تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...
«علی ابراهیمی» عضو فراکسیون محیط زیست در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

منشأ آلودگی هوا؛ مصرف بنزین غیر استاندارد به دلیل صادرات بنزین یورو ۴؟

News Image Lead

علی ابراهیمی عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: با توجه به کاهش مصرف بنزین و فرصت صادرات از مقادیری که صرفه‌جویی می‌شود، قطعا بنزین یورو۴ قابلیت صادرات پیدا کرده است، بنابراین احتمالا بخشی از بنزین با کیفیت بالا به منظور ارزآوری صادر می‌شود که لازم دیده می‌شود مراجع ذیصلاح در خصوص کیفیت بنزین‌های تولیدی به صراحت اعلام نظر کنند. مسئله اولویت‌دار، سلامت مردم است، بنابراین چنانچه شرایط صادرات یورو ۴ به عنوان یک منبع درآمدی برای کشور تعریف شده باشد و بنزین بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد، کاری در ردیف خیانت به حساب می‌آید. سلامت مردم در یک مقطع با تولید بنزین‌های غیر استاندارد به خطر انداخته شد، اینکه در جریان تحریم‌ها احتیاج به ارز داریم و درصدد برآئیم از این طریق آن را تامین کنیم، کار درستی نیست.

کد خبر: ۴۵۵۳۷
۱۳:۲۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سال‌ها پیش تعطیلی مدارس، تنها در شرایط بارش برف زیاد صورت می‌گرفت که این تعطیلی به دلیل ساخت آدم برفی و بازی با برف، بسیار مفرح و مایه شادمانی بود اما در سال‌های اخیر شاهد هستیم که اصلی ترین دلیل تعطیلات مدارس، آلودگی هوا است، تاحدی که این وضعیت بغرنج موجب شد در هفته ای که گذشت به غیر از یک روز آن هم در نوبت عصر، مابقی روزها برای مدارس اعلام تعطیلی شود.

 

تعطیلی مدارس ظاهرا تنها کاری است که این روز‌ها در نتیجه افزایش آلودگی هوا صورت می‌گیرد، بنابراین سوال پیش می‌آید که آیا با این کار، مشکل آلودگی برطرف خواهد شد؟ حتی در صورتی که مدارس تعطیل شوند، آیا آلودگی بر سایر افراد که اعلام شده است دیگر پیر و جوان و کودک و بزرگسال نمی‌شناسد، تاثیر نخواهد داشت؟ به عبارتی دیگر تکلیف بقیه افراد شهر چیست؟ بر فرض که حتی تهران تخلیه هم شود (اظهار نظری که به شهردار تهران منتسب شد و توسط او مورد تکذیب قرار گرفت) امورات شهر و کشور که به شدت وابسته به تهران است، چگونه می‌گذرد؟

 

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در رشته توئیتی در حساب کاربری خود نوشته است: «حل معضل آلودگی هوا یک مساله‌ی حاکمیتی و فرابخشی است». او ادامه داده است: «در خیلی از کشور‌ها از برق به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند و اجازه تولید خودرو‌های نامرغوب را نمی‌دهند و از حمل و نقل عمومی نیز حمایت می‌کنند که همه این مسائل حاکمیتی است و دستگاه‌های مختلفی در این امر دخیل هستند.» هاشمی به افزایش معضلات مردم پس از گرانی بنزین نیز اشاره کرده و گفته است: «از زمان گران شدن بنزین حتی یک ریال هم به توسعه حمل و نقل ندادند و می‌بینیم که الان آلودگی هوا وضعیت افتضاحی دارد.»

 

همچنین بهرام پارسایی عضو هیأت رئیسه فراکسیون حقوق شهروندی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است: «۸۲ درصد آلودگی هوای تهران از خودرو‌ها است، آلودگی هوا عامل سالانه ۱۱ هزار مرگ و ده‌ها هزار بیمار سرطانی و تنفسی در کشور است و باید برای این منظور اقدامی کرد.»

 

علی ابراهیمی عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز در رابطه با نهاد مرتبط با حل مشکل آلودگی گفت: حل مسئله آلودگی به دلیل تکثر در منشأ آن در اختیار یک بخش یا وزارتخانه نیست. از بنزین تولیدی تا استاندارد و کیفیت خودرو‌های داخلی و وارداتی، صنایع اطراف تهران، کیفیت صنایع گازسوز خانگی، سیستم حمل و نقل عمومی، حتی مشکل تمرکز امکانات در پایتخت کشور و ادامه بروکراسی عریض و طویل دستگاه‌های اجرایی که ضرورت تردد درون شهری را ایجاد می‌کند در میزان آلودگی نقش دارند.

 

وی در ادامه ابراز کرد: به دلیل تنوع منشأ، راه‌حل هم در یک مجموعه، متمرکز نمی‌شود. وسایل نقلیه شامل خودرو‌های فرسوده حمل و نقل عمومی، شخصی و یا موتورسیکلت قطعا از عوامل مهم در ایجاد آلاینده‌ها محسوب می‌شوند که دولت باید منابع مالی مورد نیاز را برای نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل؛ چه از طریق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و چه از منابع دیگر تامین کند، زیرا این کار برعهده شهرداری قرار ندارد. البته یکی از منابع قابل استفاده از محل افزایش قیمت بنزین بود که متاسفانه در این مسیر برنامه‌ریزی لازم صورت نپذیرفت.

 

این عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس درباره استفاده از بنزین یورو ۲ بدون کیفیت به جای یورو ۴ در داخل کشور اظهار داشت: با توجه به کاهش مصرف بنزین و فرصت صادرات از مقادیری که صرفه‌جویی می‌شود، قطعا بنزین یورو۴ قابلیت صادرات پیدا کرده است، بنابراین احتمالا بخشی از بنزین با کیفیت بالا به منظور ارزآوری صادر می‌شود که لازم دیده می‌شود مراجع ذیصلاح در خصوص کیفیت بنزین‌های تولیدی به صراحت اعلام نظر کنند.

 

ابراهیمی دراین‌باره ابراز کرد: مسئله اولویت‌دار، سلامت مردم است، بنابراین چنانچه شرایط صادرات یورو ۴ به عنوان یک منبع درآمدی برای کشور تعریف شده باشد و بنزین بی‌کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد، کاری در ردیف خیانت به حساب می‌آید. سلامت مردم در یک مقطع با تولید بنزین‌های غیر استاندارد به خطر انداخته شد، اینکه در جریان تحریم‌ها احتیاج به ارز داریم و درصدد برآئیم از این طریق آن را تامین کنیم، کار درستی نیست. شاید برای خروج از این وضعیت بهتر است که شورای شهر در تعامل با دولت برای خروج از این مسئله، لایحه‌ای را تعریف و به مجلس ارائه دهد.

 

آیا بنزین با کیفیت صادرمی‌شود؟

 

ابراهیمی در رابطه با اتخاذ تدابیری برای سلامت تمام شهروندان؛ نه تنها دانش‌آموزان و دانشجویان چنین توضیح داد: در کوتاه‌مدت به جز راه‌حل‌های فعلی از جمله تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها یا محدودیت‌های تردد و بعضا تعطیلی صنایع آلاینده، راهکار دیگری اندیشیده نمی‌شود، اما این حرف که آلودگی‌ها به جز دانش‌آموزان و دانشجویان بر عموم جامعه نیز تاثیر دارد، درست است و در صورتی که میزان آلایندگی از استاندارد‌های تعریف شده تجاوز کند باید به سلامت عموم شهروندان توجه بیشتری داشت و نهایتا همه دستگاه‌های مسئول در جهت اصلاح وضعیت موجود اقدامات موثرتری انجام دهند.

 

این نماینده مجلس درباره تخلیه تهران به دلیل آلودگی هوا تاکید کرد: تخلیه تهران در عمل امکان‌پذیر نیست، اما با پیش‌بینی میزان آلایندگی در روز‌های آتی و اعلام تعطیلی به طور یک‌باره به جهت مهیا شدن امکان سفر برای مردم، می توان اقداماتی در زمینه کاهش مشکلات صورت داد.

 

وی در ادامه یادآور شد: بدون شک راه‌حل‌های مقطعی و کوتاه مدت درمان کارساز نیست و رفع این مشکل به یک عزم جدی نیاز دارد. گسترش و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، افزایش کیفیت و استاندارد ساخت همه تجهیزات، ماشین آلات، خودرو‌های مصرف کننده سوخت‌های فسیلی، گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اصلاح قوانین و بخشنامه‌های زیست محیطی کشور و تلاش برای اصلاح فرایند‌های تولید به جای اخذ جریمه‌های ریالی تولید کنندگان در صنایع آلاینده و اهتمام همه مردم و افزایش سطح فرهنگ عمومی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار جایگزینی سوخت‌های کمتر آلاینده مثل گاز و برق به جای سوخت‌های آلاینده مانند گازوئیل و بنزین، می‌تواند از راهکار‌های اصلاح وضعیت موجود باشد.

 

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: آلایندگی در مناطق نفت‌خیز مثل اهواز، عسلویه و گچساران دلیل دیگری دارد که گاز‌های مشعل و گاز‌های همراه از جمله دلایل آن است که وزارت نفت باید در این خصوص اقدام جدی انجام دهد.

 

ابراهیمی در رابطه با اظهار نظر رئیس شورای شهر که مسئله آلودگی را حاکمیتی و فرابخشی دانسته بود، اظهار داشت: حاکمیتی بودن مسئله آلودگی هوا شهر تهران حرف بی‌ربطی نیست، اما نهاد پاسخگو در این زمینه بدون تردید شورای شهر و شهردار است، البته شکی وجود ندارد که دستگاه‌های مختلفی در این قضیه دخیل هستند، ولی شکل‌گیری شورای شهر و انتخاب این شورا توسط مردم برای همین مسائل است وگرنه دلیلی ندارد مردم اعضای شورایی را انتخاب کنند که در زمان پاسخگویی، مسئولیت‌شان به گردن نهاد دیگری افتد.

 

این نماینده مجلس در ادامه اضافه کرد: مسئله‌ای که برای شهر تهران مشکل پیش آورده در اثر سوء مدیریت چندین ساله بوده است. به این معنا که حاشیه‌نشینی بیش از جمعیت اصلی در اطراف آن شکل گرفته، علاوه بر این توسعه مناطق مسکونی متوازن نیست و از همه مهم‌تر غرب و شمال غرب تهران که به عنوان گلوگاه تنفسی این شهر محسوب می‌شدند، با صدور مجوز برای کسب درآمد از سوی شورا‌ها در دوران مختلف جهت بلند مرتبه‌سازی و ساختمان‌های بسیار انبوه، شهر تهران را به بن بست رسانده است. وقتی برای شورای شهر تراکم فروشی، استفاده از طرح ترافیک به عنوان یک منبع درآمد و کنار آمدن با متخلفان در صورت اخذ جریمه در اولویت قرار می‌گیرد، نشان دهنده آن است که دیدگاه علمی و چشم‌انداز اساسی برای این قضیه در اختیار نداریم، بنابراین نتیجه این می‌شود که اکنون حداقل از حیث آب و هوا در حال رسیدن به بحران است.

 

وی در این خصوص بیان داشت: اساسا به دلیل آنکه تهران هم پایتخت سیاسی و هم پایتخت صنعتی و تجاری محسوب می‌شود تمام ارکان حاکمیت در این قضیه باید ورود پیدا کنند و پاسخگو باشند، البته مجلس را هم بی تقصیر نمی‌دانم چراکه مشکلات مرتبط با ترافیک، آلایندگی و اینکه عمده امکانات رفاهی در پایتخت متمرکز شده و روز به روزهم بر جمعیت آن اضافه می‌شود، مسائلی است که مجلس باید آن را مدیریت می‌کرد.

 

این عضو فراکسیون محیط زیست در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی و رابطه آن با گرانی قیمت بنزین تصریح کرد: در زمان بررسی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها صحبت از این کار بود، ولی متاسفانه به لحاظ اینکه اساسا مجری قانون (دولت وقت) به این قسمت توجهی نکرد و با عرض تاسف بیشتر درگیر دعوا‌های سیاسی بود تا رفع مشکلات مردم، بنابراین به دلیل نبود زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، اجبار مردم برای استفاده از وسایل شخصی اجتناب‌ناپذیر است. مردم برای تفریح یا راحتی بیشتر وسایل شخصی خود را به خیابان نمی‌آورند، امکان حمل و نقل عمومی به قدری ایمن و مطمئن نیست که بتوان بر روی آن حساب کرد.

 

ابراهیمی افزود: ۱۰ یا ۱۲ میلیون نفر در یک نقطه جغرافیایی خاص جمع شدند که شاید چند برابر جمعیت بعضی از کشور‌ها است، اما به ملاحظاتی که درباره آن‌ها باید مدنظر قرار گیرد، دقت نشده است. به طور نمونه اجرا نشدن خیلی از موارد قانونی به این گرفتاری افزوده است. پیش از این قانونی داشتیم که براساس آن مدیریت و دفاتر تمام دستگاه‌ها و کارخانجات که خارج از استان و شهر تهران قرار دارند باید در همان مناطق حضور فیزیکی داشته باشند و امروز با وجود امکانات اینترنتی و فضای الکترونیکی دلیل ندارد که دفاتر این‌ها در استان‌های دیگر فعالیت کنند، درصورتی که این قانون جدی گرفته می‌شد، جمعیت تهران تا حدودی مورد کنترل قرار می‌گرفت.

 

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: طرح غیر قابل سکونت بودن تهران شاید قدری عجولانه بود، اما بعید نیست که روزی شاهد این بحران جدی باشیم و شاید زنگ خطری است که باید از همین الان به صدا درآورد تا سرمایه گذاری‌های غیرضرور صورت نگیرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی