تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
محمد جواد حق‌شناس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

عدم بروز واکنش مناسب در زمان وقوع رخداد‌ها از نقاط ضعف دولت است

News Image Lead

روحانی در اولین اظهارنظر رسمی و عمومی خود در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه در نزدیکی فرودگاه تهران را 'خطایی بسیار دردناک و نابخشودنی' خواند و از قوه قضائیه خواست تا "دادگاهی ویژه با قاضی عالی‌رتبه و با ده‌ها کارشناس" برای بررسی این مساله تشکیل شود و در ادامه افزود: "تمام دنیا به دادگاه ما نگاه خواهند کرد. "حسن روحانی همچنین این روز‌ها مباحث مربوط به رد صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس را هم مدنظر داشته و در جلسه هیات دولت در این‌باره به تندی ابراز نظر کرده است. حسن روحانی در حالی چنین تند سخن می‌گوید که به دلیل سکوتش در برابر اتفاقات اخیر، انتقادات فراوانی به او وارد شده و اکنون نیز بابت عکس‌العمل دیرهنگامش همچنان نقد‌ها به قوت خود باقی است. محمد جواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ارزیابی خود را در رابطه با واکنش تند، اما با تاخیر حسن روحانی درباره حوادث اخیر در گفتگو با دیدارنیوز چنین مطرح کرد:متاسفانه به نظر می‌رسد که دولت آقای روحانی در رابطه با برقراری ارتباط با مردم، رسانه‌ها و افکار عمومی از روز‌های آغاز به کار خود در ۶ سال گذشته تا به امروز با مشکلی جدی روبرو بوده و همچنان هم همان روند ادامه دارد.

کد خبر: ۴۹۱۸۸
۱۰:۳۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سه روز پس از آنکه هواپیمای اوکراینی سقوط کرد و تمام ۱۷۶ مسافر آن، جان خود را از دست دادند حسن روحانی رئیس‌جمهوری با انتشار بیانیه‌ای، "خطای انسانی" و "شلیک پدافند سپاه" را دلیل سقوط این هواپیما اعلام کرد. در این بیانیه، رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیرو‌های مسلح مطلع شده است، می‌نویسد: «در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.»

 

اما روحانی یک هفته بعد در اولین اظهارنظر رسمی و عمومی خود در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه در نزدیکی فرودگاه تهران را 'خطایی بسیار دردناک و نابخشودنی' خواند و از قوه قضائیه خواست تا "دادگاهی ویژه با قاضی عالی‌رتبه و با ده‌ها کارشناس" برای بررسی این مساله تشکیل شود و در ادامه افزود: "تمام دنیا به دادگاه ما نگاه خواهند کرد."

 

او در این رابطه تاکید کرد: "به دلیل آشنایی که با پدافند هوایی دارم می‌دانم که فقط یک نفر مقصر نیست، دیگرانی هم هستند. می‌خواهم این مساله با صداقت برای مردم بیان شود. اینکه چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت باید برای مردم روشن شود. "

 

حسن روحانی همچنین این روز‌ها مباحث مربوط به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس را هم مدنظر داشته و در جلسه هیات دولت در این‌باره ابراز نظر کرده است. او در نشست هیئت دولت در روز ۲۵ دی ماه خاطر نشان کرد که با رد صلاحیت‌های گسترده جلوی مشارکت "همه احزاب و گروه‌ها" در انتخابات گرفته می‌شود. روحانی در این‌باره افزود: «با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد. به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ نفر، هزار و ۷۰۰ نفر نامزد هستند. از چند جناح هزار و ۷۰۰ نفر؟ و ۱۷ نفر از چند جناح هستند؟ آیا از یک جناح هستند؟»

 

حسن روحانی در حالی چنین تند سخن می‌گوید که به دلیل سکوتش در برابر اتفاقات اخیر، انتقادات فراوانی به او وارد شده و اکنون نیز بابت عکس‌العمل دیرهنگامش همچنان نقد‌ها به قوت خود باقی است.

 

محمد جواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ارزیابی خود را در رابطه با واکنش تند اما با تاخیر حسن روحانی درباره حوادث اخیر در گفتگو با دیدارنیوز چنین مطرح کرد: روال و قاعده اظهار نظر در سطح چهره و شخصیتی که جایگاه ریاست‌جمهوری دارد و بالاترین مقام اجرایی کشور به حساب می‌آید، این است که به موقع، سنجیده و جامع الاطراف باشد.

 

وی در ادامه گفت: جامعه به خصوص در رویداد مهمی مانند حادثه هواپیمای مسافربری اخیر به درستی انتظار دارد که مقامات مسئول، پاسخگوی اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد و نیازمند آگاهی‌رسانی دقیق و روشن است باشند، اما متاسفانه به نظر می‌رسد که دولت آقای روحانی در رابطه با برقراری ارتباط با مردم، رسانه‌ها و افکار عمومی از روز‌های آغاز به کار خود در ۶ سال گذشته تا به امروز با مشکلی جدی روبرو بوده و همچنان هم همان روند ادامه دارد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص تاکید کرد: مسئله فوق، علیرغم اینکه بار‌ها نسبت به آن تذکر داده شده و نگرانی‌ها از نبود یک راهبرد درست و دقیق و تیم رسانه‌ای منسجم که دارای عکس‌العمل مناسب در زمان‌های مورد نیاز باشد، پنهان نشده است، مدام به تکرار در می‌آید.

 

حق‌شناس در ادامه افزود: بی‌توجهی نسبت به نقد‌ها در این زمینه به گونه‌ای خود را به نمایش می‌گذارد که این روز‌ها در اوج ماجرایی قرار گرفتیم که تمام دنیا نسبت به آن واکنش نشان دادند. بی‌عملی از یک طرف و عدم عکس‌العمل مناسب توسط مقامات دولت و شخص آقای روحانی از طرف دیگر به عنوان یکی از نقاط ضعف این دولت و شخص رئیس‌جمهور، نکته‎‌ای نیست که قابل کتمان و عبور از کنار آن باشد.

 

وی درباره شروع یک نزاع سیاسی در داخل کشور تصریح کرد: مسئله مورد اشاره یک طرف این داستان است، اما متاسفانه شاهد هستیم با وجود آنکه رئیس‌جمهور باید از حقوق مردم دفاع کند و در بزنگاه‌ها پاسخگوی افکار عمومی باشد، چنین رفتار نمی‌شود و در عوض دیده می‌شود که دولت در بسیاری از مواقع، سکوت برمی‌گزیند و بدون اخذ هیچ موضعی به راحتی از کنار بخشی از ماجرا‌ها می‌گذرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: انتظار از دولت در ماجرای سقوط هواپیما این بود که روز روی دادن این اتفاق، آقای رئیس‌جمهور باید در میان مردم حضور پیدا می‌کرد و با آنان سخن می‌گفت. فاصله‌ی زمانی بین تحقق حادثه مورد اشاره و ابراز نظر رئیس‌جمهور درباره آن ـ گرچه در مواضع اعلام شده تاکید کرد که باید در این خصوص شفافیت صورت گیرد ـ ممکن است از این جهت باشد که بخشی از ماجرا در حوزه نیرو‌های مسلح تعریف می‌شود، اما قابل پذیرش نیست. در حالی شاهد این رفتار از سوی دولت کشورمان بودیم که روسای‌جمهور آمریکا، اوکراین و نخست‌وزیر کانادا پیش از او اظهار نظر کردند و تمام توجهات به سمت آن‌ها متمرکز شده بود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی