یعنی ۷۰ هزار میلیارد باید به حساب مردم ریخته می‌شد که در دوماه گذشته ۴۱ هزار میلیارد تومان ازآن رقم پرداخت شد. عددی هم که بابت کمک معیشتی در نظر گرفته می‌شود بعد از اضافه شدن قیمت بنزین بود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص یادآور شد: سال ۹۸ دولت حداقل ۲۹ هزار میلیارد تومان از سهم مردم که باید به یارانه اضافه می‌شد را نداده است، امسال نیز (سال ۹۹) کل درآمد از این منبع حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است (منبع بخشی از آن صادرات فراورده‌های نفتی به حساب می‌آید) که چنانچه باز هم نصف شود، رقم بیشتری از مبلغی که به مردم داده شده، خواهد بود.

 

حاجی دلیگانی در رابطه با این مسئله که درصورت تصویب این طرح، گروهی که یارانه و کمک معیشتی دریافت می‌کنند، میزان دریافتی‌شان نسبت به کسانی که تنها یارانه می‌گیرند، کمتر خواهد شد، چنین توضیح داد: ۷۸ میلیون نفر یارانه می‌گیرند و ۶۰ میلیون نفر هم کمک معیشتی دریافت می‌کنند، به این معنا ۱۸ میلیون نفر در بحث یارانه از تعداد بالاتری برخوردارند و طبیعتا در صورت تصویب این قانون، گیرندگان کمک‌های معیشتی بیشتر خواهند شد و اکنون هم دولت موفق نشده این ۶۰ میلیون نفر را به درستی ساماندهی کند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: افرادی در کشور وجود دارند که مایل به دریافت کمک معیشتی نیستند، اما پرداخت برای آن‌ها صورت می‌گیرد و برعکس برخی نیازمندند، اما پرداختی انجام نمی‌شود. به طور نمونه کودکان یتیمی را از نزدیک دیدم که هیچ درآمدی نداشتند و از پوشش بیمه‌ای هم بی‌نصیب بودند، به این دسته از افراد کمک معیشتی پرداخت نمی‌شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این رابطه که تصمیم فوق به مشکلات دولت در سال آینده با توجه به پیش‌بینی اقتصادی نه چندان مطلوب نمی‌افزاید، اظهار داشت: به هرحال یک عهد و قرار با مردم برابر قانون گذاشتیم و به آن‌ها گفتیم قیمت بنزین، گازوئیل، نفت سفید و گاز را افزایش می‌دهیم و نصف آن را به شما برمی‌گردانیم، یا باید حرف خود را پس بگیریم یا باید به آن عمل کنیم.

 

حاجی دلیگانی در خصوص احتمال تصویب این طرح ابراز کرد: طرح مورد اشاره کف مبلغی است که باید در نظر گرفته شود، در حال نوشتن پیشنهادی هستم که حداقل ۱۰۰ هزارتومان پرداخت شود.

 

وی در این‌باره که دولت با همین مبلغ هم به مخالفت پرداخته، گفت: دولت در کل مایل است که مبلغی نپردازد، اما از آن طرف هم شب می‌خوابند، صبح بنزین را ۳۰۰ درصد گران می‌کنند. دولت نباید دور از نظر داشته باشد که نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت نیستند، از سوی مردم به خانه ملت ورود پیدا کرده‌اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی