تیتر امروز

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
"دیدارنیوز" دلایل مطرح شدن طرح شفافیت آرای نهاد‌های قانونگذار را بررسی می‌کند؛

شفافیت آرای نظام تقنینی؛ طرحی برای تمام فصول

News Image Lead

در صورتی که قرار بر آن باشد تا شفافیت، مورد نظر قرار گیرد، باید تمام دستگاه‌هایی که به قانونگذاری ارتباط پیدا می‌کنند را در این زمینه مورد توجه قرار داد. نمایندگانی که طرح "لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی" را امضا کردند خواهان آن هستند تا در این خصوص، تمام ارگان‌های مربوطه در لیست قرار گیرند.

کد خبر: ۳۶۴۰۷
۱۰:۱۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ سید فرید موسوی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به همراه جمعی از همکاران، طرح دو فوریتی "لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی" را تقدیم کردیم. در این طرح، نه فقط نمایندگان بلکه اعضای همه نهاد‌های نظام تقنینی شامل مجامع و شورا‌های دیگر هم موظف به شفاف‌سازی آرای خود می‌شوند. این طرح می‌تواند شفافیت را به تمامی سطوح تصمیم‌گیر نظام تقنینی بسط دهد.»

 

طرح جدید شفافیت آرا از جمله طرح‌های قابل دفاع مجلس شورای اسلامی به حساب می‌آید که گرچه طراحان آن دیر به فکر افتادند، اما قابل توجه و تحسین برانگیز است، البته پیش از آن، طرح شفاف‌سازی آراء نمایندگان مطرح بود که نخستین بار توسط محمدجواد فتحی، نمایندهٔ اصلاح‌طلب شهر تهران و عضو فراکسیون امید در هشتم آذر سال ۱۳۹۶ عنوان شد.

 

البته در زمانی که طرح مدنظر محمد جواد فتحی بیان شد، هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع که طرح‌های متعددی در دستور کار مجلس است، اعلام وصول آن را به تعویق انداخت. در هفده مرداد ۹۷ حسینعلی حاجی دلیگانی نمایندهٔ شاهین‌شهر، میمه و برخوار مجدداً طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس را با ۲۹ امضا تهیه کرد و به هیئت رئیسه مجلس تحویل داد.

 

وی در مورد این طرح گفت که «یکی از بهترین معیار‌های ارزیابی مردم از نمایندگان خود در مجلس این است که بدانند نمایندگان آن‌ها در خصوص طرح‌ها و لوایح چه نظراتی داشته‌اند، در خیلی از کشور‌های دنیا از همین روش برای شفافیت استفاده می‌شود و این می‌تواند برای کشور مفید باشد.» سرانجام در توافق فی مابین حاجی دلیگانی و فتحی، طرح فتحی در کنار تلاش حاجی دلیگانی برای جلب حمایت نمایندگان، به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل داده شد و در تاریخ ۱۴ شهریور ۹۷ نیز اعلام وصول گردید، اما در نهایت یک فوریت آن رد شد که در نتیجه باید به‌صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت.

 

طرح شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس، سوم شهریور سال جاری مجددا مطرح شد و دو فوریت طرحی که قرار بود تا تمامی آرای نمایندگان در مجلس به علاوه آمار حضور و غیابشان در جلسات، مرخصی‌ها، مأموریت‌ها، سفر‌ها و دیگر فعالیت‌های آنان را به صورت شفاف در اختیار عموم قرار دهد، با مخالفت نمایندگان، رأی نیاورد.

 

این کار نمایندگان مجلس سبب شد تا برخی از اصولگرایان انتقادات تندی را متوجه مجلس کنند. از جمله حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان از سخنرانان مشهور در سخنانی اظهار داشت: «آی مجلس شورای اسلامی، چه کسی به شما حق داده که شفاف رأی ندهید و شفاف رأی‌دادن را تفتیش عقائد بدانید؟ بگویید چه چیزی را دارید از ملت پنهان می‌کنید؟»

 

تمامی حواشی و اتفاقات پیرامون این موضوع، منجر به آن شد تا نمایندگان به ابتکار جدیدی برای گسترش شفافیت در کشور دست بزنند. طرح نو و جدیدی که در مجلس درانداخته شده است شفافیت در تمام نظام تقنینی کشور؛ از مجلس تا شورا‌های اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... را شامل می‌شود.

 

طرح "لزوم شفافیت آراء نظام تقنینی" ربطی به نقد‌ها ندارد

 

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید در گفتگو با دیدارنیوز درباره فرایند رسیدن اعضای خانه ملت از طرح "شفافیت آراء نمایندگان مجلس" به طرح "لزوم شفافیت آرای نظام تقنینی" گفت: در صورتی که قرار بر آن باشد تا شفافیت، مورد نظر قرار گیرد، باید تمام دستگاه‌هایی که به قانونگذاری ارتباط پیدا می‌کنند را در این زمینه مورد توجه قرار داد. نمایندگانی که این طرح را امضا کردند خواهان آن هستند تا در این خصوص، تمام ارگان‌های مربوطه در لیست قرار گیرند.

 

وی در خصوص ارتباط این طرح با نقد‌های اخیر مطرح شده از سوی اصولگرایان تندرو ابراز کرد: طرح فوق ربطی به نقد‌های اخیر ندارد، زیرا جامع است. طرح قبلی هم در مجلس، تنها دو فوریت آن با موافقت مواجه نشد و دلیل آن هم انباشتگی کار‌های عقب افتاده نمایندگان بوده است.

 

 

مجلس خواهان شفافیت در تمام امور است

محمدرضا بادامچی دیگر نماینده تهران و از اعضای فراکسیون امید نیز در گفتگو با دیدارنیوز در پاسخ به سوال مشابه چنین توضیح داد: شفافیت در نوع خود، عام است و نمی‌توان آن را در جا‌های مختلف به تفکیک درآورد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: برای اولین بار، طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس از سوی فراکسیون امید به مسئولیت آقای محمود صادقی مطرح شد و بلافاصله تمام اعضای فراکسیون، آن را امضا کردند، پس از این کار، اصولگرایان طرح مشابهی را امضا کردند که تقدیم این دو به هیات رئیسه، همزمان شد، در حالی که امکان طرح یکی از آن‌ها وجود داشت.

 

این نماینده تهران در این خصوص اظهار داشت: برهمین اساس، فراکسیون امید طرح جامع دیگری را با ۲۰۰ امضا ارائه کرد که در آن شفافیت در تمام امور ادارات تقنینی مدنظر قرار گرفت و در صورتی که به شکل جدی درآید به جامعه هم تسری پیدا خواهد کرد.

 

عضو فراکسیون امید درباره ارتباط این طرح با نقد‌های اخیر مطرح شده نسبت به مجلس، تصریح کرد: تهیه این طرح ربطی به بحث فوق ندارد و هدف نمایندگان از انجام آن روشنگری است تا جامعه بداند نمایندگان مجلس از شفافیت طرفداری می‌کنند و هیچ هراسی در این زمینه ندارند.

 

وی درباره دلیل نیاز به انجام روشنگری بیان کرد: روند جامعه چنین حرکت‌هایی را ایجاب می‌کند و از این طریق می‌توان مانعی برای بهره‌برداری‌های نادرست به وجود آورد. شاهد هستیم که برخی منبری‌ها علیه مجلس سخنانی را بر زبان آورده‌اند که نشان دهنده عدم شناخت آنان از طرح مورد اشاره است. مجلس خواهان شفافیت است، اما این مسئله باید در تمام امور به اجرا درآید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی