تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.
فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
به بهانه میلاد حضرت مسیح (ع) در آذربایجان غربی؛

جشن میلاد مسیح در سرزمین اقوام و ادیان

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز حضرت مسیح (ع) برگزار می‌شود.

کد خبر: ۴۶۱۱۰
۱۱:۰۳ - ۰۴ دی ۱۳۹۸

جشن میلاد مسیح در سرزمین اقوام و ادیان

دیدارنیوز ـ بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند.
 
اعضای بیشتر کلیسا‌های ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز ۲۵ دسامبر را به عنوان میلاد حضرت مسیح جشن می‌گیرند.
 
اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی، روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح را همزمان در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.
 
مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) به کلیسا‌ها می‌روند. در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی کرده و در خیابان‌ها و کوچه‌هادسته‌دسته سرود‌های پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌کنند.
 
برگزاری عشای ربانی، دعا و نیایش و جشن تبرک آب از مراسمات مسیحیان در جشن میلاد مسیح بشمار می‌رودکه محور‌های اصلی این آیین‌ها بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی‌های خانوادگی استوار است.
 
درخت کریسمس و بابانوئل از نماد‌های مقدس مسیحیان است. بابا نوئل اشاره به نام یکی از کشیشان مسیحی به نام سن نیکولاس دارد که در قرن چهارم میلادی می‌زیست و از اهالی بیزانس و منطقه آناتولی در ترکیه فعلی بوده‌است. وی به خاطر کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت داشت.
 
رد پای کریسمس و جشن‌های آن در آذربایجان غربی و ارومیه نیز به چشم می‌خورد و از چند روز پیش درختان کریسمس تزئین شده با گوی‌های رنگی و ریسه‌ها و عروسک بابانوئل در مغازه‌های مختلف شهر نمایان است.
 
آذربایجان غربی نیز از استان‌هایی که زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در کنار هم، این استان را متمایز و نماد وحدت کرده است.
 
استانی که ۲۳ کلیسای تاریخی معروف کشور، در آن واقع شده است به طوری که در شهر‌های شمالی آذربایجان غربی شامل ماکو، چالدران، خوی و سلماس ۸ کلیسای مهم وجود دارد و ارومیه نیز به تنهایی دارای ۱۵ کلیسای مهم و تاریخی است.
 
کلیسا‌های پطروس و پولوس، کنیسه کلیمیان، مارگیورکیس، سه کلیسا به اسم حضرت مریم، مارتوما، مارسیرکیس، ماریوخسا، ماردانیال، مارصیریشوع، مارگیودکیس، ماریوحنا و مارت خنه، ازجمله کلیسا‌های ارومیه و کلیسای هفتوان و مارگیوکیس از کلیسا‌های سلماس، قره‌باغ، سورپ سرکیس، فنایی، مهلذان و قریس از کلیسا‌های خوی و کلیسای مریم مقدس و طاطائوس مقدس از کلیسا‌های ماکو هستند.
 
هر ساله آئین مربوط به میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) در مرکز استان نیز عموما در کلیسای ننه مریم ارومیه برگزار می‌شود.
 
یکی از این کلیسا‌های مطرح استان که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده قره کلیسا در چالدران ماکو است که با توجه به بررسی‌هایی که باستان شناسان بر روی بنای این کلیسا انجام داده متوجه شده اند که اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت به شمار می‌رود از آنجایی که در این کلیسا یکی از حواریون مسیحی دفن شده است از اهمیت بالایی برخودار است
 
این کلیسا در۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران در کنار روستایی به همین نام واقع شده است. مورخان سدهٔ هشتم هجری به بعد گاهی به مناسبتی یادی از کلیسای تادئوس کرده اند و آن را «قراکلیسا» نامیده اند. چون قسمت خاوری بنای کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده است.
 
مراسم بادراک از جمله مراسماتی که با حضور مسیحیانی از کشو‌های مختلف در این کلیسا برگزار می‌شود. سابقه این مراسم به ۶۵ سال پیش برمی‌گردد هنگامی که برای نخستین بار گروهی از خلیفه‌‎گری ارامنه تبریز راهی این کلیسا شده و اقدام به برگزاری مراسم مذهبی در قره کلیسا کردند و از آن به بعد این مراسم همه ساله با حضور ارامنه کشور‌های مختلف جهان برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی