تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

ترامپ قاضی دلخواهش را پیدا کرد

ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه «بِرِت کَوِنا» یک قاضی محافظه کار دادگاه استیناف شهر واشنگتن را به عنوان گزینه جایگزینی عضو مستعفی دیوان عالی آمریکا معرفی کرد.

کد خبر: ۴۶۲۲
۰۹:۱۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ به گزارش تارنمای خبری وُکس، انتخاب قاضی محافظه کار دادگاه استیناف شهر واشنگتن از سوی ترامپ موجب سنگینی وزنه جناح راست در تصمیم‌های مهم قضایی طی سال‌ها و شاید دهه‌های پیش رو خواهد شد.

با وجود اینکه کَوِنا در مقایسه با برخی افراد مورد نظر ترامپ، گزینه معتدل‌تری به شمار می‌رود، اما موضع‌گیری‌های او به ویژه در زمینه آزادی مذهبی و طرح بیمه‌های درمانی همگانی موسوم به «اوباماکر»، نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

از جمله دیگر موضع‌گیری‌های این قاضی جمهوریخواه که مورد توجه توجه قرار گرفته، پیشنهاد او برای افزایش حوزه قدرت رئیس جمهوری است؛ موضوعی که زنگ خطر را برای حامیان دمکراسی در آمریکا به صدا درآورده است.

از دیگر نقاط مورد توجه کارنامه کَوِنا می‌توان به همکاری او در تشکیل پرونده‌های قضایی علیه «بیل کلینتون» چهل و دومین رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که در نهایت به کلید خوردن فرایند استیضاح او در سال ۱۹۹۸ انجامید.

وی قرار است جایگزین «آنتونی کندی» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا شود که به تازگی از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.

کندی ۸۱ ساله طی چند دهه گذشته، خود را به عنوان یک جمهوریخواه میانه‌رو مطرح کرده بود و استعفای او ممکن است به تغییر برخی سیاست‌های کلی در آمریکا از جمله در زمینه هم‌جنس‌گرایان، مجازات اعدام و سقط جنین منجر شود.

در صورت موافقت سنای آمریکا با انتصاب کَوِنا، وی دومین فردی خواهد بود که توسط ترامپ به عضویت دیوان عالی آمریکا درمی‌آید و این موضوع به طور یقین موجب تقویت جناح دولت کنونی در جایگاه قضایی این کشور خواهد شد. ترامپ سال گذشته هم با حمایت جمهوریخواهان کنگره، «نیل گورسچ» را به عضویت این دیوان درآورده بود.

آخرین تصمیم مهم دیوان عالی آمریکا، تایید اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ بود که اخیرا با رای غالب جمهوریخواهان، از جمله گورسچ، اتخاذ شد. این فرمان محدودیت‌هایی برای ورود اتباع برخی کشور‌ها از جمله ایران وضع کرد.

قضات دیوان عالی به صورت دائمی به این سمت منصوب می‌شوند؛ اما ابتدا باید از سنای آمریکا رای اعتماد بگیرند. هم‌اکنون جمهوریخواهان با ترکیب ۵۱ به ۴۹، اکثریت کرسی‌های سنا را هم در اختیار دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی