تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ در گفتگو با "دیدارنیوز":

بوریس جانسون در مقام خود دوام نمی‌آورد

News Image Lead

نقش داشتن ملکه بریتانیا در پارلمان برای حذف بوریس جانسون بعید به نظر می‌رسد، اما قدر مسلم نخست وزیر بریتانیا به بن‌بست رسیده و بر همین اساس تقاضای انتخابات برای آینده‌ای نه چندان نزدیک را کرده است. به طور کلی بعید به نظر می‌رسد جانسون با مشکلاتی که به وجود آورده و تندروی‌ها در مقام خود دوام آورد، زیرا در داخل حزب و پارلمان، مخالفانی دارد، ضمن اینکه نظر افکار عمومی هم به ضرر او وارد میدان شده است.

کد خبر: ۳۶۸۷۷
۰۹:۴۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ شواهد حکایت از آن دارد که بوریس جانسون نیز در لیست نخست وزیران قربانی برگزیت قرار گرفته است و رای لغو تعلیق مجلس عوام، بزرگ‌ترین بی‌اعتنایی حکومت بریتانیا به نخست‌وزیر محسوب می‌شود.

 

یک روز پیش از برگزاری کنفرانس سالانه حزب حاکم محافظه کار، «استورات هوزی» نماینده حزب ملی اسکاتلند از احتمال رای‌گیری درباره عدم صلاحیت دولت جانسون در روز‌های آینده خبر داد و گفت: احزاب مخالف درباره زمان برگزاری این رای‌گیری در حال مذاکره هستند.

 

وی افزود: ما ناگزیر از برگزاری جلسه عدم صلاحیت هستیم، چون اعتمادی به اینکه نخست وزیر طبق قانون عمل و مهلت برگزیت را بر اساس لایحه پارلمان تمدید کند، وجود ندارد.

 

این سیاستمدار اسکاتلندی که پیشتر رهبر حزب ملی اسکاتلند بود با اشاره به پایان مهلت عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا تصریح کرد که این تنها راه باقیمانده برای تمدید مهلت برگزیت است. به باور او، این رای گیری ممکن است سه شنبه برگزار شود.

 

از سوی دیگر، بوریس جانسون چهارشنبه گذشته پس از آنکه ناگزیر شد تا سفر به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را نیمه کاره رها و به لندن بازگردد در اظهاراتی تند به مخالفان دولت گفت یا او را برکنار کنند یا بگذارند برگزیت را اجرا کند.

 

او با حرکات و رفتاری که از سوی ناظران به رئیس‌جمهوری آمریکا تشبیه شد، گفت: لایحه عدم کفایت دولت را بیاورید و فعال کنید. من قصد دارم برگزیت را اجرا کنم، اما شما ترمز من را می‌کشید.

 

جانسون همچنین لایحه‌ای که دولت را به تمدید مهلت برگزیت وادار می‌کند «لایحه تسلیم» خواند و تصریح کرد که به هر قیمتی انگلیس را ۳۱ اکتبر (۹آبان) از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

 

واقعیت این است که ملکه بریتانیا برای رهایی از انتقادات درباره تعلیق پارلمان، نیازمند یک قربانی است و به نظر می‌رسد که جانسون بهترین گزینه روی میز است. در همین رابطه، ناظران معقدند که جانسون چاره‌ای جز تمدید مهلت برگزیت برای کاهش التهاب سیاسی در داخل نخواهد داشت، اما با این حال او بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در موعد ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اصرار دارد.

 

 

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ در گفت‌وگو با دیدارنیوز درباره قربانی شدن بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا برای برگزیت در روز‌های آینده گفت: بدون تردید، برگزیت به مشکلی برای سیاستمداران انگلیسی به ویژه آقای بوریس جانسون تبدیل شده است. جانسون در شروع کار خود به عنوان نخست وزیر بریتانیا شعار‌های تند مطرح کرد و تاکید داشت که حتما در پارلمان این کار را به ثمر خواهد نشاند و اعلام کرد بدون شک در روزی از تاریخ این کشور با هزینه یا بدون آن، بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

 

فرجی راد در ادامه اضافه کرد: زمانی که درغرب به ویژه داخل انگلیس یک رهبر سیاسی چنین پیام‌های محکمی سر می‌دهد باید تمامی یا بخشی از آن عملیاتی شود و آقای بوریس جانسون هم با وجود آنکه نماینده‌های پارلمان در برابرش قد علم کردند و دستگاه قضایی هم حساسیت نشان داد، اما ملکه تعطیلی پارلمان را مورد تائید قرار داد و به او اجازه داده شد تا به کار خود ادامه دهد.

 

این استاد ژئوپلتیک دانشگاه در این رابطه یادآور شد: تمام موارد اشاره شده، نقطه ضعف به حساب می‌آید، ضمن آنکه اخیرا مسائل اخلاقی در دوران شهرداری آقای بوریس جانسون مطرح شده و براساس مدارک به نظر می‌رسد اتهامات فوق چندان هم بی‌جا نیست، لذا این خود بر بحران افزوده و در واقع می‌تواند به یک نقطه ضعف برای او تبدیل شود.

 

سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ در خصوص قربانی شدن جانسون از سوی ملکه ابراز کرد: نقش داشتن ملکه بریتانیا در پارلمان برای حذف آقای جانسون بعید به نظر می‌رسد، اما قدر مسلم نخست وزیر بریتانیا به بن‌بست رسیده و بر همین اساس تقاضای انتخابات برای آینده‌ای نه چندان نزدیک را کرده است. به طور کلی بعید به نظر می‌رسد جانسون با مشکلاتی که به وجود آورده و تندروی‌ها در مقام خود دوام آورد، زیرا در داخل حزب و پارلمان، مخالفانی دارد، ضمن اینکه نظر افکار عمومی هم به ضرر او وارد میدان شده است.

 

فرجی راد در‌باره تاثیر تغییرات احتمالی در لندن بر کشور‌های دوست بریتانیا اظهار داشت: بدون شک موثر واقع می‌شود، زیرا انگلیس در اروپا و با اروپایی‌ها زندگی می‌کند، کشور‌های اروپایی و گروهی که علاقمند به حفظ اتحادیه هستند؛ نه تنها به در دست گرفتن مقام نخست‌وزیری توسط آقای جانسون، بلکه به باقی ماندن او در قدرت هم علاقمند نیستند و در رابطه با خروج و اجرایی شدن برگزیت، کنار رفتن جانسون از قدرت را ترجیح می‌دهند و با این کار راه هموارتری بین انگلیس و دیگر کشور‌های اروپایی ایجاد خواهد شد.

 

وی در ادامه درخصوص تاثیر برکناری جانسون بر دولت ایالات متحده و شخص دونالد ترامپ گفت: هر کسی که در انگلیس بر سر کار آید و بر جدایی از اتحادیه اروپا تاکید ورزد، مورد اعتماد آقای ترامپ قرار خواهد داشت، برهمین اساس جانسون مورد علاقه رئیس‌جمهور آمریکا به چند دلیل قرار گرفت: اول آنکه بوریس جانسون به شدت با اتحادیه اروپا مخالف است و با صرف هر هزینه‌ای حاضر است این کشور را از آن خارج سازد. مسئله دوم این است که سیاست و رفتار جانسون تقریبا شبیه ترامپ است، پس همین امر دلیل خوبی محسوب می‌شود تا او را نزدیک‌تر از بقیه سیاستمداران در داخل انگلیس بداند.

 

این استاد ژئوپلتیک دانشگاه در پایان اضافه کرد: ترامپ با نخست‌وزیر سابق بریتانیا یعنی خانم «ترزا می» شدیدا مخالف بود، زیرا او تلاش داشت تا با اروپایی‌ها کنار آید و گفتگو انجام دهد یا در داخل کشور خود بر راضی نگه داشتن پارلمان تلاش می‌کرد، البته او هم نتیجه نگرفت، اما ترامپ چندین بار به او توهین کرد، لذا روابط خوبی بین خانم می و ترامپ برقرار نبود و رئیس‌جمهور آمریکا تلاش داشت تا از درون حزب محافظه‌کار، کسی قدرت را در دست گیرد که به او نزدیک‌تر باشد تا به وسیله او، هم اتحادیه اروپا تضعیف شود و هم سیاست‌های بین‌المللی حتی درمورد رفتار با ایران مورد تاثیر قرار گیرد، بنابراین ترامپ براساس همین دلایل از جانسون حمایت به عمل می‌آورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی