تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...

تولید بیش از ۱۲۰۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌های استان مرکزی

مدیرکل دفتر روستایی و عشایر استانداری مرکزی گفت: در طول ۳ سال اخیر ۱۲ هزار و ۲۵۳ فرصت شغلی در روستا‌های استان ایجاد شده است.

کد خبر: ۳۷۴۷۰
۱۴:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸

تولید بیش از ۱۲۰۰۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌های استان مرکزی

دیدارنیوز ـ حجت‌الله کاظمی در نشست مطبوعاتی به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر، هدف از این نامگذاری را ترویج فرهنگ روستایی دانست و بیان کرد: نقش روستا‌ها در اقتصاد کشور اهمیت بالایی دارد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روستا و روستاییان در برنامه‌ریزی‌های کشور جایی نداشتند، اما پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه‌ای به روستا‌ها و محرومیت‌زدایی و اجرای اقدامات اساسی و زیربنایی در آن‌ها شد.
 
وی با بیان اینکه از جمعیت یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۴۷۴ نفری استان مرکزی، ۳۲۹ هزار و ۶۹۰ نفر معادل ۲۳ درصد جمعیت، در روستا‌ها ساکن هستند، اظهار کرد: استان مرکزی دارای هزار و ۶۳۸ آبادی است که از این تعداد هزار و ۱۲۸ روستا دارای سکنه، ۸۲۰ روستا دارای شورای اسلامی و ۷۹۲ روستا دارای دهیاری است.
 
کاظمی با اشاره به اقدامات اساسی و زیربنایی انجام شده در حوزه برق‌رسانی، آبرسانی، گازرسانی، توسعه شبکه ارتباطات و مخابرات و محور‌های مواصلاتی روستاها، گفت: هزار و ۱۷۳ روستا در قالب ۱۹۵ هزار مشترک و ۱۱۷ هزار خانوار از نعمت برق بهره‌مند هستند و تعداد چاه‌های برق‌دار روستا‌های استان به ۵ هزار و ۴۸۰ حلقه می‌رسد.
 
وی تعداد روستا‌های متصل به شبکه مخابرات و ارتباطات را هزار و ۸۰ روستا عنوان کرد و افزود: هزار و ۲۲ روستا معادل ۹۵ درصد روستا‌های استان مرکزی دارای تلفن خانگی هستند، ۹۸۹ روستا دارای پوشش همراه اول و ۲۶۶ روستا دارای اینترنت است.
 
مدیرکل دفتر روستایی و امور شورا‌های استانداری مرکزی اضافه کرد: ۹۸۷ روستا گازرسانی شده که بر این اساس ۱۰۴ هزار و ۶۲۰ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند، همچنین ۱۵ روستا با جمعیتی بالغ بر ۵۱۰ خانوار در مرحله گازرسانی قرار دارند.
 
وی در خصوص بهره‌مندی روستا‌ها از شبکه آبرسانی، با اشاره به بهره‌مندی ۸۴۰ روستا از آب شرب سالم بیان کرد: ۷۱۴ باب مخزن آب به حجم ۹۵ هزار و ۳۴۵ مترمکعب آبرسانی شده است. شبکه توزیع آب روستا‌ها ۴ هزار و ۳۷۵ کیلومتر مربع است و انشعابات واگذار شده نیز ۱۴۹ هزار و ۸۰۴ انشعاب را شامل می‌شود.
 
کاظمی بیان کرد: کل راه‌های روستایی استان مرکزی ۴ هزار و ۴۴۶ کیلومتر است که از این میزان ۳ هزار ۲۲۶ کیلومتر آسفالت، ۳۸۶ کیلومتر شوسه و ۸۳۴ کیلومتر راه خاکی است و در طول ۴ سال اخیر ۱۷ هزار و ۵۰۲ تن قیر رایگان به منظور آسفالت به روستا‌ها اختصاص یافته است.
 
وی تعداد روستا‌های دارای طرح هادی استان مرکزی را ۸۷۸ روستا عنوان کرد که طرح ۱۶۲ روستا مورد بازنگری قرار گرفته است و گفت: تاکنون اجرای طرح هادی در ۱۱۷ روستا به پایان رسیده و ۲۹۸ پروژه نیز نیمه تمام است.
 
مدیرکل دفتر روستایی و امور شورا‌های استانداری مرکزی به اقدامات دهیاری در حوزه پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه‌های عمرانی روستا‌های استان در بازه زمانی سال‌های ۹۲ تا ۹۸ برابر با ۲۸۳ میلیارد تومان بوده است که برای ساخت واحد‌های ساختمانی دهیاری‌ها، بوستان، جدول‌گذاری برای هدایت آب‌های سطحی، کانال آبرسانی، زیرسازی و آسفالت، پیاده‌راه سازی، احداث غسالخانه، بلوارکشی، احداث دیوار ساحلی و ... هزینه شده است.
 
وی بیان کرد: روستا‌های استان مرکزی دارای ۲۳ پایگاه آتش‌نشانی و ۲۰۵ کانکس مجهز به هزار و ۴۳۵ کپسول اطفای حریق هستند، همچنین کار مدیریت پسماند روستایی نیز توسط ۹۷ دستگاه خودروی مکانیزه با ۱۹۴ راننده و کارگر پسماند و ۱۲ هزار و ۷۵۶ سطل زباله انجام می‌گیرد.
 
کاظمی اعتبارات واریز شده به حساب دهیاری‌های استان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ را ۵۷۹ میلیارد تومان بیان کرد و با اشاره به واریز مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف ویژه روستا‌ها طی یک سال اخیر گفت: دولت یازدهم و دوازدهم توسعه اشتغال پایدار در روستا‌ها و توانمندسازی و درآمدزایی روستاییان را در اولویت کاری خود در روستا‌ها قرار داد و در همین راستا لایحه قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان و منابع مالی بانک‌ها تهیه شد که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: با اجرای این طرح از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌ها در قالب سامانه کارا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان برای هزار و ۳۵۰ طرح به استان اختصاص یافته که ۳ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است، همچنین براساس تفاهم‌نامه بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد علوی و بانک سینا از سال ۹۵ تا ۹۷ مبلغ ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۲۱ طرح در استان پرداخت شده که منجر به ایجاد هزار و ۳۵۱ فرصت شغلی شده است.
 
مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایر استانداری مرکزی افزود: در راستای اجرای تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد برکت و بانک پارسیان نیز ۵۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای ۵ طرح با ۵۰ فرصت شغلی در استان پرداخت شد که البته این طرح ادامه نیافت.
 
وی در خصوص تکلیف دستگاه‌های اجرایی در ایجاد اشتغال در قالب پروژه ارتقای تولید و اشتغال پایدار روستایی در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ گفت: دستگاه‌های اجرایی برای ۱۲۱ طرح که منجر به ایجاد هفت هزار و ۴۵۲ شغل شده است مبلغ ۹۷ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.
 
کاظمی به توسعه ورزش در مناطق روستایی و جبران کمبود‌ها در سرانه ورزشی این مناطق اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه با دهیاری‌ها در راستای احداث ۱۰۰ زمین ورزشی با چمن مصنوعی منعقد شده است، جانمایی اراضی انجام و برخی از دهیاری نیز کار آماده‌سازی زمین‌ها را آغاز کرده اند به طوری که در حال حاضر ۴۰ پروژه در حال آماده‌سازی برای احداث زمین ورزشی است.
 
وی با بیان اینکه ۲۰ هزار مترمکعب آبرسانی سیار با استفاده از ۳ تانکر برای عشایر انجام می‌شود، اضافه کرد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در ۱۵ مهرماه، ۷۰ پروژه عمرانی در روستا‌های استان به بهره‌برداری می‌رسد.
 
مدیرکل امور روستایی و عشایر استانداری مرکزی با اشاره به اجرای برنامه راهبردی عملیاتی در ۳۱ شهرستان ۳۱ استان کشور بیان کرد: در راستای این برنامه شهرستان خنداب در استان مرکزی انتخاب شده است که تاکنون اقداماتی همچون راه‌اندازی واحد‌های تولیدی تعطیل، نیمه‌تعطیل، استفاده از اماکن بلااستفاده، توسعه مشاغل خانگی در رشته فرش دستبافت، تولید میوه خشک، صنایع دستی و پرورش ماهیان زینتی، کشت زعفران و گیاهان دارویی دنبال شده است.
 
وی اضافه کرد: به جهت توسعه کشاورزی این شهرستان، احداث کارخانه فرآوری محصولات و سردخانه مدنظر است، همچنین توانمندسازی فرهنگ اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برگزاری سلسله نشست‌های پایش محیط کسب و کار روستایی، جذب سرمایه‌گذار با معرفی توانمندی‌های شهرستان، رونق حوزه گردشگری، ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، برگزاری تور گردشگری و جشنواره‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های تعریف شده برای اجرای این برنامه راهبردی در شهرستان خنداب است.
 
کاظمی در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه تعداد مشاغل ایجاد شده در طول ۳ سال اخیر در روستا‌های استان بسیار زیاد بوده است، چرا هنوز شاهد مهاجرت روستاییان به مناطق شهری هستیم، گفت: مسلما یکی از عوامل ماندگاری روستاییان در روستا‌ها اشتغال پایدار است، البته هنوز تسهیلات پرداخت شده به بهره‌برداری کامل نرسیده است هرچند در حال پیگیری و توسعه روستا‌ها جهت ماندگاری روستاییان، همچنین تحقق مهاجرت معکوس هستیم، اما گاهی برخی عوامل مانند تحصیلات فرزندان و وجود برخی از امکانات در شهر‌ها نیز باعث مهاجرت روستاییان شده است.
 
وی در ادامه به تشریح وضعیت عشایر استان مرکزی پرداخت و با اشاره به اینکه ۸۶۰ خانوار عشایری استان در قالب ۵ هزار نفر در شهرستان‌های ساوه، زندیه، خمین و دلیجان سکونت دارند، افزود: تعداد دام‌های عشایر ۳۳۰ هزار راس است و سالانه ۵ هزار تن گوشت توسط عشایر استان تولید می‌شود.
 
کاظمی اضافه کرد: تسهیلات پرداخت شده به منظور افزایش تولید گوشت توسط عشایر، ۸۰ میلیارد ریال بوده است.
 
مدیرکل امور روستایی و عشایر استاندار مرکزی میزان دسترسی عشایر به آب آشامیدنی، راه شوسه و آسفالته، برق و انرژی، مسکن مناسب در مناطق قشلاقی و تسهیلات دریافت شده را به ترتیب ۷۶۵ خانوار، ۴۴۷ خانوار، ۸۰۰ خانوار، ۵۴۲ خانوار و ۷۷۲ خانوار عنوان کرد و افزود: کشت گیاهان دارویی توسط عشایر در سطح ۴ هکتار نیز در حال انجام است و کارخانه تولید خوراک دام نیز با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال برای استفاده عشایر احداث شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی