تیتر امروز

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هزینه عملیات «وعده صادق» چقدر بود؟/ «دست ما هنوز رو نشده»

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
احمد بخشایش اردستانی و علی بیگدلی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

طرح کاهش روابط با انگلیس؛ پاسخ به انتظارات مردم یا بهانه برای تسریع روند مکانیسم ماشه؟

News Image Lead

پس از آنکه «راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران در جریان حضور در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به بهانه ساقط کردن هواپیما مسافربری اوکراینی، توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اخراج او و همچنین کاهش سطح روابط میان تهران و لندن شدند. دیروز این درخواست نمایندگان، شکل عملی به خود گرفت و طرحی را تحت عنوان "کاهش روابط با انگلستان" با ۲۳ امضا تقدیم هیات رئیسه کردند. دیدارنیوز در گفتگو با احمد بخشایش اردستانی و علی بیگدلی از کارشناسان روابط بین‌الملل به بررسی این طرح و تبعات تصویب آن پرداخته است.

کد خبر: ۴۹۵۲۷
۱۲:۲۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مژگان فرجی: پس از آنکه «راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران در جریان حضور در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به بهانه ساقط کردن هواپیما مسافربری اوکراینی، توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار اخراج او و همچنین کاهش سطح روابط میان تهران و لندن شدند.

 

دیروز این درخواست نمایندگان، شکل عملی به خود گرفت و طرحی را تحت عنوان "کاهش روابط با انگلستان" با ۲۳ امضا تقدیم هیات رئیسه کردند. در ماده واحده این طرح آمده است: "پس از تصویب این قانون، دولت مکلف است سطح مناسبات سیاسی با کشور انگلستان را تا حد کنسولی کاهش دهد و ارتقای مجدد مناسبات فقط با تصویب مجلس امکان‌پذیر است."

 

همچنین در تبصره آن مورد اشاره قرار گرفته که" وزارت امور خارجه مکلف است اقدامات حقوقی و قضایی و سیاسی لازم را برای استیفای حقوق ملت ایران در دادگاه‌ها و مجامع بین‌المللی پیگیری و هر سه ماه یک بار گزارش آن را به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. "

 

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در این خصوص گفته است که به دنبال جنایت کشور‌های اروپایی در حق ملت بزرگ ایران و موضع‌گیری‌های آن‌ها علیه کشورمان، طرح کاهش روابط با فرانسه و آلمان را مطرح کردیم که با توجه به اظهارنظر اخیر وزیر خارجه انگلیس، کاهش روابط با آلمان و فرانسه در حال حاضر از این طرح خارج شده و موضوع کاهش روابط با انگلیس را به صورت طرح دو فوریتی به مجلس دادیم.

 

رابطه ایران وانگلیس به نفع مردم ایران نیست

 

طرح کاهش ارتباط با انگلیس مارا به کجا می‌برد؟

احمد بخشایش اردستانی کارشناس روابط بین‌الملل در رابطه با طرح کاهش روابط با انگلستان در مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: متاسفانه چشم دولت فعلی ایران به امریکا و اروپا است. به این معنا که در دولت، این تئوری حاکم شده که پشت خروج ترامپ از برجام باید خط اروپایی‌ها را جدا کرد، اما از آنجا که انگلیسی‌ها درصددند تا خروج از اتحادیه اروپا را عملی سازند و برگزیت در پایان این ماه به اجرا گذارده خواهد شد، بنابراین آقای بوریس جانسون در کنار اینکه به لحاظ فکری به ترامپ نزدیک است، به امضا قرارداد تجاری با او تمایل دارد تا جایگزین برگزیت کند، لذا به این کشور نزدیکی شدیدتری پیدا کرده است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مواضع این روز‌های بوریس جانسون، جایگزینی مذاکره در عوض برجام است. به این معنا که انگلیس به نفع ترامپ چرخش داشته است، البته اروپایی‌ها و ایران مایل هستند تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ برجام به قوت خود باقی بماند، اما انگلیس با این طرح خود درواقع امتیاز نقدی به ترامپ پرداخت می‌کند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین خصوص یادآور شد: نکته دیگر این است که حضور سفیر انگلیس بین دانشجویان معترض نسبت به سقوط هواپیمای اوکراینی که هنوز دلیل آن مشخص نیست، سبب شده تا ذهن مقامات ما به این سمت سوق یابد که این کشور همواره در امور ایران دخالت داشته و اکنون هم به این کار خود ادامه می‌دهد، بنابراین برای زدن تودهنی باید سطح روابط را کاهش داد که به نفع کشور است، زیرا فرزندان مقامات کشورمان در انگلیس زندگی می‌کنند و کاهش سطح روابط باعث می‌شود که امیدشان به این کشور، کاهش یابد و بیشتر به داخل توجه کنند و اقتصاد مقاومتی را فعال سازند.

 

بخشایش در خصوص ارتباط مسئولی که فرزندش در خارج از کشور زندگی می‌کند با کاهش رابطه ابراز کرد: کسی که فرزندش در انگلیس به سر می‌برد، در آنجا مشغول به کار است و به واسطه آن پول اندوخته می‌کند، طبیعتا مایل به رابطه خوب با این کشور است تا در صورت بروز هر مشکلی، بلافاصله در آنجا سکنی گزیند.

 

وی در ادامه افزود: نکته عجیب ماجرا اینجا است که وسعت ایران از نظر جغرافیایی برابر با ۱۶ کشور دنیا است و انگلیس وسعتی برابر با سه روستای کشور ما را دارد، ولی با این وجود ایران را تهدید می‌کند. باید به آن‌ها پاسخی درست و منطقی داد.

 

این استاد دانشگاه نظر خود را درباره موافقت با این طرح چنین بیان کرد: چنانچه یکی از نمایندگان مجلس دهم بودم، حتما سطح روابط را با انگلیس پائین می‌آوردم. رابطه ایران با این کشور به نفع مردم ایران نیست و تنها برای مقامات سودآور است.

 

بهانه مکانیسم ماشه را تقدیم اروپایی‌ها نکنیم

 

طرح کاهش ارتباط با انگلیس مارا به کجا می‌برد؟

علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه نیز در رابطه با این طرح نمایندگان مجلس به دیدارنیوز گفت: روز اولی که خبر حضور سفیر انگلیس در بین معترضان انتشار پیدا کرد، گفتم "سفیر از حدود اختیارات خود تجاوز کرده و اجازه نداشته در چنین جوی حضور مستقیم داشته باشد" ولی با این وجود به نفع ایران نیست که موضوع فوق را نقطه انتهایی در نظر گیرد، زیرا با توجه به اینکه سه کشور پایه یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در آستانه مسئله حل مشکلات در خصوص برجام هستند، مقامات ایران نباید بهانه پیگیری "مکانیسم ماشه" را تقدیم آنان کنند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: طرح مجلس یعنی کاهش سطح مناسبات در سطح کنسولی، هنوز قطعی نیست و شاید به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یا حتی دولت ارجاع شود تا دولت این مسئله را به اجرا درآورد، اما این احتمال وجود دارد که طرح مورد اشاره برای پاسخ مثبت به انتظارات مردم، عنوان شده باشد، ولی درصورتی که قطعی باشد ایران با مشکلات بیشتری ـ در شرایطی که به شدت تحت فشار قرار گرفته و پرونده‌اش درآستانه ورود به شورای امنیت است ـ روبرو خواهد شد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره سرنوشت برجام یادآور شد: برجام پیش ازاین‌ها در آستانه سقوط قرارگرفته بود، اکنون هم بر روی جمجمه آن تپانچه گذاشته‌اند و دیگر جانی برایش باقی نمانده است و به هر حال از بین خواهد رفت و هیچ نقطه امیدوار کننده‌ای از این حیث وجود ندارد، منتهی ارسال پرونده ایران به شورای امینت نیازمند مراحلی است که با توسل به برجام امکان به تاخیر افتادن آن وجود دارد، اما در صورتی که چنین برنامه‌هایی قطعیت یابد، گسیل شدن پرونده ایران به ذیل فصل هفتم روان تر می‌شود که در نتیجه آن، عواقب بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

 

بیگدلی درباره "مکانیسم ماشه" نیز بیان کرد: براساس مندرجات مسطور در برجام، کمیسیونی را تحت عنوان کمیسیون مشترک پیش بینی کردند که هر طرف از عملکرد آن ناخشنود باشد، می‌تواند شکایت خود را به آن ارجاع دهد و درصورتی که اعلام نارضایتی در این کمیسیون به جایی نرسد در عمل قدم‌های نخستین برای عملیاتی شدن "مکانیسم ماشه" برداشته خواهد شد. با اقدامی که مجلس (طرح کاهش ارتباط با انگلستان) انجام داده "مکانیسم ماشه" با سرعت بیشتری ما را به سمت لغو برجام می‌برد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
زشت نیست این اظهارات آقای احمد بخشایش اردستانی را به عنوان کارشناس روابط بین المللی می گذارید؟!

نه خدایی؟ خوانندگانتون رو گاگول فرض کردید!؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی