تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
گزارش "دیدارنیوز" به بهانه طرح نمایندگان مجلس برای آینده شهر ری؛

ری یک گام به جدایی نزدیک شده است

News Image Lead

طرح جدایی ری از تهران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای اولین بار مطرح شد که با پادرمیانی شبانه رییس وقت شورای سوم و برخی از اعضا در شورای عالی استان‌ها کنار گذاشته شد، اما اینک و پس از گذشت ۷ سال از آن زمان، سید فرید موسوی نماینده تهران در مجلس طی توییتی اعلام کرد که طرح جدایی شهر ری از تهران را تقدیم هیئت رییسه کرده است. اگر‌چه بسیاری معتقدند که نزدیک شدن به انتخابات می‌تواند عاملی بر مطرح شدن بحث جدایی ری ازتهران باشد، اما چه این تحلیل درست باشد و چه نباشد، نشان از آن دارد که ری یک گام به جدایی ازتهران نزدیک شده است.

کد خبر: ۳۹۵۱۰
۱۴:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ طرح جدایی ری از تهران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای اولین بار مطرح شد که با پادرمیانی شبانه رییس وقت شورای سوم و برخی از اعضا در شورای عالی استان‌ها کنار گذاشته شد، اما اینک و پس از گذشت ۷ سال از آن زمان، سید فرید موسوی نماینده تهران در مجلس طی توییتی اعلام کرد که طرح جدایی شهر ری از تهران را تقدیم هیئت رییسه کرده است.

 

سید فرید موسوی پیشنهاد دهنده آن، هدف از بیان طرح جدایی ری از تهران را «پاسخ به مطالبه عمومی» عنوان کرده و در توضیح طرح پیشنهادی‌اش به خبرنگار اقتصادآنلاین گفته است: «از روز اولی که این مسئولیت را داشتیم یعنی سال ۱۳۹۵ و زمان انتخابات به مردم قول دادیم که به صورت جدی در مناطق اطراف حاشیه تهران و حوزه انتخابیه حضور داشته باشیم و در جریان مطالبات آن‌ها قرار بگیریم. یکی از مطالبات به حقی که دوستان همواره در شهرستان ری مطرح می‌کنند، بحث استقلال شهرستان ری و اینکه دارای شورای شهر و شهرداری جدا باشند، بوده است.»

 

جدایی از تهران سبب توسعه شهر ری می‌شود

 

ری یک گام به جدایی نزدیک شده است

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران ضمن تاکید بر نظر موافق خود در طرح جدایی ری از تهران، استدلال خود را در دفاع از آن در گفتگو با دیدارنیوز چنین بیان کرد: «تنها استدلال مخالفان درباره طرح فوق این است که منابع تهران برای کمک به ری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که چنین نیست. بهترین ارائه امکانات به ری آن است تا عوارض امکانات صنعتی مانند شهرک ها، فرودگاه، سازمان بهشت زهرا و ... به آنجا برگردد و در جهت توسعه به کار گرفته شود.

 

وی در ادامه افزود: عوارض ری اکنون به حساب شهرداری تهران واریز می‌شود و مشخص نیست تا چه اندازه از آن نصیب مردم منطقه خواهد شد.

 

این نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه از زمان تولد در ری زندگی کرده است، گفت: شهرری در طول این سال‌ها تغییر نکرده و به همان شکل قدیم باقی مانده است، البته تلاش‌هایی در دوران نمایندگی مانند تامین آب شرب داشته‌ایم، ولی چندان موفقیت‌آمیز نبوده و مانند اسلامشهر نتوانست توسعه لازم را به دست آورد. اسلامشهر هم اکنون از تهران جدا و شهرداری مستقل دارد، برهمین اساس شاهد تغییرات مهمی در آنجا هستیم. شخصا به خاطر مردم شهرری هم با جدایی آن از تهران و هم با جدایی نماینده‌اش در مجلس از نماینده‌های تهران موافق هستم.

 

جلودارزاده در این رابطه تاکید کرد: اکثر دست اندرکاران و اعضای شورا و شهرداری در ری ساکن نیستند و شاید شرایط آن را حتی چند ماه یک‌بارهم مشاهده نکنند، در نتیجه پس از جدا شدن کسانی که در ری مسئولیت می‌پذیرند از آنجا که باید پاسخگوی مردم منطقه باشند به منافع و آبادانی آن بیشتر فکر می‌کنند.

 

وی در این خصوص که هم اکنون نماینده مردم ری به حساب می‌آید، توضیح داد: تلاش‌ها برای جدایی ری از تهران به این دلیل صورت می‌گیرد که نماینده آنجا هم محسوب می‌شوم، البته برخی این مسئله را انتخاباتی معرفی کرده‌اند که بی‌ربط است. مخالفان بر این تصورند که می‌توانند از رای مردم ری در جهت بالا بردن میزان آرا بهره ببرند، ولی ۴۰ سال است که مردم منطقه براساس همین استدلال، چوب فداکاری‌های خود را خورده‌اند.

 

این نماینده مردم تهران ابراز کرد: مردم شهرری حق دارند که در مجلس، نماینده مستقل داشته باشند تا به همین دلیل مجبور شود تا مرتبط رفت و آمد کند. البته شهردار کنونی شهرری هم اکنون با امکانات کم تلاش خود را به خوبی انجام می‌دهد، اما حوزه انتخابیه برای نماینده مانند بچه‌ محسوب می‌شود، بنابراین باید به فکر سعادت آن باشیم.»

 

طرح جدایی ری از تهران البته مخالفانی هم دارد که برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله مخالفان آن محسوب می‌شوند. استدلال مخالفان این است که تهران یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و از آن رو که ساخت و ساز‌های بی رویه را در آن زیاد می‌کند، ظلم به مردم منطقه است. همچنین مخالفان، این طرح را به انتخابات اسفند ماه و تلاش برای جمع آوری آرا، مرتبط می دانند.

 

اصرار بر جدایی شهرری از تهران انتخاباتی است

 

ری یک گام به جدایی نزدیک شده است

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران و از مخالفان طرح جدایی ری از تهران در گفتگو با دیدارنیوز گفت: «یکپارچگی شهر تهران باید حفظ شود و جدا کردن بخش‌های مختلفی از آن سبب ایجاد چالش‌های متعددی برای شهر تهران و محدوده‌هایی که از آن جدا می‌شود، خواهد شد.

 

وی در ادامه یادآور شد: تهران با تمام ویژگی‌هایش باید یکپارچه مدیریت شود، منابع خود را به صورت مداوم در مناطق مختلف مورد استفاده قرار دهد و توسعه همه جانبه را در نظر گیرد. تکه تکه و جدا کردن بخش‌هایی از آن سبب بارگذاری‌هایی در آینده خواهد شد که به شدت هم به ضرر این شهر و هم بخش‌های جدا شده از آن خواهد بود.

 

این عضو شورای شهر تهران دراین رابطه گفت: بخش‌های جدا شده از تهران که به صورت مستقل درآمدند، تجربه موفقی نداشتند. قیام‌دشت، اسلامشهر، چهاردانگه و موارد مشابه آن‌ها که از تهران جدا شدند در کوتاه مدت خوب به نظر رسید، اما در میان مدت و دراز مدت به دلیل ناتوانی در اداره خود از جهت کمبود منابع با مشکلاتی مواجه شدند که برای جبران، به ساخت و ساز‌های گسترده رو آوردند، این روش ضربه مهمی را به منطقه وارد کرد، به این معناکه آن‌ها را جمعیت پذیر ساخت و همین مسئله مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

 

نوری در رابطه با اینکه عوارض‌ در استان تهران عادلانه تقسیم نمی‌شود و شهر ری از آن محروم است، ابراز کرد: شهر ری در حال حاضر از طریق مناطق دیگر اداره می‌شود و بسیاری از منابع آن را شهرداری تهران تامین می‌کند. با استقلال آنجا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ضمن آنکه باید به مسائل با دید کلی بنگریم نه به شکل بخشی، شهر تهران پایتخت کشور محسوب می‌شود و باید جایگاه و شانیت لازم را حفظ کند. چنین تصمیم گیری‌ها یا برنامه ریزی‌هایی که خیلی پشتوانه‌های قوی و دقیقی ندارد، در حوزه تصمیمات کشوری خیلی مورد پذیرش نیست و باعث می‌شود تا مشکلات تهران افزایش یابد.

 

وی افزود: کسانی که به این طرح معتقد هستند و اصرار می‌ورزند مطلوبیت وضعیت اسلامشهر، چهاردانگه و قیام دشت را مورد سنجش قرار داده‌اند؟ آیا آن‌ها به چیزی که فکر می‌کردند، رسیدند؟ مناطق مورد اشاره به شدت دچار مشکلات هستند.

 

این عضو شورای شهر تهران با توجه به مضراتی که برشمرد، هدف از اصرار بر جدایی شهرری از تهران را چنین عنوان کرد: معمولا در هنگام انتخابات برخی سخن‌هایی را مطرح می‌کنند تا بدینوسیله مخاطبان خود را جذب کنند و توانایی انجام کار‌های سیاسی بیشتر خود را بالا ببرند.»

 

اگر‌چه بسیاری معتقدند که نزدیک شدن به انتخابات می‌تواند عاملی بر مطرح شدن اینگونه بحث‌های کهنه باشد، اما چه این تحلیل درست باشد و چه نباشد، نشان از آن دارد که ری یک گام به جدایی از تهران نزدیک شده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی