تیتر امروز

محمد مهدی تندگویان: اختلاس‌ها و فساد‌های مالی امید جوانان را سوزاند/ نسل جدید دیگر به ساختار‌های رسمی اعتماد ندارد/ بازگشت اعتماد بدون تغییر ساختار ممکن نیست
گفت و گوی دیدارنیوز در برنامه «پشت صحنه» با معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان

محمد مهدی تندگویان: اختلاس‌ها و فساد‌های مالی امید جوانان را سوزاند/ نسل جدید دیگر به ساختار‌های رسمی اعتماد ندارد/ بازگشت اعتماد بدون تغییر ساختار ممکن نیست

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های «پشت صحنه» میزبان محمد مهدی تندگویان، معاون پیشین وزارت ورزش و جوانان بود. این گفت و گو را ببینید و بخوانید.
مجتبی مقصودی: انجمن علمی مطالعات صلح، از تأسیس تا گسترش، برای مان بیش از آنکه نشیب باشد، فراز بود
نگاهی به آنچه که در دهمین سالگرد تأسیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران گذشت

مجتبی مقصودی: انجمن علمی مطالعات صلح، از تأسیس تا گسترش، برای مان بیش از آنکه نشیب باشد، فراز بود

آیین دهمین سال تأسیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران، همراه با تجلیل از مؤسس این انجمن، مجتبی مقصودی به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری جمعی از انجمن‌های...
اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت
گفت و گوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک کارشناس برجسته محیط زیست

اسماعیل کهرم: مدیریت آب را از دست سیاسیون بگیرید/ زاینده رود را ما کشتیم/ من ۱۰ سال پیش گفتم تا سال ۱۴۰۴ آب تهران تمام می‌شود، کسی توجه نکرد/ با فروش میوه به کشورهای عربی حتی پول آب مصرف شده برنگشت

«تیتر» در یکی دیگر از سلسله برنامه های خود میزبان دکتر اسماعیل کهرم بوم شناس و فعال محیط زیست بود؛ او در این گفت و گو تاکید داشت که برای گذار از وضعیت بحران کنونی باید مدیریت را از دست سیاسیون...
پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکرالاسلامی:

استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه مجدد است

پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی ضمن تاکید بر لزوم احیاء حدیثخوانی و سنت اجازه در حوزه علمیه به احادیث طبی اشاره و تصریح کرد: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمیتوان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.

کد خبر: ۴۶۹۳۹
۱۴:۴۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه مجدد است

دیدارنیوز ـ به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، محمود ملکی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، در اولین نشست علمی "قواعد بازیابی متون حدیثی" که در این پژوهشکده برگزار شد با اشاره به اهمیت بازیابی متون حدیثی شیعه بیان کرد: گذشتگان در بازیابی متون و کتب حدیثی نهایت دقت را به خرج میدادند و تنها اگر کتاب و یا حدیثی اجازه از استاد داشته است میپذیرفتند.
 
وی با بیان اینکه قدما (عالمان و محدثان قرون اولیه اسلامی) در اعتبارسنجی روایات، عمدتا کتاب محور بودند افزود: یکی از مهمترین قرینه‌ها در بازیابی متون، کتاب بوده و در اعتبارسنجی روایات، آن را لحاظ میکردهاند.
 
ملکی با اشاره به اهداف و ضرورت بازیابی روایات از متون اصلی بیان کرد: اولین فایده این کار آن است که وقتی منبع مفقود حدیث، یافته شود آن منبع دارای هویت مستقل میشود و میتوانیم در مورد آراء نویسنده آن منبع اظهارنظر کنیم؛ دومین ضرورت این کار هم آن است که سنج‌های برای منبع موجود خواهیم داشت مثلا اگر در مورد اعتبار کافی سخن میگوئیم باید ابتدا اعتبار منابع آن را بسنجیم.
 
بازیابی احادیث کمک به قوت مذهب شیعه است
عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه به عقب بردن تاریخ اندیشه از دیگر فواید بازیابی حدیث است تصریح کرد: کلبرگ (مستشرق حدیثپژوه) در مقال‌های آورده که بحث احادیث ائمه ۱۲ امامی (اثنا عشر)، بحثی متاخر است یعنی در قرون اولیه اسلامی سابقه ندارد، ولی وقتی احادیث این باب و منابع آن را بازیابی میکنیم میبینیم که تاریخ احادیث ائمه اثناعشر (ع) به قرن دوم هجری باز میگردد لذا بازیابی احادیث حتی به قوت و اتقان مذهب شیعه هم یاری میرساند.
 
ملکی با بیان اینکه بسیاری از کتب حدیثی اولیه تا زمان سیدبن طاووس وجود داشته است افزود: کلبرگ لیست کتبی را که سید بن طاووس از آن نقل کرده آورده است، ولی برخی کتب میانی مانند وسائل الشیعه که حاوی منابع اولیه حدیثی است سبب شده تا محققان سراغ منابع اولیه نروند.
 
پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه باید حدیث خوانی و سماع احادیث احیاء شود افزود: اینکه کسی کتابی از پاساژ قدس بخرد و احادیثی را در آن ببیند و نقل کند روش درست در انتقال حدیث نیست بلکه باید با شنیدن و سماع همراه با فهم از استاد همراه باشد.
 
ملکی با بیان اینکه ما در اعتبار احادیث قائل به صفر و صد نیستیم و داشتن شواهد، مهم است بیان کرد: نگاه حدیثی ما زمانی تغییر یافت که نگاه فقهی بر روایات حاکم شد و بحث از عدالت راوی همانند عدالت امام جماعت و شاهد و ... هم به میان آمد.
 
استفاده از روایات طبی مشروط بر تجربه علمی است
این پژوهشگر در مورد روایات طبی و بحث اعتماد یا عدم اعتماد به آن‌ها در درمان افراد گفت: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمیتوان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.
 
وی اضافه کرد: ممکن است امام معصوم (ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند لذا اگر بخواهیم به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل کنیم ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد یعنی با عنوان یک گزاره تاریخی به آن نگاه کنیم.
 
ملکی افزود: باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شویم، زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند، ولی مثلا وقتی بخواهیم براساس روایتی، نسخه برای یک بیمار بدهیم نیازمند تجربه و آزمون علمی و تجربی است.
 
این محقق اضافه کرد: متاسفانه مورادی بوده که نسخهپیچی براین اساس، منجر به بیماری‌های شدید برای برخی افراد و موجب بدبینی به روایات شده است.
 
وی تصریح کرد: البته تاکید بر آزمایش دستورات این روایات، دال بر این نیست که روایات طبی را کاملا رد کنیم، چون تنوع روایات رسیده آنقدر زیاد است که نشان میدهد ائمه از جهت علمی فارغ از علم غیبشان، هم افراد ویژ‌های بوده اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات