تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

جزییات طرح «سرا»، ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ی رای ﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان

کلیات طرح پیشنهادی «سرا» (ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ی رای ﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان) که برای تعیین فهرست نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی با انتخابات مجازی به تصویر شعسا رسیده [لینک]، در فضای عمومی در حال نقد و بررسی است. خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که برخی احزاب عضو شعسا مخالف اجرای این طرح هستند.

کد خبر: ۴۰۳۹۴
۰۰:۲۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز - قرار است بر اساس این طرح، در تهران حدود ۴۰۰ هزار اصلاح طلب و هواداران این جریان را در دیماه در انتخاباتی مجازی مشارکت بدهد تا لیست نهایی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در اسفندماه از این طریق انتخاب شود. در دیگر مراکز استان نیز با همین سازوکار عمل خواهد شد.

انصاف نیوز که برای اولین بار سه هفته پیش از این طرح گزارش داده بود، متن جزوه‌ی خلاصه‌ی آن را منتشر می‌کند:

ﺧﻼﺻﻪ‌ی طرح «سرا»: ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ‌ی رای ﺳﻨﺠﯽِ اصلاح‌طلبان

برای تعیین فهرست نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی

طرح «سرا» گام بعدی به سوی انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و مردمی‌تر نامزد/نامزدهای جبهه‌ی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و نوعی انتخابات مقدماتی نیمه‌باز است که با یک پلتفرم سبک آنلاین قابل برگزاری است و نیازمند تغییرات سازمانی- تشکیلاتی زمان‌بَر نیست. در سده‌ی گذشته در احزاب و جریان‌های سیاسی ده‌ها کشور جهان آزموده و پرورده شده است، فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزدها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و بسیج رای و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌تر و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزاسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک حزب/جبهه‌ی سیاسی با بدنه‌ی اعضا و حامیانش را تقویت می‌کند و در فرآیند آن تعداد زیادی از حامیان یک جریان سیاسی مشارکت می‌کنند و این مشارکت تعلق سیاسی‌شان را می‌افزاید.

در «سرا» که یک وب‌سایت اینترنتی امن است، اصلاح‌طلبان کشور به عنوان «انتخاب کننده»  به عضویت درمی‌آیند و در یک رای‌گیری شفاف و دموکراتیک از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان را در تهران و مراکز استان‌ها (به اضافه‌ی شهرهایی در هر استان که شورای عالی سیاستگذاری آن استان پیشنهاد انتخاب نامزدهایشان در «سرا» را می‌دهد) انتخاب می‌کنند. برای حصول اطمینان از کیفیت و اصلاح طلبیِ اعضای انتخاب‌کننده و نامزدهای انتخاب‌شونده، شرایط زیر در نظر گرفته شده است.

# شرایطی برای حصول اطمینان از کیفیت اعضای انتخاب کننده:

* لایه‌ی اول اعضای سامانه اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری استان‌ها خواهند بود و بعد از آن هر عضو جدید توسط اعضای قبلی برای عضویت دعوت می‌شود (اهمیتی ندارد که در چه لایه‌ای هر عضو به عضویت در می‌آید و احتمالا هسته‌ی فعالان اصلاح طلب در همان دو الی سه لایه‌ی اول به عضویت در خواهند آمد).

* ثبت نام و عضویت اعضاء که در واقع از میان بدنه‌ی فعالان و حامیان جبهه‌ی سیاسی اصلاح طلبان هستند، از طریق دریافت یک «لینک دعوت» که از طرف یکی دیگر از اعضاء ارسال شده باشد، امکان‌پذیر است.

* هر عضو (صرف نظر از این که در چه لایه‌ای و با چند واسطه به عضویت سایت در آمده است) می‌تواند حداکثر ۲۰ لینک عضویت برای افراد متعلق به جبهه‌ی اصلاحات و حامیانش ارسال کند.

* هر عضو که حداقل ۱۸ سال دارد، در پنل کاربری‌اش نام، نام خانوادگی و شماره‌ی ملی کسانی که آنها را به عضویت در سامانه دعوت می‌کند را وارد می‌کند و تعهد می‌دهد که کسانی را به سامانه دعوت کند که هویت واقعی و جهت‌گیری اصلاح طلبانه دارند.

* عر عضو موظف است میثاق‌نامه‌ی عضویت را امضا کند و به روش‌های خشونت‌پرهیز در سیاست در جهت اهداف اصلاح‌طلبان (به ویژه بسط دموکراسی، عدالت و توسعه‌ی همه‌جانبه و پایدار) اعلام تعهد کند.

* هر عضو موظف است تصویر کارت ملی‌اش را بارگذاری کند که شماره‌اش با شماره‌ی ملی‌ای که دعوت کننده‌اش در اختیار سامانه قرار داده چک می‌شود.

* هر عضو موظف است فرم مشخصات را در سامانه پر کند (شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره‌ی موبایل، آدرس ایمیل، آدرس محل زندگی، شغل، جنسیت، سطح تحصیلات، این که عضو یکی از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلبِ عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان هست یا نه، و این که به یکی از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گرایش دارد یا نه)
* هر عضو به طور پیش فرض در همان حوزه‌ی انتخابیه‌ای عضو سامانه می‌شود و حق رای خواهد داشت که دعوت‌کننده‌اش به سامانه عضو آن بوده است. رای دهندگان باید ساکن حوزه‌ی انتخابیه‌شان باشند. دعوت‌کنندگان  و تایید کنندگان مسوول اطمینان از گرایش اصلاح‌طلبانه و محل سکونت فرد هستند. تخطی از این شرط فساد انتخاباتی محسوب و متخلف از سامانه حذف خواهد شد.

* عضویت تنها تا لایه‌ی چهارم ممکن می‌شود و در لایه‌ی چهارم متوقف می‌شود (و در صورت تصمیم مجریان طرح سرا می‌تواندن تعداد لایه‌ها بیش از چهار لایه شود).

* در لایه‌ی سوم به بعد، فردی که برای عضویت در سامانه دعوت می‌شود باید مورد تایید فردی که دعوت کننده‌ی دعوت‌کننده‌اش بوده (دو لایه بالاتر) هم قرار بگیرد (از طریق تیک کنار نامش در خود پنل کاربری هر عضو که فقط نام افرادی که دعوت کرده و نام افرادی که آنها دعوت کرده‌اند را می‌بیند و می‌توانند تاییدشان کند). این نوع نظارتِ منتشر در سامانه، در کنار لزوم آپلود کارت ملی و تایید شماره‌اش، به منظور جلوگیری از نفوذ ارتش‌های سایبری غیراصلاح‌طلب به سامانه و حفظ اعتبار و حصول اطمینان از جهت‌گیری‌های اصلاح طلبانه‌ی اعضا صورت می‌گیرد.

@ هر عضو می‌تواند به تعداد دو برابر تعداد کرسی حوزه انتخابیه در مجلس از نامزدیِ افراد برای ورود به انتخاب مقدماتی حمایت کند. هر عضو می‌تواند در انتخاب مقدماتی به تعداد کرسی حوزه‌ی انتخابیه به افراد با اولویت ۱ رای بدهد و پس از آن به اولویت‌های دوم و سوم و چهارمش رای دهد. پذیرش عضو در سامانه تا ده روز قبل از انتخاب مقدماتی امکان‌پذیر است.

# شرایطی برای حصول اطمینان از کیفیت نامزدها و انتخاب‌شوندگان:

* امضای منشور اصلاحات و پذیرش میثاق و تعهد همکاری به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب و تعهد به کناره‌گیری به نفع نامزدهای فهرست نهایی برآمده از انتخاب مقدماتی (در صورتی که خودش جزء آنها نبود)

* تعهد به رای دادن به طرح‌ها و برنامه‌های سنجش‌پذیری که مبنای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات است
* ثبت نام در وزارت کشور به عنوان نامزد و بارگذاری فرم ثبت نام حداکثر تا ده روز قبل از رای‌سنجی در سرا
* جلب حمایت حداقل یک‌سوم اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آن استان

یا

جمع آوری حامی از میان اعضای سامانه در حوزه‌ی انتخابیه‌اش به تعداد حداقل ۵ درصد اعضای سامانه در آن حوزه‌ی انتخابیه

@ هر نامزد پس از ثبت نام دارای یک صفحه‌ی پروفایل اختصاصی خواهد بود که برای عموم قابل مشاهده است. این صفحه شامل بخش‌های زیر است: عکس و مشخصات نامزد، رزومه و سوابق، فهرست حامیان حقیقی و حقوقی (احزاب و نهادهای اصلاح‌طلب)، شعارها و برنامه‌ها، ویدیوی معرفی خود و لینک صفحات نامزد در شبکه‌های اجتماعی.

@ انتخاب نامزد در روز انتخاب مقدماتی به شیوه‌ی مشهور به «مرحله‌ی دومی سریع» یا «دور حذفی سریع» (instant run-off) برگزار می‌شود که عادلانه‌ترین و کارآمدترین شیوه‌ی رای‌گیری برای پرهیز ار دو مرحله‌ای شدن رای‌گیری است. این روش از انتخاب شدن کاندیداهایی که مورد پذیرش «اکثریت» نیست جلوگیری می‌کند و خروجی آن برای بدنه/اکثریت اصلاح‌طلبان پذیرفتنی‌تر خواهد بود و در نتیجه اجماع بر سر لیست نهایی را راحت‌تر می‌سازد.

@ نظارت بر اجرا: اجرای این طرح بر عهده‌ی ستاد مرکزی انتخابات اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ۹۸ (منتخب شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان) خواهد بود و نظارت بر اجرای آن توسط کارگروه «پایش» شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (منهای اعضایی که خودشان نامزد انتخابات‌اند) انجام می‌شود. کسانی به روند اجرای طرح اعتراض دارند می‌توانند اعتراض‌شان را به کارگروه پایش ابلاغ کنند و این کارگروه به آن رسیدگی می‌کند.

@ زمانبندی طرح: رای‌سنجی برای نامزدها در «سرا» در تاریخ ۲۰ دی‌ماه برگزار خواهد شد، این‌که نتایج پیش یا پس از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام عمومی شود منوط به تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری است. برای رسیدن به این هدف، تقویم زمانبندی طرح به ترتیب زیر خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی