تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تاج ریاست فوتبال بر سر چه کسی می‌نشیند؟

کارنامه مهدی تاج در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال ایران نکته‌های مثبت زیادی دارد، اما به نظر می‌آید در یک سال پایانی حضور او در این دوره از ریاست، معما‌ها و مسائل بسیاری برای فوتبال به وجود آمده که می‌تواند هر کس دیگری به قد و قامت مهدی تاج را نیز زمینگیر و مجبور به کناره گیری کند. شاید یکی از دلایلی که ترس را در وجود گزینه‌های رسمی جایگزینی تاج در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال انداخته نیز همین مسئله باشد. اگر استعفای مهدی تاج از سوی هیات رئیسه پذیرفته شود او نمی‌تواند در دوره بعدی انتخابات نیز شرکت کند یعنی امکان بازگشت پس از استراحت چند ماهه نیز نخواهد بود. فوتبال ایران با مسائل بزرگی در حوزه ریاست، تیم ملی، استقلال، پرسپولیس و تیم امید دست به گریبان است، مسائلی که هر یک به تنهایی می‌توانند حتی وزیر را به استیضاح بکشانند.

کد خبر: ۴۶۶۶۹
۰۹:۱۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: هنوز یک ماه از مراسم برترین‌های سال ۲۰۱۹ در کنفدراسیون فوتبال آسیا نگذشته است، جایی که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران، آخرین حضور خود را در یک رویداد بین المللی نشان داد و بی آنکه چیزی از این مراسم پر زرق و برق دریافت کند، کاپ یکی از برگزیده‌ها را تقدیم کرد. مهدی تاج حالا سه روز است که به دلیل مشکلات قلبی و جسمی، استعفا کرده و میز ریاست را باید به فرد دیگری تقدیم کند.
 
 
تاج ریاست بر سر چه کسی می‌نشیند؟

شاید اگر فدراسیون ورزشی دیگری غیر از فوتبال بود همین امروز یک چهره نه چندان آشنا و با سوابق نه چندان مرتبط با آن رشته ورزشی به عنوان سرپرست فدراسیون وارد میدان می‌شد تا برای یک روز نه چندان مشخص، شرایط را برای برگزاری انتخابات مهیا کند، اتفاقی که در این سال‌ها به کرات رخ داده و واکنش چندانی را هم به همراه نداشته است. اما از آنجایی که فوتبال و فدراسیون جذابش با بقیه رشته‌های ورزشی تفاوت آشکاری دارد قرار نیست رویه دیگر ورزش‌ها در ساختمان خیابان سئول رخ دهد.

مطابق اساسنامه فدراسیون فوتبال که هم مصوبه هیات دولت را دارد و هم به تایید فیفا رسیده، در صورت کناره گیری رئیس فدراسیون فوتبال از سمت خود باید یکی از نواب رئیس یا دست کم یکی از اعضای هیات رئیسه، کفالت فدراسیون را بر عهده بگیرند تا شرایط برگزاری مجمع انتخاباتی فراهم شود. در واقع یار تعویضی رئیس فدراسیون فوتبال باید از روی سکوی ذخیره‌هایی که روی آن راس هرم اداری فدراسیون فوتبال است انتخاب شود و کسی خارج از این سکو نمی‌تواند وارد میدان شود؛ بنابراین اینکه برخی تصور می‌کنند حالا بهترین فرصت برای هل دادن گزینه مورد نظرشان به سمت صندلی ریاست فدرسیون فوتبال است سخت در اشتباهند!

اما از روز استعفا تا به حال، موضوع مورد بحث در این مورد این است که چه کسی مجاز به جایگزینی مهدی تاج رئیس قدرتمند فدراسیون فوتبال خواهد بود؟ طبق اساسنامه، نواب رئیس فدراسیون به عنوان گزینه‌های نخستین مطرح هستند، اما جالب است که هر یک از نایب رئیس‌ها نکته‌ای دارند که فعلا اجازه نداده آن‌ها جای تاج را بگیرند. نایب رئیس اول فدراسیون در انتخابات سال ۱۳۹۵ کسی نبود جز علی کفاشیان که البته او اوایل امسال به خاطر فشاری که به بازنشستگان برای ترک پست‌های دولتی و نهاد‌های عمومی وارد شد مجبور شد فدراسیون را ترک کند. از کفاشیان به عنوان جایگزین احتمالی تاج صحبت می‌شود در حالی که او عملا ۱۰ ماه است در سمت خود حضور نداشته و نایب رئیس رسمی نیست؛ هر چند که رندانه اعلام کرده که هنوز استعفا نداده و اسما نایب رئیس اول تاج است!
 

تاج ریاست فوتبال بر سر چه کسی می‌نشیند؟
 
نفر بعد هم حیدر بهاروند نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ فوتبال است که او نیز از قضا در زمره بازنشستگان بوده و قانونا نمی‌تواند رئیس فدراسیون باشد، اما به این خاطر که سازمان لیگ فوتبال، نهادی مجزا و مستقل از فدراسیون است فعلا در این صندلی تکیه زده است. البته در ظاهر برای کفالت فدراسیون فوتبال، منعی برای بازنشستگان وجود ندارد، اما شاید بهاروند از انتقاد‌های بعدی بیم دارد و به همین دلیل نمی‌خواهد جای تاج را بگیرد.

نایب رئیس بانوان یعنی خانم صوفی زاده هم از آلترناتیو‌های قانونی تاج برای نشستن بر صندلی سرپرستی است، اما جالب است که از ابتدا جوری در مورد او صحبت شده که انگار زنان برای این صندلی، کوچک یا ناتوان هستند و اساسا موضوع سرپرستی نایب رئیس بانوان در قواره صوفی زاده نیست!

در بین اعضای هیات رئیسه نیز صحبت از محمود اسلامیان سرپرست نایب رئیس هیات رئیسه! به میان آمده که یار غار و همکار قدیمی مهدی تاج نیز هست. به نظر می‌آید اسلامیان را می‌توان مطلوب‌ترین گزینه از نگاه تاج دانست، اما اینکه او نیز خود سمت رسمی در هیات رئیسه ندارد شاید مانع بزرگی برای جایگزینی تاج باشد. جالب است که صحبت از ابراهیم شکوری دبیر کل فدراسیون هم به میان آمده که می‌تواند جانشین تاج باشد؛ در حالی که بر مبنای اساسنامه چنین اتفاقی نمی‌تواند بیفتد و شکوری باید به امور اجرایی در مقام دبیر کلی فدراسیون بپردازد.

یکی از مسائل جانبی در استعفای تاج نیز این است که برخی مدعی شدند ناخوش احوالی او به دلیل مشکلات پیش آمده درباره تیم ملی، ماجرا‌های مربوط به مارک ویلموتس، سقوط فوتبال ایران در رنکینگ فیفا و ناکامی احتمالی در صعود تیم ملی امید به المپیک رخ داده و بیماری قلبی در واقع بهانه مناسبی برای این کار بوده است. این ادعا البته از سوی قاطبه اهالی فدراسیون و وزارت ورزش رد شده، اما به هر حال ذهن بسیاری از طرفداران فوتبال را به خود مشغول کرده است.
 
 
تاج ریاست بر سر چه کسی می‌نشیند؟

کارنامه مهدی تاج در دوران حضورش در فدراسیون فوتبال ایران نکته‌های مثبت زیادی دارد، اما به نظر می‌آید در یک سال پایانی حضور او در این دوره از ریاست، معما‌ها و مسائل بسیاری برای فوتبال به وجود آمده که می‌تواند هر کس دیگری به قد و قامت مهدی تاج را نیز زمینگیر و مجبور به کناره گیری کند. شاید یکی از دلایلی که ترس را در وجود گزینه‌های رسمی جایگزینی تاج در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال انداخته نیز همین مسئله باشد.

اگر استعفای مهدی تاج از سوی هیات رئیسه پذیرفته شود او نمی‌تواند در دوره بعدی انتخابات نیز شرکت کند یعنی امکان بازگشت پس از استراحت چند ماهه نیز نخواهد بود. فوتبال ایران با مسائل بزرگی در حوزه ریاست، تیم ملی، استقلال، پرسپولیس و تیم امید دست به گریبان است، مسائلی که هر یک به تنهایی می‌توانند حتی وزیر را به استیضاح بکشانند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی