تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

آموزش کودکان اوتیسم در خراسان جنوبی چه وضعیتی دارد؟

به همت خیران و دولت، کلنگ مدرسه اوتیسم در بیرجند به زمین خورد تا آموزش این کودکان به دست فراموشی سپرده نشود.

کد خبر: ۴۱۸۴۷
۱۱:۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

آموزش کودکان اوتیسم در خراسان جنوبی چه وضعیتی دارد؟

دیدارنیوز ـ کودکان اوتیسم کودکانی با نیاز‌های ویژه هستند که علاوه بر اینکه حق دارند با آنان رفتار مناسب شود، حق دارند از عدالت آموزشی نیز برخوردار باشند.
 
در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای رسیدن به این حق طبیعی این کودکان انجام شده است. از تلاش برای آموزش متناسب با شرایط این کودکان و تربیت معلمان متخصص تا ایجاد مدارسی که رنگ آموزش با درنظر گرفتن شرایط ویژه دارند.
 
در همین راستا کلنگ مدرسه اوتیسم در بیرجند به زمین خورد تا آغازی برای آموزش به این کودکان باشد.
 
وجود بیش از ۱۶۲۰ مدرسه استثنایی در کشور
مجید قدمی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: بیش از ۱۶۲۰ مدرسه استثنایی در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ به کودکان استثنایی اختصاص داده شده است.
 
وی افزود: حدود ۲۰۰ مدرسه مربوط به خیرین و نهاد‌های مختلف است و بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در گروه‌های نابینا، ناشنوا، آسیب دیده ذهنی و اختلالات عاطفی ـ رفتاری، جسمی ـ حرکتی و اختلالات یادگیری در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۲۴ هزار نفر نیروی انسانی در این مدارس مشغول به کار هستند، گفت: اعتباری نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان برای آموزش و پرورش و توانبخشی کودکان استثنایی اختصاص داده شده است.
 
قدمی با اشاره به اینکه به طور کلی آموزش دانش‌آموزان استثنایی به سمت آموزش حرفه‌ای و مهارتی هدایت شده و آموزش‌ها در سطحی کامل و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای کودکان آسیب دیده ذهنی دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای پیش بینی شده که رشته‌های حرفه‌ای ساده در حوزه کار و دانش و همچنین کودکان ناشنوا به سمت رشته‌های هنرستان‌های هدایت شده‌اند.
 
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قبولی بیش از ۳۰۰ نفر در کنکور سال جاری بدون داشتن سهمیه، افزود: این قبولی‌ها نشان دهنده توانمندی کودکانی است که اگر زمینه مناسب برای تحصیل آن‌ها از جمله ساختن مدرسه و معلمان خوب با محتوای آموزشی مناسب فراهم شود، این کودکان نیز می‌توانند خود را به جامعه عادی برسانند و به کفایت اقتصادی و اجتماعی برسند.
 
مدرسه اوتیسم بیرجند نیازمند دو میلیارد تومان اعتبار است
محمدرضا بیکی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در گفتگو با ایسنا با اشاره به کلنگ‌زنی مدرسه اوتیسم بیرجند، اظهار کرد: زمین مدرسه اوتیسم ۱۴۰۰ مترمربع بوده که ساختمان آموزشی آن ۶۴۰ مترمربع در شش کلاس درس است.
 
وی افزود: این مدرسه حدود دو میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که ۶۷۰ میلیارد تومان توسط یک خیر تقبل شده و مابقی از محل اعتبارات دولتی است.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان بیرجند ۳۰ دانش‌آموز اوتیسم وجود دارند که با بهره‌برداری از این مدرسه به صورت جمعی تحصیل خواهند کرد.
 
مدرسه اوتیسم و مشارکت خیران
 
محمد زمانی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با حضور مسئولین شهرستانی و استانی، کلنگ اولین آموزشگاه اوتیسم استان در مهر شهر بیرجند به زمین خورد.
 
وی افزود: این آموزشگاه در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ متر و زیر بنای ۶۴۰ مترمربع با اعتبار اولیه ۲ میلیارد تومان با مشارکت خیرین احداث می‌شود.
 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی میزان مشارکت خیران در احداث آموزشگاه اوتیسم را بیش از ۶۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این آموزشگاه مهر سال آینده قابل افتتاح باشد که با بهره‌برداری از آن، ۳۰ دانش‌آموز شناسایی شده اوتیسم استان بهره‌مند می‌شوند.
 
زمانی با بیان اینکه اوتیسم یک اختلال عصبی پیچیده و چندلایه است که فرد به فرد علائم و نشانه‌های متفاوتی دارد، اظهار کرد: این تفاوت علائم و نشانه‌ها باعث می‌شود که تعیین یک روش معین برای آموزش به کودکان مبتلا به اوتیسم به یک چالش بدل شود.
 
وی، نقص در تعاملات اجتماعی، نقص در برقراری ارتباط و محدودیت در فعالیت‌ها و علایق را سه مشخصه ویژه و اصلی کودکان اوتیسم دانست و یادآور شد: دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم علاوه بر دریافت خدمات آموزشی در این آموزشگاه خدمات دیگری همچون خدمات جامع توانبخشی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و روانشناسی را نیز دریافت می‌کنند.
 
ارائه خدمات توانبخشی به ۴۰۰ دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه
محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در سال تحصیلی گذشته ۱۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به منظور ارائه خدمات توانبخشی به ۴۰۰ دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه استان هزینه شد.
 
وی با بیان اینکه ۱۴۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه استان از خدمات حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان برخوردار شدند، بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی استان در راستای پوشش تحصیلی به ۱۵۵۰ دانش‌آموز با نیاز ویژه در ۲۷ مرکز آموزشی خاص دانش‌آموزان با نیاز ویژه و ۴۱ کلاس خاص خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهد.
 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۰۱۴ دانش‌آموز، شامل ۲۷۶۲ دانش‌آموز دیرآموز و ۲۵۲ دانش‌آموز با مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی و اتیسم در مدارس تلفیقی تحصیل می‌کنند که ۱۷ رابط تلفیقی مشغول ارائه خدمات به آنان هستند.
 
واقعی با اشاره به فعالیت ۴۲۷ نیروی متخصص و عادی در آموزش و پرورش استثنایی استان، اظهار کرد: نظارت بر سازماندهی نیرو‌های انسانی، شناسایی و جذب دانش‌آموزان استثنایی در گروه‌های مختلف، پوشش دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و صعب العبور، شناسایی و جذب دانش‌آموزان تلفیقی و تأسیس دو مرکز اختلالات در شهرستان بیرجند و درمیان از مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان در سال تحصیلی گذشته به شمار می‌رود.
 
وی، نظارت بر کیفیت بخشی آموزش و ارزیابی مدارس و مراکز اختلالات دولتی و غیردولتی را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی برشمرد و اظهار کرد: کمبود نیروی تخصصی در دوره‌های مختلف تحصیلی، کمبود ساعت حق التدریس در گروه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی و تلفیقی فراگیر از مهم‌ترین مشکلات آموزش و پرورش استثنایی استان به شمار می‌رود.
 
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: کمبود تجهیزات کارگاهی و وسایل کمک آموزشی در مدارس استثنایی و مراکز ویژه یادگیری و کمبود فضای آموزشی در شهرستان‌های مختلف به ویژه مرکز استان از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استثنایی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود.
 
واقعی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان گسترده کشور و یکی از استان‌های کویری محسوب می‌شود، یادآور شد: در سال تحصیلی گذشته مبلغ پانصد میلیون ریال برای خرید و توزیع وسایل کمک آموزشی در مدارس استثنایی استان هزینه شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی