تیتر امروز

کیانوش جهانپور:تداوم مهاجرت متخصصان، یعنی از بین رفتن ساختار نظام پزشکی/تولیدکنندگان داخلی سرخورده شدند/خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با سخنگوی پیشین وزارت بهداشت:

کیانوش جهانپور:تداوم مهاجرت متخصصان، یعنی از بین رفتن ساختار نظام پزشکی/تولیدکنندگان داخلی سرخورده شدند/خبر جلوگیری از واردات واکسن کرونا کذب محض بود

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود به میزبان دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت بود، او از هجمه‌های خبرهای فیک و فشار‌های زیاد در دوران کرونا گفت.
پس از درگذشت رئیسی چه خواهد شد؟
از چشم جهان (۱۵۲)

پس از درگذشت رئیسی چه خواهد شد؟

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران همراه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در ۱۹ می‌در حادثه سقوط چرخ‌بال درگذشت. در این حادثه شش نفر دیگر نیز کشته شدند.
تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟
اولین برنامه دیدار اندیشه با حضرت آیت الله ایازی

تغییر احکام‌ اجتماعی از منظر دین عقلایی؛ پروژه اتمام یافته یا شروع یک پروسه اصلاحی مادام العمر؟

در اولین برنامه «دیدار اندیشه»، حسین جعفری به شهر قم رفته و گفتگویی جالب و شنیدنی با آیت الله ایازی از مدرسین و محققین و اندیشه ورزان حوزه علمیه در قم داشته، که در ادامه می‌خوانید.
"دیدارنیوز" با تمرکز بر تحرکات ناطق‌نوری، آرایش سیاسی اصولگرایان را بررسی کرد؛

ناطق نوری، موحدی کرمانی و محمود احمدی‌نژاد در قاب تشخیص!

News Image Lead

طی هفته‌های اخیر این دومین بار است که ناطق نوری در کنار موحدی کرمانی قرار می‌گیرد. پیش از این نیز جامعه روحانیت مبارز از او دعوت به عمل آورده بود و ناطق نوری پس از سال‌ها به جلسه جامعه روحانیت مبارز رفت. این روز‌ها و در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همه گروه‌ها در حال یارگیری هستند و گویا جامعه روحانیت نیز در حال شروع دور جدید فعالیت‌های انتخاباتی خود می‌باشد. هر چه به اسفند ۹۸ نزدیکتر می‌شویم ابعاد بیشتری از اشکال و آرایش جریانات سیاسی موجود در کشور رخ می‌نمایاند و ممکن است شاهد خبر‌های مهم‌تر از دیدار ناطق نوری و موحدی کرمانی باشیم. حتی احتمال یک کاسه شدن لاریجانی، احمدی نژاد و محمدرضا باهنر وجود دارد و دور از ذهن نیست!

کد خبر: ۳۸۳۶۱
۱۷:۴۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در پی انتشار تصویری از علی اکبر ناطق نوری در کنار موحدی کرمانی در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، این تصویر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و پیرامون آن تحلیل‌ها و گمانه زنی های فراوانی ارائه شد. توجه ویژه رسانه‌ها به این تصویر، آن چنان هم بی دلیل نیست، زیرا از سال ۸۸ به این سو حجت الاسلام ناطق نوری در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نمی‌کرد.


طی هفته های اخیر این دومین بار است که ناطق نوری در کنار موحدی کرمانی قرار می‌گیرد. پیش از این نیز جامعه روحانیت مبارز از او دعوت به عمل آورده بود و ناطق نوری پس از سال‌ها به جلسه جامعه روحانیت مبارز رفت. این روز‌ها و در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همه گروه‌ها در حال یارگیری هستند و گویا جامعه روحانیت نیز در حال شروع دور جدید فعالیت های انتخاباتی خود می باشد.


ناطق نوری از جمله شخصیت‌های اصولگرایی است که طی سال‌های گذشته، مواضع اصلاح طلبانه‌ای اتخاذ کرده است تا جایی که انتظار می‌رفت در کارزا‌رهای انتخاباتی در صورت کاندیدا شدن، مورد حمایت اصلاح طلبان قرار گیرد یا حداقل هم راستا با آن‌ها در انتخابات حضور یابد. پرواضح است ناطق نوری به هر جریانی که نزدیک شود وزن آن را در برابر رقبا سنگین‌تر می‌کند. اکنون که پس از سال‌ها دو مرتبه در یک هفته در کنار موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز قرار گرفته است این سوال مطرح می‌شود که آیا در شرایط کنونی، ناطق نوری در معادلات و جهت گیری سیاسی ـ انتخاباتی، اصولگرایان را انتخاب کرده است؟

 
تبریک به خاتمی پس از شکست

 

علی اکبر جمشیدی معروف به ناطق نوری متولد روستای اوزکلا از توابع شهرستان نور است. آخرین سمت این سیاستمدار کهنه کار، ریاست دفتر بازرسی رهبری بود که در سال ۱۳۹۶ از این مسئولیت استعفا داد. ناطق نوری از جمله سیاستمدارانی است که در همه دوران قبل و بعد از انقلاب حضور داشته است. او در دوره‌های اول، سوم، چهارم و پنجم نماینده و دوره‌های چهارم و پنجم رئیس مجلس شورای اسلامی بوده‌است، علاوه بر آن ناطق نوری نمایندگی حضرت امام (ره) در جهاد سازندگی و وزارت کشور دولت اول میرحسین موسوی (از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴) و سرپرستی کمیته‌های انقلاب را نیز در کارنامه کاری خود دارد و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی است.
 
شاید تنها زمانی ناطق نوری تبدیل به آن شخصیتی شد که ما اکنون می‌شناسیم که انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۷۶ را بازنده شد و با وجودی که در ادبیات سیاسی آن روز ایران همه ناطق نوری را برنده کارزار انتخاباتی می‌دانستند، ولی با انتخابات سالمی که مرحوم هاشمی رفسنجانی برگزار کرد و ادبیات متفاوتی که حجت الاسلام والمسلمین محمد خاتمی انتخاب کرده بود این امر میسر نشد و ناطق نوری با حدود ۲۴ درصد آرا بازنده شد. در ساعات پایانی شمارش آرا در حالی که هنوز شمارش به پایان نرسیده بود علی اکبر ناطق نوری طی پیامی پیروزی رقیبش را تبریک گفت. این بود که ناطق نوری را نزد افکار عمومی محبوب کرد و البته این رویکرد شجاعانه او در همانجا متوقف نشد.

 

غایب حاضر در کارزار ۸۸
 
شیخ نور در انتخابات سال ۱۳۸۸ درکنار میرحسین موسوی قرار گرفت و از او حمایت کرد و این اولین بار بعد از ۷۶ بود که با اصلاح طلبان عملا در یک مسیر قرار گرفت. این انتخاب و رویکرد او البته بدون هزینه هم نبود و در مناظرات سال ۸۸ مورد حمله و هجمه محمود احمدی نژاد قرار گرفت، آنجا که خطاب به میرحسین موسوی گفت فرزندان هاشمی و ناطق نوری چه می‌کنند؟
 
تشکیک طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به کیفیت برگزاری انتخابات و کمیت آرا نامزدان، حوادث و اعتراضاتی را در پی داشت که منجر به برخورد‌ها و اتفاقات تلخی شد. از طرفی فرصتی هم به افرادی که به آن ها در مناظرات انتخاباتی، هجمه وارد شده بود ـ به ویژه مرحوم هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری ـ داده نشد و همین موضوع باعث شد برخی از السابقون انقلاب، از فضای موجود در کشور، ناراحت و دلگیر شوند.


تمام این مسائل باعث شد که ناطق نوری نسبت به بعضی از نهاد‌ها دل چرکین باشد و در بسیاری از مراسمات و جلسات از سال ۸۸ از جمله در جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت نکند. البته وی طی این ۱۰ سال به اقتضای زمان، مواضعی متفاوت و همسو با اصلاح طلبان نیز اتخاذ کرد که مجموع این کنش ها، اقدامات و تصمیمات، ناطق نوری را نزد اصلاح طلبان محبوب‌تر کرد. این نزدیکتر شدن ناطق‌نوری به اصلاح طلبان باعث شد او به همراه مرحوم هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی در روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان معرفی کند و ضمن تشکر از کناره‌گیری محمدرضا عارف، به حمایت از حسن روحانی بپردازد.

  

ناطق نوری، موحدی کرمانی و محمود احمدی‌نژاد در قاب تشخیص!
 

ناطق نوری در جامعه روحانیت؛ مهمان یا صاحبخانه؟

 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «بازگشت ناطق نوری به جامعه روحانیت بعد از ۱۰ سال؟» نوشت: «علی‌اکبر ناطق‌نوری که ۱۰ سال بود در  جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کرد، دیروز میهمان آن‌ها شده است؛ و نوشت که او به دعوت موحدی‌کرمانی، دبیرکل این نهاد، آنجا حاضر شده است.»


از نوع خبر برمی‌آید که او صرفا به مهمانی این تشکل رفته و این به معنی بازگشت دوباره او به جامعه روحانیت مبارز به‌عنوان یک عضو نیست. در همه این سال‌ها تلاش بسیاری شد تا ناطق دوباره به این تشکل بازگردد یا حداقل نقش پررنگ‌تری در جمع اصولگرایان ایفا کند. تصور کلی بر این است که علت اصلی قهر ناطق از جامعه روحانیت، ماجرای مناظره‌های سال ۸۸ و اتهاماتی است که محمود احمدی‌نژاد علیه او و فرزندانش مطرح کرد. نه آن زمان و نه بعد از آن هیچ امکانی به ناطق برای دفاع از خود در صدا و سیما داده نشد. اصولگرایان به‌ویژه جامعه روحانیت هم در آن شرایط دوقطبی انتخابات، مصلحت را بر سکوت دیدند.
 
«آشتی شیخ نور با اصولگرایان؟» تیتر نخست روزنامه آفتاب یزد بود. این روزنامه نوشت: «ناطق نوری معروف به شیخ نور، که چند صباحی عزلت سیاسی‌گزیده بود و در اظهارنظر‌ها و مصاحبه‌ها چیزی از او یافت نمی‌شد و خودش از این می‌گفت که وقت بازنشستگی‌اش مدت‌هاست که رسیده، حالا از آشتی‌اش نه فقط با سیاست بلکه با اصولگرایان خبر‌هایی مخابره می‌شود. ناطق نوری که حتی قبل از قهر با سیاست با جامعه روحانیت مبارز و جلساتش قهر کرده بود، حالا بعد از مدت‌ها در جلسه آنان حضور یافته است و به قول سیدرضا اکرمی یکی از اعضای این جامعه، این حضور نه به عنوان مهمان بلکه به عنوان صاحبخانه بوده است.»

 

ناطق نوری اما با فاصله چهار روز ۲ بار در قاب دوربین عکاسان در کنار موحدی کرمانی دیده شد، این بار در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام. در این جلسه علاوه بر ناطق نوری، محمود احمدی نژاد نیز حضور داشت. حال بعد از ده سال و بعد از اتفاقات سال ۸۸ او در دو جلسه پر معنا شرکت می‌کند که به نظر می رسد شرکت در هر دو مورد با دعوت موحدی کرمانی رئیس تشکیلات جامعه روحانیت مبارز صورت پذیرفته است.

 

در عالم سیاست و در همین ایران خودمان، افراد مختلفی در طی هفته های اخیر در جلسات، نشست‌ها و مراسمات مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، ولی هیچکدام به اندازه این دو تصویر ناطق نوری جلب توجه نکرد. دلیلش هم شاید این باشد که گویا اصلاح طلبان در این مقطع و در فضای موجود سیاسی، آن پتانسیل و اراده را در خود نمی‌بینند که یارگیری مناسبی انجام دهند. گفته می‌شود دلیل رفتن ناطق نوری به سمت جریان اصولگرایی، بی توجهی اصلاح طلبان و به بازی نگرفتن او است. اگر ناطق نوری را ـ در رویکرد و نه برچسب ـ اصلاح طلب بدانیم آیا ممکن است با جدا شدنش از جریان اصلاح طلبی، این جریان گل به خودی زده باشد؟ شاید اما سوال اصلی این باشد ظرفیت رای ناطق در کجا کارکرد و خروجی بهتری دارد؟

 

ناطق نوری، موحدی کرمانی و محمود احمدی‌نژاد در قاب تشخیص!

 

احمدی نژاد، باهنر و لاریجانی ائتلاف می‌کنند؟

 

به دلایل گوناگون، در جو و فضای سیاسی کشور این گمانه و تحلیل رایج شده که در این دوره از انتخابات، اصلاح طلبان مورد اقبال و استقبال مردم قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل اصولگرایان مترصدند استفاده کافی را از این فضا ببرند و تلاش می‌کنند افراد و گروه‌هایی که کمترین نسبت با آن‌ها دارند را دعوت به ائتلاف و همراهی کنند. حتی خبری از پایگاه خبری جبهه پایداری بیرون آمد مبنی بر اینکه اعضای این جبهه با جامعه روحانیت مبارز جلسه مشترک داشته اند. در تماس تلفنی کوتاه دیدارنیوز با حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در رابطه با صحت و سقم این خبر، وی آن را رد نکرد و گفت: احتمالا جبهه پایداری با یکی از اعضای جامعه روحانیت دیدار کرده اند.


مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی در این رابطه که آیا جبهه پایداری در ائتلاف اصولگرایی وارد می‌شود اظهار کرد: پیش بینی ما این است که ائتلافی فراگیر در جریان اصولگرایی شکل می‌گیرد و در صورتی که با جبهه پایداری به جمع بندی برسیم از همراهی آن‌ها استقبال می‌کنیم و ائتلاف با این گروه دور از انتظار نیست.
 
هنوز باید منتظر ماند. هر چه به اسفند ۹۸ نزدیکتر می‌شویم ابعاد بیشتری از اشکال و آرایش جریانات سیاسی موجود در کشور رخ می‌نمایاند و ممکن است شاهد خبر‌های مهم‌تر از دیدار ناطق نوری و موحدی کرمانی باشیم. حتی احتمال یک کاسه شدن لاریجانی، احمدی نژاد و محمدرضا باهنر وجود دارد و دور از ذهن نیست!
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی