تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

شبانه روز تنها برای یک کپسول گاز در صف‌های طولانی می‌ایستیم!

در چند روز اخیر سلیندر‌های گاز مایع به سختی در دسترس مردم استان سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرد به طوری که آن‌ها ناچارند ساعت‌های طولانی در صف‌های ۱۰۰ نفری و ۲۰۰ نفری و طولانی مدت بایستند و در بسیاری از مواقع هم دست خالی به خانه بازگردند. یکی از افراد حاضر در صف کپسول گاز به دیدارنیوز گفت: «وضعیتی شبیه به قحطی در استان ما ایجاد شده است. همه از ساعت ۶ صبح در صف هستند. ساعت‌ها می‌گذرد، اما از ماشین حمل کپسول خبری نیست. پس از ساعت‌ها انتظار اگر ماشینی بیاید مردم با هم و به صورت چند صدنفری به سمت آن هجوم می‌برند، ازدحام به حدی است که عده‌ای زیر دست و پا می‌افتند، نزاع می‌شود و در آخر هم فقط عده کمی می‌توانند کپسول دریافت کنند. مردم نه امکان پخت و پز دارند و نه بدتر از آن امکان استحمام. بسیاری از افراد، بیش از دو هفته است که حمام نرفته اند.»

کد خبر: ۴۴۵۴۴
۱۴:۰۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: مردم استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهر‌های زاهدان و زابل، از اول آذرماه تاکنون با مشکل کمبود و یا به قولی نبود کپسول گاز مواجه هستند. علی رغم اینکه پروژه گاز رسانی به این استان از سال ۹۵ آغاز شده، اما بسیاری از شهر‌های استان، همچنان فاقد گاز خانگی بوده و نیاز خود را با سلیندر‌های گاز مایع مرتفع می‌کنند. این کپسول ها اما در چند روز اخیر به سختی در دسترس مردم قرار می‌گیرد به طوری که آن‌ها ناچارند ساعت‌های طولانی در صف‌های ۱۰۰ نفری و ۲۰۰ نفری و طولانی مدت بایستند و در بسیاری از مواقع هم دست خالی به خانه بازگردند.
 
این مساله زندگی روزمره مردم را به مخاطره انداخته، زیرا آن‌ها اعم از زن و مرد مجبور شده اند کار و زندگی خود را رها کرده و ساعت‌ها به انتظار آمدن ماشین حامل کپسول گاز بنشینند. چند نفر از اهالی زابل و زاهدان در گفتگو با دیدارنیوز درباره وضعیت اسفناک موجود در طی دو الی سه هفته گذشته تاکنون صحبت کردند.

یکی از افراد حاضر در صف کپسول گاز گفت: «وضعیتی شبیه به قحطی در استان ما ایجاد شده است. همه از ساعت ۶ صبح در صف هستند. ساعت‌ها می‌گذرد، اما از ماشین حمل کپسول خبری نیست. پس از ساعت‌ها انتظار اگر ماشینی بیاید مردم با هم و به صورت چند صدنفری به سمت آن هجوم می‌برند، ازدحام به حدی است که عده‌ای زیر دست و پا می‌افتند، نزاع می‌شود و در آخر هم فقط عده کمی می‌توانند کپسول دریافت کنند. مردم نه امکان پخت و پز دارند و نه بدتر از آن امکان استحمام. بسیاری از افراد، بیش از دو هفته است که حمام نرفته اند.»

کمبود سیلندر‌های گاز، قیمت آن را نیز افزایش داده و در بازار آزاد که به دست فروشنده‌های غیرمجاز اداره می‌شود، به چند برابر رسیده؛ به طوری که قیمت یک کپسول در بازار آزاد به بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان نیز رسیده است. یکی دیگر از شهروندان زاهدانی به دیدارنیوز گفت: «از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ ظهر در صف کپسول بودم اما نتوانستم تهیه کنم، مجبور شدم سر به دکه‌ها و بازار بزنم، اما هم قیمت بسیار بالا بود و هم گیر نمی‌آمد، زیرا تعداد کپسول‌ها کم است و همین تعداد کم را هم مسئولین یا کسانی که خود را به ایستادن در صف‌های طولانی مجبور نمی‌بینند، خریداری می‌کنند.»

یکی دیگر از ساکنین زاهدان در خصوص مشکل گاز شهری گفت: «پاییز ۹۶ لوله‌ی گاز وارد محل ما شده، ولی الان با اینکه نزدیک دو سال است که از این جریان می گذرد، هنوز گاز نداریم. می خواستیم ببینیم واقعا این مسئولین شرکت گاز دارند چه می کنند؟ چرا با وجود لوله کشی، هنوز گاز نداریم؟»

مشکل اما به دشواری تهیه کپسول گاز و گرانی آن در سیستان و بلوچستان ختم نمی‌شود. کمیابی سیلندر گاز نیز از کیفیت آن کاسته و دست متقلبین را باز گذاشته است. یکی از اهالی با ارائه فیلمی از کپسول خریداری شده عنوان کرد: «با دشواری زیاد و پس از ایستادن‌های طولانی، موفق به تهیه سلیندر شدم، اما با کمال تعجب پس از ۲ روز خالی شد، کپسول را امتحان کردم دیدم بخشی از محتویاتش به جای گاز، آب است.»
 
 
شبانه روز تنها برای یک کپسول گاز در صف های چند متری می ایستیم!!
 

به گفته اهالی، علی رغم اینکه روز‌های زیادی است که از بروز این مشکل می‌گذرد، ولی هنوز فرماندار و سایر مسئولین، اقدام اثربخشی در جهت رفع مشکل انجام نداده اند.
 
محبی سرپرست امور هماهنگی اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در توضیح مشکل به وجود آمده گفته است: «از آنجا که شرکت گاز در تخصیص سهمیه کپسول گاز درست عمل نکرده، سیلندر گاز نایاب شده است.» محبی در توضیح علل دیگر بروز این مشکل هم گفت: «عامل دیگری که تولید را مشکل کرده، بحث حمل و نقل است. کپسول‌های گاز از اصفهان بارگیری شده و در یزد با جابه جایی واگن‌ها کپسول‌ها به سیستان و بلوچستان آورده می‌شود. در چند روز اخیر کمبود لوکوموتیو و مشکلات حمل و نقل، مزید بر علت شده و مشکل کمبود کپسول گاز را ایجاد کرده است.»

 احمد کیخا نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز نسبت به دلایل وقوع این مشکل ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «از زمان حل این مشکل نیز خبری در دست ندارد.»

استان سیستان و بلوچستان سالهاست که با انواع محرومیت‌ها و تبعیض‌های مختلف دست به گریبان است. در دو دهه اخیر خشکسالی نیز بر مشکلات این سرزمین افزوده و با ایجاد مشکل در کشاورزی و دامداری، معیشت مردم را بیشتر از همیشه فلج کرده است. این در حالی است که در این استان فعالیت‌های صنعتی تقریبا تعطیل است و فقدان کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی ضمن ایجاد رکود و بیکاری در میان نیروی کار و جوانان این استان، فقر فزاینده‌ای را سبب شده است.
 
گرانی بنزین و سهمیه بندی آن در ایام اخیر با توجه به پراکندگی و بعد مسافت شهر‌ها و روستا‌های این استان، چالش‌های جدی برای مردم این منطقه ایجاد کرده و بر مشکلات معیشتی آن ها افزوده است، زیرا ۶۰ لیتر سهمیه برای استانی همچون سیستان و بلوچستان با این گستره طولانی، قطعا جوابگوی نیاز مردم نیست. مشکل سوخت در این استان، اما به مساله گرانی بنزین ختم نمی‌شود، نبود جایگاه‌های «سی ان جی» در این استان، دسترسی مردم و ماشین‌های گازسوز به این سوخت را نیز غیرممکن کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
1
به جای اینکه به فکر این مردم بیچاره باشند به فکر اینن که بیشتر مردم را بچزونن
پ.ن:پیشرفت خوبه من نمیگم بده ولی اصل را ول نکنید فرع را بچسبید
این ها خیلی نیازمند هستند
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
0
0
پرداختن به مناطق پیرامونی و کم برخوردار و بازگو.کردن ان برای.مرکزنشینان رویه تحسین برانگیزیست که امید است تداوم یابد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
0
واقعا مگر سیستان و بلوچستان جزخاک این کشور نیست؟!مگرمردم بلوچ ایرانی،اصلا انسان نیستند پس چرا ازبدیهی ترین امکاتات زندگی محروم اند
چراهمواره ازطرف حاکمیت هادرتمام ادوار مورد کم لطفی و بی مهری بوده بوده اند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی