تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گفتگوی "دیدارنیوز" با «فاطمه ذوالقدر» در مورد کلاس‌های آموزشی چندهمسری؛

معضل جامعه امروز ما چند همسری نیست

News Image Lead

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با دیدارنیوز گفت: کلاس‌های چند همسری در موسساتی صورت می‌گیرد که بعید می‌دانم از یک جای رسمی مجوز گرفته باشند. این موسسات فرهنگی در فضای مجازی تبلیغاتی می‌کنند که بعید می‌دانم که با استقبال هم روبرو شود یا خانم‌هایی باشند که در این کلاس‌ها شرکت کنند. اگر وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به کمیسیون فرهنگی بیایند سوال می‌شود که مجوزشان را چه کسی داده است و از کجا مجوز گرفته‌اند. اگر مجوز داده‌اند آیا نظارت می‌شود که در این موسسات چه آموزش‌هایی داده می‌شود؟ آیا هر موسسه فرهنگی می‌تواند هر آموزشی را بدهد؟

کد خبر: ۴۱۹۳۲
۱۲:۲۵ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‎راد: زمانی که بنر کلاس‌های چند همسری در فضای مجازی دست به دست می‌شد، بسیاری در تأیید و عدم تأیید چند همسری واکنش نشان دادند. برای نمونه، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در این خصوص یک مصاحبه و یک یادداشت ارائه داد.

 

وی در اولین مصاحبه خود درباره موضوع چند همسری گفت: «اصل مسئله چند همسری حکمی از احکام اسلام است که به حل یک معضل اجتماعی می‌پردازد. با توجه به وضعیت فعلی جامعه، اگر ما این حکم را اجرا نکنیم، فساد و فحشا در جامعه افزایش پیدا می‌کند. اما موضوع این نیست که بخواهیم این مسئله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مسئله ترویج بردار نیست. حکمی است که در جای خود خوب است و کسانی که شرایطش را دارند می‌توانند انجام دهند و اینکه بخواهیم کارگاه ترویج برگزار کنیم که همه به این حکم عمل کنند، کار درستی نیست و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند».

 
سخنان علی مطهری در مورد چند همسری که آن را مورد مناسبی برای حل معضلات اجتماعی امروز جامعه دانسته است، مورد اعتراضات بسیاری قرار گرفت. به همین دلیل، وی در یاداشتی ۱۴ بند از شرایط چند همسری را بیان کرد تا مطالب بیان شده توسط وی، تکمیل شود.

 

اما در خصوص واکنش علی مطهری به موضوع چندهمسری و حواشی مرتبط با آن، دیدارنیوز با فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته و نظر وی را خواستار شده است.

 

معضل جامعه امروز ما چند همسری نیست

فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص بیانات علی مطهری گفت: «جوانانمان امکان ازدواج ندارند و ازدواج اولشان دچار مشکل است، لذا مطرح کردن موضوعات چند همسری چاره‌ساز نیست. مجلس و دولت سعی دارند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به ازدواج جوانان کمک کنند تا انگیزه و تشویق پیدا کنند و ترس و هراسشان از بین برود و اقدام به ازدواج کنند. معضل جامعه ما چند همسری نیست. حتی این آمارهایی که داده‌اند آمارهای قابل استنادی نیست که تعداد دختران بیشتر از پسرها است.»

 

وی افزود: «امروز باید پرسید خیلی از پسرها چرا اقدام به ازدواج نمی‌کنند و همان یک همسر را ندارند؟ بحث‌های چند همسری بیشتر باعث سست شدن بنیاد خانواده و افزایش طلاق می‌شود. ممکن است همسر اول شرایط جدید را قبول نکند و طلاق بگیرد و فرزندها آواره شوند. اشتباه است که امروز ما این حرفها را بزنیم. آنها که توانایی مالی دارند نیز در زمینه کارهای خیر مثل تهیه جهزیه و حل مشکلات مسکن شرکت کنند. اینکه وقت و تلاش خودشان را بگذارند اینجور افکار را در جامعه ترویج کنند قطعاً باعث مشکلاتی می‌شود. خیلی از خانم‌ها این شرایط را قبول نمی‌کنند. هیچ کس به راحتی و به آسانی زیر بار این مسئله نمی رود».

 

ذوالقدر به برگزاری کلاس‎های ترویج چند همسری نیز اشاره کرد و گفت: «کلاس‌های چند همسری در موسساتی صورت می‌گیرد که بعید می‌دانم از یک جای رسمی مجوز گرفته باشند. این موسسات فرهنگی در فضای مجازی تبلیغاتی می‌کنند که بعید می‌دانم که با استقبال هم روبرو شود یا خانم هایی باشند که در این کلاسها شرکت کنند. اگر وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به کمیسیون فرهنگی بیایند سوال می‌شود که مجوزشان را چه کسی داده است و از کجا مجوز گرفته‌اند. اگر مجوز داده‌اند آیا نظارت می‌شود که در این موسسات چه آموزش‌هایی داده می‌شود؟ آیا هر موسسه فرهنگی می‌تواند هر آموزشی را بدهد؟ من شنیدم به دلیل حمله‌ها به آن موسسه و بازتاب‌های منفی در جامعه که داشت خودشان آن موسسه را جمع کردند. اما کمسیون هنوز سوالی نکرده ولی مسئولین بیایند کمیسیون سوال خواهد کرد».

 

ذوالقدر در پایان سخنانش، برخی شروط ضمن عقد را یادآور شد و گفت: «اگر در قانون مدنی، همسر اول شکایت کند که نفقه پرداخت نشده و تمکین صورت نگرفته و عدالت رعایت نمی‌شود، می‌تواند طلاق بگیرد. خانم اول می‌تواند برود و بگوید که با ازدواج دوم موافق بوده است، اما امروز عدالت رعایت نمی‌شود که قاضی می‌تواند نظر دهد و قطعاً قاضی، مرد را محکوم می‌کند و زن اول می‌تواند طلاق بگیرد. این حقوق برای زنان ما در قانون است. خانم‌ها نیز می‎توانند از شروط ضمن عقد استفاده کنند. در شروط ضمن عقد یک بندی داریم که مرد با اجازه زنش می‌تواند، همسر دوم داشته باشد و خانم می‌تواند اضافه کند. خانم‌ها حق‌های خودشان را نمی‌شناسند و باید فرهنگسازی شود. خانم‌ها باید در شرایط ضمن عقد اضافه کنند که اگر مرد همسر دوم گرفت باید عدالت را رعایت کند و حق و حقوق را به درستی پرداخت کند. ما ۱۰ الی ۱۲ تا شرط ضمن عقد داریم. متأسفانه زنان این شروط را نمی‎شناسند که قانونی و قابل مطالبه است و به جای آن مهریه‌های سنگین را دنبال می‌کنند. زن می‌تواند برای تضمین زندگی آینده‌اش شرایط ضمن عقد را بگیرد و مرد را موظف کند که آن‌ها را رعایت کند و امضا کند. این موارد قابل وصول و قابل استناد است و حقوق قانونی به حساب می‌آید. زن به عنوان تخلف در شروط ضمن عقد می‌تواند به راحتی دادگاه برود و شکایت کند و مرد محکوم می‌شود».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی