تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
«احمد بخشایش اردستانی» کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با "دیدارنیوز":

نخست‌وزیر بعدی عراق هم به سرنوشت عبدالمهدی دچار خواهد شد

News Image Lead

کار مقتدی صدر و هادی عامری اشتباه بوده است، از این جهت که هر دو درصددند تا عبدالمهدی را از قدرت پائین بکشند، زیرا او در واقع مطلوب این دو حزب نبوده و زمانی هم که بابت در دست گرفتن قدرت توسط عبدالمهدی سازش انجام دادند، از سر اجبار بود. عبدالمهدی ساده‌ترین و مبارزترین فرد در عراق در امر مبارزه با فساد است و سایر گروه‌هایی که علیه او صدای خود را بلند کرده‌اند، عاری از مشکلاتی که درباره آن‌ها شعار می‌دهند نیستند، حتی در صورتی که درصدد برآیند تا انتخابات هم برگزار کنند باز به همین تیپ‌هایی مانند عبدالمهدی رای خواهند داد، بنابراین در صورتی که او برکنار هم شود، سودی برای مردم عراق به دنبال ندارد و وضعیت بهتر از گذشته نمی‌شود.

کد خبر: ۴۰۲۵۱
۱۷:۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق پس از دو دور اعتراضات در نقاط مخالف این کشور روز پنج شنبه در سخنرانی تلویزیونی خود گفت که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور با استعفای خود در چهارچوب قانون اساسی و به شرط عدم پیدایش خلأ قانونی و حاکمیتی موافق است.

 

پیش از این نیز مقتدی صدر روحانی شیعی و رهبر ائتلاف «سائرون» خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس و کناره‌گیری عادل عبدالمهدی شده بود. ائتلاف «سائرون» در انتخابات سال ۲۰۱۸ بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داد و در روی کار آمدن دولت عادل عبدالمهدی مشارکت داشت. این ائتلاف خواستار برآورده شدن تمامی مطالبات معترضان است و اعلام کرده تا آن زمان با ادامه کار دولت فعلی مخالفت خواهد کرد.

 

رئیس‌جمهور عراق در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی عراق «غیرقابل قبول» و نیازمند «اصلاحات فوری» است، خواستار «گفت‌وگوی ملی» برای حل مشکلات شد. او سپس با حمایت از تغییر قانون انتخابات در عراق گفت: «پیش‌نویس قانون جدید انتخابات هفته آینده ارائه می‌شود.» برهم صالح در ادامه عنوان کرد باید با کسانی که با معترضان مقابله می‌کنند، برخورد شود و «هیچ راه‌حل امنیتی» در این زمینه وجود دارد.

 

از حدود سه هفته پیش، شماری از شهر‌های عراق شاهد تظاهراتی علیه دولت این کشور بوده‌اند که در جریان آن، تظاهرکنندگان خواستار کناره‌گیری دولت، مبارزه با فساد و انجام اصلاحات شده‌اند. این تظاهرات تاکنون دست کم دویست و پنجاه کشته و چند هزار زخمی برجای گذاشته است.

 

احمد بخشایش اردستانی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با دیدارنیوز درباره پیش بینی خود از میزان حل مشکلات مردم عراق پس از استعفای نخست‌وزیر این کشور گفت: در عراق چند معضل وجود دارد که به شکل متراکم درآمده است.

 

وی درخصوص این معضلات چنین توضیح داد: ابتدا باید به ارثی که از دوران صدام باقی مانده، اشاره کرد. در دوران صدام دیکتاتوری وحشتناکی وجود داشت وکسی جرات بیان اظهار نظر و نقد را نداشت، پدران قومی که اکنون در حال اعتراض هستند مزه حکومت او را چشیده‌اند، ولی معترضان فقط نوستالژی حکومت صدام را به همراه دارند.

 

نخست‌وزیر بعدی عراق به سرنوشت عبدالمهدی دچارخواهد شد

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه اضافه کرد: بهترین دموکراسی برای کشور‌هایی مانند لبنان و عراق، شکل انجمنی آن است که برمبنای قومیت‌ها تقسیم پست صورت می‌گیرد اما زمانی این دموکراسی انجمنی تاثیرگذار است که هنجار‌های حاکم برگروه‌ها نهادینه شده باشد. به طور نمونه می‌توان به کشور فنلاند یا هلند اشاره کرد که به این شکل اداره می‌شدند و در طول تاریخ از آن به بهترین نوع دموکراسی یاد می‌شود، با این حال متاسفانه عراق گرفتار مشکلات عدیده‌ای مانند جنگ هشت ساله، لشکرکشی به کویت و تسخیر بخش‌هایی از آن توسط داعش است که سبب شده این نوع از دموکراسی بدون نتیجه باشد.

 

بخشایش اردستانی در این خصوص یادآور شد: مسئله دیگر آن است که مقامات عراقی در این چهارسال به زراندوزی روآوردند و زندگی اشرافی را در پیش گرفتند، بنابراین فساد در این کشور رو به افزایش گذاشت، البته حجمی که شبکه‌های مجازی از فساد در آن کشور، مورد اشاره قرار می‌دهند، بزرگنمایی است، ولی عراق وضعیتی مشابه ایران را دارد با این تفاوت که فاقد رهبر یکه‌تازی مانند آقای خامنه‌ای هستند تا سخن آخر را بر زبان آورد و سایرین هم به آن گوش دهند، این وضعیت در شرایطی به وجود آمده که مطالبات جوانان عراقی انباشته شده، ولی رسیدگی به آن‌ها کاهش داشته است.

 

وی ضمن اشاره به رفتار مقتدی صدر و موضع او در رابطه با اتفاقات اخیر تصریح کرد: کار مقتدی صدر و هادی عامری اشتباه بوده است، از این جهت که هر دو درصددند تا عبدالمهدی را از قدرت پائین بکشند، زیرا او در واقع مطلوب این دو حزب نبوده و زمانی هم که بابت در دست گرفتن قدرت توسط عبدالمهدی سازش انجام دادند، از سر اجبار بود.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: عبدالمهدی ساده ترین و مبارزترین فرد در عراق در امر مبارزه با فساد است و سایر گروه‌هایی که علیه او صدای خود را بلند کرده‌اند، عاری از مشکلاتی که درباره آن‌ها شعار می‌دهند نیستند، حتی در صورتی که درصدد برآیند تا انتخابات هم برگزار کنند باز به همین تیپ‌هایی مانند عبدالمهدی رای خواهند داد، بنابراین در صورتی که او برکنار هم شود، سودی برای مردم عراق به دنبال ندارد و وضعیت بهتر از گذشته نمی‌شود.

 

بخشایش اردستانی در رابطه با راهکار مناسب برای مردم عراق بیان کرد: تنها یک راه برای مردم عراق وجود دارد و آن هم این است که صدام جدید بر سر کار آید که کار بسیار خطرناکی است و مردم عراق باید هوشیارانه عمل کنند و اجازه ظهور اشخاصی مانند صدام را ندهند، البته کشور‌هایی مانند آمریکا و دوستانش در صدد هستند تا از طریق عراق، درسی هم به ایران دهند.

 

وی در رابطه با عدم توافق بین جناح‌های سیاسی عراق افزود: جناح‌های سیاسی با هم به توافق نخواهند رسید. در صورتی که استعفای عبدالمهدی به قطعیت برسد باید سائرون که بیشترین نماینده را دارد، کاندیدا معرفی کند و این کاندیدا در مجلس نخواهد توانست رای لازم را به دست آورد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره جانشینان احتمالی عبدالمهدی تاکید کرد: هر کسی را که سائرون معرفی کند، رای نخواهد آورد مگر آنکه هادی عامری و مقتدی صدر بر ائتلاف روی افرادی مانند جعفری یا عبادی یا یک تکنوکرات به اجماع رسند که در نهایت هم عبدالمهدی دیگری خواهند شد، زیرا ساختار عراق مانند ایران است و کار‌ها به سرعت پیش نمی‌رود.

 

بخشایش اردستانی در پایان گفت: در صورتی که معترضان عراقی اجازه دهند عبدالمهدی مبارزه جدی با فساد انجام دهد و برندگان بیت‌المال، آن را برگردانند و از پست‌ها کنار روند، کار این کشور پیش خواهد رفت.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی